Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Hmm, en switchande förstärkare är väl "av" eller "på". Vid DC så måste den ju stå på "på" hela tiden. Det kanske inte fungerar så bra?
Style skrev:har du kollat egenfrekvenserna i huset? 16 jättehögtalare och infraljud kan nog få huset att trilla ihop
NNord skrev:Hur vet du att jag fått ifrån marknadsavdelningen?
Pabo skrev:Generellt sett så är klassd-kopplingar halvbryggor, det är detta som begränsar frekvensomfånget neråt. Vid en positiv utström kommer drosseln, som ju är strömtrög, att ladda bulkkondensatorn på den negativa railen med samma energi som man pumpar in i högtalaren. Detta kallas railpumping och ger upphov till spänningsökning över utgångssteget samt bulkkondensatorn. För att begränsa detta ökar man storleken på kondensatorn men man kan aldrig återge DC med en halvbrygga. Är det fråga om en fullbrygga så finns inte railpumping problemet och då kan man alltså återge DC utan problem. Har förstärkaren ändå frekvensomfångsbegränsning neråt så är det av skyddsskäl.
Pabo skrev: Det positiva absolutvärdet av strömmen kommer dock innebära att man flyttar energi ifrån den positiva ellyten till den negativa. Detta är inget problem vid höga frekvenser eftersom medelvärdet av musik är noll men vid låga frekvenser hinner drosseln ladda upp den negativa ellyten till nivåer som kan orsaka problem.
Naqref skrev:Helbryggor är alltså just bryggade förstärkare!?
Naqref skrev:Har du fått många konstiga frågor från studenter Svante?
Svante skrev:Varför tror du det?Fast egentligen vill jag nog ha fler frågor än jag får, det brukar bli bäst när det blir en dialog. Frågan om klass d har dykt upp och jag har väl känt att jag borde veta mer än jag gjorde.
Naqref skrev:Lite OT: Är det F-studenter som frågar minst även där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster