Ett stereoslutsteg har en dämpfaktor på 200 vid 8 ohms belastning.
Om man nu bryggkopplar det, och belastar det med 16 ohm !!!
Hur stor blir dämpfaktorn
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Ponera följande!![]()
faulhund skrev:Fantastiskt!
Svante och IngOehman är överens!!!
När hände det sist?
Svante skrev: Fast det finns ju förstärkare med en frekvensberoende utimpedans
perstromgren skrev:Svante skrev: Fast det finns ju förstärkare med en frekvensberoende utimpedans
... och hur kan den variationen se ut? Finns det något typiskt utseende, rentav?
ollebolle skrev:Generellt för många klassD-förstärkare är att dämpfaktorn är riktigt bra vid låga frekvenser, men att den sticker iväg och blir för hög i övre registren...
Det är väl en av anledningarna till att många här kör klassD mest till basmoduler tror jag
Det var klass D det, vet inte hör det är i övrigt...
Edit: Svante var före...
MagnusÖstberg skrev:Tror inte vi skall gå den svängen igen
Svante ville bara poängtera att ni är överrens om mycket, låt det stanna vid det utan att utveckla det.
MagnusÖstberg skrev:Ibland får det räcka med att vara överrens om att man inte är överrens, och liksom låta andra (tredjepart/lyssnare/läsare) göra sin bedömning fritt.
Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Svante skrev:Ingvar: Starta en ny tråd om statistiken om du nu verkligen vill dra upp det igen. Jag bara nämnde det som ett exempel på något vi är oense om och hade inte för avsikt att ta debatten igen...
Hum skrev:Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Se på farfar jag hade rätt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hum skrev:Jaha så Obj... har en dämpfaktor på 5, jag tycker vi alla samlas för en gemensam förbön eftersom Vi kan se det som en nödvändighet i fallet dämpfaktor 5.
Mennnn vi har ännu ett alternativ och det är ett gäng öl, 15st/skalle och den låga dämpfaktorn är som bortblåst.![]()
![]()
Hum skrev:Vid nyktert tillstånd så är väl en Drömlåda eller exponentialhorn att rekommendera eftersom dom verkar nedtranformerande på basmembranet, vi kan nu utan större skrynklande av pannan sätta oss in i hur det låter då man har en dämpfaktor över 100.
Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Hum skrev:Än om frågan var något inlindad i bomull så kvarstår, skall vi har en förbön för våran "Dämpfatktor 5" eller han nöjer sig med ett antal öl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster