Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:En mycket betydande faktor vid överföring från analogt till digitalt är tiden. Det går åt massor av tid och att sedan börja pyssla med eventuell reduktion av brus och knaster blir oftast bara för mycket. Dessutom tar redigeringen gärna med sig nyttosignalen också....
Dessutom tar redigeringen gärna med sig nyttosignalen också....
Nagrania skrev:Jag jobbar också i Protool HD och vi har pluggen Waves X-Noise som fungerar väldigt bra om man bara vill ta bort brus och knaster men knäppar tar man bort snabbare för hand. Felet med X-Noise är väl att den är dyr... 20K. Du vinner ingenting på att öka samplingsfrekvensen eller ordlängden. Vi har en massa olika pluggar i våra riggar men det är ett fåtal som jag använder....kanske ett tiotal.
Nagrania skrev:Jo det är nog den du har provat-Wave. Det är alltid så att det kan låta lite lustigt i diskanten innan man ställt in rätt. Det gäller även Cedar och andra. Det är inte alltid så lätt att ställa in pluggarna så att det låter bra men det går. Att det skulle vara bättre att köra 24 bitar istället för 16 det förstår nog inte jag....har inte märkt någon skillnad.
Nagrania skrev:Det finns ju tre som är riktigt bra det är då Cedar, Sonic Solution och No-noise. På Berwaldhallen spelar man in på Sonic Soulution. Jag har provat Cedar men på den tiden så var det så att man bara kunde bara göra en sak i taget. Sedan har jag provat deras hårdvara som jag tycket var roligare att jobba med. Den bestod av fyra stycken 19":s enheter och kostade då 125.000:- styck. Med en av enheterna kunde man korrigera tidsfel på gamla stereoinspelningar som kan ha uppstått på grund av små fasfel i diskanten som kan uppstå i en bandspelare eller så kan det vara så att spalterna mellan kanalerna inte sitter exackt pararellt. Men det här är ju extremt men det händer sånt med gamla band och det yttrar sig så att när man lyssnar i mono då tappar man de höga frekvenserna på det som ligger i mitten(sången). Den enheten som jag tyckte man hade mest nytta av när man renoverar gamla skivor var faktiskt de-cracklern alltså den man tar bort knaster med....den kan bearbeta 2500 knäppar per sekund. Man kan köpa en renoveringsenhet från Cedar som inte kostar mer än 65.000 spänn om det nu är billigt, det kan man fråga sig...men den har jag aldrig provat.
Är hörseln lika bra ännu ?
Nagrania skrev:mike34 undrar:Är hörseln lika bra ännu ?
Nej inte vad det har varit, tidigare har jag faktiskt hört 20KHz och senast när jag kollade så hörde jag inte mer än 16KHz. Nu vågar jag nästan inte kolla. Jag kan för min egen del tacka min lyckliga stjärna att jag verkar ha öron som tål mycket för dom har tidigare fått utstå väldigt höga musiknivåer. Jag gillar också att spela starkt eftersom jag vill ha stor dynamik. Vad jag nu gör för att skydda mina öron är att alltid ha hörselskydd när jag är på stan eller åker buss och kör bil. Det här med hörselnedsättning är inget man gärna vill tala om i branschen men jag har träffat många musiktekniker som då var i mitt tycke äldre men ändå kunde göra bra jobb. Rune Persson som var chefstekniker på Metronome studio har hållit på med musikinspelningar och mastring långt upp i åren. Han är idag i 70år såldern och jag skulle nog tro att han nu har har lagt av medans hans son Classe har tagit över. RP är f.ö. Micke B Tretows läromästare. Men jag vet flera andra äldre som fortfarande jobbar med ljudmixning. Jag undrar hur det är med Bruce Swedien..han är född 1932. Jag tror att man kan säga när det gäller hörande. Det viktiga är att ha den rätta tonala balansen kvar i öronen, sedan gör det inte så mycket om man inte hör 15KHz utan bara 12. Sedan handlar det mycket om rutin och erfarenhet och idag har man ju FFT analysator var med man kan kolla ljudet och se om det hela ser rimligt ut. Så gör i alla fall jag. För ett tag sedan lärde jag ut min speciella teknik till en av våra bättre tekniker hur man eq:ar utan att behöva vackla till av osäkerhet. Det är ju så att man lär sig mycket av andra och sedan får man föra kunskapen vidare men nu är det jag som måste lära mig om alla bildfilsformat och lite annat i datorvärlden.
