Hur får man egentligen till det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Hur får man egentligen till det?

Inläggav Jonka_ » 2010-11-22 18:20

Jag har planer på att skaffa mig en sub till min 2 vägs stereo anläggning men kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska satsa på.

Mina högtalare har jag byggt själv och dom är jag väldigt nöjd med, Men efterssom det är stativare med 5½ tums element så förstår ni säkert att i ett stort vardagsrum levereras eller åtminstonde upplevs inte basen vidare roligt.

Nu till frågan: Hur svårt är det att få en DIY sub att låta bra? Jag väljer mellan 2 alternativ, Antingen ska jag bygga en Sub, 10" element i sluten låda med hypex 8.0. Då jag inte vill ha ett passivt steg liggandes.

Eller så ska jag köpa en beggad Velodyne SPL1000 för runt 4000kr.

Vad tycker ni att jag borde göra, Hur bra skulle det kunna bli om jag bygger en egen sub för 4-6 tusen, I jämförelse med att köpa en Velodyne?

Ett par element jag tittat på är :

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7750

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7190

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8086

Lådan ska byggas så liten som möjligt, I stil med Velodyne då den ska placeras snyggt bredvid min tvmöbel och kunna kompletteras med ännu en så småningom.
Vill att den ska ha god kontroll efterssom jag oftast spelar musik.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-11-22 19:22

- 1 sub :(
- 10 tums element
- så liten låda som möjligt :(
- inga "passiva" steg liggandes :(
- ska placeras snyggt bredvid tv-möbel :?
Nu till frågan: Hur svårt är det att få en DIY sub att låta bra?

Det kommer att bli trögt att få något av dina alternativ att låta bra med alla begränsningar du ställer upp. I princip blir det lika trist oavsett om du köper eller bygger.
Du har inte funderat på att göra nåt annat med pengarna?
Det finns fina resor för 4000 även om det börjar bli högsäsong.....

Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-22 20:09

AndersP skrev:- 1 sub :(
- 10 tums element
- så liten låda som möjligt :(
- inga "passiva" steg liggandes :(
- ska placeras snyggt bredvid tv-möbel :?
Nu till frågan: Hur svårt är det att få en DIY sub att låta bra?

Det kommer att bli trögt att få något av dina alternativ att låta bra med alla begränsningar du ställer upp. I princip blir det lika trist oavsett om du köper eller bygger.
Du har inte funderat på att göra nåt annat med pengarna?
Det finns fina resor för 4000 även om det börjar bli högsäsong.....

Bild

Med ett sådant svar kanske du borde söka dig till ett annat forum, Jag söker hjälp och tips på hur man kan få det att funka, Inte idiotiska förslag som inte har något som helst att göra med tråden..

Det finns väldigt många som bygger små smidiga lådor speciellt med Peerless basarna, Det är sånna jag vill ha tips ifrån.

Du tror alltså att om jag köper en beggad sub för 4k, velodyne t.ex. Låter likadant som om jag beställa det sämsta tänkbara elementet och bara slå ihop en låda på 15 liter?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-22 20:50

Ska du enbart ha ett enda baselement? Köp Velodynen.
Glöm sluten låda med enbart ett element.

Vill du verkligen bygga själv, kan du kolla Glebsters fina bygge, med potenta Seas L26roy 10" som trivs i liten låda och han använder ett inbyggnadssteg 500W Bash.
Sök i diy- och köpråd-avdelningarna och PM:a honom.
Lycka till. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Hur får man egentligen till det?

Inläggav 2-ch » 2010-11-23 09:24

Jonka_ skrev:Lådan ska byggas så liten som möjligt, I stil med Velodyne då den ska placeras snyggt bredvid min tvmöbel och kunna kompletteras med ännu en så småningom.

Klart du ska ha en sub.
Bara man är medveten om begränsingarna en liten sub innebär och inte har för avsikt att kunna spela högt och djupt.
Jag tror AndersP skrev som han gjorde för att dina önskemål och välljud inte går så bra ihop. Att han ville hjälpa dig att förstå det du frågade om. "Hur får man egentligen till det?"

Kör på en köpesub. Den är det lättare att få tillbaka pengarna på om du inte skulle bli nöjd.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-23 10:00

Jonka_ skrev:Jag har planer på att skaffa mig en sub till min 2 vägs stereo anläggning men kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska satsa på.

Mina högtalare har jag byggt själv och dom är jag väldigt nöjd med, Men efterssom det är stativare med 5½ tums element så förstår ni säkert att i ett stort vardagsrum levereras eller åtminstonde upplevs inte basen vidare roligt.

Nu till frågan: Hur svårt är det att få en DIY sub att låta bra? Jag väljer mellan 2 alternativ, Antingen ska jag bygga en Sub, 10" element i sluten låda med hypex 8.0. Då jag inte vill ha ett passivt steg liggandes.

Vad tycker ni att jag borde göra, Hur bra skulle det kunna bli om jag bygger en egen sub för 4-6 tusen, I jämförelse med att köpa en Velodyne?

Lådan ska byggas så liten som möjligt, I stil med Velodyne då den ska placeras snyggt bredvid min tvmöbel och kunna kompletteras med ännu en så småningom.

Hmm, då ska vi se.
Det är mycket enkelt att få en DIY att låta bra, förutsatt att man antingen vet vad man gör, eller tar hjälp av någon som vet.
Att bygga en sub för 4-6k som är klart bättre än SPL1000 är ganska lätt.
Om du vill ha en liten låda och det är det som prioriteras så föreslår jag en xls12 med tillhörande slav och att du inte köper en hypex 8.0. Den är duktigt oprisvärd. Titta på någon BASH variant istället eller liknande.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 16:50

steveo1234 skrev:
Jonka_ skrev:Jag har planer på att skaffa mig en sub till min 2 vägs stereo anläggning men kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska satsa på.

Hmm, då ska vi se.
Det är mycket enkelt att få en DIY att låta bra, förutsatt att man antingen vet vad man gör, eller tar hjälp av någon som vet.
Om du vill ha en liten låda och det är det som prioriteras så föreslår jag en xls12 med tillhörande slav och att du inte köper en hypex 8.0. Den är duktigt oprisvärd. Titta på någon BASH variant istället eller liknande.

Bugar och bockar för tipset! Hur fungerar egentligen en sån där slav kombination? Har sett att dom flesta som bygger med xls använder sig utav en slavbas.

Finns det någon svensk återförsäljare utav Bash stegen? Eller var brukar folk beställa dom ifrån? Hittade O Audio, som jag har för mig har hört talas om i någon tråd tidigare.

Hur kopplar man samman en xls och en slav till ett Bash steg?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-23 17:02

I små lådor med element med stor slaglängd så får man problem med att basreflexportarna blir antingen för långa så dom inte får plats eller för smala så dom inte kan pumpa tillräcklig luftmängd. Då kan man använda slavbas istället som kan ha tillräcklig yta utan att bli oändligt "långa". Slavbasen fungerar bara som luften i porten och svänger i fas med baselementet runt avstämningsfrekvensen och sitter som en "propp" vid högre frekvenser. Den har ingen magnet eller talspole och ska inte anslutas. Baselementet ansluts direkt till plate-förstärkaren, med lämplig kabel röd mot röd och svart mot svart.
Just Bash har jag ingen erfarenhet av.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 17:24

paa skrev:I små lådor med element med stor slaglängd så får man problem med att basreflexportarna blir antingen för långa så dom inte får plats eller för smala så dom inte kan pumpa tillräcklig luftmängd. Då kan man använda slavbas istället som kan ha tillräcklig yta utan att bli oändligt "långa". Slavbasen fungerar bara som luften i porten och svänger i fas med baselementet runt avstämningsfrekvensen och sitter som en "propp" vid högre frekvenser. Den har ingen magnet eller talspole och ska inte anslutas. Baselementet ansluts direkt till plate-förstärkaren, med lämplig kabel röd mot röd och svart mot svart.
Just Bash har jag ingen erfarenhet av.

Kände mig väldigt klyven när jag var in på europe audio och tittade på slavarna, Såg att det inte fanns några kopplingar och magneter :)

Jag prioriterar musik framför film, Är det då betydande om jag bygger en 10" med slav, eller om jag skulle bygga en 12" med slav? Jag vill ha en tajt kännsla, i förhållande till storleken.. Ska läsa lite om Bash, Vill ha ett steg med järnkoll i basen.

Kom gärna med tips på vilket slav som skulle passa i kombination med XLS 10 respektive 12" elementet. Europe-audio.com hade inte så många att välja bland.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 18:03

Hittade en trevligt sida med ganska fina priser.

Första kombinationen: 3900kr.. Slavbasen får man beställa från någon annan sida.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Andra 2 250kr

Bild

Då är frågan vilken av dom man skulle välja, Budgeten är ju somsagt lika mycket som man kan köpa en beggad velodyne för , runt 4-5000kr. Dock så vill man ju inte betala mer i onödan utan veta vad som är mest värt för pengarna. 1000W känns ju trevligt 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-23 18:25

Jonka_ skrev:
steveo1234 skrev:

Hmm, då ska vi se.

Bugar och bockar för tipset! Hur fungerar egentligen en sån där slav kombination? Har sett att dom flesta som bygger med xls använder sig utav en slavbas.

Finns det någon svensk återförsäljare utav Bash stegen? Eller var brukar folk beställa dom ifrån? Hittade O Audio, som jag har för mig har hört talas om i någon tråd tidigare.

Hur kopplar man samman en xls och en slav till ett Bash steg?

En slav fungerar rätt likt en port faktiskt med ett få mindre skillnader. Jag vet faktiskt inte riktigt vart man köper bash, men, O audio, dayton mfl fungerar utmärkt. Jag gissar att du klarar dig med runt 200W för 12" xls med slav.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-23 18:28

Jonka_ skrev:Hittade en trevligt sida med ganska fina priser.

Första kombinationen: 3900kr.. Slavbasen får man beställa från någon annan sida.

Bild

Andra 2 250kr

Bild

Då är frågan vilken av dom man skulle välja, Budgeten är ju somsagt lika mycket som man kan köpa en beggad velodyne för , runt 4-5000kr. Dock så vill man ju inte betala mer i onödan utan veta vad som är mest värt för pengarna. 1000W känns ju trevligt 8)

Du behöver inte 500W och definitivt inte 1000W. Det enda det uppnår är att du riskerar att skada elementen om du skruva upp för högt.
500W är dock rimligt prissatt så kör på den. Men, du, se till att ta 12" versionen, den är mycket mer kompetent än motsvarande 10". Egentligen så kanske du tom skulle ha 2 stycken 12" men då ryker nog budgeten...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 18:37

Det som skulle kännas skönt med att köpa Dayton SPA1000 är potentialen att vidareutveckla och i framtiden vidga vyerna med en annan sub.

Hur skiljer sig 10" och 12" i styvhet? Har fått för mig att större element inte spelar lika tajt som mindre element? Men det kanske har att göra med vilket effekt dom blir matade med?

Jag trode inte man kunde få för mycket watt. Gör man en bra inställning på steget så den samspelar med stativarna så borde det höras ganska väl i just stativarna när det inte låter bra längre.

Sen om man vill kräma på lite extra med en välinspelad skiva så kan man ju alltid sänka volymen/effekten på suben.

Detta är endast spekulationer från min sida.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-23 18:39

Jonka_ skrev:Det som skulle kännas skönt med att köpa Dayton SPA1000 är potentialen att vidareutveckla och i framtiden vidga vyerna med en annan sub.

Hur skiljer sig 10" och 12" i styvhet? Har fått för mig att större element inte spelar lika tajt som mindre element? Men det kanske har att göra med vilket effekt dom blir matade med?

Jag trode inte man kunde få för mycket watt. Gör man en bra inställning på steget så den samspelar med stativarna så borde det höras ganska väl i just stativarna när det inte låter bra längre.

Sen om man vill kräma på lite extra med en välinspelad skiva så kan man ju alltid sänka volymen/effekten på suben.

Större element spelar inte mindre tajt än mindre element och du kan få för mycket effekt. Mer effekt ger inte bättre ljud. Dimensionera rimligt istället och köp fler högtalarelement, det kommer du att ha mycket mer nytta av för att få det att låta bra.

