Plåt, vibration & dämpning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Plåt, vibration & dämpning?

Inläggav darkg » 2013-08-22 11:12

Jag ska ha några plåthurtsar och emotser en del fladder och skrammel. Jag har tänkt att det vore förtjusande lättsamt och kanske rent av effektivt att lite här och där applicera självklistrande butylplattor eller något sådant.

Men, hur fungerar sånt? Jag har en del intuition, men jag vill förstå lite mer av fysiken bakom. Lite mer. Mestadels, när jag söker, finner jag bilrelaterade och esoterisk / mystisk hifi-anknutna synpunkter plus en del från pc-entusiasterna. Ofta på formen "Gör så - det funkar bättre än inget för mig!"

Jag vill ju till exempel inte i onödan flytta en resonansfrekvens dit den gör ännu mer skada.

:)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-22 11:33

Installerade Dynamat i min förra bil, har väl lite funderingar på att riva ner dörrsidorna och göra samma sak i Opeln med.

Verkligen 8O skillnad!

http://www.youtube.com/watch?v=gTakA4qvX4w

2.10 ungefär så ser du.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-22 11:37

Det är ju lite av kruxet att man förflyttar resonanserna nedåt i frekvens. "Plåtigheten" minskas med påklistrade mattor. Möjligen kan du höja resonansfrekvensen genom att staga på lämpligt ställe och sedan klistra dit dämpmaterialet? I bilar blir skillnaden ofta minimal genom applicering av enkla dämpmaterial och det framkom i ett test Vi Bilägare gjorde för några år sedan. Jag har liknande erfarenhet från min egna bil.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-22 11:46

RogerGustavsson skrev:Det är ju lite av kruxet att man förflyttar resonanserna nedåt i frekvens. "Plåtigheten" minskas med påklistrade mattor. Möjligen kan du höja resonansfrekvensen genom att staga på lämpligt ställe och sedan klistra dit dämpmaterialet? I bilar blir skillnaden ofta minimal genom applicering av enkla dämpmaterial och det framkom i ett test Vi Bilägare gjorde för några år sedan. Jag har liknande erfarenhet från min egna bil.

Då blir jag väldigt nyfiken på vad det är för skit du använt och i vilken mängd.

Vägbruset, plåtigheten minskades galet mycket och basen i framsystemet blev sju resor bättre efter Dynamat!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-22 12:09

Dynamat har väl en aluminiumfolie pålaminerad som stabiliserar styvheten och gör att det fungerar bättre än bara ren bitumenmatta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-22 13:10

Ett laminat är säkert en bra början. Varför inte limma dit en lite tjockare plåt med Svedac's dämplim? En bitumenmatta svänger bara med.

I Vi Bilägare behandlades en Toyota och det kördes bl.a. in någon form av stomljudsreducerande gucka på alla möjliga ställen. Resultatet var till allas förvåningen nästan noll... De vägljud som skulle reduceras förblev opåverkade. I min egna bil klämde jag in en bitumenmatta från Mekonomen i bakluckan eftersom det såg ut som om det kunde göra någon nytta. Det gjorde det inte! Givetvis spelar det roll på hur bilen är uppbyggd. Stora ytor utan förstyvningar är det inte längre tal om. I min egna kombi är det rejält stor skillnad om baksätet är nedfällt eller ej. Antagligen tar baksätet i det vanliga läget död på några vägljud som får fritt spelrum när baksätet fälls. Med full packning är det ju inget som märks. SAAB 99 halvkombi hade på sin tid stora problem med infraljud och det gjordes en hel del för att lösa det. För låga frekvenser är det förmodligen andra åtgärder än dämpning med påklistrade mattor som gäller, hela strukturer måste ändras. Att reducera mera högfrekventa störningar är långt enklare men resultatet ska bli njutbart också. Numera har man börjat lägga till ljud via ljudanläggningen för att skapa en passande ljudkuliss i kupén! Den som har kört en elbil, vet hur konstigt det känns när man inte har det vanliga motorljudet eller vibrationerna därifrån och bara lyssnar på de andra ljuden som då framstår desto tydligare. I en hybrid blir det nästan en chock när förbränningsmotorn drar i gång...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-22 15:11

RogerGustavsson skrev:Ett laminat är säkert en bra början. Varför inte limma dit en lite tjockare plåt med Svedac's dämplim? En bitumenmatta svänger bara med. [---]

De har ju en del trovärdiga grejer... jag kanske ska höra vad de säger.

