Den ska väl ha någon sorts fantommatning eller?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Förvirrande rubrik..
nadifierad skrev:"Hej, micen kräver fantommatning, om du bara ska mäta så fixar xenyx 502 mixern det, den ger även "analog" nivåjustering, bra att ha ibland vid mätningar. eller så kan man ha en större mixer (så kan man även spela in egen musik om man vill det, då rekomenderar jag från 1204 och uppåt.)
Annars så har Behringer även en ren spänningsmatningsenhet för den som endast vill ha det:
Och du måste även använda balanserade kablar, fantommatade micar fungerar inte annars, och jag förmodar att du inte har balanserat in på ljudkortet, så du måste ha nån burk mellan mic o ljudkort.
Som sagt , en liten mixer för mätändamål är bra att ha, den kan du bygga själv, eller ta tex en xenyx 502, den löser mätningen, men är inte så bra på inspelning, 1204 har 4 mic in och 2 stereo in och är väl nedre gräns för att kunna göra inspelningar på vettigt sätt.
Ecm8000 är däremot ingen lämplig inspelningsmic"
PMCitat! (hoppas det är OK? )
nadifierad skrev:Och var köper man en sån?(länk?)
nadifierad skrev:Bara kul med informativa inlägg!
Vad gäller din fråga om kalibrering av Behringer micen, så finns sådana att ladda hem ifrån "Home theather shack"!
Och vad gäller hörlursfrågan, så fanns det intressanta grejer på Svantes länk!
Nu har jag själv läst lite om XTZ "room analyzer", med mjukvara och kalibrerad usb mic, och det verkar ganska lätthanterligt.![]()
nadifierad skrev:Nu har jag själv läst lite om XTZ "room analyzer", med mjukvara och kalibrerad usb mic, och det verkar ganska lätthanterligt.![]()
Svante skrev:nadifierad skrev:Nu har jag själv läst lite om XTZ "room analyzer", med mjukvara och kalibrerad usb mic, och det verkar ganska lätthanterligt.![]()
Jag vet ingenting om den där prylen, men vill höja två varningsflaggor.
1. Det duger inte med bara "kalibrerad", man måste veta hur noga det blir också. Temperaturdrift? Tolerans i dB? Åldring? Riktverkan?
2. System för att mäta rumsakustik behöver inte vara så noggranna, vilket gör att det blir lite vådligt att använda ett sånt system till mätningar med högre krav.
nadifierad skrev:...
Vad gäller din fråga om kalibrering av Behringer micen, så finns sådana att ladda hem ifrån "Home theather shack"!
...
diesel skrev:nadifierad skrev:...
...
Att ladda ner andras kalibreringsfiler kan nog bli hur fel som helst, då kan man ju lika gärna köra utan!
IBF-Akustik i Tyskland kalibrerar snabbt och smidigt, 40 euro eller nåt med frakt. [url=http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/index.php?language=en¤cy=EUR]Här![/url]
/Anders
celef skrev:tidigare små behringer-mixers brusade en hel del, tror dom hette ub500 å 800 eller så, inte så kuliga
en riktig mikstärkare och en riktig mätmik är aldrig fel och sitter nästan alltid rätt
eller värför inte en billig rolls
celef skrev:jag såg att monacor/img stage line har en rolls-liknande mikstärkare; mpr-1
borde inte kosta många ören, men den har ju heller inte superprestanda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster