Moderator: Redaktörer
wayfarer skrev:För det första så skall man vara medveten att både Dobly Digital och DTS komprimerar ljudet i alla kanaler.
Mich skrev:nolimitsoya skrev:Dolby dynamikreducerar dessutom materialet om inte alla kanaler är påslagna.
Va, så om jag kör utan center så komprimerar receivern ljudet?
Gäller detta även DD2.0 signal eller bara DD5.1?
//Michael
Var har du läst om det här?Tumme skrev:Det är just det här jag vill försöka få någon klarhet i. Det skulle betyda att alla som kör utan center får sitt ljud dynamikreducerat.
Thomas
paa skrev:Var har du läst om det här?
Allow me to clarify. Downmixing can take many forms. In a DVD player, a 2-ch downmix is always (I have not seen an exception, but who knows) done with DRC activated. This ensures the average level is maintained while preventing clipping.
In an AVR, 2-ch downmixes will probably be done the same way. However, if it is desired to downmix without DRC, every Dolby Digital decoder IC knows how to do it. The output level is scaled down 11 dB, then there's no way to cause clipping.
In the case of "speaker management" as descibed here, the AVR may allow the decoder to run in full 5.1 mode, no DRC, then downmix the C into L/R with the usual -3 dB mix level. With a little bit of scaling in the DSP, clipping can be prevented, and the gain is made up in the analog stage.
The AVR maker can use this method, or they can use the "downmix in the DD chip with DRC on" method. It's their choice.
The tests described by others will show which mode the AVR is using.
paa skrev:Var har du läst om det här?Tumme skrev:Det är just det här jag vill försöka få någon klarhet i. Det skulle betyda att alla som kör utan center får sitt ljud dynamikreducerat.
Thomas
Wolfie skrev:Finns dock stora nackdelar med fantom-matning också.
1. Funkar inte för alla bredder på duk (aka avstånd mellan frontar).
2. När man spelar Dolby Digital material utan center så sätts en kompressor
in som komprimerar "center kanals" ljudet så det (i alla fall i mina öron)
låter olidligt.
Fördelarna med fantommatning:
Man får sjukt snygga röstpanoreringar när det fungerar bra.
Fast hur bra det fungerar beror helt på hur filmljudet är mixat![]()
Eg. jag skaffar mig en i14 eller i16s som center så fort jag har möjlighet
(kör fantommatning via i28 idag).
Almen skrev:danne-k skrev:... en gammal yamaha stärkare '(funkar ännu har den i garaget -92 års model) som jag hade till 2 högtalare som jag körde nånn slags fantom bild med, var och kollade på den och den hette nog wide eller nått (lcdn kass) men det måste vara fantom, och det lät inte alls bra, men det kanske är bättre idag.
Men blanda inte ihop "någon kass algoritm i receivern som blandar ihop och förstör" med "fantomprojicering av centerkanalens information". Som jag skrev i mitt första exempel, du har ju fantomcenter när du lyssnar med tvåkanalsstereo, och det låter ju kanonbra!
Om man tittar på en film med DTS-ljud och ställer in "No Center", så får du fantastiskt bra ljud, med dialogen pang i mitten.
Men med Dolby Digital blir det sämre på grund av kompressionen, som sagt.
paa skrev:Det verkar som om tillverkare av AV-receivrar kan välja mellan olika lösningar för hur inmixningen går till. Det återstår ju då för testpatrullerna att ta reda på vilka apparater som gör detta utan komprimering!
Naqref™ skrev:Problemet kvarstår ju dock för de som vill köra film i tvåkanal. IÖs kommande kanaladministrator kommer fixa det och likaså den matrisenkoder (5.1 -> 2) jag har konstruerat där man kan ställa nivån (inmixningen) på fantomcentern och .1-kanalen fritt.
Naqref™ skrev:paa skrev:Det verkar som om tillverkare av AV-receivrar kan välja mellan olika lösningar för hur inmixningen går till. Det återstår ju då för testpatrullerna att ta reda på vilka apparater som gör detta utan komprimering!
Problemet kvarstår ju dock för de som vill köra film i tvåkanal. IÖs kommande kanaladministrator kommer fixa det och likaså den matrisenkoder (5.1 -> 2) jag har konstruerat där man kan ställa nivån (inmixningen) på fantomcentern och .1-kanalen fritt.
Which receivers are capable of downmixing Dolby to phantom center configurations without DRC being engaged? So far the only receivers I'm aware of which can do this are certain Denon receivers, e.g. 3805 and above.
steveo1234 skrev:Så, är det bara DD som påverkas eller gäller detta för DTS också?
steveo1234 skrev:Så, är det bara DD som påverkas eller gäller detta för DTS också?
paa skrev:Which receivers are capable of downmixing Dolby to phantom center configurations without DRC being engaged? So far the only receivers I'm aware of which can do this are certain Denon receivers, e.g. 3805 and above.
Från: lång länk
Svante skrev:Ja, det här är väl en parallell till loudness race. Man vågar helt enkelt inte dra ner nivåerna vid nermixning så att det finns tillräckligt med headroom för full styrka i både center och sidokanaler. Svagt är ju synonymt med dåligt och då dynamikreducerar man i stället...
IngOehman skrev:Lösningen är dock inte svårfunnen - bara att samtidigt ställa om dispejen som visar volyminställningen, det vill säga dra på volymen lika mykcet dB extra (11) som downmixen anfordrar nivåera före mix att sänkas. Så gör också många hemmabioreceivrar.
IngOehman skrev:Nej, jag menar att det är en kompressionsgrej, som vill slippa ha.
Och att ha-slippandet det går att lösa, såsom jag beskrev.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster