Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:I vilket av dessa fall drivs elementet med mer kraft?
Kraniet skrev:Om man tänker sig ett fall där man har två högtalarelement med en viss känslighet, säg 90db/1W (i 8 resp 4ohm), så kommer en viss mängd effekt ge ett visst ljudtryck.
slockna skrev:om jag har en förstärkare som påstås ge 75W genom 8 ohm, hur många volt är det ?
P=U^2/R
U=sqrt(P * R)
I ditt fall: U=sqrt(75 * 8) ~ 24.5V.markusG skrev:För att göra det lite mer spännande kan jag flika in att det är olika spelregler för rör och transistorförstärkare.
markusG skrev:För att göra det lite mer spännande kan jag flika in att det är olika spelregler för rör och transistorförstärkare.
bomellberg skrev:Jag har en liknande fråga, som anspelar på Kraniets.
Mitt Behringer A500 kan bryggas men då ska impedansen inte understiga 8 ohm helst. Mina basar är SLS10 med en minsta impedans om 6,3 ohm.
Steget lämnar 130W per kanal i stereo och 500W bryggat, allt 8 ohm.
Alternativ 1: Kör steget i stereo och driv en bas per kanal. Impedans minst 6,3 ohm.
Alternativ 2: Kör steget bryggat, med basarna seriekopplade. Impedans minst 12,6 ohm.
Vad är bäst?
markusG skrev:För rörförstärkare som är strömförstärkare så har man motsatt proportionalitet, dvs effekten halveras när lastimpedansen halveras.
Däremot fördubblas effkten när lastimpedansen fördubblas.
En rörförstärkare tycker alltså om högohmiga högtalare medans en transistorförstärkare tycker om lite mer lågohmiga, inom rimliga gränser naturligtvis.
markusG skrev:Alltså beror det på vilket förstärkeri du har vilken impedans som är den optimala för högtalaren.
markusG skrev:För rörförstärkare som är strömförstärkare så har man motsatt proportionalitet, dvs effekten halveras när lastimpedansen halveras.
Däremot fördubblas effkten när lastimpedansen fördubblas.
En rörförstärkare tycker alltså om högohmiga högtalare medans en transistorförstärkare tycker om lite mer lågohmiga, inom rimliga gränser naturligtvis.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster