Basmoduler i flera ändar av rum och resonanser.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Basmoduler i flera ändar av rum och resonanser.

Inläggav avr7000 » 2009-08-26 18:33

Jag har en rumsresonans vid lite drygt 40 Hz beroende på mitt lyssningsrums längd på 8 m.

I främre delen av rummet har jag ett array av basmoduler från golv till tak i varje hörn.

Skulle jag kunna släcka denna resonans genom att placera basmoduler också i rummets bakre hörn?

Jag lyssnar på lite drygt en 1/3 av rummets längd (närmast högtalarna), vilka negativa effekter skulla jag kunna få.

Låt säga att jag kör basarna upp till 80 Hz.

Är detta en bättre lösning än stora basabsorbenter för 40Hz i rummets bakre del (jag får kanske plats med absorbentlådor i storleksordningen 120 liter st och 2 st.)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-26 18:48

Vad har du för bredd i rummet?

Längden på rummet ger en andraresonans vid ca. 40Hz i den riktningen. Prova att dra fram staplarna till 1/4 av rummets längd och se vad som händer. Där har du en "null" vid vilken denna resonans bör exciteras i väsentligt lägre grad.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-26 18:50

Rummet är 3.8 m brett och med 2.5 m i takhöjd...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-26 18:54

Att flytta staplarna är ingen option (fönster och dyligt i vägen....)

De på bilden skall strax bytas ut mot motsvarande lådor med 10" bremenbasar men de kommer att placeras på samma ställe.

Det låter bra och så men det är ju det där med denna resonans... jag tar idag hand om den hjälpligt genom att dämpa den med parametrisk eq med högt Q.

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-26 18:59

Vill bara poängtera att det där är en rätt snygg vägg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-08-26 21:43

Piotr skrev:Vad har du för bredd i rummet?

Längden på rummet ger en andraresonans vid ca. 40Hz i den riktningen. Prova att dra fram staplarna till 1/4 av rummets längd och se vad som händer. Där har du en "null" vid vilken denna resonans bör exciteras i väsentligt lägre grad.

/Peter

Det är så jag funderar på att experimentera, placera ut 4 st Bremenbasar på golvet vid 1/4 av både rumslängd och rumsbredd. Funkar det bra blir lådorna därefter takmonterade.

Lite förvånande att AVR7000 märker av en resonans kring 40 Hz med sittplatsen vid cirkus 1/3 av rumlängden om 8 m, borde väl inte vara så markant då. Kanske har att göra med att kortväggarna inte är helt reflekterande utan rummet "är akustiskt längre".

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2009-08-26 22:33

En väldigt elegant lösning är ju att placera basmoduler på bakväggen som fungerar som aktiva absorbenter och absorberar ljudet från framväggen så att det inte bildas några stående vågor mellan fram- och bakvägg. :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-26 23:22

Jo inte så dumt tänkt. De får jobba i ofas och enbart vid dessa frekvenser som ska tonas ner.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-27 09:52

EQ`a ner 40hz peaken?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-27 10:11

Varför alltid gå den enklaste vägen ?
Kanske man får lägre akustisk dist, om man låter signalkällan gå oförändrad och sköter rummets tillkortakommanden med hjälp av absorbenter, aktiva eller passiva ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-27 10:20

Ragnwald skrev:Varför alltid gå den enklaste vägen ?
Kanske man får lägre akustisk dist, om man låter signalkällan gå oförändrad och sköter rummets tillkortakommanden med hjälp av absorbenter, aktiva eller passiva ?

Jovisst! Men, hur hanterar man en 40hz peak med absorbenter?
Naturligtvis går det ju att bygga helmholtz rör men jag utgår från att det inte är ett alternativ. I annat fall hade säkert Mr Avr7000 redan gjort det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-27 11:41

En helmholzresonator som verkligen gör nån nytta vid 40 Hz blir stor förmodligen mycket större än de totalt 280 liter jag har att labba med utrymmesmässigt.

Jag har redan Eq'at ner peaken med parametrisk eq men jag tycker att det inte är rätt väg att gå rent principiellt, man tar bort lite eller mycket av det som exiterar resonansen, resonansbeteendet finns kvar i rummet och man kommer förmodligen märka av denna resonans signatur även om man minskar den rena exiteringen vid just 40 Hz.

Flera basmoduler i rummet placerade på nåt smart sätt kommer att undertrycka de lägsta resonanserna destruktiv interferens.
Detta är vad jag vill åstadkomma med basmoduler i motstående ände av rummet...

Stefan

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-27 12:42

avr7000 skrev:En helmholzresonator som verkligen gör nån nytta vid 40 Hz blir stor förmodligen mycket större än de totalt 280 liter jag har att labba med utrymmesmässigt.

Jag har redan Eq'at ner peaken med parametrisk eq men jag tycker att det inte är rätt väg att gå rent principiellt, man tar bort lite eller mycket av det som exiterar resonansen, resonansbeteendet finns kvar i rummet och man kommer förmodligen märka av denna resonans signatur även om man minskar den rena exiteringen vid just 40 Hz.

Flera basmoduler i rummet placerade på nåt smart sätt kommer att undertrycka de lägsta resonanserna destruktiv interferens.
Detta är vad jag vill åstadkomma med basmoduler i motstående ände av rummet...

Stefan

Några tankar:

* Ingen möjlighet att lägga helmholtzresonatorn bakom soffan eller kanske bygga den som en plattform att ställa soffan på?

* Har du någon vattenfallsplot? Jag är nyfiken på att se hur en 40hz ton som ger en resonant uppbyggnad i rummet ser ut.

* Har du funderat på möjlighen att skapa att djupt och smalt filter som dödar 40hz tonen helt?

* Annars är det nog lättast att försöka flytta runt modulerna, eller kanske bygga om dem till 4 stycken och laborera med placeringen...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-27 18:01

avr7000 skrev:En helmholzresonator som verkligen gör nån nytta vid 40 Hz blir stor förmodligen mycket större än de totalt 280 liter jag har att labba med utrymmesmässigt.

Jag sticker ut hakan och påstår att membran/panel-absorbenter är mycket effektivare för given storlek.

Har använt båda varianterna och valde membran.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-27 18:06

Ragnwald skrev:Jo inte så dumt tänkt. De får jobba i ofas och enbart vid dessa frekvenser som ska tonas ner.

Njaej, man ger väggarna samma signal men med delay till bakväggen. Funkar tydligen skitbra.. har funderat på det i tio år eller nåt och nån gång ska jag testa. Ska bara bygga klart huset först..

Sök på double bass array (DBA).

Men din variant funkar ju också.. Madsen (tror jag) skrev om det i High Fidelity för ett antal år sedan. Man styr basarna med en mikrofon vid konen.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-27 20:18

Piotr skrev:

Jag sticker ut hakan och påstår att membran/panel-absorbenter är mycket effektivare för given storlek.

Har använt båda varianterna och valde membran.

/Peter

Hur stor blir då en sådan för att göra nytta? Hur dimensioneras den? Min resonans ligger vid 34 Hz.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-27 22:22

Hur tung är en sten? :wink:

Jag upplevde att volymen kan reduceras till närmare en 1/4:del mot helmholtz. Jämförelsen var mellan RPG Modex hörnmoduler mot Svanås tidiga hörnmoduler.

Två stycken Modex gav märkbar förbättring i ett ca. 25kvm stort rum placerat i hörnen bakom lyssningsplats.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-27 22:46

Är det denna du tänker på?
http://www.rpginc.com/products/modex/index.htm

Hmm :P finns för 40Hz :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-08-27 23:08

Ja, typ, fast jag kör med hörnvarianten:

http://www.rpginc.com/products/modexcorner/index.htm

/Peter

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-27 23:32

Jag måste erkänna att jag fram tills nu trott att det var ganska trivialt att lägga till en baslåda: Man har ingen riktnigsdefinition under 300 Hz, har det hetat. Men ståendevågmöster och och och ... Men så är jag ingen "basfetischist", så jag kan klara mig utan.
http://www.nubert.de har demonstrerat ljudätande baslådor vid bakväggen, med enligt egen utsago beaktningsvärt resultat. Vad tycker du om det? Och vad tycker ni om Nubert i stort, med deras baskorrektionsförstärkare o.s.v.?
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-08-27 23:37

Om du vill kan jag maila en pdf på en SLAM-absorbent (Soft Layer Absorbent Membrane) jag fått från Jan Voetmann Akustik. RPGs Modex är som jag förstår det en variant av denna, där membranets ytvikt varieras beroende på vilken frekvens man är intresserad av. (Djupet på lådan kan ju också varieras givetvis)

SLAM-absorbenten presenteras i en AES-publikation om man vill hosta upp USD 20:-. Länk: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6585

I mitt rum som är snarlikt ditt i storlek (2,15x420x789 cm, betong överallt) rekommenderar Voetmann 5 st med mått 1800x1200x180 mm. 3 mm tjock, ca 3 kg/m², panel i naturgummi, 45 mm glasfiber med densitet 20-40 kg/m³ inuti. Absorbenten är då avstämd för att vara effektivast vid 80-90 Hz med ca 80% i absorbtionskoefficient där. (Voetmann säger att en "normal panelabsorbent" ger ca 10-20% absorbtion, gummiduken ger mycket högre inre dämpning). Ska man ned till 40 Hz är nog vägen att gå att ändra till tex tjocklek 5 mm, SBR-gummi tex med ytvikt om ca 7,65 kg/m² skulle då behöva en låda med ca 295 mm djup.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-08-28 08:46

Jag köpte den här boken
http://www.amazon.com/Sound-Systems-Optimization-Techniques-Alignment/dp/0240520203
har inte läst den men trevliga bilder. Behandlar bl.a. tids och fasfel med flera subbar och dessas kopplingar till toppar. Känns som om det finns anledning att tro att det går att optimera mera än att bara ställa ut flera subbar i rummet. Kommer själv att testa med att flytta mina subbar till hörnplacering ca 1,5 m ifrån mina toppar och kommer testa med olika inställningar på mina filter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-08-28 10:27

När det gäller undertryckande av resonanser m.h.a. flera subwoofers så har Floyd Toole en del intressant att säga i "Sound reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms"
En hel del annat intressant också för övrigt, 541 sidor, men så har ju karlen jobbat med det här heltid i 50 år. Kan absolut rekommenderas.
I korthet så gör det ingen speciell nytta med fler än 4 subwoofers och de ska placeras symmetriskt i rummet, om än inte nödvändigtvis i hörnorna, samt eq:as såklart. Men skaffa boken, den innehåller mycket annat intressant och desutom är det svårt att sammanfatta resonansutsläckning på några få rader i ett inlägg.

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-28 14:02

Jag hämtade precis boken och skall väl läsa vad som står om det då :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-28 14:56

När jag kommer hem ska jag posta två mätningar med mina OA52 stående på OB52-moduler, den ena med OB52 avstängda och ingen filtrering nedåt av OA52 och den andra med 80 Hz delning och fyra OB52-moduler runt om i rummet aktiva, med mätmikrofonen på lyssningsplats. De är ett ganska bra argument för min lösning tycker jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-28 15:47

Kanon Lennart!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

Utan och med distribuerade subbbar

Inläggav lennartj » 2009-08-28 17:30

Mätmikrofonen på lyssningsplats, 1 m höjd, 2,4 m från högtalarnas mittlinje. I båda fallen med OA52 stående ovanpå OB52 och vid mättillfället okompenserat nivåfall under 180 Hz i OA52 troligen p.g.a bristande golvstöd.

Bild
Först OA52 fullrange, OB52 avstängda

Bild
Oa52 delade vid 80 Hz mot fyra OB52-moduler runt om i rummet, Infra-kompensationen i cr80s-filtret avstängd.

Visserligen triggas en ny mindre peak vid ca 75 hz, men den gigantiska vid 50 Hz är helt borta med subbbarna.
Ta dessa mätningar bara som en illustration av subbarnas verkan, de är tagna i början av projektet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-28 17:35

Fina grejer!

Men man undrar ju hur pass mycket man kan tillskriva runt-om-i-rummet-placeringen?
Undrar hur kurvan sett ut om de bara stått bredvid varandra....ja, alla fyra alltså.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-28 17:42

lennartj: Oj oj, ser ju jättetrevligt ut. Förstår att du är nöjd med funktionen.

