Moderator: Redaktörer
X-ray skrev:ps : har en rätt lågtgående planering att i kväll under högtidliga former lyfta av kåpan för en exkursion av nämda device.
GrodanB skrev:Låter som trafon vibrerar...
Har skruvar fast min som lät... Men det var i min lödkolv så det var inte så viktigt igentligen.
tvett skrev:X-ray skrev:ps : har en rätt lågtgående planering att i kväll under högtidliga former lyfta av kåpan för en exkursion av nämda device.
Hoppas du hittar vad som felar. Glöm inte att ta lite bilder!
X-ray skrev:Tack, ska kolla den däringa trafon.
Tänkte annars om det kan komma från nätdelen, ??
/ Thord
Almen skrev:X-ray skrev:Tack, ska kolla den däringa trafon.
Tänkte annars om det kan komma från nätdelen, ??
/ Thord
Trafon är hjärtat i nätdelen, typ. Där transformeras nätspänningen ned till lämplig nivå.
Så du har helt rätt!
bomellberg skrev:Jag är spänd på vad du hittar. Jag har själv ett svagt brummande i mitt slutsteg, H/K Signature 2.1, men jag vet inte om jag vågar pilla med det själv.
Kaffekoppen skrev:Satt strömkabeln verkligen i ordentligt![]()
Tror inte du behöver dra några växlar alls på det..
Morello skrev:En plausibel förklaring är att trafen mättas på grund av DC på nätet (Integralen dB=U*dt växer monotomt varvid det magnetiska flödet närmar sig mättnad).
Testa en skyddstraf med omsättning 1:1 eller AC-koppla medelst kondensator. Googla efter exempel.
Lust skrev:Kvinnor kan jaga bort stel likström ur apparaten så att den åter kan bli mjuk och harmonisk...
Morello skrev:Ja, DC-nivån kan ha ett tidsberoende pga att olika förbrukare lastar nätet vid olika tidpunkter.
rqu skrev:När jag bodde hemma för länge sedan hade jag en Cyrus med PSX, den brummade mekaniskt från trafon så fort farsan kopplade in bilvärmaren!
tvett skrev:Att DC inte tar sig förbi skyddstrafon och därmed inte skapar mättnad hos, i det här fallet, slutstegets transformator förstår jag.
Men vad händer när skyddstrafons kärna blir mättad?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster