Moderator: Redaktörer
oyegie skrev:Det är ju två helt olika saker.
Bara att testa så märker du nog skillnad.
paa skrev:I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.
Empa skrev:Ja fast vad är skillnaden?
Ragnwald skrev:paa skrev:I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.
Om inte tysta, så lär frontarna spela fullrange iaf.
Empa skrev:oyegie skrev:Det är ju två helt olika saker.
Bara att testa så märker du nog skillnad.
Ja fast vad är skillnaden? Jo jag har allt testat fram och tillbaka, tänkte höra vad expertisen sägerpaa skrev:I Pure Direct så är all digitalbehandling bortkopplad, och även subwooferutgången torde vara tyst.
Ok, det låter rimligt, jag med miniDSP till basarna så allt ljud går ut från L + R.
Johan_Lindroos skrev:Pure Direct och liknande betyder olika saker hos olika tillverkare. Det brukar framgå av manuelan vad som görs. Det är därför omöjligt att ge svar du då inte har skrivit vilken apparat du har.
*Detta är ett läge som återger originalljud mest troget, med en ljudåtergivning av mycket hög kvalitet.
*Kanalnivån och surroundparametrarna är i pure direct läget de samma som för direct läget.
I detta läge skickas signalerna förbi tonjusteringskretsen för högkvalitativt ljud. Signalerna skickas till samma kanaler som de tas emot.
Johan_Lindroos skrev:Saana sak igen fast mer kortfattat: RTFM!
Johan_Lindroos skrev:Jag har tips/svar om detta, men kan inte skriva mer just nu...
Johan_Lindroos skrev:Jo, att det är svårt att svara på ditt första inlägg beror ju på att du inte angav vilken apparat du har. Det står typ högre upp i tråden att det är olika hos olika apparater. Därför är det ingen som kan svara, utan det blir då rådet att läsa manualen. Men i ditt tredje inlägg skrev du ju vilken apparat du har, och det hjälper ju!![]()
![]()
Jag har en del erfarenheter av Yamahas hembioreceivrar. En av dem jag undersökte hade två lägen som båda påminde om "Pure Direct" men som ändå betedde sig HELT olika. Det andra läget hette/heter "Straight". Nu minns jag inte vilken som gjorde vad. Men jag vill minnas att Pure Direct ställde högtalaravstånden till exakt lika. Det är både bra eller dåligt beroende på vad man tycker. Om man t.ex. hade låtit den medföljande miken mäta, och den hade ställt högtalaravstånden till 5 cm olika i höger respektive vänster frontkanal, så blir det då så med läget "Straight". Men om man valde "Pure Direct" blev högtalaravstånden samma!!Följden av detta blev att ljudbilden uppfattades låta HELT OLIKA, beroende på lyssningsläge!
Eftersom de flesta vanliga användare låter mätmiken ställa in allt, blir man lite ute på hal is, så att säga. Mätmiken har sällan bättre precision än så, även om högtalaravstånden är exakt lika, kan det diffa lite i vad mätmiken tror det är för avstånd.
Jag rekommenderar: Allra bäst är att exakt mäta upp de olika avstånden med snöre, och ställa högtalarna så att det är åtminstone lika avstånd till höger och vänster frontkanaler, och även så bra det går få till lika avstånd för höger och vänster bakkanaler. En bra rumsakustisk miljö är även det att föredra. Om då avstånden är ställda så att de är lika i setupmenyn, kommer det inte att att bli samma konstiga effekt när man växlar mellan Straight och Pure Direct. Detta gäller YAMAHA. Disclaimer: Jag känner inte till om begreppet "Straight" används i nuvarande generationer av hembioreceivrar från Yamaha.
Sedan så minns jag inte hur det var med Bass Management, men hoppas att det ligger kvar i Pure Direct, men det kan vara så att det inte är så. T.ex. kan det vara vanligt att analoga ljudkällor passerar analogt genom hela förstärkaren. Då blir det inget bass management för dessa, medans det kan eventuellt fungera för DTS/AC-3-signaler. Bl.a. Denon fungerar lite så har jag för mig.
Som slutkläm brukar det vara så att man för kolla i det aktuella fallet hur apparaten beter sig. Prova att ställa högtalarna som små eller stora, och lyssna vad som kommer ut ur högtalarna. Prova att ändra ett avstånd eller nivå till extremt fel på en högtalare och lyssna vad som händer, etcetera, och så vidare.
Kalejdokom skrev:Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:
https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html
Kalejdokom skrev:Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:
Johan_Lindroos skrev:Pure Direct och liknande betyder olika saker hos olika tillverkare. Det brukar framgå av manuelan vad som görs. Det är därför omöjligt att ge svar du då inte har skrivit vilken apparat du har.
Johan_Lindroos skrev:Kalejdokom skrev:Här har du en testsignal på 63Hz (LFE and SBR Test en bit ner på sidan), finns nog andra om du söker runt lite:
Hembioreceivrar har inte AAC-dekoder. Jag vill nog helst avråda eftersom man behöver spela upp filen via någon mediaspelare som har inbyggd avkodning och kan koda om till exvis AC-3. Problemet är att man inte känner till vad metadatat är och det är inte helt säkert att metadatat blir korrekt applicerat i slutänden heller.
Jag råder till att använda filformat som stöds av hembioreceivern, t ex AC-3 (Dolby Digital) eller DTS.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster