Testet
1. Jag skapade en test fil med musik. All musik i filen kommer från 16-bitars flac-filer - köpta som flac eller rippade av mej själv. Filen innehåller 4 stycken 30 sekunders musik exempel. Jag använde Foobar2000 och Audacity när jag gjorde i ordning filen. Filen konverterade jag sedan tillbaka till flac-format - som min D2-spelare kan spela. Obs - här använde jag alltså flac som har potential till bit-perfektåtergivning - nu är det ju spelaren - inte formatet som testas.
2. I Audacity skapade jag också en fil med vitt brus. Även denna konverterade jag från wav till flac.
3. De två test filerna (brus-flac och musik-flac:en) kopierade jag sedan över till mp3-spelaren.
4. D2:an kopplades från sin hörlursutgång till min Rega Ear hörlursförstärkare och loopades från den till mitt E-MU 0202-ljudkort. Detta gjordes mest för att jag inte hade rätt adaptrar för att koppla rakt i ljudkortet som tar mono-tele.
5. I D2:an spelade jag upp brus-flac:en och kalibrerade ingångarna på ljudkortet. Volymen på D2:an var satt till 49 (av 50) efter en rekommendation på deras supportforum.
6. När det var gjort spelade jag upp musiken som då överfördes analogt (via Regan) till E-MU 0202-kortet. Jag gjorde en inspelning i 24-bitars upplösning i Audacity.
7. Jag "grovklippte" inspelningen musiken från D2:an och använde funktionen - förstärkning - i Audacity för att höja nivån på det inspelade materialet till - PRECIS - innan digital klippning. Höjningen var 3,2 dB och gjordes i 24 bitars upplösning.
8. För att vara säker på att inte blanda ihop eller ta fel fil så tog jag original-flacen (den filen med testmusiken) och kopierade den från D2:an tillbaka till datorn. Jag konverterade den från 16 till 24 bitar i Audacity och använde förstärknings funktionen även på denna. Den skulle höjas med en nivå om 0,3 dB för att nå "precis innan klippning"-nivån.
9. När detta var gjort konverterade jag båda filerna till 16 bitar och "finklippte" dem i ändarna för att de skulle bli hyfsat synkade.
10. Båda filerna konverterade sen tillbaka till flac - och här är resultatet:
TestOriginalWavSlutversion.flac
TestD2WavSlutversion.flac
Resultatet
Genom att jämföra dessa filer som får man en bild av hur det låter när musik spelas via Cowon D2 (alltså ett exempel på en mp3-spelare) kontra original-filen. Välkomna att provlyssna filerna ovan.
Jag har hunnit göra lite blindtester i Foobar ABX (modul till Foobar2000) och kan konstatera att de är väldigt lika. Jag kan inte säga att jag med någon övertygelse kan skilja dem åt - eller ens alls.
Nu har jag lite talat om för er vad ni kommer att höra - prova därför att testa filerna helt blint (hela eller partier). Kan du skilja dem åt? Är det här High-Fidelity?
Nä' nu luras du!
Om någon som lyssnar på filerna tror att jag luras och att det är samma fil - så skall jag säga att det trodde jag också först. Jag gjorde om hela proceduren för att vara ABSOLUT säker på att jag inte "blandat bort mej". Men om man detaljstuderar filerna - sida vid sida i ett verktyg som tilllåter att man tittar på enskilda samples - så ser man att de skiljer sig åt. Tillexempel så här:
Det finns tillräckligt många sådana här exempel på olikheter för att jag skulle bli övertygad om att det är olika filer. Det kan ni själva kontrollera. En annan sak som jag upptäckte när jag tittade på "sampelnivå" är att det är lite olika "pitch" på filerna - alltså hastighet. Om man lägger en musikhändelse exakt paralellt i de två filerna (till exempel ett anslag) så ser man att ett par tusen samples senare så har de glidit i sär lite. Det finns en pitch-kontroll på D2:an. Den stod på 100% men antagligen är detta värdet inte exakt. Eller så går klockorna i ljudkortet - respektive - mp3-spelaren inte riktigt rätt.
En liten invändning
Jag gissar att ingången på hörlursförstärkaren är en lättare last för mp3-spelaren än ett par hörlurar. Det här finns det andra på forumet som kan bättre. Det är alltså inte säkert att resultatet skulle bli så här bra om man kopplat in en hörlur. Jag tror att man egenligen skulle behöva någon hörlurskonstlast. Men en sån kan inte jag bygga. Och andra sidan kan man säga att resultatet är sant med en Rega Ear- hörlursförstärkare kopplad till D2:an. Ett inte helt osannolikt scenario.
Fler tester!
Det vore väldigt roligt om fler ville prova sina respektive mp3-spelare. PM:a mej för att få test-filen obearbetad (ie. ej volymjusterad).
Musiken
Som sagt - filerna innehåller 4 stycken 30 sekunders exempel. För dem som är intresserade av musiken så är det det här ni lyssnar på:
Asteria (Le Souvenir de Vous me Tue) Quant La Doulce Jouvencelle - köp HÄR som flac-fil eller CD
Greate Lake Swimmers (Ongiara) Your Rocky Spine - köp HÄR som flac-fil eller CD
Lhasa (The Living Road) Con Toda Palabra - köp HÄR som mp3-fil eller CD
Philharmonia Baroque (Scarlatti - Cecilian Vespers) Amen - köp HÄR som flac-fil eller CD