Jitter debatten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Jitter debatten

Inläggav lilltroll » 2010-02-13 10:27

Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-02-13 10:31

Nä, jag gitter inte ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-02-22 07:34

Enda gången jag hört gitter är i mp3or i dålig kvalité och på youtube.

Är det inte så att man normalt sett inte kan höra gitter? Eller blandar jag ihop saker nu?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-22 18:20

bootstrap skrev: Eller blandar jag ihop saker nu?

Yup! :)

/Peter

Användarvisningsbild
lilltroll

Höra??

Inläggav lilltroll » 2010-02-22 21:04

bootstrap skrev:Enda gången jag hört gitter är i mp3or i dålig kvalité och på youtube.

Är det inte så att man normalt sett inte kan höra gitter? Eller blandar jag ihop saker nu?

Höra??
Vi pratar om vad som kan påvisas med världens bästa mätinstrument badande i flytande kväve för att hålla ner det termiska bruset. :lol: :lol: :lol:

Det är nog lättare att hitta jitterfel än de icke-linjära fel som uppstår i vettiga högtalarkablar i alla fall.

bootstrap

Re: Höra??

Inläggav bootstrap » 2010-02-23 03:50

lilltroll skrev:Höra??
Vi pratar om vad som kan påvisas med världens bästa mätinstrument badande i flytande kväve för att hålla ner det termiska bruset. :lol: :lol: :lol:

Det är nog lättare att hitta jitterfel än de icke-linjära fel som uppstår i vettiga högtalarkablar i alla fall.

:) Jag böjer mig för trådskaparens önskningar även om jag anser att jaga fel som man inte kan höra är som att önska korrekt färgåtergivning av infrarött på tvn :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Krigströtta ???

Inläggav lilltroll » 2010-02-24 02:58

Hmm - jag har ju inte hängt här så mycket de senaste året i alla fall.

Har folk blivit krigströtta efter att ha grälat i 10 år här?? Egot har gett upp, och man har släppt sargen och hittat meningen med livet :?:

Förr kunde man ju knapra chips en fredagkväll och slå på en ny faktiskt tråd för lite helgunderhållning lika intrigfylld som den senaste dokusåpan på TVn tills den var tvungen att låsas.

lfm

Inläggav lfm » 2010-02-24 07:35

bootstrap skrev:Är det inte så att man normalt sett inte kan höra gitter? Eller blandar jag ihop saker nu?

Svårt att säga hur det är.

Man kan väl jämföra med DAC-debatten sedan Cd-spelaren kom och hur perfekt det var jämfört med vinyl. Succesivt kom det översampling och en hord av nya sätt att åstadkomma D/A-omvandling på allt bättre sätt.

Och det känns ändå som resan precis startat.

I en portabel spelare och örsnäckor spelar det säkert ingen roll.

Men som det utvecklas med mp3 till mer riktig hemmastereo och 320kbit osv spelar det förmodligen roll.

bootstrap

Re: Krigströtta ???

Inläggav bootstrap » 2010-02-24 08:32

lilltroll skrev:Hmm - jag har ju inte hängt här så mycket de senaste året i alla fall.

Har folk blivit krigströtta efter att ha grälat i 10 år här?? Egot har gett upp, och man har släppt sargen och hittat meningen med livet :?:

Förr kunde man ju knapra chips en fredagkväll och slå på en ny faktiskt tråd för lite helgunderhållning lika intrigfylld som den senaste dokusåpan på TVn tills den var tvungen att låsas.

Jag har egentligen inte så stor koll på detta fenomen, dels för jag inte upplever det som ett problem. Jag skrev här bara för det hade gått 9 dagar utan aktivitet

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2010-02-25 01:55

Skrev inte gubbarna på Stereophile en djupdykning för bara något år+10 (eller 3+10) sedan?

Kan vara denna, det var den som dök upp i min browserhistorik: http://stereophile.com/features/396bits/index.html
Edit: la till länk
Edit 2: La till 10 år på åldern av artikeln

Återgå till Teknikforum