Moderator: Redaktörer
paa skrev:Man kan ju göra en undersökning som visar vad majoriteten i en grupp föredrar, men man kan naturligtvis aldrig förutsäga vad en enskild individ kommer att föredra.
Piotr skrev:BB
Jag gissar på att du syftar på olinjär i nivå/amplitud och ej avseende frekvensgång?
Både och är ju såklart ett problem,det senare mer uppenbart och lättare att greppa dock.
edit: läser tråden igen och tror nog att jag tolkar in för mycket i din post?
/Peter
patrikf skrev:Överdämpning är väl inte bra, det hörs ju på ordet självt! Självklart finns det objektivt inga rätt och inga fel egentligen förutsatt att syftet är att trigga personligt upplevda illusioner av ljudhändelser(tex musik).
IngOehman skrev:Kort sagt (och väldigt förenklat): Jag trivs i rum med många men svaga primära (och möjliga även lite sekundära) reflexioner från signifikant andra riktningar än ljudbilden, men med så svaga senare reflexioner som möjligt (=kort efterklang).
. Från ljudbilden själv vill jag ha så lite reflexioner som det bara är möjligt inom ett tidsfönster om 1/3 period* och upp till minst 20 ms.
BB skrev:Piotr skrev:BB
Jag gissar på att du syftar på olinjär i nivå/amplitud och ej avseende frekvensgång?
Både och är ju såklart ett problem,det senare mer uppenbart och lättare att greppa dock.
edit: läser tråden igen och tror nog att jag tolkar in för mycket i din post?
/Peter
Peter,
Jag ser nu att det jag skrev lätt kan misstolkas. Sorry! Vad jag menar är att jag i ett lyssningsrum önskar en så jämn (och hög) absorbtion som möjligt för alla frekvenser.
Med begreppet lyssningsrum menar jag ett rum för avlyssning av inspelad musik, d.v.s. reproduktion, - ej orignalframförande av levande musik. I sistnämnda fallet vill man (jag) ha en samverkan, i det förra föredrar jag så lite rumsbidrag som möjligt. Med detta är endast min personliga uppfattning...
Mvh //BB
IngOehman skrev:Tror jag håller med dig rätt väl där BB!
Har dock kommit att märka, att örats egen maskering i tidsdimensionen motsvarar ett RT60 på strax under 0,25 sekunder (vilket förvisso är en mycket kort efterklangstid).
Det vill säga om man klipper in en helt tyst kort liten sekvens i en låt där det finns en naturlig paus efter ett ljud, så hör man att "svärtan" i den där korta tystnaden blir bättre och bättre ju kortare efterklangstid rummet har, ned till ungefär 0,25 sekunder.![]()
Sen händer det inte så mycket mera när man fortsätter att dämpa.#![]()
Därtill kommer förstås frågan om vikten av de tidiga (läs primära) reflexerna i lyssningsrummet, som gör att man kan orientera sig i det och alltså känner att man så att säga "sitter i sitt lyssningsrum och därifrån har en öppning in mot inspelningsvärlden".
Det är ett subjektivit element, med nödvändighet. Personligen tycker jag om att höra mitt eget lyssningsrum bakom mig, men bara så svagt att det inte maskerar den hörbara upplösningen in till ljudbilden. Det betyder i praktiken att man inte "hör" ljud från sitt lyssningsrum medveten, men man känner undermedvetet att det finns där.
Kort sagt (och väldigt förenklat): Jag trivs i rum med många men svaga primära (och möjligen även lite sekundära) reflexioner från signifikant andra riktningar än ljudbilden, men med så svaga senare (>2:e) reflexioner som möjligt (=kort efterklang).
. Från ljudbilden själv vill jag ha så lite reflexioner som det bara är möjligt inom ett tidsfönster om 1/3 period* och upp till minst 20 ms.
Vh, iö
- - - - -
#Därför strävar jag för det mesta efter att nå ned under 0,25 s RT60. Kan nämna att de flesta moderna vardagsrum ligger mellan 0,5 s och 0,8 sekunder.Det är på tok för långt för högvärdig musikåtergivning (där själva "musikintrycket" överesstämmer med det som hördes live) enligt min mening, men därmed inte sagt att de inte kan vara "trevliga" att lyssna på musik i, rent subjektivt.
. Tycker dock att något med rytmiken och timingen alltid börjar faliera när man, på grund av märkbar efterklang från det egna lyssningsrummet, hör och upplever en annan efterklang än den som musikerna hörde när de spelade.Den "musikaliska logiken" demonteras liksom.
![]()
. Ju bättre musiker, desto uppenbarare brukar jag tycka att problemet blir. Kanske är denna negativa effekt av vissa för klangiga lyssningsrums pålagda efterklang, en som vissa helt enkelt är okänsliga för?![]()
*Observera att den undre tidsgränsen är frekvensberoende, vilket tvingar väggen bakom högtalaren att vara frekvensberoende dämpad.
