Erfarenheter hörlursreparationer. Grado

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
haffe

Erfarenheter hörlursreparationer. Grado

Inläggav haffe » 2010-02-01 15:46

Hej. Jag har ett par alessandro music all music series 1. Kanske inte säger så mycket , de är dock att betrakta som ett par upphottade Grado SR60.
Mina problem, hörlurarna i fråga är så gamla att de inte längre täcks av någon garanti. Med frakt och avgifter kommer reparationen av dem farligt nära vad ett par nya hörlurar kostar. Jag tänkte således försöka reparera dem själv. Det problem jag har drabbats av är att hörlurarna har börjat glappa. Jag kan med nöd få till ljud i ena luren genom att trycka strategiskt på plasthöjlet nere vid klyckan. Är det någon som har haft detta problem och kan dela med sig av eventuella metoder för att reparera det?

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2010-02-01 19:46

Har ett par Sennheiser som började glappa för ett tag sen. Det var flatstiftshylsan som lossnat från elementet. Enkelt att fixa men dom var lite knöliga att få isär. Låter som att dina drabbats av liknande problem. När du trycker blir det kontakt o funkar som det ska.

Verkar inte alldeles enkelt att få isär SR60...
Här har du en video: http://www.metacafe.com/watch/2068932/g ... ble_part2/

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-02-01 23:41

Jag har ett par SR60.

Byggkvalitén är ganska kass. :? Jag har lagat mina flera gånger. Har haft problem med det mesta på dem faktiskt. Har t o m limmat tillbaka lurarna till huvudbågen...

På dina är det antagligen Y-delningen som är kajko. Jag har haft samma grej. Jag bytte bara ut min sladd (hela paketet) mot en som jag hade liggande från ett par gamla philips-lurar.

Det var inga större problem att få isär mina lurar. Jag körde med sked-tekniken. Man tar en sked och sätter den smala delen i spåret där muffarna, och trycker på så det knakar :) det är limmet som lossnar när det knakar (tar dock inget ansvar om du pajar dina lurar :oops:).

Återgå till Teknikforum