Passive preamp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-21 14:10

lennartj skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag har läst manualen från Weiss och funderar över de uppgivna specifikationerna. Omkopplaren har en maximal dämpning om 34 dB. Det låter lite - min omkopplare från NLE har ett -60 dB-läge före tystnad. Det verkligt underliga gäller dock ingångsimpedansen. Den ska för RCA-ingångarna vara som lägst mellan 120 och 1 000 Ohm beroende på hur man ställer en DIP-omkopplare med fyra reglage. Det verkar väldigt lågt med tanke på att de flesta andra volymomkopplare (och vanliga potentiometrar) brukar ha en impedans om mellan 5 och 100 kOhm - ibland ännu högre. Ännu konstigare är det att den högsta impedansen, 1 000 Ohm, anvisas för källor med låg utgångsimpedans medan den lägsta, 120 Ohm, rekommenderas för källor med hög impedans på utgången. Utgångsimpedansen sägs variera mellan 0 och "omkring 1 100 Ohm". Någon som vill kommentera ovanstående?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var slarvig och hade inte läst hela manualen innan jag postade.
Dina frågor är högst relevanta och jag är nu lika förbryllad. I synnerhet frågan jag fetat i citatet. Rekommendationen verkar helt bakvänd. Källor med hög impedans på utgången förväntar jag att skulle ge mycket låg utnivå med förhöjd distorsion ansluten till 120 ohm.

Japp. Funktionen är omvänd. Tappade helt förtroendet för detta "budgetförsteg" när jag läste toket. Dessutom finns det ingen som helst anledning att belasta någon signalkälla med ett så lågt värde som 120 ohm i alla fall även om den klarar av det. Konstigt.

Föregående

Återgå till Teknikforum