Basmoduler - parallellt, seriellt eller separata slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Basmoduler - parallellt, seriellt eller separata slutsteg?

Inläggav AndersD » 2010-03-31 12:54

Jag håller som bäst på att planera inbyggnad av basmoduler i vårt nya bio-/vardagsrum. Kommer att ha fyra basmoduler delade mot frontarna , 2 till vardera stereokanal.

Har idag två basar på hyllan (dessa) och kommer att köpa två till när det väl blir dags att bygga. Tyvärr finns inte de basarna jag har till försäljning längre så det får bli två olika per kanal.

Seriekoppling, är det helt uteslutet när man har två olika element?

Fixar ett hyffsat billigt (<7000 kr) PA steg att parallellkopplas mot de basar jag har (6 ohm vid 80 Hz) i kombination med nån liknande bas?

Alternativet är dubbla slutsteg, men jag har bara en utgång per kanal från mitt digitala filter, kan man helt enkelt splitta signalen till två slutsteg om man väljer denna vägen?

/Anders

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-31 17:18

de verkar ju ha de basarna i lager hos hifikit än iaf. http://www.hifikit.se/index.php?id=1111
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-03-31 20:22

Kraniet skrev:de verkar ju ha de basarna i lager hos hifikit än iaf. http://www.hifikit.se/index.php?id=1111

Jaha, där ser man, det hade jag missat, TACK!
Bara att hoppas att de verkligen finns i lager också......

Frågeställningen om parallellkopplingen blir för krävande är kanske inte relevant, funderar på detta steg. Thomann skriver "2 ohm stable" så det borde väl funka?

/Anders

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-31 21:32

ja RE på basarna är ju 3.5 ohm vilket ger en lägsta resistans på 1,75, men så länge slutsteget klarar lasten så är det ju lugnt. annars tror jag inte du tappar så mycket med seriekoppling heller.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-31 22:34

Vet att Bosse Bengtsson aldrig förordnar seriekoppling om det går att göra med parallell för att bibehålla ett så bra transientsvar som möjligt, och säkert nått mer också.

mvh/harry

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-03-31 23:29

Kraniet skrev:ja RE på basarna är ju 3.5 ohm vilket ger en lägsta resistans på 1,75, men så länge slutsteget klarar lasten så är det ju lugnt. annars tror jag inte du tappar så mycket med seriekoppling heller.

Slutsteget "ser" väl aldrig Re om jag infrafiltrerar under 20Hz? (och kanske inte annars heller)?

Jag kommer att använda en slav om 625 gram i varje låda och det påverkar väl impedansen det med?

Jaja.....jag får väl helt enkelt mäta lite när första lådan är klar istället för att ställa en massa dumma frågor! 8)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-03-31 23:30

Harryup skrev:Vet att Bosse Bengtsson aldrig förordnar seriekoppling om det går att göra med parallell för att bibehålla ett så bra transientsvar som möjligt, och säkert nått mer också.

mvh/harry

Vem är Bosse Bengtsson?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-04-01 07:38

diesel skrev:
Harryup skrev:Vet att Bosse Bengtsson aldrig förordnar seriekoppling om det går att göra med parallell för att bibehålla ett så bra transientsvar som möjligt, och säkert nått mer också.

mvh/harry

Vem är Bosse Bengtsson?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ile&u=1809
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Teknikforum