Gravedigger skrev:Det optimala borde väl vara att hitta så bra avspelningsutrustning som möjligt och sedan spela in med högsta möjliga upplösning och fs. På så sätt skapar man en så god kopia som möjligt av orginalet. Problemet är att sådana inspelningar i dagsläget inte är speciellt användbara utan ytterligare konvertering. Kanske man kan lagra de råa filerna på något beständigt media inför framtiden? Jag har tillbringat rätt mycket tid med att överföra vinyl till digitala format. En av svårigheterna jag upplevt är att få en rimlig mättnad vid inspelning och eventuell efterföljande normalisering. Oftast får man hålla en lägre inspelningsnivå för att det inte ska klippa så hårt när det smäller till från vinylen. Har det väl skett får man gå in och hitta "spiken" och antingen ta bort den eller minska amplituden. Därefter kan man normalisera materialet i sin helhet till önskad nivå. Jag har hittills inte hittat någon burk eller något program som jag tycker gör det tillräckligt bra. Med en hög upplösning och en kanske något lägre inspelningsnivå känns det som att det är lättare att unvika ett hårt klipp och att det blir lättare att städa upp i inspelningen efteråt. En av de stora fördelarna med de tekniker som finns nu är annars de kompressions och maskningsalgoritmer som används. När mp3'an väl är klar är alla passager med modulationsbrus och rumble borta;)
PeterAkemark skrev:Det har varit mycket samplingshastighet och bit storlekar. Jag läste för inte så länge sedan om en undersökning som visade på att 1-bits sigma/delta omvandlare är mycket olämpliga som AD-omvandlare för bl a ljud då de skapar en massa distortion i sin kvantifieringsprocess. Det sades att fler än 1-bits behövdes för att skapa arkivkvalitet. Finns det någon i forumet som kan vidareutveckla detta påstående?
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Det har varit mycket samplingshastighet och bit storlekar. Jag läste för inte så länge sedan om en undersökning som visade på att 1-bits sigma/delta omvandlare är mycket olämpliga som AD-omvandlare för bl a ljud då de skapar en massa distortion i sin kvantifieringsprocess. Det sades att fler än 1-bits behövdes för att skapa arkivkvalitet. Finns det någon i forumet som kan vidareutveckla detta påstående?
Eftersom riktig dithring kräver en amplitud på ditherbruset som har ett toppvärde på 2 ggr kvantiseringssteget så kommer ditherbruset att överstyra, alltså kan man inte använda riktigt ditherbrus.
Men det finns faktiskt dom som tycker att 2,8 MHz är en fullt tillräcklig samplingsfrekvens för enbits AD-omvandlare. Jag är inte en av dem.
mike34 skrev:Kastar in följade löjliga intro i två versioner.
En knastrig vinyl version och en från cd.
Råkar va enda platta jag har i båda medium.
För de som är intresserade
http://vector.niwa.nu/tmp/introvinyl.wav
http://vector.niwa.nu/tmp/introcd.wav
Bill50x skrev:mike34 skrev:Kastar in följade löjliga intro i två versioner.
En knastrig vinyl version och en från cd.
Råkar va enda platta jag har i båda medium.
För de som är intresserade
http://vector.niwa.nu/tmp/introvinyl.wav
http://vector.niwa.nu/tmp/introcd.wav
Man hör att det kastrar lite om vinylen. Annars är det väl inte så stor skillnad, eller?
Vad är det vi ska höra, tycker du?
/ B
Men det finns faktiskt dom som tycker att 2,8 MHz är en fullt tillräcklig samplingsfrekvens för enbits AD-omvandlare. Jag är inte en av dem.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Det har varit mycket samplingshastighet och bit storlekar. Jag läste för inte ..... påstående?
Eftersom riktig dithring kräver en amplitud på ditherbruset som har ett toppvärde på 2 ggr kvantiseringssteget så kommer ditherbruset att överstyra, alltså kan man inte använda riktigt ditherbrus.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 23 gäster