Pure direct vs. Dolby Digital/DTS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Pure direct vs. Dolby Digital/DTS

Inläggav Empa » 2011-11-10 20:48

Har funderat på vad man vinner/förlorar med förstärkaren inställd på Pure direct istället för Dolby Digital/DTS när man ser på film.

I mitt fall som bara kör två kanaler så vinner jag på att displayen är mörk, men är det någon skillnad i dynamik, nedsampling eller liknande?

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-11-10 20:53

Det är ju två helt olika saker. 8O
Bara att testa så märker du nog skillnad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-10 21:37

I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-11-10 23:10

oyegie skrev:Det är ju två helt olika saker. 8O

Ja fast vad är skillnaden? Jo jag har allt testat fram och tillbaka, tänkte höra vad expertisen säger :)

paa skrev:I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.

Ok, det låter rimligt, jag med miniDSP till basarna så allt ljud går ut från L + R.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-11-11 14:45

Något matnyttigt i den här tråden kanske:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-11 15:26

Empa skrev:Ja fast vad är skillnaden?

Det beror på. Ju mer en bioförstärkare degenererar ljudet via olika surround- och eq-kretsar, desto större blir skillnaden mot "pure direct". Om skillnaden är så stor att den är hörbar, kan jag tänka mig att man i pure direct-läget får mer eller mindre av: lägre dist (större upplösning) rakare frekvensgång (lägre färgning) lägre komprimeringsgrad (bättre dynamik). Till exempel.

I en bättre bioförstärkare är skillnaden mellan pure direkt på och av, försumbar. Då är finessen främst till för att på ett enkelt sätt koppla förbi alla kretsar som påverkar ljudet på ett avsiktligt sätt. Man kanske exempelvis inte vill spela 2-kanalsmusik genom alla surroundhögtalarna.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-11 21:37

paa skrev:I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.

Om inte tysta, så lär frontarna spela fullrange iaf.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 21:41

Ragnwald skrev:

Om inte tysta, så lär frontarna spela fullrange iaf.

Så HP-filtret till frontarna är urkopplade men LP-filtret till basarna är fortfarande aktivt. Det låter lite ologiskt imo.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-12 13:54

Så sa jag inte.
En bekant med HK-receiver, upptäckte efter påpekande från mig, att frontarna spelade fullregister ihop med basmodulerna, vilket gav en skev och konstig basåtergivning.
Om subbarna också gick i fullregister, kollade vi aldrig.

Ingen aning hur samtliga på marknaden förekommande receivrar med pureknapp fungerar.
Den som vet mest, tror minst.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-15 16:42

Som så mycket annat beror det på. I ditt fall där du oavsett inställning kör full signal ut enbart till L+R är det nog mindre skillnad då du kommer matas med full signal oavsett om du kör frontarna som large dvs.

Det som kopplas bort utöver DSP är oftast tonkontroller, parametrisk filter etc. så om du använder dessa så kommer ljudet påverkas. Överlag brukar pure direct ge en något lägre brusnivå ut. Kör du idag utan några inställningar what so ever så fungerar säkert pure direct bättre. Använder du tex parametriska filter för att korrigera en ojämn frekvensgång mm så tappar du detta.

Den stora fördelen med Pure-Direct ser jag när man lyssnar på mulitkanal och de olika kanalerna släpps rakt igenom. Vill man då ha någon form av proccessing fungerar oftast läget staight bättre då det släpper igenom allt på samma sätt men med param-filter etc.

Pure direct påverkas av insignalen. Spelar du upp en 2kanals-skiva så återges den i just två kanaler. har du här ställt in dina frontar till small och bortplockad LFE så kommer de i PD-mode spela hela frekvensspannet. Står de som large blir det ingen skillnad.