KarlXII skrev:Men man undrar ju hur pass mycket man kan tillskriva runt-om-i-rummet-placeringen?
Undrar hur kurvan sett ut om de bara stått bredvid varandra....ja, alla fyra alltså.

Precis, det där är jag också mycket nyfiken på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-28 17:53

Hittade ett gamalt inlägg från en tråd i "best of"

IngOehman skrev:Njae...

Jag beskriver det hellre så här:

Sitter man i ett rum och lyssnar på en permanent ton som alstras av en basmodul så hör man summan av två saker:

1. Direktljudet (inklusiva reflexion från golv och vägg bakom modulen) samt,

2. Den exiterade resonansen.

Den senare av de tu är helt tyst i mitten av rummet, medan den förstnämnda avtar med avståndet från basmodulen. Dessa båda ljud i kombination ger i regel en utsläckning strax BAKOM mitten av rummet. Skulle basmodulen ha stått bakom lyssnaren istället skulla utslängningen ha uppstått strax framför mitten av rummet.

När man har moduler både framför och bakom så uppstår inte resonansen alls! Det enda som återstår är basmodulernas direktljud (som alltså inkluderar tidiga reflexer) Dessa båda ljud förstärker varandra maximalt i mitten av rummet, där de hamnar i fas med varandra.

Kort sagt: Effektiviteten totalt sätt minstar dramatiskt i stora delar av frekensområdet när man använder moduler båda framför och bakom. Nyttoeffektiviteten ökar dock potentiellt, eftersom det primärt är "gamla ljud" (oönskade ljud) som elimineras.

Nu kanske det verkar som om det är självklart att man skall ha basmoduler både framför och bakom sig, men det är INTE min uppfattning (trots att jag har skivi en hel del om poängerna med sådana möbleringar). Tvärtom menar jag att man bör vidtaga stor försiktighet med sådana möbleringar, eftersom det förstör den psykoakustiska logiken i ljudalstringen. När man spelar en inspelning som innehåller en grand casa där framme i ljudbilden så är det inget kul att höra den i huvudet, hur rak tonkurva en mättekniker än viftar med.

Minns man att musikåtergivning inte handlar om transmission, utom om dekodning - alltså att det man gör är ett dekodande av en på fonogrammet kodad ljudfältsinformation, är det dock lättare att förstå varför man inte skall tro att en mätmikrofon på lyssingsplats berättar något förnuftigt, utan att man först väger informationen den förmedlar psykoakustiskt.

Vh, iö

Samt:

IngOehman skrev:Jag tycker det talas mycket om frekvensgång hela tiden, men de psykoakustska aspekterna kommer helt bort.

Det man vill åstadkomma är ju en frontalt anländande ljudvåg med rak tonkurva, vilket inte kommer att rendera en mätbart rak tonkurva på lyssningsplats.

Stereosystemets grundkoncept är ju att skapa en öppning till en annan värld" således att ens lyssningsrum bildar en loge som ansluter till inspelningsrummets akustisk. Att då tala om rak tonkurva på lyssningsplats är helt irrelevant. Förvisso vill man i någon aspekt ha frekvensojävig balansering, men det går inte att undersöka med med en tonkurvemätning med en vanlig mätmikrofon.

Hur skall man basmöblera då? Jag skulle vilja påsåt att bäst resultat får man nästan undantagslöst med fyra Subwoofrar (eller ännu hellre basmoduler (dedicerad basdel för samarbete med ett dedicerat toppsystem/sidosystem)).

De fyra baslådorna placeras antingen i en rak linje vid högtalarväggen, i en böjd linje vid samma vägg, eller två i bredd och två på höjden.

Vilket som blir bäst beror på vilket rum man hamnat i. I de flesta rum fungerar alla tre lösningar helt tillfredsställande. I vissa fall kan man även komplettera med en eller två baslådor i bakre halvan av rummet, men dessa få inte spela för starkt, och inte heller "för tidigt".

Vh, Ing. Öhman
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Teknikforum