Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ja, i den här tråden vill jag endast ha svar av de som förstår sig på statistik.
Morello skrev:Naj, T-fördelningen är inte tillämpbar. Det äör fråga om binomialfördelning. Själva frågan gäller dock inte fördelningen, utan handlar mer om testmetodik och hur resultaten skall tolkas.
Morello skrev:Men vi är väl överens om att det fråga om binomialfördelning?
Svante skrev:Morello skrev:Men vi är väl överens om att det fråga om binomialfördelning?
Jadå, men T-testet förutsätter väl normalfördelning och de blir ju rätt lika för stora n, så hemskt olika är de ju inte.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Men vi är väl överens om att det fråga om binomialfördelning?
Jadå, men T-testet förutsätter väl normalfördelning och de blir ju rätt lika för stora n, så hemskt olika är de ju inte.
Japecis, men n är väl inte särskilt stort i vår tillämpning?
Svante skrev:Ja, i den här tråden vill jag endast ha svar av de som förstår sig på statistik.
Jag vill veta vad nedanstående tester ger för konfidens. Om det inte går eller är för svårt att räkna ut, tala gärna om vad som krävs för att beräkningen ska gå att utföra om ni vet det. Antag en F/E-lyssning. En person som inte deltar i lyssningen sitter och växlar mellan F och E och antecknar resultaten.
Exempel 1:
Antag att en person lyssnar och får 7 rätt i rad. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 2:
Antag att en person lyssnar och får 8 fel i rad. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 3:
Antag att fyra personer lyssnar samtidigt och ropar när de tror sig veta om F eller E är inkopplat. När en person har ropat avbryts växlingen och även de andra får avge ett svar om de vill (med kunskap om vad den först personen sagt). En person får 9 rätt i rad. Vid det laget har de tre andra avgivit 1, 3 respektive 5 svar med spridda skurar av rätt och fel. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 4:
Samma som 3, men den första personen får i stället 9 fel i rad.
Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 5:
Samma förutsättningar som i 3, men nu avger endast två av personerna svar, de två andra avstår. De båda första får 7 rätt i rad, vardera. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 6:
Antag att en person lyssnar. Han gör flera test, en med basrik musik och två med diskantrik musik. I bastestet och får han 9 rätt i rad, de andra två ger spridda skurar. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Ingvar skrev:Vetenskapens första test
Lazyworm skrev:Jag sökte lite nu och läste följande om t-test
"(I en äldre bok använde man t-test på krona och klave, alltså 1 och 0, vilket går utmärkt då antalet är mer än ca: 10 st."
Det borde ju innebära att man kan implementera T-test på F/E lyssningen och beräkna ifall utslaget med signifikans kan bestämmas?
Svante skrev:Morello skrev:Naj, T-fördelningen är inte tillämpbar. Det äör fråga om binomialfördelning. Själva frågan gäller dock inte fördelningen, utan handlar mer om testmetodik och hur resultaten skall tolkas.
I förlängningen ja, men just nu vill jag faktiskt veta om det går att räkna ut konfidensen med ovanstående exempel och hur stor den är i sådana fall.
Svante skrev:Exempel 1:
Antag att en person lyssnar och får 7 rätt i rad. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 2:
Antag att en person lyssnar och får 8 fel i rad. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:Exempel 3:
Antag att fyra personer lyssnar samtidigt och ropar när de tror sig veta om F eller E är inkopplat. När en person har ropat avbryts växlingen och även de andra får avge ett svar om de vill (med kunskap om vad den först personen sagt). En person får 9 rätt i rad. Vid det laget har de tre andra avgivit 1, 3 respektive 5 svar med spridda skurar av rätt och fel. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:
Exempel 4:
Samma som 3, men den första personen får i stället 9 fel i rad.
Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:
Exempel 5:
Samma förutsättningar som i 3, men nu avger endast två av personerna svar, de två andra avstår. De båda första får 7 rätt i rad, vardera. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Svante skrev:
Exempel 6:
Antag att en person lyssnar. Han gör flera test, en med basrik musik och två med diskantrik musik. I bastestet och får han 9 rätt i rad, de andra två ger spridda skurar. Med hur stor konfidens har man visat att objektet har en hörbar ljudpåverkan?
Dahlqvist skrev:Har läst igenom Öhmans svar och håller med. Jag skulle dessutom vilja veta varför vi ombetts kommentera dessa muggiga experiment.
/D

Haakan_W skrev:svante hur vill du att lyssningen/testet ska gå till?
Huga, nej det där ser inget vidare ut.
Det bygger på en massa antagnaden som i flera fall är direkt felaktiga.
Svante skrev:Jag har nu stångat mig såpass blodig mot Ingvars tvärvägran att förändra testet att jag har avsagt mig vidare uppdrag i LTS styrelse. Jag kan inte ställa mig bakom testmetodiken. Jag vill alltså deklarera att LTS F/E-tester inte är Svantegodkända, vad nu det har för värde.
Edit: Jag bara måste visa hur min browser såg ut efter att jag hade skrivit det här inlägget. Titta högst upp...![]()
IngOehman skrev:Det är alltför lätt att formulera testsituationer som är publicistiskt och statistiskt godtagbara, men som är bortkastad tid om det är kunskap man är ute efter att framskaffa.
Exempel 3:
Svante skrev:
Exempel 5:
Förmodligen är signifikansen högre än i 3, men hur mycket? Det vet man inte, eftersom man inte har bestämt förutsättningarna i förväg.
Thomas_A skrev:Om man ropar när man tror sig veta, och sedan skriftligen anger vad som är vad (utan övrigas insyn) så kan de vara oberoende från varandra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster