Slänger ut en fråga om IB som jag tror att fler än IB-profeten steveo1234 kan svara på.
Blir det inte så att man på ett (relativt) ohövligt sätt fördelar basen till sina grannar i området. Att ljudet går lika mycket till utsidan av huset?
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Ska du spisa infrabas på starkare nivåer, lär grannarna bli delaktiga vilket system du än väljer.
Utrymmet elementen ska spela mot, måste i alla fall dämpas och justeras.
Är väl enbart Steven som kan uttala sig om detta. Ingvar hade visst hört ett acceptabelt system vid något tillfälle, vill jag minnas att han nämnt.
2-ch skrev:Nja, idag har jag ju inte mina grannar sittandes inuti högtalarlådan. Men det är väl var jag skulle placera dom med IB?
slockna skrev:IB är inte nödvändigtvis samma sak som oändlig lådvolym, eller ?
Nattlorden skrev:slockna skrev:IB är inte nödvändigtvis samma sak som oändlig lådvolym, eller ?
Som jag ser det så är det två kriterier:
1) ingen kommunikation mellan fram och baksida
2) volym stor nog för att elementet inte skall känna av någon fjäderverkan
2-ch skrev:Slänger ut en fråga om IB som jag tror att fler än IB-profeten steveo1234 kan svara på.
Blir det inte så att man på ett (relativt) ohövligt sätt fördelar basen till sina grannar i området. Att ljudet går lika mycket till utsidan av huset?
Nattlorden skrev:Det där är väl tumregler bara, aldrig sett någon uträkning på det. Har sett både den tumregeln och VASx5.... tänker inte påstå något själv, vi får se om "Mr IB" har ett bättre svar. ( Undrar dock om inte det helt enkelt är frågan om att räkna på hela systemets Q-värde och att det då inte skall avvika från elementets eget, för att det skall bli IB av det. )
Användare som besöker denna kategori: pingvinen och 17 gäster