Ovanligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Ovanligt?

Inläggav Hum » 2009-03-12 15:56

Tillhör det ovanligheterna att folk har riktiga "grejor" kopplade till datorn?
Ingen har nämnt något åt det hållet vad jag sett.
Ljudet från datorn är ju kanon!!!!! En djävulusisk stuss utan överdrift.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-12 15:59

Nej.

Det tillhör inte heller ovanligheterna att folk förstört sin förstärkare pga det heller, tyvärr.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-12 16:00

Jag har datorn kopplad (optiskt) till min Denon/Rotel/Ino Surround-setup.
Sketakul o spela spel med rent ljud från alla håll. :)

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-12 16:19

Tror att det delvis hänger ihop med hur man har möblerat.

Själv har jag inte datorn i vardagsrummet, utan i ett kontor/gästrum.

Och min sambo har sin dator i ett arbetsrum. Till hennes dator har vi lite bättre datorhögtalare med subb, låter helt ok.

Själv har jag ett par hyfsade datorhögtalare, men skal byta ut dem mot något roligare, mest för syn skull. (OA51-mini :) ) Åsså för att jag vill bygga själv.

Där vi bodde tidigare hade vi en dator i köket, kommplad via en reciever till ganska ok småhögtalare.

Har för närvarande ingen dator i vardagsrummet, men planer på någon typ av mediacenter, kopplat till nån av de recievrar jag har i drift där, får se vad det blir. Förmodligen något halvt eget, cf-baserat, brukar gilla att pyssla med sånt.

Många jag känner som är en halv generation yngre än mig själv har helt annan uppsättning, med datorn som nav i hela bostaden, till den är kopplat en TV och kanske en bättre ljudanläggning, men förvånande ofta är det "datorljud" och inte en stereo de utgått ifrån.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-12 16:20

Förstör det var intressant, på vad sett, har jag tider av gråt och tandagnissel framför mig på grund av att min ögonsten skulle gå sönder?
Förstör det var det roligast jag har skådat här.
Är det att skämt eller vad?
Än så länge räknar jag det som ett skämt.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-12 16:24

Har du för kraftig utsignal från datorns ljudkort borde det inte vara några större problem att skjuta nån ingång, eller annat i förstärkaren.

Och många, framförallt lite äldre, ljudkort är ju avsedda att driva mindre högtalare eller hörlurar på sina utgångar.

Förr hade man oftast både högt-ut och lågninvå-ut, i dag är den ofta kombinerad.

//Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-12 16:29

Datorer brukar ibland kunna spika rätt rejält vid till eller frånslag dessutom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-03-12 16:47

Risken är större om du har en nyare förstärkare då de gärna har försetts med klena ingångskretsar för att spara några kronor.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-12 17:03

Störst är risken om man har datorn ojordad och kopplad till stereon när datorn redan är påslagen. Vanliga datornätagg kryper då upp till halva nätspänningen på chassit och moderna försteg tål sällan halva nätspänningen som spik på ingången.

Det absolut säkraste sättet är förståss att ha datorn kopplad optiskt. Då finns inga som helst möjligheter att man kan ställa till med något.
Detta har dock avhandlats några gånger tidigare, så i vanlig ordning rekommenderas sökfunktionen.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-12 17:39

Det här med ojordat.

Hur funkar det om man har datorns och förstärkarens jord hopkopplade, utan att ha dem kopplade till skyddsjord.

(jordad gren-skarvsladd ojordat uttag)

Eller hur fungerar det när förstärkaren inte är jordad, men datorn är det (europakontakt på stärkarsladden)

//Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-12 17:49

Vad kan man förvänta sig för spänningsnivå på skärmen ut från USB-anslutna ljudkort?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-12 17:51

Ja där ser man. För min del så har jag datorns volym på kanske halv eftersom jag inte ville att signalen skulle bli för stark i förhållande till andra prylar som jag har haft i samma ingång.
Kör lite nätt så -30db. har fortfarande inte kommit på vad det erfererar till, full gas är noll och den börjar nog på 70-någonting.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-12 18:59

Något som också är ovanligt: Jag såg Lansing hade en lite nätt högtalare på 528kg. Det är ju inte dåligt, verkningsgraden 110db/W/m.

Jag gillar Lansing.

Mitt mellanreg. är den sådan som jag bytte mig till mot ett Leitz 2/90 obj. i mässing, hade man det i innerfickan så blev klädedräkten sneee, var för tungt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-12 21:26

Det var Altec Lansing som hade 528 kilos lilla nätta.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-13 01:31

paa skrev:Vad kan man förvänta sig för spänningsnivå på skärmen ut från USB-anslutna ljudkort?

Halva nätspänningen med lite otur.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-13 08:32

Vad menar ni med skärmen ut? Jag har ingen skärmad kabel, har inte jord mellan prylarna heller eftersom ja aldrig märkt att det har varit något som påverkat ljudet.
Vad jag märkte i går var att när datorn var avstängd så kom ett lagom högt brum till förstärkaren.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-13 09:16

Jag har hittills inte sett någon kabel, av den typ man brukar ha mellan stereo och datior, som inte varit skärmad.

Altså, oftast är det 3.5mm stereopropp i ena änden, och två RCA i andra änden.

Alla de kablarna som jag sett har varit koaxialkabel med jorden som skärm, runt signalledaren.

//Magnus

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-13 10:42

Där har vi räddningen, jag har gjort denna kabel själv med en övergång till lilla bananen, gjord i trä där 3st träskruvar kan spännas mot bananen, pålödda kablar till skallarna.
Ni vet inte om att jag har en kabel från tunern där "jorden" i förstärkaren ansluter men en krokodilklämma, ett provisorium men det fungerade alldeles utmärkt.
Man är en man som inte klyddar till det fast enl. frun så gör jag det.
Von Otter lät helt ok igår.
Med tiden lär vissa sig att sålla och inte gå på en massa snack från snackebröder som egentligen bara tror.
Det är väl min starka sida att ifrågasätta, tror jag????
( Detta sistnämda är en rolig grej.)

Något som slog mig nu är att jag använder bara 2 av anslutningarna till bananen men får med all sannolikhet all info, hur hänger detta ihop för egentligen går det väl ut stereo från datorn?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-13 11:01

nolimitsoya skrev:
paa skrev:Vad kan man förvänta sig för spänningsnivå på skärmen ut från USB-anslutna ljudkort?

Halva nätspänningen med lite otur.

Vad kan det bli för spänning i chassit på en bärbar dator då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-03-13 15:06

Ingen alls

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2009-03-13 22:24

Det är inga problem med att koppla en dator till "finstereon" ! Bara man gör på rätt sätt !

1: Gör systemet strömlöst !

2 : Koppla ihop allting !

3: Strömsätt systemet !

4: Koppla inte ur eller i något utan att göra hela systemet strömlöst !

Detta med att datorer har sönder hifiutrustning är en modern myt !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-13 22:53

Hade folk snackat lika mycket med substans bakom som skit så hade det varit uppåt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-13 23:21

Här var en till med krut i. Sting är inte dumt.

http://www.youtube.com/watch?v=IjTWPduzMYg

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-14 03:04

paa skrev:Vad kan det bli för spänning i chassit på en bärbar dator då?

Inte mycket, men det kanske ligger 115V i förstärkarchassiet istället. 8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-14 10:20

Hmm funderade lite på det där med att förstöra förstärkaren, själv har jag aldrig brytt mig om vilken utnivå jag har, har matat mina förstärkare från hörlursutgångar med hög utnivå osv, brukar även koppla om sladdar medans förstärkaren är igång osv, har aldrig varit några problem.

Har man en förstärkare avsedd för vanliga klantskallar tillverkad av Sony, Yamaha eller något annat mainstream märke så får ni nog kämpa för att förstöra förstärkaren med hög insignal eller genom att koppla in/ut sladdar medans förstärkaren är igång, dom brukar ju ha skyddskretsar mot det mesta för att vilken sopa som helst ska kunna använda förstärkaren.

Brukar väl vara lite så, desto dyrare förstärkare, desto lättare går den sönder om man gör "fel", men rätta mig gärna om jag har fel, för jag har aldrig ägt en förstärkare med nypris över 6000 kr

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-03-14 11:45

Nu finns det ju i mer eller mintre utsträckning en inställningsfunktion i den mjukvara som medföljer ett ljutkort, möjligheten att köra 5.1 eller 7.1 digitalt till separat AC3 förstärkare eller liknande.

Har man då vanliga analoga högtalare inkopplade i/på datorn, och Windows får för sig att mata ut signalen digitalt, då behöver man inte vara raketforskare för att begripa att de högtalarna eller förstärkare som sitter inkopplade, kommer att gå hädan.

Ang. ojordad datorutrustning, så gäller inte specen för skärmen (TCO normen) om den är ojordad.
Vill säga att skärmen strålar mer än lämpligt (tjock skärm) !
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-14 21:50

Eftersom jag inte är raketforskare i ämner så.....
Berätta i stället vad datorn ger ut so är så farligt?
Ger den en jättekick med ström eller spänning eller vad?

Mitt ljudkort är det barnet som ordnat och det är till högtalare, jag tycker det säger sig själv att från dator kommer inga t.ex. 60W utan där kommer lite lagom ljud för normala ljudnivåer utan för mycket förvängning.
Så vaför skulle inte en riktig förstärkare gå på denna signal och leverera upp denna signal ett tag till.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-18 01:04

Problemet som kan uppstå är att du kan få hög spänning ut under kort tid vid inkoppling, och det kan bränna ingångarna på förstärkaren.
För att det skall hända så skall datorn vara kopplad i ojordat uttag och påslagen dator och påslagen stereo och sedan koppla in signalkablarna.

Om man är säker på att detta aldrig kommer att hända är risken att bränna något mycket liten.

Jag har själv kört med dator i ojordat uttag ihopkopplat analogt med stereon i många år utan problem. Bara man tänker på vad man gör så brukar det gå bra.

De flesta USB-ljudkort bör ge en relativt god isolering mellan dator och stereo. Så risken att lyckas bränna stereon mindskar betydligt med ett externt ljudkort.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-18 02:12

Om kontakterna bara anslutit jord före signal hade det aldrig varit ett problem. :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-18 04:50

nolimitsoya skrev:Om kontakterna bara anslutit jord före signal hade det aldrig varit ett problem. :?

Vicken tur att jag använder XLR då! 8) :)

/Peter

Nästa

Återgå till Teknikforum