Få en grammofon att snurra rätt... [Beaverdrive fådd/inst.]

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Få en grammofon att snurra rätt... [Beaverdrive fådd/inst.]

Inläggav Falkis » 2011-06-19 21:16

Jag trodde jag avhjälpt mitt problem med mitt hembygge för 78-varv, och fått den att snurra i rätt fart, för att förbli där, men icke. Problemet är att den ändrar pitch när den stått orörd i några dagar.

Det är en motor på 12 volt, som jag kör med en sån där nätadapter. Innan motorn sitter två st trimpotar, den ena stryper mycket, och den andra finjusterar jag lite på.

Motorn kommer från en 80-tals Fischer-plastgrej, och är väldigt stark och snurrar upp till "rätt" fart nästan direkt. 78-varv, alltså...

Hur ska jag göra för att den inte ska ändra farten bara av att stå obrukad? Jag trodde jag skulle komma ifrån det när jag har två trimpottar, men icke! :( Jag är väldigt frustrerad över detta och har kämpat rätt länge med mina dåliga kunskaper för att lösa det.

Hjälp mottages tacksamt!!!!
Senast redigerad av Falkis 2011-08-04 19:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-19 21:40

Det är nog ganska svårt att slippa det där. Ändringen beror troligen på att motorn blir varm efter en tids gång och då går den dels lättare rent mekaniskt i sig och dels påverkas nog även styrningen av värmen med ändrad drivning som följd.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-19 22:24

Okej, har dock en tillhörande fråga...

Vilka värden bör två olika trimpottar ha, eller har dem, i en motorstyrning med en 12 voltsmotor?

Ena drar ner mycket

andra drar ner lite lite grann?

Har grunnat på detta, kanske kan herr F hjälpa en annan herr F?

Det blir i slutändan kanske 4-6 volt eller så.

/F

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-19 22:27

Det kan nog stämma. Kanske 6-9V på själva motorn. Jag känner inte igen det där med två pottar. De motorer jag har sett har bara haft en pott. Men det kanske är en separat styrning på ett eget kort du pratar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-19 22:54

tallriken kunde ha ett fint randigt mönster på kanten, så skulle man kunna nyttja laser för att reglera hastigheten, ju tätrandigare destu högre precision skulle vara möjlig tycker jag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 23:12

Ja, utan varvtalsregulator som ger ett motstånd som är på något sätt exponentiellt mot varvtalet, eller en återkoppling till en servoreglering, så blir det nog tyvärr till att fortsätta vrida på rattarna.
Thorens TD 124 hade väl någon sorts magnetiskt virvelströmsbroms som fungerar som justerbar varvtalsregulator. Den principen kanske går att titta närmare på, och göra något av?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 10:36

hur fungerar en sådan där varvtalsregulator?

Flint:

Jag har satt dit två pottar (motorn har ingen) för att jag ska kunna finlira lite mer... Om jag har en pott, så är det big time-svårt att justera farten, då jag får så stort utslag på potten, så att det fullständeligen blir en pina att få till rätt fart.

Jag använder inte strobo, utan en stämd gitarr och sveriges första guldskiva, som jag vet går i C-dur. :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-20 11:15

Googla på TD124 och "eddy current brake" så finns det en hel del info.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-20 11:23

Falkis skrev:Jag har satt dit två pottar (motorn har ingen) för att jag ska kunna finlira lite mer... Om jag har en pott, så är det big time-svårt att justera farten, då jag får så stort utslag på potten, så att det fullständeligen blir en pina att få till rätt fart.

Så en (1) flervarvspott kanske skulle vara en lösning?

Nu drar en skivspelare inte speciellt mycket ström, varför inte bara låta den snurra?

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 11:31

Vad tror du jag borde ha för värde på en flervarvspott? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-20 11:43

Det blir inget tekniskt bättre med flervarvspot än med den lösningen som är nu. Man kan förstås löda in fasta motstånd i stället för den "grova" poten, men varvtalet blir inte stabilare för det heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-20 12:14

Falkis skrev:hur fungerar en sådan där varvtalsregulator?

Flint:

Jag har satt dit två pottar (motorn har ingen) för att jag ska kunna finlira lite mer... Om jag har en pott, så är det big time-svårt att justera farten, då jag får så stort utslag på potten, så att det fullständeligen blir en pina att få till rätt fart.

Jag använder inte strobo, utan en stämd gitarr och sveriges första guldskiva, som jag vet går i C-dur. :oops:

Aha. det förklarar saken/kopplingen. Men om du kör 78-varvare så kan ju felet lika gärna ligga på skivan. Inte säker att de graververken var stabila i överkant. Testa flera skivor och kolla om det skiljer.
Men en högprecisionspott påverkar tyvärr inte driften, precis som paa säger.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 13:01

Flint skrev:Aha. det förklarar saken/kopplingen. Men om du kör 78-varvare så kan ju felet lika gärna ligga på skivan. Inte säker att de graververken var stabila i överkant. Testa flera skivor och kolla om det skiljer. Men en högprecisionspott påverkar tyvärr inte driften, precis som paa säger.

Aah, hur ska man göra då, för att få det att gå rätt hela tiden, med en dc-motor?

Jag har givetvis använt samma skiva, vid olika tillfällen, och det har skiljt sig i pitch då... :cry:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-20 13:29

Falkis skrev:Vad tror du jag borde ha för värde på en flervarvspott? :)
Ingen aning. Men troligen samma som du har för den "första", den som ger för grov inställning.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-20 13:30

paa skrev:Det blir inget tekniskt bättre med flervarvspot än med den lösningen som är nu. Man kan förstås löda in fasta motstånd i stället för den "grova" poten, men varvtalet blir inte stabilare för det heller.

Det är rätt. Därav förslaget med en pott med "högre upplösning" och låta skivspelaren snurra.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 13:40

Alltså, det är inte problemet; att varvtalet ändras "hitodit" och svajar och djävlas, utan symptomen på mitt problem är:

Jag ställer in så Alice Babs och Charlie Norman lirar "käre john" i klingande C...

Nästa dag spelar jag till låten, de kör fortfarande i C (HELA LÅTEN)

Efter 1,5 vecka så har de plötsligen sänkt sig själva ett halvt tonsteg, PRECIS som om potten vridit sig av sig själv! :D Märkligt!

Att skiten håller farten, när man väl ställt in den, är inga problem, men den "ställer om sig", på eget bevåg, när ingen ser.

Edit: tro inte jag är någon slags förespråkare för C-dur, som tonart, det är den absolut mest döda och fult klingande tonart jag vet, föredrar hellre B-tonarterna. Även D-dur är mycket snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-20 13:45

Kan det vara din gitarr som ändrar stämningen? :)
Kanske bäst att prova med stroboskopskiva ändå!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 13:48

Jag stämmer givetvis gitarren efter 440 hz stämapparat, dessutom är jag en djävel på att höra när pitchen är fel. Jag har en mycket bra gitarr som sällan stämmer om sig, och jag är verkligen inte så dum att jag inte stämmer gitarren i klingande 440 hz A innan dylika tester...

Jag är faktiskt lite musikalisk....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-20 13:49

Falkis skrev:Efter 1,5 vecka så har de plötsligen sänkt sig själva ett halvt tonsteg, PRECIS som om potten vridit sig av sig själv! :D Märkligt!

Att skiten håller farten, när man väl ställt in den, är inga problem, men den "ställer om sig", på eget bevåg, när ingen ser.

Jag hade ett liknande problem för många år sedan med en (radio-)tuner. Ställde in alla kanaler men efter en tid hade de drivit iväg. Efter reparation nämnde företaget att det var en dålig lödning vid en kondensator som gjorde inställningarna instabila. Jag vet inte alls vari ditt problem ligger men helt uppenbart är någon funktion instabil. Dvs något värde ändrar sig med tiden. Men som någon skrev tidigare, det kan antingen vara elektriskt eller mekaniskt. Det senare kan man undvika genom att man helt enkelt kontrollerar hastigheten elektroniskt och där man alltid erhåller rätt drivspänning för att få exakt rätt hastighet. Skulle tex friktionen öka i ett lager så ökar också drivspänningen för att hålla hastigheten konstant. Men det vore iofs bättre att lösa grundproblemet, dvs se till att mekaniken är felfri.

Ändrar sig hastigheten efter en vecka även om du låtit spelaren stå och snurra under tiden?

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 14:11

Bill50x skrev:
Falkis skrev:Efter 1,5 vecka så har de plötsligen sänkt sig själva ett halvt tonsteg, PRECIS som om potten vridit sig av sig själv! :D Märkligt!

Jag hade ett liknande problem för många år sedan med en (radio-)tuner. Ställde in alla kanaler men efter en tid hade de drivit iväg. Efter reparation nämnde företaget att det var en dålig lödning vid en kondensator som gjorde inställningarna instabila. Jag vet inte alls vari ditt problem ligger men helt uppenbart är någon funktion instabil. Dvs något värde ändrar sig med tiden. Men som någon skrev tidigare, det kan antingen vara elektriskt eller mekaniskt. Det senare kan man undvika genom att man helt enkelt kontrollerar hastigheten elektroniskt och där man alltid erhåller rätt drivspänning för att få exakt rätt hastighet. Skulle tex friktionen öka i ett lager så ökar också drivspänningen för att hålla hastigheten konstant. Men det vore iofs bättre att lösa grundproblemet, dvs se till att mekaniken är felfri.

Ändrar sig hastigheten efter en vecka även om du låtit spelaren stå och snurra under tiden?

/ B

Det har jag ingen aning om...

Men jag har ju minimalt med komponenter... Väggbula, motor och mellan två dessa två pottar...

Det blev betydligt bättre, när jag satte dit en annan väggbula, med den förra kunde farten ändras om man höll fast tallriken och släppte igen.

Det blev också bättre när jag rengjorde de gamla potentiometrarna... Jag tror faktiskt inte att motorn är dålig, för den startar direkt och drar upp till tillstrypt hastighet direkt...

Det jag tror är problemet, är potentiometrarna (om jag skakar på dom, utan att vrida, så kan farten sjunka väldigt mycket, som om de satt på nålspetsar med järnrövar...

Jag har nu gjort om min Micro Seiki till 78-varvsspelare... (Den gamla synchromotorn från 1976 började bli kokhet, trots demontering och smörjning, och blev verkligen VARM, så jag vågade inte ha kvar den i drift.) Tanken var att bygga om också den, med DC-motor, väggbula samt pottar, men jag har tänkt spara till en ny skivspelare, kassera gamle Quasimodo, och köra 78-varv på min Micro Seiki Solid 1 (Solid 78!) :P

När jag nu kör på micro seikin, så är utväxlingen en annan, och jag får maxa mina pottar, och då går den i rätt hastighet - kanske är pottarna nötta och för finlirade för läget där de behövde stå förra gången?

Jag tog lite illa upp av Paas ostämd-gitarr-tips, för jag lovar, att det hörs, när alice babs redan sjunger i en kill-tonart, och man sänker den ett halvt tonsteg.

Jag tänker i tonsteg, det är naturligt för mig, och gillar inte att tänka i varv, för det är total matematisk goja för mig, en halvton är MYCKET, men kanske inte lika många varv på grammofonen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-20 14:22

Vad är det där för pottar??

Och har du sagt hur du kopplat dom? Som variabelt seriemotstånd eller som potentiometer?

Man kanske kan efter att ha justerat, byta ut dom mot fasta motstånd i samma koppling.
Senast redigerad av n3mmr 2011-06-20 14:48, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 14:45

Alltså, jag är rätt grön på sånt här.

Men jag har satt så att båda pottarna sitter på pluståten, efter varandra! :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-20 14:49

Falkis skrev:Alltså, jag är rätt grön på sånt här.

Men jag har satt så att båda pottarna sitter på pluståten, efter varandra! :)

Som variabla motstånd, inte som potentiometer, då?

Har du kopplat ihop släpkontakten med pottens ena ände?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 15:06

Hmm, om man vänder på dom, så dom ut så här

-O
O O

och då sitter kablarna på

-x
x o

kryssen visar vart kablen är fästad.

+ ---------pot1---pot2---motor+

- ----------------------------motor-

:)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-20 15:18

Falkis skrev:Hmm, om man vänder på dom, så dom ut så här

-O
O O

och då sitter kablarna på

-x
x o

kryssen visar vart kablen är fästad.

+ ---------pot1---pot2---motor+

- ----------------------------motor-

:)

Ställ in rätt.
Sen: UTAN ATT SKAKA PÅ POTTARNA koppla loss "motor+" från motorn
Mät, med en multimeter, resistansen i Ohm mellan "+" och "motor+"
Köp två resistanser som tillsammans ger samma totala resistans och koppla in dom i stället för pottarna. Använd nåt lämpligt lödstöd, typ spikar på träplatta,
och löd ihop resistanserna i serie.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 15:39

n3mmr. du är guld! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 15:49

Missa inte "ställ in rätt" i ivern bara. :wink:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 15:52

där sa du nåt, nattis! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 15:55

Hade en polare i plugget som var en jäkel på att få in mycket info på små fusklappar med hjälp av fotokopiator. Han var däremot mindre bra på att se till att informationen på dem var rätt... :lol:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-06-20 15:59

Haha! :lol:

Påminner om de ungar som lämnar in långa uppsatser på universitetsengelska, när de går på högstadiet... :D

Nästa

Återgå till Teknikforum