IngOehman skrev:b]För mig är frågan[/b], ehuru inte entydigt objektiv, så i varje fall en fråga med stark objektiv komponent. Det handlar ju om att med efterklangen från lyssningsrummet destruera den musikaliska logik, som defakto fanns vid den ursprungliga musikhändelsen.
patrikf skrev:Allra mest mikrodetaljer i inspelningen borde man väl höra i ekofri kammare eller liknande miljö?
patrikf skrev: Men det är väl inte i sådana miljöer ljudbilden är tänkt att byggas upp av ett stereosystem.
nl1970 skrev:IngOehman skrev:b]För mig är frågan[/b], ehuru inte entydigt objektiv, så i varje fall en fråga med stark objektiv komponent. Det handlar ju om att med efterklangen från lyssningsrummet destruera den musikaliska logik, som defakto fanns vid den ursprungliga musikhändelsen.
Men, HiFi kanske inte ses som "ursprungstrohet" numera, en stor massa kanske ser det som att ha ett njutbart ljud hemma, och varför inte, det är ju lussnaren som ska vara nöjd när han/hon spelar skivor hemma.
En del vill nog inte det. Annars är nog en ekofri kammare ända sättet?Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
BB skrev:I så fall kanske det är dags att skrota termen HiFi..? För det är ju eller har i varje fall varit det som varit meningen... "Hög naturtrohet" alltså...
focus skrev:En del vill nog inte det. Annars är nog en ekofri kammare ända sättet?Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
Jag tror som många andra sagt,att överdämpat rum ofta förknippas med rum som endast har dämpning ovanför tex 3khz. Jag som bor i betonglägenhet måste ju verklingen tänka på detta (att inte absorbera för högt utan att göra nåt åt de lägra frekvenserna.)
Ang A2 så tror jag många hifiaffärer vill ha ett tillskott av bas i deras lyssningsrum så att mindre högtalare upplevs basrikare, ju mer bas desto bättre tycker ju somliga.
Jag hoppas du har rätt! Står själv i begrepp att absorbera mer högre upp, förhoppningvis från 1khz och uppåt. Jag tänker att maskeringseffekten även gör att basen låter grötig pga dålig "högfrekvensabsorbtion". Kanske lite OT, men vad tror ni?En "korrekt" absorbtion av de övre regionerna har ju en tendens att subjektivt lyfta upp basen.
BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?![]()
Mvh //BB
patrikf skrev:BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?![]()
Mvh //BB
Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
Anledningen till att akustiktillskottet upplevs som oönskat kan ha flera orsaker. Rummets akustiska egenskaper, personliga preferenser och högtalarnas egenskaper.
Om vi utgår från ett tomt lyssningsrum föreslår jag att man fyller det med trevliga saker som möbler, lampor, övrig inredningsrekvisita tills man tycker att det låter bra. Det ger en tillräckligt lagom frekvensmässig/rumslig fördelning av absorption och diffusion.
Resten sköter vår hjärna om man inte är programmerad (genom allt för flitigt läsande av akustikrekommendationer på faktiskt kanske) på att det måste vara på ett visst sätt för att låta "ursprungssant". Man kan ha olika preferenser av andra anledningar också. Min rekommendation här är att man öppnar sitt sinne för tanken på att "sanningen" skapas i vår hjärna med hjälp av en ljudhändelse i lyssningsrummet som inte har mycket gemensamt med orginalhändelsen och inte av utrustningen. Den är bara ett hjälpmedel. Var mindre hifi-neurotisk. Låt dig förföras!
Om man har högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss ger dessa ett akustiktillskott som mer troligt upplevs som oönskat. Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Magnuz skrev:patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Det beror väl mest på hur kräsen man är. Precis som du säger går det ganska bra (åtminstone för mig) att "koppla bort" rummet mentalt när jag lyssnar, förutsatt att rummet är någorlunda möblerat och saknar alltför enorma resonanser eller utsläckningar i basen. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre och då är väl det naturliga att man anpassar akustiken så gott det går. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara en återvändsgränd.
Magnuz skrev:patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Det beror väl mest på hur kräsen man är. Precis som du säger går det ganska bra (åtminstone för mig) att "koppla bort" rummet mentalt när jag lyssnar, förutsatt att rummet är någorlunda möblerat och saknar alltför enorma resonanser eller utsläckningar i basen. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre och då är väl det naturliga att man anpassar akustiken så gott det går. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara en återvändsgränd.
patrikf skrev:Återvändsgränden förklaras av första delen av stycket du citerade. Om man har "högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss". I klartext, att kompensera brister(obs min åsikt!) hos själva högtalaren med akustikbehandling.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster