MP3(-spelare) och High Fidelity (test)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

MP3(-spelare) och High Fidelity (test)

Inläggav Koffe » 2008-01-24 00:57

Jag "lånade" trådnamnet från soundbrigade. Jag har suttit och funderat, testat och lek lite. Hur formatet Mp3 låter (eller inte låter) är väl utrett i diverse trådar - men hur låter en mp3-spelare? Är de hi-fi? Jag har testat lite på min Cowon (iAudio) D2. Det jag har gjort är:

Testet

1. Jag skapade en test fil med musik. All musik i filen kommer från 16-bitars flac-filer - köpta som flac eller rippade av mej själv. Filen innehåller 4 stycken 30 sekunders musik exempel. Jag använde Foobar2000 och Audacity när jag gjorde i ordning filen. Filen konverterade jag sedan tillbaka till flac-format - som min D2-spelare kan spela. Obs - här använde jag alltså flac som har potential till bit-perfektåtergivning - nu är det ju spelaren - inte formatet som testas.

2. I Audacity skapade jag också en fil med vitt brus. Även denna konverterade jag från wav till flac.

3. De två test filerna (brus-flac och musik-flac:en) kopierade jag sedan över till mp3-spelaren.

4. D2:an kopplades från sin hörlursutgång till min Rega Ear hörlursförstärkare och loopades från den till mitt E-MU 0202-ljudkort. Detta gjordes mest för att jag inte hade rätt adaptrar för att koppla rakt i ljudkortet som tar mono-tele.

5. I D2:an spelade jag upp brus-flac:en och kalibrerade ingångarna på ljudkortet. Volymen på D2:an var satt till 49 (av 50) efter en rekommendation på deras supportforum.

6. När det var gjort spelade jag upp musiken som då överfördes analogt (via Regan) till E-MU 0202-kortet. Jag gjorde en inspelning i 24-bitars upplösning i Audacity.

7. Jag "grovklippte" inspelningen musiken från D2:an och använde funktionen - förstärkning - i Audacity för att höja nivån på det inspelade materialet till - PRECIS - innan digital klippning. Höjningen var 3,2 dB och gjordes i 24 bitars upplösning.

8. För att vara säker på att inte blanda ihop eller ta fel fil så tog jag original-flacen (den filen med testmusiken) och kopierade den från D2:an tillbaka till datorn. Jag konverterade den från 16 till 24 bitar i Audacity och använde förstärknings funktionen även på denna. Den skulle höjas med en nivå om 0,3 dB för att nå "precis innan klippning"-nivån.

9. När detta var gjort konverterade jag båda filerna till 16 bitar och "finklippte" dem i ändarna för att de skulle bli hyfsat synkade.

10. Båda filerna konverterade sen tillbaka till flac - och här är resultatet:

TestOriginalWavSlutversion.flac
TestD2WavSlutversion.flac

Resultatet

Genom att jämföra dessa filer som får man en bild av hur det låter när musik spelas via Cowon D2 (alltså ett exempel på en mp3-spelare) kontra original-filen. Välkomna att provlyssna filerna ovan.

Jag har hunnit göra lite blindtester i Foobar ABX (modul till Foobar2000) och kan konstatera att de är väldigt lika. Jag kan inte säga att jag med någon övertygelse kan skilja dem åt - eller ens alls.

Nu har jag lite talat om för er vad ni kommer att höra - prova därför att testa filerna helt blint (hela eller partier). Kan du skilja dem åt? Är det här High-Fidelity?

Nä' nu luras du!

Om någon som lyssnar på filerna tror att jag luras och att det är samma fil - så skall jag säga att det trodde jag också först. Jag gjorde om hela proceduren för att vara ABSOLUT säker på att jag inte "blandat bort mej". Men om man detaljstuderar filerna - sida vid sida i ett verktyg som tilllåter att man tittar på enskilda samples - så ser man att de skiljer sig åt. Tillexempel så här:

Bild

Det finns tillräckligt många sådana här exempel på olikheter för att jag skulle bli övertygad om att det är olika filer. Det kan ni själva kontrollera. En annan sak som jag upptäckte när jag tittade på "sampelnivå" är att det är lite olika "pitch" på filerna - alltså hastighet. Om man lägger en musikhändelse exakt paralellt i de två filerna (till exempel ett anslag) så ser man att ett par tusen samples senare så har de glidit i sär lite. Det finns en pitch-kontroll på D2:an. Den stod på 100% men antagligen är detta värdet inte exakt. Eller så går klockorna i ljudkortet - respektive - mp3-spelaren inte riktigt rätt.

En liten invändning

Jag gissar att ingången på hörlursförstärkaren är en lättare last för mp3-spelaren än ett par hörlurar. Det här finns det andra på forumet som kan bättre. Det är alltså inte säkert att resultatet skulle bli så här bra om man kopplat in en hörlur. Jag tror att man egenligen skulle behöva någon hörlurskonstlast. Men en sån kan inte jag bygga. Och andra sidan kan man säga att resultatet är sant med en Rega Ear- hörlursförstärkare kopplad till D2:an. Ett inte helt osannolikt scenario.

Fler tester!

Det vore väldigt roligt om fler ville prova sina respektive mp3-spelare. PM:a mej för att få test-filen obearbetad (ie. ej volymjusterad).

Musiken

Som sagt - filerna innehåller 4 stycken 30 sekunders exempel. För dem som är intresserade av musiken så är det det här ni lyssnar på:

Asteria (Le Souvenir de Vous me Tue) Quant La Doulce Jouvencelle - köp HÄR som flac-fil eller CD
Greate Lake Swimmers (Ongiara) Your Rocky Spine - köp HÄR som flac-fil eller CD
Lhasa (The Living Road) Con Toda Palabra - köp HÄR som mp3-fil eller CD
Philharmonia Baroque (Scarlatti - Cecilian Vespers) Amen - köp HÄR som flac-fil eller CD

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-24 11:57

Jag lägger väl in en bild på skönheten.

Bild

Jepp! Det är jag som är handmodell.

... Och en länk till bloggen:
Portabelt is the shit!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-01-24 16:41

Kul test, även om jag inte är kapabel att kommentera själva förfarandet! Hur upplever du eventuella skillnader i ljud mellan flac - D2 och flac - Rega EAR (med lättdrivna lurar då)? Kanske svårt att göra en sådan test, men det skulle kanske säga nägot om hur kapabel D2:an är?

/en john som mest vill komma med glada tillrop för det roliga tilltaget

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-25 01:23

enJohn skrev:Kul test, även om jag inte är kapabel att kommentera själva förfarandet! Hur upplever du eventuella skillnader i ljud mellan flac - D2 och flac - Rega EAR (med lättdrivna lurar då)? Kanske svårt att göra en sådan test, men det skulle kanske säga nägot om hur kapabel D2:an är?

/en john som mest vill komma med glada tillrop för det roliga tilltaget

Hmmm... Borde gå att testa Regan på samma sätt. Skall kolla på det. I värsta fall så får man använda en dator/ljudkort till. Kollar!

... Och så har jag ingen 6,3 mm stereo-tele till RCA men det borde finnas på alla musik affärer.

:-)
/koffe

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-25 01:55

Bild
Bild från sv.wikipedia.org - artikel om FE-lyssning

Bygga konstlast verkar svårt och jobbigt. Men jag skulle kunna använda ett par riktiga lurar. Skall jag då sätta E-volymen i serie med lurarna... eller?

Nu hittade jag ingen uppmätt impedanskurva för någon lur jag äger - men det borde gå att få fram.

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-26 15:48

Koffe skrev:... Och så har jag ingen 6,3 mm stereo-tele till RCA men det borde finnas på alla musik affärer.

Irriterade! Ett hjärnsläpp. Nu sitter jag med en 6,3 mm stereo-tele till RCA men det är fel. MAN SKALL TÄNKA INNAN! Det skall naturligtvis vara en 6,3 mm stereo-tele till 6,3 mm mono-tele. Jag provar igen på måndag.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-27 13:04

Koffe skrev:[...]Bygga konstlast verkar svårt och jobbigt. Men jag skulle kunna använda ett par riktiga lurar. Skall jag då sätta E-volymen i serie med lurarna... eller? [...]

Ingen som vill (något mindre skematiskt än ovan) visas hur ett par lurar skulle kunna kopplas för att användas istället för en konstlast?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-27 17:55

Bild

Då så. Några fler spelare testade med samma metod som i första posten. Jag har samlat in de "nu levande" spelarna som familjen använder. Varför bara iAudio/Cowon-spelare? De stöder flac och låter grymt bra.

Bild Cowon D2 - Min bärbara anläggning. Jag kör den mest med AKG K 518 DJ - på tunnelbanan och på jobbet.
Bild iAudio 7 - Min flickväns julklappsspelare. Används tillsammans med AKG K 412.
Bild iAudio U3 - Min gamla fortfarande fullt fungerande 512 MB stora. Den är lite svag så jag körde den tillsammans med en PA2V2. Under testet körde jag den "naturell".

Klicka här för att ladda med testfilerna med musiken

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-27 21:20

Visst blev bilden på spelarna och min Swatch bra? Adobe Light Room rockar!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-28 22:44

enJohn> Det är tydligen bara du och jag som är intresserade av den här tråden. Jag vill inte framstå som bitter men om jag läser loggarna rätt så är det EN person som har laddat hem mina exempelfiler.

Så för dej:

Rega.flac

En liten brasklapp - efter att varit och köpt mer kabel idag så har det kronglat med ASIO/Audacity. Jag fick det inte att fungera med inspelning samtidigt som jag spelade upp via ASIO. Jag "fixade" det genom att gå via Foobar/MS kernel mixer för uppspelning och MS kernel mixer/Audacity för inspelning. Då funkade det. Varför? Ingen aning!

Hur som - det är en "knäppare" väg för bitarna...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 23:39

Det ä synd att du inte får mer respons på det jobb du lägger ner med dina tekniska trådar tycker jag. Själv har jag inte lyckats få igång Flac till min Mac, hade jag det hade du haft två som laddade ner varje gång.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-01-30 14:10

Koffe skrev:enJohn> Det är tydligen bara du och jag som är intresserade av den här tråden. Jag vill inte framstå som bitter men om jag läser loggarna rätt så är det EN person som har laddat hem mina exempelfiler.

Så för dej:

Rega.flac

[...]

Nej det var inte jag som laddade ner, så... två intresserade?

Själv är jag mer intresserad av resultatet än mätningarna (och kan som sagt inte ge någon bra feedback på dessa). Kanske tråden ligger i fel forum? Här hamnar man ju (läs: jag ju) mest av misstag... :roll: :oops:

Keep up the good work!

/en john, entusiasmerande

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-30 14:24

enJohn skrev:
Koffe skrev:enJohn> Det är tydligen bara du och jag som är intresserade av den här tråden. Jag vill inte framstå som bitter men om jag läser loggarna rätt så är det EN person som har laddat hem mina exempelfiler.

Så för dej:

Rega.flac

[...]

Nej det var inte jag som laddade ner, så... två intresserade?

Det var jag, men jag har inte hunnit kolla på det här än. Är fortfarande inte på det klara hur proceduren ska gå till. Har sportlov vecka 8 :D och då får jag lite tid över tror jag. Det blir iAudio då också, tjejens U2, min 5:a och U3:an jag köpte i förrgår.

KÖPTIPS: titta in hos Abtech, dom har utförsäljning på iAudio. Kolla här och här
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-30 14:30

Klart intresserad men för dålig på att få nåt vettigt gjort (till skillnad från trådskaparen!) :oops:

Edit: Har laddat ner och lyssnat för att försöka höra någa skillnader - med utrustningen till hands, så är allt definitivt hifi so far :)

(hmm nu borde jag ta mig i kragen och passa på att testa min iAudio4 grundligt... inklusive hur bra line in-inspelningen är (max 128bps) som tidigare lovat)

P.S. Underbar musik, Asteria (behöver hjälp med att tidsbestämma och namnge/klassificera denna, och närbesläktad musik. Tänk så bra om utvecklingen stannat då. Sen dess har allt bara gått utför ;) imho då typ :) )

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-31 12:02

phloam skrev:P.S. Underbar musik, Asteria (behöver hjälp med att tidsbestämma och namnge/klassificera denna, och närbesläktad musik. Tänk så bra om utvecklingen stannat då. Sen dess har allt bara gått utför ;) imho då typ :) )

Här hittar du info. Om tiden hade stannat... Jag betvivlar att renässansen lät lika bra under renässansen ;-) Det är nog - som 99% av den inspelade klassiska musiken - en historieförfalskning. Men va' fan - det är precis hur vackert om helst.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-31 13:26

[OT]

En liten påminnelse för dom som har en Squeezebox. Det finns en plugin till Slimserver som gör att du kan lyssna på Magnatunes katalog via Squeezeboxen [Koffes länk ovan går till Magnatunes]. Se även här:

Squeezebox och Magnatune

[/OT]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Basil

Inläggav Basil » 2008-01-31 13:54

Har lyssnat fram och tillbaka mellan TestOriginalWavSlutversion.flac, TestD2WavSlutversion.flac och Rega.flac ett tag nu. Jag tycker nog att man kan höra skillnader vid en nogrann jämförelse, när man sitter och hoppar mellan de olika spåren, men det finns inte en chans att jag skulle kunna säga vilken som är vilken vid bara en lyssning. Jag tycker att Rega.flac är den som skiljer sig mest från originalet. Jag upplever den som lite mörkare och med lite mindre kontroll i basen, det märks på Great Lake Swimmers biten tycker jag.

Väldigt kul att jämföra såhär. I synnerhet tycker jag att experimentet med Regan var spännande och det skulle vara kul att göra samma sak med andra hörlursförsärkare!

//Magnus

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-31 16:18

Koffe:
Din tråd ÄR intressant. Jag har en gammal iriver nånting, ska bara leta fram den och testa med. Jag måste då göra om till mp3 för spelaren klarar inte flac. Eller förlorar man för mycket information då?
Jag har velat testa ett tag men pga jobb och sjuka barn har det inte blivit av. Men misströsta inte, vi ska nog kunna hålla igång tråden :)

Förresten, lite OT, men jag chansar. Jag ska köpa ny mobil och undrar om du eller någon annan har tips på någon mobil som är bra på musik. Dock så går ericsson w880i och w660i bort pga för dålig kamera, men tipsa gärna om några andra.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-01 00:45

Basil skrev:Har lyssnat fram och tillbaka mellan TestOriginalWavSlutversion.flac, TestD2WavSlutversion.flac och Rega.flac ett tag nu. Jag tycker nog att man kan höra skillnader vid en nogrann jämförelse, när man sitter och hoppar mellan de olika spåren, men det finns inte en chans att jag skulle kunna säga vilken som är vilken vid bara en lyssning. Jag tycker att Rega.flac är den som skiljer sig mest från originalet. Jag upplever den som lite mörkare och med lite mindre kontroll i basen, det märks på Great Lake Swimmers biten tycker jag.

Väldigt kul att jämföra såhär. I synnerhet tycker jag att experimentet med Regan var spännande och det skulle vara kul att göra samma sak med andra hörlursförsärkare!

//Magnus

Visst är det svårt!.. Jag menar - det borde vara skillnad. Eller man VILL att det skall vara det. Men var enda gång jag TYCKT att jag kunnat skilja dem åt och har gått tillbaka och dubbelkollat... Så har det varit fel.

Jag tyckte också att Regan skilde ut sig. Inte minst sedan jag VISSTE att den var av sämre teknisk kvalitet - jag hade ju varit tvungen att gå via K-mixer istället för ASIO när jag gjorde den.

Jag tyckte mej också kunna höra en skillnad i basen - så jag gjorde en frekvensanalys av Great Lake- låten i original och i "Rega- kopian". In i photoshop med dem så att de skulle vara lätta att jämföra:

Bild

Den säger att Regan tappar lite över ca 20kHz. Det syns också lite "rippel" under 1000 Hz. Men när jag ta fram bilden som log istället så ser det ut så här:

Bild

Inte mycket till skillnad alltså - det där under 20 Hz kan vi nog bortse ifrån. Nä - om vi hör skillnad så är det nog något annat som skapar "upplevelsen" av skillnaden. Något tjosan i fas?

Det är väldigt "ödmjukande" det här. Jag blir lurad av mej själv hela tiden.

Basil > Du har en verklig skönhet i din avatar. En av mina drömmaskiner. Den har väl USB? Det skulle vara grymt med en testfil i från den! Har du ett vettigt ljudkort för inspelning?

Moment-23 > Klart du skall testa din IRiver! Som jag ser det så skall du testa med det bästa formatet spelaren klarar. Det är ett realistiskt test-case. Då får du (vi) det maximala en specifik spelare klarar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-01 01:48

Moment-23 skrev:Förresten, lite OT, men jag chansar. Jag ska köpa ny mobil och undrar om du eller någon annan har tips på någon mobil som är bra på musik. Dock så går ericsson w880i och w660i bort pga för dålig kamera, men tipsa gärna om några andra.

