Stora slutna toppar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Stora slutna toppar

Inläggav AndersD » 2010-04-30 14:37

Ett framtida projekt håller på att ta form i min tankevärld, ett projekt som innebär byggandet av nya fronthögtalare. Tanken är att dessa ska delas mot basmoduler (4 st ska byggas inom kort) men jag ser gärna att frontarna kan "stå på egna ben" också om det skulle behövas.

Ingenting är egentligen spikat men det lutar åt sluten låda och dubbla 8"-element. Slutna lådor kan ju vara trevligt för effekttåligheten plus att man slipper allt meck med portavstämning, dämpning av portresonanser mm.

Ett par frågor i samband med detta.

Är det egentligen en fördel med slutna toppar när det gäller integreringen med basmoduler? Eller är det bara så att de flesta bygger såhär av gammal vana? (tycker mig märka en klar övervikt för slutna toppar i samband med basmoduler)

Hur stor vikt ska man lägga vid Qts-värdet? Högt Qts-värde passar bättre till slutna lådor har man ju fått lära sig eller detta är bara en "dumregel" som man kanske kan bortse från?

Om jag följer min "dumregel-önskelista" med högt Qts, lågt Fs och lågt VAS krymper markandsutbudet radikalt då jag gärna ser en lådstorlek under eller lika med 70 liter, Enda "åttan" jag hittar som passar in i min tanke om dubbla drivers i en sluten sjuttioliterslåda är Dayton RS-225. Har simulerat en del Scanspeak, SEAS och Peerless utan att egentligen hitta nån trevlig kandidat.

Någon som har synpunkter på tankesättet eller kanske t o m har förslag på lämplig driver som jag missat?

/Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Stora slutna toppar

Inläggav paa » 2010-04-30 14:47

diesel skrev:Är det egentligen en fördel med slutna toppar när det gäller integreringen med basmoduler? Eller är det bara så att de flesta bygger såhär av gammal vana? (tycker mig märka en klar övervikt för slutna toppar i samband med basmoduler)

Den här tråden har en del svar på detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-05-01 15:47

Ja, jag tror det var tankarna på integrering med (sub)basar som spökade i den här tråden också:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=972903#972903
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-01 17:18

Jag tycker Seas H1471-08 (CA22RNY) ser ut att fungera perfekt som topp i en liten sluten låda. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-01 21:37

Se upp med spridningen om du bygger med 8"

Varför inte 8-5-1-5-8 eller 6-6-1-6-6 (2,5-vägare) eller 6-1-6 om du inte behöver spela tokstarkt?

2st Vifa P117WJ klarar sig med 13L sluten låda och faller snällt av vid 80hz..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-05-02 09:57

en sluten variant av denna kanske? med dubbla åttor då.
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Stora slutna toppar

Inläggav AndersD » 2010-05-02 21:32

paa skrev:
diesel skrev:Är det egentligen en fördel med slutna toppar när det gäller integreringen med basmoduler? Eller är det bara så att de flesta bygger såhär av gammal vana? (tycker mig märka en klar övervikt för slutna toppar i samband med basmoduler)

Den här tråden har en del svar på detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073

Intressant tråd!

Då jag har slavbas i basmodulerna skulle detta innebära att basreflextoppar blir lättast att integrera, eller på nåt sätt enklare.

Hänger tydligen på basmodulens avrullning (som jag inte vet för de är inte byggda än 8) ).

Basmodulens avrullning är med inräknat rumsstöd va?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-05-02 21:38

nolimitsoya skrev:Jag tycker Seas H1471-08 (CA22RNY) ser ut att fungera perfekt som topp i en liten sluten låda. :)

Sant, men det är QTS=0.30 som jag hängt upp mig på.

Vad händer egentligen om man kör liten sluten låda med en driver med lågt QTS. Är det endast F3 som blir högre eller händer det andra grejor som kan vara av nackdel?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-05-02 21:49

MagnusÖstberg skrev:Se upp med spridningen om du bygger med 8"

Varför inte 8-5-1-5-8 eller 6-6-1-6-6 (2,5-vägare) eller 6-1-6 om du inte behöver spela tokstarkt?

2st Vifa P117WJ klarar sig med 13L sluten låda och faller snällt av vid 80hz..

Tanken är 8-8-5-1-5 eller något liknande. Lådorna till 8-5-1-5-8 blir brutalhöga om man ska ha tweetern ca 90 cm över golvet.

Spridningen ja, det är nog det som upptar mest tankearbete just nu. Vill gärna få till riktigt bra vertikal spridning av den enkla anledningen att jag vill undersöka skillnaden mellan en MT och en konstruktion som sprider bättre vertikalt.

Om det sen går att åstadkomma är en annan femma men jag har snöat in på WW-MTM där filtret mellan M och T fasvrider 90 grader.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-03 00:32

diesel skrev:Vad händer egentligen om man kör liten sluten låda med en driver med lågt QTS. Är det endast F3 som blir högre eller händer det andra grejor som kan vara av nackdel?

Man får en flackare basavrullning eller en högre resonansfrekvens. Det är ingen nackdel i sig. Om du ska ha dem som toppar kan det tvärt om vara vettigt att sikta på Q=0.7 (i låda, inte för elementet) och fb=80hz för att kunna använda dem med de aktiva filter som finns i hembioprylarna.
Då blir det enkelt och billigt att fixa förstärkning och delning.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-05-03 13:16

nolimitsoya skrev:Man får en flackare basavrullning eller en högre resonansfrekvens. Det är ingen nackdel i sig. Om du ska ha dem som toppar kan det tvärt om vara vettigt att sikta på Q=0.7 (i låda, inte för elementet) och fb=80hz för att kunna använda dem med de aktiva filter som finns i hembioprylarna.

Word!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-05-03 20:27

nolimitsoya skrev:
diesel skrev:Vad händer egentligen om man kör liten sluten låda med en driver med lågt QTS. Är det endast F3 som blir högre eller händer det andra grejor som kan vara av nackdel?

Man får en flackare basavrullning eller en högre resonansfrekvens. Det är ingen nackdel i sig. Om du ska ha dem som toppar kan det tvärt om vara vettigt att sikta på Q=0.7 (i låda, inte för elementet) och fb=80hz för att kunna använda dem med de aktiva filter som finns i hembioprylarna.

Kommer inte att dela med receiver utan med ett digitalt filter (som förövrigt ska dela mellan W och M också).

Effekttåligheten skiljer sig knappt åt om man jämför sluten och basreflex så jag är frestad att gå på basreflex, kollar man på simuleringarna som paa gjort verkar detta vettigt. (mitt argument är att jag vill kunna spela utan basmoduler också)

Nåja, det blir nog ett antal testlådor och nu kommer jag ha bättre mod att testa drivers med lågt QTS i sluten låda (fast lådan till dubbla Seas H1471-08 känns nästan för liten, 35 liter vid Q=0.7 :?, nästan så jag blir sugen på H1305 istället (10") 8))

Återgå till Teknikforum