Detta är inte spekulationer från min sida.
:D

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 18:45

steveo1234 skrev:
Jonka_ skrev:Det som skulle kännas skönt med att köpa Dayton SPA1000 är potentialen att vidareutveckla och i framtiden vidga vyerna med en annan sub.

Större element spelar inte mindre tajt än mindre element och du kan få för mycket effekt. Mer effekt ger inte bättre ljud. Dimensionera rimligt istället och köp fler högtalarelement, det kommer du att ha mycket mer nytta av för att få det att låta bra.

Detta är inte spekulationer från min sida.
:D

Väldigt tacksam för din hjälp.
Såg att Dayton är ett AB steg, Spelar det någon roll?

Hur vet jag vilket slav jag ska välja? Hittade Peerless XLS10P från en annan sida, Men kan jag lika gärna välja en annan och vad är det då man ska gå efter?

Kanske borde man räknka på en låda innan man kan välja slav, För den väljer man väll kanske beroende på lådvolymen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-23 20:10

Verkar lite svajigt.... Ska du verkligen ge dig på att bygga själv? Är enklare att utgå ifrån något som redan har befunnits vara väl fungerande. Satsa gärna på två mindre basmoduler än en stor. Effektbehovet är i regel inte så gigantiskt. Ett flexibelt delningsfilter tycker jag är ett måste, inte bara köra subbarna parallellt med topparna.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 20:32

RogerGustavsson skrev:Verkar lite svajigt.... Ska du verkligen ge dig på att bygga själv? Är enklare att utgå ifrån något som redan har befunnits vara väl fungerande. Satsa gärna på två mindre basmoduler än en stor. Effektbehovet är i regel inte så gigantiskt. Ett flexibelt delningsfilter tycker jag är ett måste, inte bara köra subbarna parallellt med topparna.

Titta gärna på videon längre ner på denna sida, Verkar ju som det finns möjlighet att få det så som man vill ha det med hjälp av reglagen.

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 09&scqty=1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-23 21:06

Nja, där finns bara ett lågpassfilter och en eq för basen. Där finns inget för toppsystemen. Som redan nämnts, det steget har överdrivet mycket effekt.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 21:34

Okej, Ja jag är helt vilse när det gäller att bygga sub, Skulle vara väldigt roligt att göra det dock.

Har suttit och letat och letat efter någon som byggt sub på runt 30L men jäklar så svårt det är att hitta någon.

Det gör det ju väldigt svårt att lära sig om vad som krävs också, Om man nu skulle vilja bygga med XLS och en slav.

Jag bygger väldigt gärna 2 st mindre, Bara dom kan spela djupt om så behövs.

En annan sak jag inte kan komma ifrån, Är slutsteget. Då det inte finns plats för något PA steg eller dyligt så behöver jag bygga med ett aktivt steg monterade i lådorna.

Om du skulle bygga en sub med aktivt filter. Optimerat för musik, Hur skulle du då göra?

Behöver alla tänkbara tips jag kan få.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 21:41

steveo1234 skrev:Du behöver inte 500W och definitivt inte 1000W. Det enda det uppnår är att du riskerar att skada elementen om du skruva upp för högt.
500W är dock rimligt prissatt så kör på den. Men, du, se till att ta 12" versionen, den är mycket mer kompetent än motsvarande 10". Egentligen så kanske du tom skulle ha 2 stycken 12" men då ryker nog budgeten...

Lyssna på Steveo, han kan sina basar och rekommendationer! Om nu storlek är av vikt kanske en sluten lösning med LT vara av intresse. Varför inte ta hjälp av t.ex. en miniDSP för att ta hand om LT, moder och snygg kurva på en gång?! Det du förlorar med en sluten lösning är såklart SPL som är högre med en BR eller slavbaslösning men det kan du ju kompensera med ytterligare en "liten" subbas i framtiden... Jag skulle i vilket fall som helst avråda dig från en BR-lösning med liten låda då det är svårt att få inte ett rör som ger vettig avstämning. I kort, antingen en lösning med slavbas alternativt sluten med PEQ!

Ragnwald skrev:Vill du verkligen bygga själv, kan du kolla Glebsters fina bygge, med potenta Seas L26roy 10" som trivs i liten låda och han använder ett inbyggnadssteg 500W Bash.