Jag kan INGET om mobiler. Kan knappt ringa. Och alla jag provat suger (med ett undantag... iPhone). :-)

Användarvisningsbild
Basil

Inläggav Basil » 2008-02-01 02:00

Jag klipte ut en kort sekvens av Great Lake Swimmers från TestOriginalWavSlutversion.flac och Rega.flac för att kunna jämföra dem riktigt nära och nu kan jag inte längre påstå att jag hör de skillnader jag trodde jag hörde innan.

Koffe > Jepp, den har en usb-dac som jag använder iställer för mitt ljudkort. Mest lyssnar jag dock via klämboxen, men det är praktiskt att bara slå om en brytare så har man datorn i lurarna. Jag tycker att klämboxen låter bättre, men efter det här vågar jag nog inte jämföra allt för noga, några illusioner måste man få ha kvar... :P Jag har ett 'Creative SB X-Fi XtremeMusic' installerat, men jag vet faktiskt inte om det är bra eller inte, lyssnade inte så mycket via datorn förrän jag flyttade och blev "tvingad" till att använda hörlurar (något jag är väldigt glad för idag). Jag kan absolut försöka mig på att göra en inspelning, men då behöver jag nog lite instruktioner.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-05 02:57

Basil skrev: Jag har ett 'Creative SB X-Fi XtremeMusic' installerat, men jag vet faktiskt inte om det är bra eller inte, lyssnade inte så mycket via datorn förrän jag flyttade och blev "tvingad" till att använda hörlurar (något jag är väldigt glad för idag).

Ett sånt? PM:an mej ditt telefonnummer så skall jag försöka beskriva i detaj hur du skall göra. :-)

(Sorry att jag varit tyst en stund! Egen och andras vinterkräksjuka har kommit i mellan mej och forumet :-) - Men nu verkar alla sova sött - för första gången sen i torsdags... puuuh)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-05 03:10

Vill bara påpeka att jag läser med intresse!

Användarvisningsbild
Basil

Inläggav Basil » 2008-02-06 21:57

Jag har nu, med stor hjälp av Koffe (tack!), gjort två olika inspelingar med min hörlursförstärkare (Corda Cantate). I den ena (cantate.flac) används den inbyggda usb-dacen, i den andra (squeezebox.flac) används en squeezebox som källa (som alltså då går analogt in i hörlursförstärkaren).

Själva inspelingen har gått till på samma sätt som nämns tidigare i tråden, och referensfilen är den samma som Koffe postat ovan (TestOriginalWavSlutversion.flac).

Länk till filerna!

//Magnus

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-07 11:35

Kul! Här skall lyssnas!

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-02-17 14:35

Koffe:

När det gäller lämplig hörlur för D2:an, vilken tycker du man ska satsa på - AKG 518 eller Sennheiser HD25 SPII? Eller har du idag något annat favortittips?

/Lennart

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-17 19:41

Nä. De två är fortfarande favoriter. Personligen är jag förtjust i slutna lurar för portabelt bruk - och de där två gör jobbet alldeles utmärkt.

En liten brasklapp: - Sennheiser HD25 finns i en UPPSJÖ av modeller. Se här. Samtidigt antyder dettaatt det är mer än bågen som skiljer de olika HD25:orna åt. Mina två bröder har HD25, respektive HD25 SP 1 - jag har lyssnat på båda och de låter bra... Och båda är bättre än AKG K518 DJ. Men lyssna själv innan du bestämmer dej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-17 19:49

Litet tilllägg. När jag köpte mina AKG K518 DJ tyckte jag inte att ljudkvalitetsskillnanden mellan dem och HD25 SP1 motiverade skillnanden i pris. Men det hör till historien en att DÅ kostade HD 25 SP1 1400sek. Det verkar som om Sennheiser har insett samma sak och sänkt priset för att kunna konkurrera bättre. Jag är inte säker på att jag skulle tycka samma sak nu när man kan köpa SP 1: or för ca 900 sek.

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-02-17 19:56

-Tack Koffe för ditt utförliga svar, det får nog bli SP25-II i "present" till mig själv :)

/Lennart

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-18 10:52

Moment-23 skrev:
Förresten, lite OT, men jag chansar. Jag ska köpa ny mobil och undrar om du eller någon annan har tips på någon mobil som är bra på musik. Dock så går ericsson w880i och w660i bort pga för dålig kamera, men tipsa gärna om några andra.

Sony ericsson w 960i. Ska visst vara en hyffsad mobil. 3,2 kamera
8 Gig minne. Har funderat på den själv. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum