Surroundförstärkare sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Surroundförstärkare sökes

Inläggav matså » 2010-05-19 17:24

till högtalare 3 ohms de bakre, centern är i 6 ohms. Det är min papp som söker som passar till dem högtalarna. Är det 6 ohm förstärkare måste vara på då??

Oj den skall naturligtvis vara i köpråd. Boss Mats ger er order att flytta den dit. 8)

snääääääällllaaa :cry: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-05-19 17:58

Förstärkaren "är inte på" 6ohm, utan den måste klara att lastas med 6ohms last på slusteget som driver centerhögtalaren, och den måste klara 3ohms last för de kanaler som driver bakhögtalarna.

Detta är nog den stora utmaningen, alltså att finna en förstärkare som orkar 3ohms last på bakkanalerna.

Vissa förstärkare kan väl agera försteg så att man kan koppla in externa slutsteg? Köp en sådan apparat som har den funktionen för bakkanalerna, och köp ett stereoslutsteg för dessa kanaler. Ett som orkar 3ohm då förstås :)
Förutsatt att det finns två bakkanaler och inte fler.

En annan lösning är att bygga 4st mupps och seriekoppla två och två.
De är på 4ohm var, och ger då 8ohm, vilket alla normala av-recievers klarar :)
Dessutom får du fyra bakhögtalare vilket man på faktiskt menar är bättre än två. Väldigt mycket bättre sägs det :)
Elementen kostar 150kr styck från holland, och jag tror det är en mer kostnadseffektiv lösning :)

Dessutom är DIY roligare :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-05-19 19:26

ollebolle skrev:Förstärkaren "är inte på" 6ohm, utan den måste klara att lastas med 6ohms last på slusteget som driver centerhögtalaren, och den måste klara 3ohms last för de kanaler som driver bakhögtalarna.

Detta är nog den stora utmaningen, alltså att finna en förstärkare som orkar 3ohms last på bakkanalerna.

Vissa förstärkare kan väl agera försteg så att man kan koppla in externa slutsteg? Köp en sådan apparat som har den funktionen för bakkanalerna, och köp ett stereoslutsteg för dessa kanaler. Ett som orkar 3ohm då förstås :)
Förutsatt att det finns två bakkanaler och inte fler.

En annan lösning är att bygga 4st mupps och seriekoppla två och två.
De är på 4ohm var, och ger då 8ohm, vilket alla normala av-recievers klarar :)
Dessutom får du fyra bakhögtalare vilket man på faktiskt menar är bättre än två. Väldigt mycket bättre sägs det :)
Elementen kostar 150kr styck från holland, och jag tror det är en mer kostnadseffektiv lösning :)

Dessutom är DIY roligare :)

Jo kanske det men nu är det mina paranteser och de vill bara trycka på en knapp. De ser ut så här när jag nämner ordet diy (?)

Men vänta lite de kan ju få mina QUbe level som är på 6 ohm då borde ju en 6-8 ohms förstärkare eller den klarar att lastas med det, eller?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-05-19 19:32

Kolla bara väl innan köp att förstärkaren klarar 6ohm, men det är nog inte helt ovanligt :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Återgå till Teknikforum