Dämpning i tak ( liten studio på 4m2 ) :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Dämpning i tak ( liten studio på 4m2 ) :)

Inläggav NNord » 2010-02-23 16:48

vad säger expertisen om dämpning i tak ?

Jag ska sänka taket i en liten "studio" på 4 m2.. :roll: Och tänkte ha akustiktak. Jag har då möjlighet att ovanför akustiktaket, lägga stenull eller liknande ända upp mot taket, det blir då säkert runt 30cm dämpmaterial i taket.

Är detta bra eller dåligt ?

Rummet skall nyttjas som enkel studio. Vill ha ett tyst rum med god dämpning och ingen bummelbas.

Rummet mäter cirka 150 på bredden och 250 på längden. Takhöjden är normala 250cm

Får jag några negativa effekter av att hårt dämpa hela taket ? Bör jag låta bli detta, eller dämpa anourlunda ovanför högtalarna eller?

Arbetspossitionen kommer vara så att man lyssnar på längden, inte på bredden. Det går tyvärr inte i detta lilla rum som är en liten amatörstudio för att pyssla med musik på dator, inte spela in musik o dylikt.

Ren lyssning. Jag vill ha en "kontrollerad lyssningsmiljö" som Alexi precis uttryckte det så fint :wink:
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-23 17:05

Vet inte om jag har några direkta råd men jag kommer att följa tråden med spänning. Funderar själv på om jag ska göra ett försök att inreda 12kvm till kontrollrum/lyssningsstudio men tvekar lite pga. storleken.. ehrrrr "litenleken"! :)

För ditt rum tänker jag mig att man måste dämpa ordentligt och skulle nog dämpa taket rejält som du är inne på och även dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt. Med ordentligt menar jag täcka hela ytorna med 20-30cm glas eller mineralull och sedan ev. lägga på bitar av plywood för att få tillbaka lite reflexer.

Kanske en högtalare med skaplig riktverkan kan vara något.. typ dipol eller kardioid. Hursomhaver lär väl lösningen kräva viss tillvänjning(?) med kalibreringav öronen och resultatet på en eller flera andra kända anläggningar.

edit: Jag skulle nog testa fyra små (5-7") basmoduler i hörnen vid högtalarväggen samt en dipol från 100Hz och uppåt. Dipolen skulle kunna vara något i stil med Siegfried Linkwitz Orion eller Phoenix.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 17:11

Skall du mixa i 5.1?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2010-02-23 17:13

Ja precis, det blir en kompromiss av stora mått i litet format :wink: Rummet fanns ledigt i min lägenhet, det är vad som finns att tillgå, inte mer. Bättre detta än att inte ha nått alls.

Rummet kommer användas i all enkelhet för att göra lite demos och joxxa med musik på dator. Logic / Cubase osv.

Jag vill bara få till det så bra det går, utan att gå bananas med akustik-behandling.

Runt om högtalarna har jag tänkt dämpa, för det har jag i alla fall lärt mig att det kan man gott höra, nästan alltid. Och såklart förstasidoreflexen.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2010-02-23 17:22

Almen skrev:Skall du mixa i 5.1?

Nej kompis :) Jag skippar det :wink:
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 17:35

Sätt panel i taket.

Dämpa runt högtalarna och första sidoreflexen men mycket mer än så bör man nog låta bli i ett litet rum. Förutom mattan. Det behövs mycket mindre dämpmaterial i ett litet rum för att få ner EKT. Det beror på att gångvägen mellan reflexerna blir så mycket kortare så att även om det är lite dämpning vid reflexerna så kommer reflexerna mycket tätare och sänker efterklangen genom sin större mängd dämpytor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2010-02-23 17:44

:)

Jasså ingen takdämpning alls säger du, bra att jag frågar om detta eftersom det är ett så speciellt litet rum.

Tror ni taket kan agera basfälla ? Om man tittar på rumsmoderna. Det finns ju en hel del utrymme att göra någonting där.
NN

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 17:46

NNord skrev:
Almen skrev:Skall du mixa i 5.1?

Nej kompis :) Jag skippar det :wink:

Då behöver du ju inte dämpa av den anledningen. Kan nog tänka mig att du vill ha lite reflex i taket för att få lite "rum", i sådana fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 17:47

Som basfälla kan taket nog fungera bra. Eftersom ytan blir rätt stor så kan man nog göra den väldigt bredbandig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2010-02-23 17:50

:) precis, ett outnyttjat utrymme

I vilken ände börjar man ? :roll:
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-23 21:47

Naqref skrev:Sätt panel i taket.

Dämpa runt högtalarna och första sidoreflexen men mycket mer än så bör man nog låta bli i ett litet rum. Förutom mattan. Det behövs mycket mindre dämpmaterial i ett litet rum för att få ner EKT. Det beror på att gångvägen mellan reflexerna blir så mycket kortare så att även om det är lite dämpning vid reflexerna så kommer reflexerna mycket tätare och sänker efterklangen genom sin större mängd dämpytor.

(Min fetning)

Men desto mer för att ta hand om de hiskeliga effekter de nära väggarna och små dimensionerna ger i bas och låga mellanregister.

Ska man mixa i litet rum krävs ordentligt med absorbtion i bas/mellan.

Blir garanterat kräpp med dämpning enbart runt högtalarna.*

Jag lånar RPG's slogan: If you can't take the room out of your mix you can't take the mix out of your room.

*Beror såklart lite på vad man menar med"runt högtalarna".

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-23 21:52

NNord skrev:Rummet kommer användas i all enkelhet för att göra lite demos och joxxa med musik på dator. Logic / Cubase osv.

Har du kikat på Reaper? Kanonprogram med gott om fina pluggar. Finns för både Mac och PC.

/Peter

1947

Inläggav 1947 » 2010-02-23 23:15

Bor i ett enplanshus med träpaneltak. Ovanpå paneltaket ligger ett tätt skikt av plastfolie och ovanpå den ca 40cm isolering. Lyssnarrummet är ca 20 m2. Är mycket nöjd med rummet.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2010-02-24 02:48

Jag bör nog mäta upp rummet, både med stängd och öppen dörr. Det känns som det är rätt ända att börja i. 8)
NN

Återgå till Teknikforum