Vad är en line preamplifier?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Vad är en line preamplifier?

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-01 12:36

Känns väldigt fånigt att fråga efter något som man redan har köpt. Men det följde med i en deal. Jag har alltså en Line preamplifier. Jag har försökt att räkna ut exakt vad som menas med beteckningen men kommer inte till någon bra slutstats. Jag har även sett tråden här på faktiskt.

Det kan väl inte vara en passiv förförstärkare, den har ju sladd?

Det aktuella objektet är en Acurus L10. Jag kommer troligtvis köra den ihop med mina pK och mina bas självbyggen och Behringer DCX2496. Sitter och funderar på om det har någon speciell påverkan med just en "line preamplifier"?

Vore tacksam för svar.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-01 12:42

"line preamplifier" = försteg (i allmänhet)

(Ev använder man ordet "line" för att skilja mellan vanlig ingång och RIAA-anpassad ingång för skivspelare, vilken brukar kallas "phono" av någon anledning.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-01 12:45

Linjeförstärkare, är en beteckning på försteg utan tonkontroller och riaa. Förstärkare, kan ju enbart en komponent kallas, som har just förmåga att förstärka signalen, annars blir det ju falsk marknadsföring. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-01 12:50

En förförstärkare utan RIAA-steg. I princip borde det vara en buffrad volymkontroll med ingångsväljare och kanske något mer (tonkontroller, record out etc.). Förstärkning är kanske inte så behövlig om inkommande linjekällor redan håller 2V eller liknande. Det räcker i varje fall att styra ut vanliga slutsteg.

En passiv "förstärkare" har ingen förstärkning alls och blir beslastningskänslig beroende på en hög utgångsimpedans som dessutom varierar med volymkontrollens läge. En passiv enhet är bara en potentiometer och möjligen en ingångsväljare. Kräver alltså ingen strömförsörjning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-02-01 12:52

Ragnwald skrev:Linjeförstärkare, är en beteckning på försteg utan tonkontroller och riaa. Förstärkare, kan ju enbart en komponent kallas, som har just förmåga att förstärka signalen, annars blir det ju falsk marknadsföring. :wink:

Fast det finns ju dom som har "passiv förförstärkare" vilket ju är en märklig beteckning...

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-01 12:57

Well, den har ju varken RIAA eller tonkontroller.

Men frågan är om den har förstärkning, vilket den borde ha enligt Ragnwald. Tänker mest på det med utgångsimpedansen som RogerGustavsson nämner.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-01 13:04

Alltså, passiv förförstärkare har jag aldrig läst i en produktbeskrivning i alla fall.
Passivt försteg heter det, vilket innebär att burken saknar elsladd. :wink:

Först nu när jag börjat använda aktiv delning, har behovet av aktivt försteg gjort sig påmint. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-01 13:27

Det borde väl vara en förstärkare som är relaterad till linjenivå och denna nivå är en norm. Normalt sett är det fråga om en rak förstärkning.

På engelska heter det line level. http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level Här finns det en beskrivning med nivåer och impedanser.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-01 13:44

Ragnwald skrev:Alltså, passiv förförstärkare har jag aldrig läst i en produktbeskrivning i alla fall.

Först nu när jag börjat använda aktiv delning, har behovet av aktivt försteg gjort sig påmint. :)

Fast på engelska säger man väl preamp oavsett?

Det aktiva filtret kan vara en del av försteget. Det behövs inte först ett linjesteg och sedan ett aktivt filter därefter. Jag skulle kunna tänka mig t.ex. ett Ino cr8 (eller cr80) med ingångsväljare och volymkontroll påhängt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-01 13:51

Visst är det ett vanligt försteg.Verkar inte vara lätt att hitta schema,men det kan man tydligen få från Klipsch.Innehåller väl det gamla vanliga-ett antal opampar....

http://www.klipsch.com/media/products/o ... preamp.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-01 14:22

RogerGustavsson skrev:
Det behövs inte först ett linjesteg och sedan ett aktivt filter därefter.

Nej det trodde inte jag heller.
Kör för närvarande med passivt försteg och har testat med 3st. olika analoga aktiva delningsfilter och utnivån blir så låg på samtliga, att volympoten ofta får stå på kl.4, ibland fullt pådrag, för att jag ska få normalstark lyssningsnivå i rummet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-01 18:20

rolfzetterberg skrev:Visst är det ett vanligt försteg.Verkar inte vara lätt att hitta schema,men det kan man tydligen få från Klipsch.Innehåller väl det gamla vanliga-ett antal opampar....

http://www.klipsch.com/media/products/o ... preamp.pdf

Finns visst en test här där dom skriver att någon snubbe som heter William Snyder har haft en finger med i spelet i framtagningen av L10. Tydligen skulle han kommit från Krell då.

www.theaudiocritic.com/back_issues/The_ ... c_18_r.pdf

Nu sitter jag bara och väntar på att Peter Steindl skall dra någon trevlig anekdot om denna person. ;-)

Mvh

Filip

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-01 18:34

RogerGustavsson skrev:
Ragnwald skrev:Alltså, passiv förförstärkare har jag aldrig läst i en produktbeskrivning i alla fall.

Fast på engelska säger man väl preamp oavsett?

Det aktiva filtret kan vara en del av försteget. Det behövs inte först ett linjesteg och sedan ett aktivt filter därefter. Jag skulle kunna tänka mig t.ex. ett Ino cr8 (eller cr80) med ingångsväljare och volymkontroll påhängt.

Audio Research har benämningar Line Stage och Preamplifier.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-01 19:38

Hittade en Mondial/Aragon/Acurus fanpage med scannade säljbroschyrer för den som är intresserad:

http://www.hbassociates.us/Acurus_FanPage.html

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-02 01:52

Med upp till 8 volt RMS ut och en impedans på utgången på 47 ohm, torde den driva vad helst du önskar. :)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-02 11:21

Instämmer.Och så är den tydligen diskret uppbyggd.Inga IC.Då stiger den flera snäpp i min aktning!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-02-03 05:00

Hmm, man har kunnat bygga väldigt fina saker med IC-kretsar ganska länge nu. Nuförtiden är det väl så att ett diskret bygge med potential att, på tekniska prestanda, spöa konstruktioner baserade på de populäraste IC-kretsarna är en mycket stor utmaning för de flesta konstruktörer. Eller har jag fel?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 12:32

Torde vara ganska lätt. Halva OP-ampen består av motkopplingsslingor. :wink:

Återgå till Teknikforum