Det finns små ledtrådar här och där på forumet men det verkar inte som om
någon faktiskt minns vad som skall göras. Jag är väldigt nyfiken på vad denna
modifiering innebär, och om det är något jag kan göra själv.
Några små teasers:
Morello skrev:Kom på en liten modifiering som man kan göra, vilket jag och IÖ pratade om nyss. Huruvida det är hyfsat enkelt att göra praktiskt återstår att se.![]()
Är den modifiering Morello talar om samma som den IÖ talar om?
IngOehman skrev:Att lägga ut modifikationsbeskrivningen på 1090 möter väl inget hinder, men frågan är vem som kommer ihåg hur den såg ut? Jag gör det inte.
Rotel 1090 kunde vi höra i F/E-lyssningen just i form av en "extra stamhet" i basregistret, som jag faktiskt senare jämförde med den som man hör om man skapar ett filter med hjälp av en seriekondensator och ett shuntmotstånd - bildande en HP-funktion identisk med den som 1090 uppvisar.
De två fallen kunde inte skiljas från varandra i den lyssning som gjordes!
Slutsats: Den hörbara stramhet som kan förnimmas från 1090 beror antagligen just på avskärningen i basregistret. Som följd av detta tog jag fram en ombyggnadsbeskrivning för steget, sålunda att stramheten kunde modifieras bort.
IngOehman skrev:Personligen håller jag 1090 högst av de nämnda slutstegen, i synnerhet efter den lilla modifieringen i basregistret.
IngOehman skrev:Jag tror att en ombyggd 1090 är oerhört nära det perfekta - om det är återgivning i ordets rätta bemärkelse man är ute efter.
Någon person måste ju veta något om detta. Någon kanske har en modifierad
RB-1090 ståendes där hemma. Nu är det hög tid att klämma ur er vad ni vet!