Staga med mindre snittyta fast fler stag - bra el dåligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Staga med mindre snittyta fast fler stag - bra el dåligt?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 10:37

Sitter och fnular på om man skulle staga i 8-12 mm tjock plywood på multipla ställen istället för att staga med en tjock mdf-pinne. Kanske tom matris-staga om man orkar. Borde ta upp mindre el. Likvärdig volym men borde bli starkare. Hur är drag/tryck egenskaperna i mdf kontra ply? El är det limmet som är den svaga punkten?
Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-06 11:24

Utan att veta tror jag absolut på fler tunna stag istället för ett tjockt. Det blir ju mindre svängande yta för respektive stag så de behöver inte vara lika starka. Och hur starkt stag man än har, det kan ju bara dämpa där det sitter, ytorna runtomkring kan ju svänga lik förbenat.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 11:24

Gör inte stagen så flexibla att de just gör det - flexar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-06 11:28

MagnusÖstberg skrev:Gör inte stagen så flexibla att de just gör det - flexar.

Precis. Men att trycka ihop/dra isär en 10 mm plyfa torde vara svårare än att sätta en lådsida i vibration, eller? Kan inte detta med materialkompression vs vibrationer i fria ytor men rent tankemässigt borde stagen hålla bättre.

/ B

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-06 11:51

jag gissar och resonerar så här,

"pinne på tvären" utnyttjar motstående sida som motkraft, då funkar det ju bara om sidorna inte börjar svänga paralellt. då kommer jag till att jag gör ett kryss i stället, alltså låser kortsideparet mot långsideparet. ok. lite bättre.

sitter stagen symmetriskt på mitten dubblerar man väl bara resonansfrekvensen?

jag skulle vilja limma stöd av den modell som man har i akustiska gitarrer, längs hela sidorna som ett " # " fast betydligt grövre, och jag tror plywood är bättre än mdf för det. de långa fibrerna i plywood tilltalar mig.

gör du stag i form av "skiva med hål" stagar du ju mest hörnen

Bild

en grövre variant som nog funkar :

Bild

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 12:19

MagnusÖstberg skrev:Gör inte stagen så flexibla att de just gör det - flexar.

Hmm, nu vet jag inte om jag tolkat dig rätt. Men menar du att det finns en viss risk att själva stagningen självresonera(stavning?) och därmed är det en sämre lösning. Eller så måste det tunnare staget vara förbundet i flera punkter för att just undvika detta? (Tänk fackverk).
För just detta fall gäller det sluten låda, men det är intressant oavsett.
Mvh
Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 12:37

Trycket blir enormt i slutna lådor, så se till att stagmaterialet är så tjockt att du får en tillräcklig limfog, som kan, bör fixeras med plugg eller skruv. Har sett exempel (inte egna) där stagningen släppt.

Har märkt att topp och botten på mina lådor 40x28cm ostagade, faktiskt pumpar och ska åtgärdas. Trots 22mm MDF. Det hade jag inte trott, men är ett faktum.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-06 12:43

Hade inte B&W högtalare som dom kallade "Matrix" som just hade stagade lådor med många inre stagningar (typ skivor med hål i)?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 12:48

Även Carlssons 70-talare, har många hålsågade våningar.
Men som sagt BR skapar inte samma tryck i lådan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-06 13:44

Inuti lådan är väl trycket samma på båda sidor om stagen d v s det borde inte vara en tryckdifferens tvärs över staget. Däremot är det tryckdifferens mellan utsidan och insidan på lådväggarna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-06 13:57

Borde man inte kunna ha tunna stag typ vant, som man förspänner så att lådan inte kan flexa inåt? Då behöver de ju bara ta upp dragkrafter.

Eller är krafterna så stora så att lådan flexar inåt ändå?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 13:58

petersteindl skrev:Inuti lådan är väl trycket samma på båda sidor om stagen d v s det borde inte vara en tryckdifferens tvärs över staget. Däremot är det tryckdifferens mellan utsidan och insidan på lådväggarna.
kan du utveckla peter?
Jag tror jag förstår vad du menar fast ändå inte. Trycket borde ju vara konstant, men luftkomprimeringen borde väl variera med konens rörelser? Detta gör att väggarna rör sig och stagning är botmedel? Om väggarna rör sig så bör stagningen påverkar av både drag och tryckbelastning.
Finns det några praktiska(inte grammatiska) problem med resonemanget ovan?
Mvh
Filip

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-06 14:04

Limmet är starkare än både plyfa och MDF. Nackdelen med MDF är dock att en tunn yta av MDF material släpper när fogen brister. D v s, hållfastheten inuti MDF skivan är dålig.
Fogar där man limmar mot MDF skivans "ändträ" är dock väldigt stark, antagligen för att limmet sugs mycket längre in i skivan och förstärker därmed skivan.

JAG bygger alltid lådor i MDF utan lister och med "hyllplan" med stora hål i som stagning. Har aldrig haft problem med sprickbildning. "hyllplanen" gör jag i 10 mm MDF.
Jag ruggar alltid upp ytan på MDF skivan där limfogen skall vara med 120-papper om det inte är "ändträ mot ändträ".

Ett "hyllplan" med stora hål i (ca 80% hål) är MYCKET BÄTTRE mot resonanser än stagningslister och tar totalt sett mindre volym av lådan
än stagningslister (för att uppnå samma resultat).

På tal om lim. Visserligen funkar alltid vanligt vitlim men Titebond är så mycket bättre att jobba med. Framförallt om limmet måste slipas (typ: tränger igenom vid fanering -eller i synliga hören). Titebond blir så hårt att det är enkelt att slipa och det "hugger" mycket snabbare än vitlim.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 14:08

Almen skrev:Borde man inte kunna ha tunna stag typ vant, som man förspänner så att lådan inte kan flexa inåt? Då behöver de ju bara ta upp dragkrafter.

Eller är krafterna så stora så att lådan flexar inåt ändå?

Denna fråga är intressant, speciellt i förhållande till lådans form. Om vi talar om 8- hörns traditionella kuber så borde väl en liksidig kub vara det optimala eftersom alla sidor är likadana. Men om vi gör en smal rektangulär låda där en sida är x, en sida 2x och en sida 0,5x. Eftersom det då blir vitt skilda ytor. Så bör ytan 2x * x röra sig betydligt mer än andra sidor både i drag och tryck?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 14:15

jansch skrev:

På tal om lim. Visserligen funkar alltid vanligt vitlim men Titebond är så mycket bättre att jobba med. Framförallt om limmet måste slipas (typ: tränger igenom vid fanering -eller i synliga hören). Titebond blir så hårt att det är enkelt att slipa och det "hugger" mycket snabbare än vitlim.
på tal om lim, var köper man titebond i sverige?
Plywood borde ändå vara starkare i samma tjocklek väl?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-06 14:29

jag stagade en stor låda massivt med lite tunnare massiv trälist i ett kors och tvärmönster, lådan blev enormt vridstyv men dom tunnare stagen upplevdes ändå livliga

jag tror att färre men kraftigare kors och tvärstag är en bättre metod

och om lådväggarna flexar med de senare stagen så är nog den valda materialtjockleken för tunn
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-06 15:55

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:Inuti lådan är väl trycket samma på båda sidor om stagen d v s det borde inte vara en tryckdifferens tvärs över staget. Däremot är det tryckdifferens mellan utsidan och insidan på lådväggarna.
kan du utveckla peter?
Jag tror jag förstår vad du menar fast ändå inte. Trycket borde ju vara konstant, men luftkomprimeringen borde väl variera med konens rörelser? Detta gör att väggarna rör sig och stagning är botmedel? Om väggarna rör sig så bör stagningen påverkar av både drag och tryckbelastning.
Finns det några praktiska(inte grammatiska) problem med resonemanget ovan?
Mvh
Filip

