Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag kör den här undringen på rätt plats nu istället:
Fyllnadsfluff i en låda sänker resonansfrekvensen i större eller mindre grad.
Hur funkar det?
Sänks ljudhastigheten?
Vilket fluff ger mest sänkning?
Ger effektivt fluff någon negativ biverkning?
roggaro skrev:har själv en 12" SLS i en femtio liters 'oregelbunden' låda med en minimal liten kudde i olika material högst upp placerat...
detta i en trevägare...
roggaro skrev:struntar också högaktningsfullt i Östbergs trägna hänvisning... eftersom "time is changing"
Det behöver du bara göra om du efter att ha läst länken kommer fam till att det kunde vara något du kan ha nyta av.roggaro skrev:men varför skulle jag plötsligt vilja dämpa om min låda, gjord av svett och tårar
roggaro skrev:men varför skulle jag plötsligt vilja dämpa om min låda, gjord av svett och tårar
IngOehman skrev:Skrev en artikel för några år sedan I MoLt om just effekterna
av dämpmaterial, och hur olika specifika material beter sig.
Bortsett ifrån att jag förstås håller med om allt det som Svante
skrev, så hänvisar jag gärna till den artikeln. Även om jag inte
minns så mycket av vad jag skrev i den (eller om det möjligen
rent av var två artiklar).
Vh, iö
- - - - -
PS. Tror för övrigt möjligen att det är jag som är ansvarig för
påhittandet av termen isotermisering, på något annat forum,
före faktiskt.se's existens. Men jag kan minnas fel.
Ragnwald skrev:Isotermisk används för fenomen och processer där temperaturförloppet har betydelse och man vill ange att temperaturen varit konstant.
Är det rätt uppfattat?
Svante skrev:Hmm...
Isoterm kan man ju förstå (iso=samma, term=temperatur), men hur är det med "adiabatisk"? Vad kommer ordet ifrån? Är det a-diabatisk, alltså icke diabatisk, isf vad är diabatiskt?
Diabas är ju en väldigt hård bergart, men inte har det väl nåt med det att göra?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Jag kör den här undringen på rätt plats nu istället:
Hur funkar det?
Sänks ljudhastigheten?
Fluff har två effekter.
1. Det tillför (ofta önskvärda) resistiva förluster.
2. Det ökar lådans skenbara volym genom isotermisering.
Det du frågar om hör till 2:an. Om man ökar trycket i en låda, tex genom att högtalarkonen rör sig inåt kommer luften att fjädra tillbaka. Samtidigt som trycket ökar så ökar också temperaturen (jfr cykelpumpen när man pumpar upp däcket). Gas som värms upp vill expandera och man får därmed lite extra mottryck mot högtalarkonen.
Ökad fjädringsstyvhet höjer resonansfrekvensen.
Fallet ovan, när inget värmeutbyte sker med omgivningen kallas adiabatiskt. Motsatsen är det isoterma fallet som man närmar sig om man fyller lådan med fluff. Luften kommer att kylas av fluffet och luften blir inte lika varm, man får mindre mottryck, lådan verkar därmed "större" och resonansfrekvensen stiger inte lika mycket som i det adiabatiska fallet.
I fallet när konen rör sig utåt blir allt tvärtom, luften blir kallare och ev fluff värmer luften och undertrycket blir inte lika stort.
gnypp45 skrev:Svante skrev:Hmm...
Isoterm kan man ju förstå (iso=samma, term=temperatur), men hur är det med "adiabatisk"? Vad kommer ordet ifrån? Är det a-diabatisk, alltså icke diabatisk, isf vad är diabatiskt?
Diabas är ju en väldigt hård bergart, men inte har det väl nåt med det att göra?
Bra fråga som jag själv funderat på lite.
Just begreppet diabatiska processer (där värmeutbyte sker med omgivningen) används inom meteorologin. Exempel är strålningsabsorption, förångning och kondensering i en luftmängd.
Om jag som svar på din (och min) undran tillåts citera ur Wikipedia:
"In thermodynamics, an adiabatic process or an isocaloric process is a thermodynamic process in which no heat is transferred to or from the working fluid. The term "adiabatic" literally means impassable, coming from the Greek roots ἀ- ("not"), διὰ- ("through"), and βαῖνειν ("to pass"); this etymology corresponds here to an absence of heat transfer. Conversely, a process that involves heat transfer (addition or loss of heat to the surroundings) is generally called diabatic."
Mr_Ekan skrev:Svante skrev:Strmbrg skrev:Jag kör den här undringen på rätt plats nu istället:
Hur funkar det?
Sänks ljudhastigheten?
Fluff har två effekter.
1. Det tillför (ofta önskvärda) resistiva förluster.
2. Det ökar lådans skenbara volym genom isotermisering.
Det du frågar om hör till 2:an. Om man ökar trycket i en låda, tex genom att högtalarkonen rör sig inåt kommer luften att fjädra tillbaka. Samtidigt som trycket ökar så ökar också temperaturen (jfr cykelpumpen när man pumpar upp däcket). Gas som värms upp vill expandera och man får därmed lite extra mottryck mot högtalarkonen.
Ökad fjädringsstyvhet höjer resonansfrekvensen.
Fallet ovan, när inget värmeutbyte sker med omgivningen kallas adiabatiskt. Motsatsen är det isoterma fallet som man närmar sig om man fyller lådan med fluff. Luften kommer att kylas av fluffet och luften blir inte lika varm, man får mindre mottryck, lådan verkar därmed "större" och resonansfrekvensen stiger inte lika mycket som i det adiabatiska fallet.
I fallet när konen rör sig utåt blir allt tvärtom, luften blir kallare och ev fluff värmer luften och undertrycket blir inte lika stort.
Nu har jag inte studerat ämnet ingående, men är det inte så att i en låda i vilken dämpmaterial packas tätt bakom konen så kommer närliggande material svänga med konen, och således finns det en komponent som sänker resonansfrekvensen. Du menar att den effekten är mindre än effekten av "bristande" isotermisering ~ avkylning?
//Ekan
Ragnwald skrev:Alltså, jag sänkte Q från 1,2 till 0,76 i min slutna låda, genom att fylla på med mer Isover 40kg/m3 samma sort.
Impedanspeaken sjönk från 35ohm till 15ohm, men vid exakt samma frekvens.
Hade jag kunnat gjort annorlunda och samtidigt fått en lägre resonansfrekvens?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster