En stor eller två mindre?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

En stor eller två mindre?

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 16:59

Vad är att föredra egentligen? Ett större bas element (tex 8 tum) eller två(eller fler) mindre som ger samma area?
Om man tänker sig två 6tum istället för en åtta tum (ungefär samma area) så har ju de två kanske dubbelt så mycket talspole som det ensamma elementet har. Mer effekthantering, mer kontroll etc borde ju vara fallet med de dubbla elementen?
Vid parallellkoppling rör de väl sig lika mycket men ger å andra sidan en känslighetsökning. Seriekoppling å andra sidan ger ingen förändring av känsligheten men halverar slaglängden?
Ska det tolkas som att seriekoppling ger samma volymflyttning men med mindre färdväg?
Parallellkoppling halverar ju å andra sidan det behövda induktansvärdet på spolen man behöver till delning. Något att beakta också ifall delningen ska ske lågt (vid tex en trevägare).

Nå vad finns det mer att tänka på? Vad är bättre? Är något bättre än det andra eller är det godtyckligt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 17:31

8"aren borde rimligen ha längre slaglängd. Om vi då antar att ytan är samma som för två små element, så kommer 8an att kunna flytta mer luft. Man kan spela högre, eller ha kvar mer marginaler till transienter.

Sedan borde det kunna bli lite biligare med en 8"are än två 6,5or, så det borde vara lättare att göra en mer kostandseffektiv lösning med 8"aren.

2 stycken 6,5or inbjuder ju dock till att bygga 2,5-vägshögtalare. En stycken 8"are låter mer som ett tvåvägsbygge. Ska man ha det som ett rent toppsystem, och inte spela någon lågbas, så kan ett 2,5vägs system med 2 6,5or bli alldels lysande bra.

Är man fräck så bygger man med dubbla 8"are...

Om det ena är bättre än det andra beror väl på vad slutmålet är? Vad vill man ha för egenskaper hos högtalaren, egentligen. Det är väl det som ska styra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 17:36

det jag funderar på att bygga kommer inte behöva baffelstegskompesering så 2,5 lösningar är inte relevant på så vis.

ja det är klart en åtta har kanske längre slaglängd, men inte alltid. Många sextummare har ju 6-8mm slaglängd som sina 8tumsbröder(systrar?).
Dubbla åttor ja iofs.. det var mera det kosmetiska i tanke då det gäller sextum. kan ju minska ner baffelmåttet lite på bredden.

men om vi säger som så att elementen har samma slaglängd hur skulle du tänka då?

två talspolar borde kunna göra sig av med värme bättre än en? bättre effekttålighet borde det ju bli isf?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-01 18:09

Slaglängden kan ju som du nämner vara lika. Arean torde väl bli större med två 6.5" mot en 8".

Du får med två element potentiellt;

större luftflyttarkapacitet
bättre känslighet
bättre effekt tålighet

Det man ev. kan förlora är väl 5Hz eller så i basen, så det beror väl på situationen. Mycket talar för två element om man bara kan ordna till spridning på rätt/önskat sätt samt integrera med det mindre elmentet som tar vid uppåt.

Termisk kompression är ju en ganska väsentlig faktor och för en given spl så stoppar man in 1/4 av effekten i varje talspole jämfört med ett element.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 18:59

klart den ökade effekttåligheten är ju meningslös om inte resterande element hänger med.. Men basarna måste väl ha en hel del mer effekt som de ska hantera än övriga register?

visserligen tjänar jag ju en hel del då baffelsteget inte kommer suga ut känslighet.

men kan man tänka sig att två basar ett mellanregister och en diskant får mer jämn mängd energi de ska handskas med per element?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 19:12

Kraniet skrev:men om vi säger som så att elementen har samma slaglängd hur skulle du tänka då?

Beror på vad jag ska ha det till, vilket rum högtalaren ska placeras i, mm. Jag har inget direkt svar.

Edit: Möjliga tillfällen då jag skulle valt 2 6,5or är om jag skulle vilja ha väldigt smal baffel (=mindre troligt) eller om det skulle gå att få högra ljudtryck från 2 6,5or (men då skulle jag i praktiken gått på 2 8or istället). Ett tredje alternativ är ju om vissa man vill ha lite mer riktat ljud så kan ett par 6,5or funka. Typ som LTS F2 mus eller vad den hette. Den hade 2 or monterade över varnadra, med diskant på topp. Det skulle kunna vara något med 2 6,5or också kanske. Toppsystem då alltså. Fullrange skulle jag inte överväga att bygga med små element.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Teknikforum