Bill50x skrev:Falkis skrev:Efter 1,5 vecka så har de plötsligen sänkt sig själva ett halvt tonsteg, PRECIS som om potten vridit sig av sig själv!

Märkligt!
Att skiten håller farten, när man väl ställt in den, är inga problem, men den "ställer om sig", på eget bevåg, när ingen ser.
Jag hade ett liknande problem för många år sedan med en (radio-)tuner. Ställde in alla kanaler men efter en tid hade de drivit iväg. Efter reparation nämnde företaget att det var en dålig lödning vid en kondensator som gjorde inställningarna instabila. Jag vet inte alls vari ditt problem ligger men helt uppenbart är någon funktion instabil. Dvs något värde ändrar sig med tiden. Men som någon skrev tidigare, det kan antingen vara elektriskt eller mekaniskt. Det senare kan man undvika genom att man helt enkelt kontrollerar hastigheten elektroniskt och där man alltid erhåller rätt drivspänning för att få exakt rätt hastighet. Skulle tex friktionen öka i ett lager så ökar också drivspänningen för att hålla hastigheten konstant. Men det vore iofs bättre att lösa grundproblemet, dvs se till att mekaniken är felfri.
Ändrar sig hastigheten efter en vecka även om du låtit spelaren stå och snurra under tiden?
/ B
Det har jag ingen aning om...
Men jag har ju minimalt med komponenter... Väggbula, motor och mellan två dessa två pottar...
Det blev betydligt bättre, när jag satte dit en annan väggbula, med den förra kunde farten ändras om man höll fast tallriken och släppte igen.
Det blev också bättre när jag rengjorde de gamla potentiometrarna... Jag tror faktiskt inte att motorn är dålig, för den startar direkt och drar upp till tillstrypt hastighet direkt...
Det jag tror är problemet, är potentiometrarna (om jag skakar på dom, utan att vrida, så kan farten sjunka väldigt mycket, som om de satt på nålspetsar med järnrövar...
Jag har nu gjort om min Micro Seiki till 78-varvsspelare... (Den gamla synchromotorn från 1976 började bli kokhet, trots demontering och smörjning, och blev verkligen VARM, så jag vågade inte ha kvar den i drift.) Tanken var att bygga om också den, med DC-motor, väggbula samt pottar, men jag har tänkt spara till en ny skivspelare, kassera gamle Quasimodo, och köra 78-varv på min Micro Seiki Solid 1 (Solid 78!)
När jag nu kör på micro seikin, så är utväxlingen en annan, och jag får maxa mina pottar, och då går den i rätt hastighet - kanske är pottarna nötta och för finlirade för läget där de behövde stå förra gången?
Jag tog lite illa upp av Paas ostämd-gitarr-tips, för jag lovar, att det hörs, när alice babs redan sjunger i en kill-tonart, och man sänker den ett halvt tonsteg.
Jag tänker i tonsteg, det är naturligt för mig, och gillar inte att tänka i varv, för det är total matematisk goja för mig, en halvton är MYCKET, men kanske inte lika många varv på grammofonen.