Tack... :oops: :? 8)
Senast redigerad av Glebster 2010-11-23 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-23 21:44

Jonka_ skrev:Har suttit och letat och letat efter någon som byggt sub på runt 30L men jäklar så svårt det är att hitta någon.

Titta här då:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

5Hz?

Om du skulle bygga en sub med aktivt filter. Optimerat för musik, Hur skulle du då göra?

Potent element, sluten låda, dela runt 80Hz aktivt.

/Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-23 21:49

Glebster! :lol:

LT = Linkwitz Transform
BR = Basreflex
PEQ = Parametrisk Equalizer
SPL = Sound Pressure Level
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 22:16

shifts skrev:Glebster! :lol:

LT = Linkwitz Transform
BR = Basreflex
PEQ = Parametrisk Equalizer
SPL = Sound Pressure Level

Ooops, point taken! :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 22:19

Piotr skrev:
Jonka_ skrev:Har suttit och letat och letat efter någon som byggt sub på runt 30L men jäklar så svårt det är att hitta någon.

Titta här då:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

5Hz?

Potent element, sluten låda, dela runt 80Hz aktivt.

/Peter

Gillar verkligen det där bygget, Något i den stilen jag vill ha. Fasst du hade problem med dist med tanke på att dom var så små, Tror du det skulle fungera bättre med 25L, Vad hade du för steg till dom? Något aktivt du skulle kunna rekomendera? Min budget för en liten låda är runt 4-5 tusen

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 22:41

Man kan nog sitta i timmar och titta på trevliga komponenter, Detta element var väldigt trevligt till utseende, Och fått många fina omdömen dessutom, Kanske blir något i stil med denna. 30L sluten låda står det på sidan, Kanske inte optimalt men det ska jag nog testa. Kommer att köpa Dayton som jag nämt tidigare, Kalla mig dum, För det är precis det jag tänker vara 8)

https://www.madisound.com/store/product ... ts_id=1485

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 22:48

Glebster skrev:Tack... :oops: :? 8)

Men nog hade du kunnat knöka in 1dm rör till. :wink:

Jo, kan man tänka sig att få in en miniDsp för 1500:- inom budget, så kan ju sluten låda bli ok också.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-23 23:15

Jonka_ skrev:
Gillar verkligen det där bygget, Något i den stilen jag vill ha. Fasst du hade problem med dist med tanke på att dom var så små, Tror du det skulle fungera bättre med 25L, Vad hade du för steg till dom? Något aktivt du skulle kunna rekomendera? Min budget för en liten låda är runt 4-5 tusen

Några problem med dist har jag inte. Tvärtom, prestandan är riktigt bra.

25 liter är ok men 30-40 liter något bättre.

Stegen påverkar inte mycket annat än mas SPL. Mina är på 78W.

Alla steg är aktiva och det finns många vettiga alternativ.

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-11-23 23:26

Skulle kunna komplettera med en miniDSP efterssom, just nu vill jag bara komma igång med byggnationen så det är klart innan nyår då den kommer invigas :)

Är det lätt att använda en miniDSP även utan mätprogram? Kan man sitta med den i soffan och justera eller hur fungerar en sån?

Det lutar ganska mycket åt en Sunfire look alike, Stegen jag väljer mellan hittar ni på denna sida:

http://www.parts-express.com/wizards/se ... rchCat=505

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 23:27

Ragnwald skrev:
Glebster skrev:Tack... :oops: :? 8)

Men nog hade du kunnat knöka in 1dm rör till. :wink:

Ja, med en 120 tons hydraulpress möjligtvis! :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 23:30

Jonka_ skrev:Är det lätt att använda en miniDSP även utan mätprogram? Kan man sitta med den i soffan och justera eller hur fungerar en sån?

Ja, mycket lättanvänd och vid frågor finns det redan en lång tråd med svar. Även utan mätutrustning kan du förbättra din bas och förhållandena i ditt rum (rumsmoder) markant. Skumma miniDSP-tråden under DIY för snabbinfo. För övrigt kan du åstadkomma samma sak med andra PEQar men fördelen med miniDSP är priset, flexibiliteten och enkelheten.

Nästa

Återgå till Teknikforum