Spelar du upp en 5.1 så kommer du få ut 5.1 med allt vad det innebär.
Senast redigerad av mangs 2011-11-22 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-11-22 14:14

Trevligt inlägg mangs :)

Jag har ställt in front som large och sedan pre-out till miniDSP som sköter EQ och delningen, så jag fortsätter med pure direct med gott samvete :)

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-22 14:45

Gör du så.
Använder du även externa slutsteg?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-11-22 16:02

Jepp ett 5-kanals Anthem MCA-5.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-22 16:37

Empa skrev:
oyegie skrev:Det är ju två helt olika saker. 8O

Ja fast vad är skillnaden? Jo jag har allt testat fram och tillbaka, tänkte höra vad expertisen säger :)

Ok, det låter rimligt, jag med miniDSP till basarna så allt ljud går ut från L + R.

Pure Direct och liknande betyder olika saker hos olika tillverkare. Det brukar framgå av manuelan vad som görs. Det är därför omöjligt att ge svar du då inte har skrivit vilken apparat du har.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-11-22 16:54

Johan_Lindroos skrev:Pure Direct och liknande betyder olika saker hos olika tillverkare. Det brukar framgå av manuelan vad som görs. Det är därför omöjligt att ge svar du då inte har skrivit vilken apparat du har.

Ja det hade varit bra att skriva, det är en Denon 2809.

Kikar lite i manualen nu och den säger:

*Detta är ett läge som återger originalljud mest troget, med en ljudåtergivning av mycket hög kvalitet.
*Kanalnivån och surroundparametrarna är i pure direct läget de samma som för direct läget.

För direct står det:

I detta läge skickas signalerna förbi tonjusteringskretsen för högkvalitativt ljud. Signalerna skickas till samma kanaler som de tas emot.

Så skillnaden verkar vara att displayen är släckt mellan direct och pure direct .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-22 17:00

Hos vissa tillverkare försvinner bass management när man aktiverar "Pure Direct" i vissa olika surroundlägen, t.ex. om du kör läget "stereo" och samtidigt har "små" fronthögtalare och saubwoofer. Men det lär du märka när du lyssnar. Hos andra, t.ex. Yamaha sätts högtalaravstånden lika(!) vilket kan ge totalt annat ljud. Så man kan behöva undersöka mer på egen hand också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Pure direct vs. Dolby Digital/DTS

Inläggav genstruktur » 2017-12-10 17:57

Halloj!

Hade en hifi-kamrat på besök och vi diskuterade att köra pure direct vs DTS/DD/DD+/DTS HD vid filmtittande.

Jag själv menade att jag inte kör pure direct vid filmtittande eftersom bassmanagement ej längre är aktivt. Vilket jag har trott betyderatt om man delat av surrounder låt säga vid 80 Hz, så är detta ej längre aktivt i pure direct utan dessa spelar nu fullrange. Ju mer vi diskuterade detta insåg jag att jag nog bara har tolkat det så gällande bassmanagment och försökte eftersöka information, men det var lite svårt att hitta just om surroundkanalerna. Det står dessutom lite olika kring bassmanagemet på olika ställen. Hur fungerar det egentligen?

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-10 23:44

Saana sak igen fast mer kortfattat: RTFM!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-10 23:49

Johan_Lindroos skrev:Saana sak igen fast mer kortfattat: RTFM!

Uj Uj Uj, här tog det fart :).

Har faktiskt läst den men hittar inget om bass management och inget om surroundkanaler vid pure direct. Står bara att vissa inställningar ej är tillgängliga i Pure direct. Jag kommer ej heller in i menyn i recievern vid pure direct eller får upp någon osd, så kan inte se efter vad inställningarna är.

Hjälp mig o vise! :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-11 00:10

Så här står det, Yamaha RX-A1020 :

Enjoying pure high fidelity sound (Pure Direct)When the Pure Direct mode is enabled, the unit plays back theselected source with the least circuitry in order to reduce theelectrical noise from other circuitry (such as the front display). Itallows you to enjoy Hi-Fi sound quality.1Press PURE DIRECT.Each time you press the key, the Pure Direct mode isenabled

When the Pure Direct mode is enabled, the following functions are not available.– Some settings for the speakers or sound programs– Operating the on-screen menu– Using the multi-zone function– Output from the AV OUT jacks– Viewing information on the front display (when not in operation).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-11 11:22

Jag har tips/svar om detta, men kan inte skriva mer just nu...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-11 12:41

Johan_Lindroos skrev:Jag har tips/svar om detta, men kan inte skriva mer just nu...

Ser jag fram emot! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-11 15:08

Jo, att det är svårt att svara på ditt första inlägg beror ju på att du inte angav vilken apparat du har. Det står typ högre upp i tråden att det är olika hos olika apparater. Därför är det ingen som kan svara, utan det blir då rådet att läsa manualen. Men i ditt tredje inlägg skrev du ju vilken apparat du har, och det hjälper ju! :wink: :)

Jag har en del erfarenheter av Yamahas hembioreceivrar. En av dem jag undersökte hade två lägen som båda påminde om "Pure Direct" men som ändå betedde sig HELT olika. Det andra läget hette/heter "Straight". Nu minns jag inte vilken som gjorde vad. Men jag vill minnas att Pure Direct ställde högtalaravstånden till exakt lika. Det är både bra eller dåligt beroende på vad man tycker. Om man t.ex. hade låtit den medföljande miken mäta, och den hade ställt högtalaravstånden till 5 cm olika i höger respektive vänster frontkanal, så blir det då så med läget "Straight". Men om man valde "Pure Direct" blev högtalaravstånden samma!! :evil: Följden av detta blev att ljudbilden uppfattades låta HELT OLIKA, beroende på lyssningsläge! :twisted: Eftersom de flesta vanliga användare låter mätmiken ställa in allt, blir man lite ute på hal is, så att säga. Mätmiken har sällan bättre precision än så, även om högtalaravstånden är exakt lika, kan det diffa lite i vad mätmiken tror det är för avstånd.

Jag rekommenderar: Allra bäst är att exakt mäta upp de olika avstånden med snöre, och ställa högtalarna så att det är åtminstone lika avstånd till höger och vänster frontkanaler, och även så bra det går få till lika avstånd för höger och vänster bakkanaler. En bra rumsakustisk miljö är även det att föredra. Om då avstånden är ställda så att de är lika i setupmenyn, kommer det inte att att bli samma konstiga effekt när man växlar mellan Straight och Pure Direct. Detta gäller YAMAHA. Disclaimer: Jag känner inte till om begreppet "Straight" används i nuvarande generationer av hembioreceivrar från Yamaha.

Sedan så minns jag inte hur det var med Bass Management, men hoppas att det ligger kvar i Pure Direct, men det kan vara så att det inte är så. T.ex. kan det vara vanligt att analoga ljudkällor passerar analogt genom hela förstärkaren. Då blir det inget bass management för dessa, medans det kan eventuellt fungera för DTS/AC-3-signaler. Bl.a. Denon fungerar lite så har jag för mig.

Som slutkläm brukar det vara så att man för kolla i det aktuella fallet hur apparaten beter sig. Prova att ställa högtalarna som små eller stora, och lyssna vad som kommer ut ur högtalarna. Prova att ändra ett avstånd eller nivå till extremt fel på en högtalare och lyssna vad som händer, etcetera, och så vidare.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-11 16:55

Johan_Lindroos skrev:Jo, att det är svårt att svara på ditt första inlägg beror ju på att du inte angav vilken apparat du har. Det står typ högre upp i tråden att det är olika hos olika apparater. Därför är det ingen som kan svara, utan det blir då rådet att läsa manualen. Men i ditt tredje inlägg skrev du ju vilken apparat du har, och det hjälper ju! :wink: :)

Jag har en del erfarenheter av Yamahas hembioreceivrar. En av dem jag undersökte hade två lägen som båda påminde om "Pure Direct" men som ändå betedde sig HELT olika. Det andra läget hette/heter "Straight". Nu minns jag inte vilken som gjorde vad. Men jag vill minnas att Pure Direct ställde högtalaravstånden till exakt lika. Det är både bra eller dåligt beroende på vad man tycker. Om man t.ex. hade låtit den medföljande miken mäta, och den hade ställt högtalaravstånden till 5 cm olika i höger respektive vänster frontkanal, så blir det då så med läget "Straight". Men om man valde "Pure Direct" blev högtalaravstånden samma!! :evil: Följden av detta blev att ljudbilden uppfattades låta HELT OLIKA, beroende på lyssningsläge! :twisted: Eftersom de flesta vanliga användare låter mätmiken ställa in allt, blir man lite ute på hal is, så att säga. Mätmiken har sällan bättre precision än så, även om högtalaravstånden är exakt lika, kan det diffa lite i vad mätmiken tror det är för avstånd.

Jag rekommenderar: Allra bäst är att exakt mäta upp de olika avstånden med snöre, och ställa högtalarna så att det är åtminstone lika avstånd till höger och vänster frontkanaler, och även så bra det går få till lika avstånd för höger och vänster bakkanaler. En bra rumsakustisk miljö är även det att föredra. Om då avstånden är ställda så att de är lika i setupmenyn, kommer det inte att att bli samma konstiga effekt när man växlar mellan Straight och Pure Direct. Detta gäller YAMAHA. Disclaimer: Jag känner inte till om begreppet "Straight" används i nuvarande generationer av hembioreceivrar från Yamaha.

Sedan så minns jag inte hur det var med Bass Management, men hoppas att det ligger kvar i Pure Direct, men det kan vara så att det inte är så. T.ex. kan det vara vanligt att analoga ljudkällor passerar analogt genom hela förstärkaren. Då blir det inget bass management för dessa, medans det kan eventuellt fungera för DTS/AC-3-signaler. Bl.a. Denon fungerar lite så har jag för mig.

Som slutkläm brukar det vara så att man för kolla i det aktuella fallet hur apparaten beter sig. Prova att ställa högtalarna som små eller stora, och lyssna vad som kommer ut ur högtalarna. Prova att ändra ett avstånd eller nivå till extremt fel på en högtalare och lyssna vad som händer, etcetera, och så vidare.

Haha nä det är inte lätt när jag inte skriver ut namnet på apparaten, kom på det! :D

Först kan man väl börja med att säga att det är lite dåligt av tillverkarna att inte specificera i manualen vad som är aktivt/ej aktivt i de olika lägena som tex pure direct.

Jag själv har mätt upp högtalaravstånden med laserpekare och frontarna ställda på exakt samma avstånd i receivern. Jag brukar inte använda mätmiken länge faktiskt utan ställer in manuellt. Tycker det är skönt att veta att det inte är något Audyssey igång i smyg eller så heller 8) , som de kan bli om man använt mätmiken. Så att receievern är helt ren från eqs och skit! :D

Men att den Yamahareceivern ställde högtalaravstånden lika, gällde det även surrounder eller bara frontarna? Till mina surroundkanaler har jag inte exakt lika avstånd tyvärr.

Straight används i min Yamaha i alla fall och det som jag kört hittills vid surroundljud. Vid musik i 2kanal har jag kört pure direct.

Med min gamla Denon har jag för mig att subwooferutgången inte fungerade i purde direct, och dessutom fick jag bara 2 kanaler har jag för mig. Det var längesedan jag använde subwooferutgången på en receiver så jag vet inte hur det fungerar med dagens receivers.

Det låter i alla fall på ditt inlägg som att man inte kan veta med säkerhet vad som händer i pure direct på olika receivers. Att det skall vara så svårt att skriva ut i manualen undrar man ju över.

Jag själv tycker det blir lite basfattigare i pure direct än i straight med DTS tex (vilket jag tolkat att bassmanagement ej fungerar och mina delade surrounder spelar fullrange), min hifi-vän hörde ingen skillnad sa han. Kanske är det placebo alltihopa! :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-12 17:06

Förresten. Om man kunde köra en ton i låt säga 70hz eller nåt från surroundkanalen genom min reciever. Då skulle man kunna kolla vart i från det lät mest. I surrounder eller ur basarna. Borde man ju kunna förstå om bass management är aktivt i pure direct eller ej.

Någon som vet om det finns något sådant? I REW går det bara att skicka toner genom frontarna mig veterligen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-12-13 17:01

Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:
https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-13 17:34

Kalejdokom skrev:Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:

Åh tack! :)

Skall prova och återkomma med resultat!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-13 18:51

Kalejdokom skrev:Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:

Hembioreceivrar har inte AAC-dekoder. Jag vill nog helst avråda eftersom man behöver spela upp filen via någon mediaspelare som har inbyggd avkodning och kan koda om till exvis AC-3. Problemet är att man inte känner till vad metadatat är och det är inte helt säkert att metadatat blir korrekt applicerat i slutänden heller.

Jag råder till att använda filformat som stöds av hembioreceivern, t ex AC-3 (Dolby Digital) eller DTS.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2017-12-13 19:07

Johan_Lindroos skrev:Pure Direct och liknande betyder olika saker hos olika tillverkare. Det brukar framgå av manuelan vad som görs. Det är därför omöjligt att ge svar du då inte har skrivit vilken apparat du har.

Bra inlägg!

Med det sagt är det min uppfattning att apparater med Pure Direkt-knapp underkänner sig själv. Det knappen säger är att tillverkaren bedömer att apparaten färgar störande utan knappen intryckt.

Då kan man ju fråga sig varför de inte åtgärdar det istället för att lägga pengar på en knapp som gör att man by-passar de dåliga delarna i förstärkaren?

Missförstå mig inte - för en analog apparat med t ex tonkontroller kan det vara förnuftigt med en by-pass-knapp, eftersom potentiometrar ju har lite toleranser, och läget "mitt i" kan betyda att man ofrivilligt tonkontrollerar en liten smula. Men i en vettigt konstruerad apparat så är ju bara de saker man använder aktiverade, så jag vill nog hävda att "Pure Direkt" mest bara finns av marknadsföringsskäl.

En apparat med en sådan knapp "verkar bättre" för den som inte inser att den berättar om bristerna i apparen om den behövs.

Eller med andra ord - tillverkarna sätter sin förhoppning till att konsumenterna tolkar knappen så något bra, "pure" låter ju bra...

- - -

Men i en apparat där en massa funktioner som behövs finns aktiverade, och försvinner i Pure Direkt, så blir det ju inte effekten av Pure Direkt man hör. Det blir effekten av att alla de funktioner man valt (förhoppningsvis av goda skäl) försvinner.

Kort sagt - om man hör mer än pytte-pytte-skillnader när man trycker in Pure Direkt så skall man dra öronen åt sig.

Antingen betyder det att apparaten är riktigt dålig, eller också betyder det att skillnaden beror på att alla de funktioner som behövs* försvunnit.

Vh, iö

- - - - -

*Och om de inte behövdes, Avaktivera dem då! (Det kan vara drc-funktioner och liknande, som ibland är aktiverade och har även en rumsspecifik programmering(!) även på helt nya apparater! Alltså trots att de aldrig användts/mätts in i ens lyssningsrum. Så att börja med att gå igenom alla inställningar och ta bort sådant är en bra start.)
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-13 19:37, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-13 19:28

Johan_Lindroos skrev:

Hembioreceivrar har inte AAC-dekoder. Jag vill nog helst avråda eftersom man behöver spela upp filen via någon mediaspelare som har inbyggd avkodning och kan koda om till exvis AC-3. Problemet är att man inte känner till vad metadatat är och det är inte helt säkert att metadatat blir korrekt applicerat i slutänden heller.

Jag råder till att använda filformat som stöds av hembioreceivern, t ex AC-3 (Dolby Digital) eller DTS.

Okej, då blev det bakläxa :).

Skall se om man kan få tag i något liknande i DD eller DTS då! Om någon har tips så säg till!

Nästa

Återgå till Teknikforum