Trasig basgitarrörförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Trasig basgitarrörförstärkare

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-17 14:34

En kollega har en Music Man basförstärkare av modell HD130 vars säkring ideligen brinner upp. Finns det något typfel att börja leta efter på den här typen av förstärkare? Finns det någon reparatör i Stockholmsområdet som jag kan hänvisa min kollega till?

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

lfm

Inläggav lfm » 2010-02-18 10:29

'Ideligen' skriver du, så det låter som att det fungerar ett tag men sedan brinner upp.

Skulle kolla om något av slutrören glöder extra mycket. Prova byta rakt av med nya.

Om äldre stärkare kan diverse elektrolytkondensatorer torka ihop. Effektmotstånd kan också ge sig med tiden. Så man kan kolla om något av dessa ser extra eldade ut och mäta om de är friska.

Närmsta musikaffär har väl reparatörer de anlitar. Men jag tänker först och främst på LH Musik(Nacka tror jag) som säljer mycket rör just.

http://www.lh-musik.se/

Väldigt bra att ha och göra med. Jag fick diverse rör där än det ena eller det andra var mer eller mindre defekta vid leverans, och de skickade nya. Först 3e försöket vart ok. Det är fin service.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-18 11:14

Sen har vi halkan och tip-top också. Vet inte om dom är bäst men dom är trevliga. Om du ringer någon av dom kommer du förmodligen kunna få lite vägledning på telefon. Ibland är det bra att kontakta en affär med verkstad in-house så det inte blir som för mig när jag lämnade den till ett ställe och dom ringde och sa att dom skickat den till göteborg och att frakt och undersökning låg på 1200 kr och dom trode sig ha hittat felet, en brunnen transformator.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-18 12:21

Tack för svar. Tror jag börjar med att rekommendera polaren ett rörbyte till begagnade men fungerande EL34.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-18 12:42

Låter som det handlar om kortis i nätdelen.
Tex läckande gamla lytar, eller dioder.
Är det likriktarrör, så byt det och kolla.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum