Rotel RB 991 , dansk kontakt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NB

Rotel RB 991 , dansk kontakt?

Inläggav NB » 2010-03-10 09:57

Rykande färskt användarkonto, men har varit läsare under en längre tid.

Ikväll blir jag ägare av ett RB991 (märks kanske att jag spenderat för mycket tid på detta forum redan? :) ), problemet är att det är en dansk elkabel och det är den 991 modellen där kabeln "sitter fast". Det är en ojordad dansk kontakt och nu till min fråga, vad gör jag?

* Trycker in den i mitt svenska uttag (om det ens går?) och hoppas på det bästa

* Skruvar upp steget och byter hela sladden (är det lätt gjort?, jag har ingen erfarenhet ifrån något liknande)

* Byter bara kontakten. Går det bra att använda samma sladd och bara byta kontakt, eller är det något som skiljer på själva kabeln?

Som ni märker, har jag noll koll på det här.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-10 10:14

Jag skulle bytt bara kontakten då det är enklast.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-10 10:29

Tack för snabbt svar!

Då kör jag på det, borde väl tom jag klara av. Har ju ändå 50% chans att kablarna hamnar rätt :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-10 10:41

Hur ser en ojordad dansk kontakt ut? Kör de inte med eurostandard där?

Jag kan inte påminna mig något annat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-10 10:56

Har bara kikat Wikipedia än så länge och där stod det:

Typ K (Danmark) 10A 250V Två flatstift och ett runt jordstift. Danmarks jordade stickkontakter passar inte i grannländernas uttag, och ojordade kontakter kan passa men inte bra

Ser väldigt likt ut de svenska kontakterna, förutom att det är flatstift.

Är det bara att klippa kabeln rakt av, eller förstör man skärmen då, om det finns någon?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-10 10:57

Finns en bra sammanställning över kontaktstandard i olika längder på wikipedia. Sverige och Danmark har samma ickejordade kontaktdon. Jordade skiljer sig åt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektriska ... C3%A4rlden
Senast redigerad av RogerGustavsson 2010-03-10 10:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 10:58

Det är bara att klippa rakt av.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Rotel RB 991 , dansk kontakt?

Inläggav Glebster » 2010-03-10 11:01

NB skrev:Rykande färskt användarkonto, men har varit läsare under en längre tid.

Ikväll blir jag ägare av ett RB991 (märks kanske att jag spenderat för mycket tid på detta forum redan? :) ), problemet är att det är en dansk elkabel och det är den 991 modellen där kabeln "sitter fast". Det är en ojordad dansk kontakt och nu till min fråga, vad gör jag?

* Trycker in den i mitt svenska uttag (om det ens går?) och hoppas på det bästa

* Skruvar upp steget och byter hela sladden (är det lätt gjort?, jag har ingen erfarenhet ifrån något liknande)

* Byter bara kontakten. Går det bra att använda samma sladd och bara byta kontakt, eller är det något som skiljer på själva kabeln?

Som ni märker, har jag noll koll på det här.

Lustigt sammanträffande. Igår bytte jag stickpropp på Fjonkalicious danskköpta slutsteg (lånat för bastest) som också hade en ojordad propp. Dock fanns det tre ledare i kabeln, om jordtåten var inkopplad inne i steget hade jag inte tid att kontrollera varpå jag "bara" kopplade in fas och nolla i proppänden.

Vad är det egentligen med dessa danskar... ;)

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-10 11:31

Antagligen beror ojordat på gamla hus/el. Det har dom gott om i dk, precis som charm och genuinitet. Jag skulle vilja passa på att fråga om någon vet om jag bör koppla jorden på mitt acurus steg som glebster har?
Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-10 11:40

NB skrev:Har bara kikat Wikipedia än så länge och där stod det:

Typ K (Danmark) 10A 250V Två flatstift och ett runt jordstift. Danmarks jordade stickkontakter passar inte i grannländernas uttag, och ojordade kontakter kan passa men inte bra

Är det bara att klippa kabeln rakt av, eller förstör man skärmen då, om det finns någon?

Ok då var det inte en ojordad kontakt så som du skrev i förstainlägget. Bara för att få klarhet.

Ja det är bara att knipsa rakt av. Det sitter inte en skärm i dessa kablar utan bara tre normala ledare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-10 11:53

Naqref skrev:
NB skrev:Har bara kikat Wikipedia än så länge och där stod det:

Ok då var det inte en ojordad kontakt så som du skrev i förstainlägget. Bara för att få klarhet.

Ja det är bara att knipsa rakt av. Det sitter inte en skärm i dessa kablar utan bara tre normala ledare.

Det är en ojordad kontakt enligt säljaren. Jag har inte sett den själv än, så när jag skrev "ser väldigt likt ut de svenska kontakterna, förutom att det är flatstift" så menade jag hur det såg ut på en bild jag googlat.

Det verkar vara lite olika bud. Enligt wikipedia som RogerGustavsson länkade till så är det samma ojordade kontakter i Sverige och Danmark. Samtidigt bytte Glebster ut en dansk ojordad kontakt igår mot en Svensk ojordad. Eller bytte Glebster kanske till en svensk jordad kontakt (men skippade att koppla in jorden) för att han inte hade uttag som tog vanliga svenska/danska ojordade kontakter?

Får väl vänta tills ikväll för att se exakt hur den danska ojordade kontakten ser ut och sen eventuellt byta mot en svensk ojordad.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-10 13:52

NB skrev:Det verkar vara lite olika bud. Enligt wikipedia som RogerGustavsson länkade till så är det samma ojordade kontakter i Sverige och Danmark. Samtidigt bytte Glebster ut en dansk ojordad kontakt igår mot en Svensk ojordad. Eller bytte Glebster kanske till en svensk jordad kontakt (men skippade att koppla in jorden) för att han inte hade uttag som tog vanliga svenska/danska ojordade kontakter?.

Jag bytte från en dansk ojordad, som såg hemmekad ut då stickproppen var fult filad för att kabeln skulle få plats, till en svensk jordad stickpropp. Som jag skrev ovan kopplade jag INTE in jordkabeln utan bara fas o nolla.

Filip

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-10 14:41

Glebster skrev:
NB skrev:Det verkar vara lite olika bud. Enligt wikipedia som RogerGustavsson länkade till så är det samma ojordade kontakter i Sverige och Danmark. Samtidigt bytte Glebster ut en dansk ojordad kontakt igår mot en Svensk ojordad. Eller bytte Glebster kanske till en svensk jordad kontakt (men skippade att koppla in jorden) för att han inte hade uttag som tog vanliga svenska/danska ojordade kontakter?.

Jag bytte från en dansk ojordad, som såg hemmekad ut då stickproppen var fult filad för att kabeln skulle få plats, till en svensk jordad stickpropp. Som jag skrev ovan kopplade jag INTE in jordkabeln utan bara fas o nolla.

Filip

Så bör man inte göra eftersom andra kan förledas att tro att apparaten verkligen är ansluten till skyddsjord. Istället monterar man ett ojordat sladdställ:

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&a=0/48C87A27DDE7453BE10000000A0A036A/48C90D5104D6453BE10000000A0A036A/48C91AEE04D6453BE10000000A0A036A/48CCA66F6B517456E10000000A0A036A

Ledsen för lång länk.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-10 15:03

bomellberg skrev:
Glebster skrev:

Filip

Så bör man inte göra eftersom andra kan förledas att tro att apparaten verkligen är ansluten till skyddsjord. Istället monterar man ett ojordat sladdställ:

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&a=0/48C87A27DDE7453BE10000000A0A036A/48C90D5104D6453BE10000000A0A036A/48C91AEE04D6453BE10000000A0A036A/48CCA66F6B517456E10000000A0A036A

Ledsen för lång länk.

Mvh,

/Bosse

Det är helt sant det du skriver. Men nöden har ingen lag och både jag och Fjonk känner till operationen.

I nuläget vet vi dessutom inte hur det ser ut i andra änden, kanske är det redan ett fel att köra ojordat och då har vi gått från en "felkoppling" (fulkoppling) till en annan.

Filip

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-03-10 17:47

Min denon är köpt i Danmark och hade även ett quad 405-2 som jag köpte i Danmark.

Inga konstigheter överhuvudtaget, bara in med kontakten i uttaget.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-11 23:06

Den ojordade dansken såg precis ut som en svensk. Bara att plugga i och köra :)

Tack för alla svar i alla fall! Fick faktiskt lärt mig lite nytt ändå

Återgå till Teknikforum