Analoga inspelningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
freddenacka

Analoga inspelningar

Inläggav freddenacka » 2012-10-28 19:16

Hej
Jag spelar mycket vinylskivor och undrar om det går att ta reda på vilka som är analogt inspelade och vilka som är digitalt?
Elton John är en av mina favoriter och många av hans skivor från 80 talet svänger inte alls lika dynamiskt som hans äldre även om jag tycker att låtarna är otroligt bra. Min upplevelse :)
Funderar om dessa är bara dåligt mastrade eller om det är undermåliga da omvanlare som började ploppa upp då.

Finns det något, någon som ger ut och spelar in modern musik analogt idag?

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-29 09:24

Vinyl graveras väl med någon form av digital fördröjning? Man förlyssnar på det som ska graveras och den signal som gravers går igenom en digital fördröjning. Det som finns på vinylen har alltså gått igenom en process med ADDA. Denna process infördes väl någon gång under 80-talet? Det går att gravera direkt men om det görs alls idag vet jag inte.

Häromåret gjordes en analog inspelning med Jojje Wandenius och några medmusikanter. Den gavs till en början ut på vinyl.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4014055

Mycket svammel där! Akustiken kommer med lika bra oavsett vilket inspelningsmedium som används, snarare kommer den bättre med vid digtalt medium pga av dess större signalbrusförhållande. Någon äkta stereoinspelning är det heller inte fråga om.

Inspelningen har tidigare diskuterats, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1151628

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-29 12:03

Det är så vitt jag förstått det en stor skillnad mellan de första da omvandlarna och de som finns i dag.
Nu med min nybyggda dac och hörlursförstärkare så tycker jag att inspelningar från hd tracks kan låta väldigt härligt. Om det beror på den höga samplingen eller om de är allmänt fint mastrade vet jag ej.
Kan rekommendera Norah Jones "Come away with me"
Mitt nio 2|4 ljudkort förmedlade det inte alls lika dynamiskt.
I övrigt så tycker jag att vinyler från mitten av 60 talet till mitten av 70 talet svänger bäst generellt bäst.
Läste lite om de analoga inspelningarna tidigare men har tyvärr inte skivan än.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-10-29 12:22

Vinyl graveras väl med någon form av digital fördröjning? Man förlyssnar på det som ska graveras och den signal som gravers går igenom en digital fördröjning. Det som finns på vinylen har alltså gått igenom en process med ADDA. Denna process infördes väl någon gång under 80-talet? Det går att gravera direkt men om det görs alls idag vet jag inte.

Jodå, det introducerades av Neumann 1978. Innan dess använde man ett extra avspelningshuvud på bandspelaren för att ge förlyssning som styr avståndet mellan spåren på skivan. Sisådär 99% av all vinyl skärs säkert via en digital fördröjning idag. Det finns undantag, dock. Från en nyligen införskaffad skiva med Sony Stitt:

"Sterling sound has the only Ampex ATR-102 tape machine that has aver been customized to include a preview head."

(Varför det är så viktigt med just en Ampex framgår dock inte.)

Själv överför jag alla nya vinylskivor till digitalt idag, så jag lider inte av något eventuellt problem.

JohanR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-29 12:28

freddenacka skrev:Det är så vitt jag förstått det en stor skillnad mellan de första da omvandlarna och de som finns i dag.

Är inte så säker på att det behöver vara direkt hörbart. Har du inte hört Bertil Alving's inspelningar från tidigt 80-tal? Han lämnade det analoga för att det digitala var bättre på nästan allt.

freddenacka skrev:Kan rekommendera Norah Jones "Come away with me"

Nja, det tycker jag var rätt slätstruket. Misstänker att den musiken inte ställer speciellt höga krav på återgivningen. Är det inte detta som kallas mässjazz?

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-29 12:33

Jag har inte hunnit med så många hd tracks album än. Är rätt beviken på Elton john utgivningar då jag inte märker nån större skillnad mot de vanliga cd mastringarna.
Jag är nog ingen vidare hifi guru, är något annat i musiken jag njuter av :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-29 12:50

Du får väl köpa gamla vinyler som gjordes innan 1980. De tidiga utgivningarna på CD var kanske bättre än dagens? Det är så med många remastrade återutgivningar, otrevligt manipulerat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 13:01

RogerGustavsson skrev:Du får väl köpa gamla vinyler som gjordes innan 1980. De tidiga utgivningarna på CD var kanske bättre än dagens? Det är så med många remastrade återutgivningar, otrevligt manipulerat.

Ett liknande problem fanns för länge sedan när man gjorde om monoskivor till stereo. I huvudsaken gjordes detta genom att lägga den diskantrika delen av musiken i ena högtalaren och den basrika i den andra. Å så lekte man med med lite fasförskjutningar för att skapa lite mer rymd. Gemensamt för alla dessa manipuleringar (det kallades inte remaster på den tiden) var att de rent musikaliskt/ljudmässigt lät mycket sämre än originalen. Inget nytt under solen alltså :-)

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-29 13:27

Trenderna hur det ska mastras gör kanske ännu mer intryck på slutprodukten än mediat.

Tror vi överlevt dom värsta kompressor och loudness drabbningarna och är på väg mot en mer försiktig och ursprungsäkta hantering av materialet.

Det är ju kul med omastrade direktgravyrer tills man kikar på skivan och inser att spåren går i stort set 90grader en lång sträcka på grund av nåt missöde,aj min stackars nål !!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 13:29

flathead skrev:Det är ju kul med omastrade direktgravyrer tills man kikar på skivan och inser att spåren går i stort set 90grader en lång sträcka på grund av nåt missöde,aj min stackars nål !!!

Tänker du på Telarcs 1812? Ja den är tuff. Mitt första försök att spela den skivan resulterade i att hela tonarmen lyfte och hamnade inne på skivetiketten :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-29 14:15

Vill man ha garanterat analogt finns nog bara ett tips. Spela in själv!

Köp en beggad Revox A77/B77(*) och trimma den för Agfa PEM 368, eller vad man nu kommer över. Köp ett par goda mickar och en liten mixer. Go!

Inget för mig som tror på digitalteknik, utan för de som absolut vill ha analogt.

*) Ska det vara rör, finns G36.
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-10-29 14:36

Är inte alla inspelningar analoga då? Jag menar en mikrofon
är väl fortfarande analog? Eller har jag så fel?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-29 14:36

Jag har beställt SALEYA by GEJOMA tjuvlyssnade på Spotify och det verkar trevligt.
Jag kommer fortsättnignsvis lyssna på mina favoritskivor från 80 talet men kommer kanske att leta mer efter gamla skivor för att hitta nya favoriter.

Men det kan inte var 16 bit 44.1 khz som de graverar vinylen med då diskanten går högre än vad mitt ljudkort klarar när jag spelar av.
Jag kan mäta diskant upp till 23-24 khz med mitt nio 2|4 kort.

Jag har ett projekt att spela in analogt med en Nagra 3. Har talat löst med Mattias en om att få banda någon av hans föreställningar.
Kommer förhoppningsvis få tillgång till Nagran denna vecka :)
Mono och analogt de e "by the old way" de heheh :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-29 14:57

Nefilim skrev:Är inte alla inspelningar analoga då? Jag menar en mikrofon
är väl fortfarande analog? Eller har jag så fel?

Närå, inte så länge du lyssnar på mickarna direkt. Det är när du börjar lagra signalen, det digitala ofta kommer in. Inspelningen består ju av både musiken, mickarna och alla elektronik på vägen till "fonogrammet"!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-29 15:16

Jag mailade lite på skoj till Tail Records och hörde hur det fungerar hos dem.
Vad jag kan förstå på deras hemsida så använder de sig av vanliga digitala cd skivor som master.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-29 20:59

freddenacka skrev:Jag har beställt SALEYA by GEJOMA tjuvlyssnade på Spotify och det verkar trevligt.
Jag kommer fortsättnignsvis lyssna på mina favoritskivor från 80 talet men kommer kanske att leta mer efter gamla skivor för att hitta nya favoriter.

Men det kan inte var 16 bit 44.1 khz som de graverar vinylen med då diskanten går högre än vad mitt ljudkort klarar när jag spelar av.
Jag kan mäta diskant upp till 23-24 khz med mitt nio 2|4 kort.

Jag har ett projekt att spela in analogt med en Nagra 3. Har talat löst med Mattias en om att få banda någon av hans föreställningar.
Kommer förhoppningsvis få tillgång till Nagran denna vecka :)
Mono och analogt de e "by the old way" de heheh :)

Räkna med att få en del distorsionsprodukter i diskanten. Det över 20kHz som du mäter upp behöver inte alls ha funnits på mastern.

Det mest troliga är väl att dom har mastrat med 48kHz eller en multipel därav. Om det är en digitalmaster, men det är ju inte säkert.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-29 21:28

Jo det stämmer säkerligen, jag ser bara kurvor så har ingen aning igentligen. Intressant ämne vilket fall! Jag kan få rysningar och glädje även vid sämre upptagningar. Ofta letar jag efter musik som jag lyssnat på för flera år sedan i någon lågupplöst mp3 spelare när jag får höra dem i dag i vinyl eller cd eller så i bättre anlögning så blir jag ofta besviken och undrar vad jag såg i den här musiken när jag upptäkte den från början. Ofta fastnar jag för någon annan låt på samma skiva eller något jag helt sonika bara snubblat över.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-29 22:54

Freddenacka!
Man kan vända på problemet.
Möjligt att den digitala tekniken tillför mycket lite fel. Något blir det ju men om man jämfört med den analoga tekniken så är den liten.

Men alla kanske inte tycker att tillföra något är så värst skadligt utan kanske tycker att det låter bra. Alltså tillföra sådant som kommer av en analog process. Sound on Sound hade för några åt sedan ett specialnummer om ”Analogue Warmth”. Här artikeln:
http://www.soundonsound.com/sos/feb10/a ... warmth.htm

Har tidigare i en annan länk här på Faktiskt länkat till sammanfattningen av detta specialnummer.
Alltså det är förändringar av studiotekniken och frånvaron av analog behandling som kan vara ett problem. Inte att delar av kedjan är digital.

Vad gäller Gejoma, som jag av en ren händelse spelade ikväll för att få rast från stökigare skivor från Blue Note samt Jimi Hendrix, så är den inspelad på en Studer AB20 Master Recorder.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-29 23:09

Freddenacka!
Man kan vända på problemet.
Möjligt att den digitala tekniken tillför mycket lite fel. Något blir det ju men om man jämfört med den analoga tekniken så är den liten.

Men alla kanske inte tycker att tillföra något är så värst skadligt utan kanske tycker att det låter bra. Alltså tillföra sådant som kommer av en analog process. Sound on Sound hade för några åt sedan ett specialnummer om ”Analogue Warmth”. Här artikeln:
http://www.soundonsound.com/sos/feb10/a ... warmth.htm

Har tidigare i en annan länk här på Faktiskt länkat till sammanfattningen av detta specialnummer.
Alltså det är förändringar av studiotekniken och frånvaron av analog behandling som kan vara ett problem. Inte att delar av kedjan är digital.

Vad gäller lite äldre skivor så finns det ju utmärkt jazz utgivna på PAblo och Verve som man får billigt. Just nu spelas en med jazzgitaristen Joe Pass som spelar med Milt jacksson m m. Inköpt för 50 spänn.

https://www.youtube.com/watch?v=e0MpjAbl8W0

Skönt innan läggdags

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-30 11:08

Hej
Det är sant! Det är slutresultatet som är det väsentliga, jag tänkte spela över hd traks och sacd musik till rullband för att testa om det blir bra. Då jag kan spela av vinylskivor digitalt och spela upp dem högupplöst och knappt kan märka någon skillnad mellan original och den avspelade så är det säkerligen något som går att återskapa digitalt.
Vinylen har sina nakdelar, cd lika så och båda går att använda i olika sammanhang

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-30 13:54

Det verkar som du vill ha den där "värmen" som en del analoga bandare lägger till. Skaffa rörförstärkare och koppla in och CD kan låta åt det hållet också. Det finns trots allt CD som inte har det anemiska ljudet. Det handlar rätt ofta om äldre inspelningar där man inte förstärkte tydlighet genom diskanthöjning. Telarc har ofta ett mörkare ljud på sina CD. Pop/rock kör nästan alltid på ett ljusare sound och i kombination med extrem komprimering blir det bara ansträngande. Att "reverserva" det soundet låter sig inte göras.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-30 14:29

jag har en Philips cd160 som jag tänkte modifiera när jag får tid.
Den skulle man kunna bygga med rörförstärkning.
I annat så lyssnar jag på all musik med min rörförstärkare och opamps försteg.