Trycket är konstant på varje sida om stagen därför tror jag att dessa inte behöver vara lika starka som lådväggarna, men de skall ta upp krafter från lådväggarna så en viss styrka måste de ha. Almens förslag med förspänning är troligtvis utmärkt men det kräver nog en viss stadga i stagen. Det var mitt förslag angående staget i pK samt att staget i Bremenäggen som jag vill ha så att det förspänner baksidan något. Då jag pratar stag så går de från vägg till vägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 18:43

Förspänning kräver väl att man har limmat båda de lådväggar där staget skall sittas. Kan bli knökigt att få dit det?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-06 19:44

Min Drömlåda är prima norrlandsfur 20mm+ det som darrar på den är dubbel baffel skumplast emellan dom två, inbillade mig att det hade en god effekt, ja det har den godheten att jag sitter och känner basen med handen det är mysigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 19:55

Hum skrev:Min Drömlåda är prima norrlandsfur

Jo, urhålkad stock, torde vara fruktansvärt stabilt. Men det visste man redan på stenåldern. :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-06 20:05

Där kom ett användningsområde till gamla stockstolar, nu gäller det bara att springa fatt i.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 20:09

Är det inte gamla munkstolar, som ofta är just urhålkade stockar?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 20:13

Ragnwald skrev:Är det inte gamla munkstolar, som ofta är just urhålkade stockar?

rättning i ledet!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-06 22:47

Var det inte nan tillverkare som gropte ur hogtalaren i ett stycke sa man slapp limma stag. Monocoque. Under 90-talet fanns det en finsk firma Chorus som byggde i taljsten. Massivt o bra. 8)
Let forever be

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-07 00:23

Fjonkalicious - Jag har inte hittat nån leverantör i Sverige för Titebond (nån som vet?).
Jag köper det från Stevard McDonald men Dick i Tyskland har det oxå.

Jag vet inte om du uppfattade mej fel..... LIMMET är starkare än både MDF och plyfa. '
Plyfa är nog i sig starkare än MDF men för högtalarlådor spelar det väl ingen roll (tror jag).
Det viktiga är dels den inre dämpningen, alltså i praktiken Q-värdet för materialet, dels specifika vikten och då "vinner" säkert MDF. Enkel test: knacka på en plywood bit och en MDF. Man hör att MDF är "dödare".

Förspänning.
Jag hajar inte diskussionen om förspänning......
Det är väl bra med förspäning OM belastningen är osymmetrisk men för en högtalarlåda som ALLTID har en rent symmetrisk och dynamisk belastning ser jag inte fördelen.
Är jag korkad?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-07 01:28

Varför inte borra några hål i staget/n för
att tämja/bryta-upp onödiga resonanser ? :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-08 18:34

Själv när man stagar lådor så brukar jag staga var 10cm beroende på lådans storlek mellan 16-22mm i stag och i regel så är baffeln stagnings fri då den brukar vara i 44mm mdf och dom är i regel flexfria.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-11-20 23:23

Jag funderar också på stagning.
jag funderar på att spänna upp mellan front och baksida med en avsågad gängstång som expanderas i en lång mutter på mitten och sedan låses med locktite och muttrar på båda sidor.
då får man ju en låda som är max isär pressad hela tiden och baffel och bakstycke har ingen chans att pumpa med.
det borde väl funka lika bra som limmad stagning???
erfarenheter någon :?: :?: :?:
sluten låda med eq boost
"mdf 16"
h,b,d
550,300,300

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-20 23:59

Tänker du ha gängstången där permanent?

Känns lite overkill kanske. Du skriver att bakstycke och baffel inte har en chans att pumpa med. Du måste se din åtgärd som en punktformig låsning på en större yta. Baffel/bakstycke kommer likväl att flexa fast inte just där du har gängstaven. Så blir blir det såklart med all stagning, tänkte mest påminna dig om det.

Faktum att trä+lim blir väldigt starkt om det är rätt utfört. Jag kommer nog satsa på min specialare.

Mvh

F

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-21 00:07

Jag tror på lösningen. Klart att det funkar med smala stag.

Nästa

Återgå till Teknikforum