MVH
Fredrik

Richard
Inaktiverad

Re: Analoga inspelningar

Inläggav Richard » 2012-10-31 07:51

freddenacka skrev:Hej
Jag spelar mycket vinylskivor och undrar om det går att ta reda på vilka som är analogt inspelade och vilka som är digitalt?
Elton John är en av mina favoriter och många av hans skivor från 80 talet svänger inte alls lika dynamiskt som hans äldre även om jag tycker att låtarna är otroligt bra. Min upplevelse :)
Funderar om dessa är bara dåligt mastrade eller om det är undermåliga da omvanlare som började ploppa upp då.

Finns det något, någon som ger ut och spelar in modern musik analogt idag?

Mvh
Fredrik

Din iaktagelse är korrekt. Digitaliseringen har förstört mycket musik genom åren. Det beror inte endast på mastringen, utan på dålig digitalteknik och dåligt användande av den.
Senast redigerad av Richard 2012-10-31 07:58, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-31 07:57

freddenacka skrev:jag har en Philips cd160 som jag tänkte modifiera när jag får tid.
Den skulle man kunna bygga med rörförstärkning.
I annat så lyssnar jag på all musik med min rörförstärkare och opamps försteg.

MVH
Fredrik

Philips 160 ( som jag själv ägt ) är ingen bra spelare, tycker jag. Om du köper en SB touch eller duet så får du betydligt mycket bättre ljud.

Nätverkspelarna med flacfiler som packas upp inne i spelarna undviker en massa jitterproblem som lätt uppstår annars. Dubbla shecksummor används här, vid skickande av wav är det betydligt sämre med det.

Vi gjorde för rätt länge sedan en jämförelse med din 160 modell mot en technics spelare med mash- teknik ( en bits) . Såhär i backspegeln kan vi konstatera att technicsspelaren inte lät särskilt bra, men betydligt bättre än philipsen.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 10:18

Blir Philipsen inte bättre om man uppdaterar klocka och dac i den?
Tanken är att jag ska spela det mesta från datorn i flac och till en extern dac som ska kunna hantera fulluplöst datortrafik.
Philipsen är mer för om man snabbt vill spela en skiva man lånat eller inte vill starta datorn.

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-31 16:25

Tror inte det är där man i första hand letar. Var vanligt att man åtgärdade den analoga utgångsdelen. Philips körde med rätt liknande kretslösning på mångs modeller och det fanns ett visst mönster som många modifierare följde på den tiden CD160 och dess släktingar fanns på marknaden. Strömförsörjning, relän för omkopplingar, lite "finare" komponenter etc.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-31 21:21

freddenacka skrev:Blir Philipsen inte bättre om man uppdaterar klocka och dac i den?
Tanken är att jag ska spela det mesta från datorn i flac och till en extern dac som ska kunna hantera fulluplöst datortrafik.
Philipsen är mer för om man snabbt vill spela en skiva man lånat eller inte vill starta datorn.

MVH
Fredrik

Det är inte omöjligt, men dacen som sitter i spelaren är inte speciellt god jämfört med vilken billig dvd som helst. Analog ic och data- bufferstegen är undermåliga. SB touch kostar under 2000:-.

Jag kan rekommendera rega dac om du ska köra datorn som signalkälla. Låter väldigt analogt, skulle själv köpa en bums om inte nya bromsskivor hade inköpts...

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 23:03

Blev lite inspirerad idag så tog fram philipsen, spelade mig igenom en och en halv skiva av lugna blåa toner.
Bra till en början men ledsnade så drog fram Nacken och en gammal Vivaldi inspelning utan dolby :-D

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2012-11-01 13:36

AAA is tha shit

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-01 14:11

Jag borde gå med där :)

Nästa

Återgå till Teknikforum