Edit 1: Dämpbelag DS-2-S verkar vara mer adekvat än limmet i min applikation? Jag har skickat en fråga. Spännande!

Edit 2: relevant faktiskttråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1007436

Edit 3: Swedac förordar dämpbelag. Hm. Är de då, frågar jag mig, bättre än random bitumen- el butylmatta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-22 16:31

Bitumenplatta som klistras på tunn plåt gör verkligen stor skillnad

Men bitumen på tjock mdf gör verkligen ingen skillnad

Bitumen tycks måste vara flera gånger tjockare än materialet det ska sitta på
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-22 16:40

Men vilken blir skillnaden egentligen; det är väl inte en rent "resistiv" historia, så att allt som händer är att amplituden minskas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-22 17:46

celef skrev:Bitumenplatta som klistras på tunn plåt gör verkligen stor skillnad

Sätter du en plåt utanpå bitumenplattan gör det förmodligen större skillnad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 01:46

RogerGustavsson skrev:

Plåt, eller möjligen redan folie. Det verkar vara poppis i färdiga produkter.
Dämplim skippar jag, i övrigt velar jag mellan olika alternativ. En del av mig påstår att jag borde mäta lite. Inte för att det är så himla kritiskt, påminner en annan del. Men kul. Men jobbigt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-26 05:54

Bil plåt i moderna bilar ligger runt 03-04 i gamla bilar så var det tjockare jag har haft/har bilar som är dämpade med bitumenmatta och det reducerar bullret i kupen och då går det inte att använda 1 matta utan man klär hela golvet i bilen taket dörrar då är kupen i stort sett väg bullret borta men det kommer in genom listerna i dörrar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 10:32

darkg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Plåt, eller möjligen redan folie. Det verkar vara poppis i färdiga produkter.
Dämplim skippar jag, i övrigt velar jag mellan olika alternativ. En del av mig påstår att jag borde mäta lite. Inte för att det är så himla kritiskt, påminner en annan del. Men kul. Men jobbigt.

För plana plåtytor är "constrained layer" bäst, dvs. man gör en sandwich med två plåtar och en dämpmatta emellan och bakar ihop hela skiten. Konstruktionens dämpning kommer då att i princip helt styras av dämpmaterialets egenskaper medan hållfasthet, styvhet och annat styrs av plåten. Moderna dämpmaterial är framför allt mer miljövänliga, åldringsbeständiga och optimerade jämfört med äldre lösningar med bitumen (asfalt).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 10:35

boom skrev:

Bil plåt i moderna bilar ligger runt 03-04 i gamla bilar så var det tjockare jag har haft/har bilar som är dämpade med bitumenmatta och det reducerar bullret i kupen och då går det inte att använda 1 matta utan man klär hela golvet i bilen taket dörrar då är kupen i stort sett väg bullret borta men det kommer in genom listerna i dörrar.

Japp. Moderna tysta bilar har mer än 100 kg extra dämpmaterial på karossen jämfört med 70-80-talet.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 10:36

boom skrev:

Japp. Moderna tysta bilar har mer än 100 kg extra dämpmaterial på karossen jämfört med 70-80-talet.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-26 14:41

Gamla amerikanska bilar brukar inte ha så mycket vägljud. Men då har dom separat ram med gummibussningar mot karossen, och tung och tjock heltäckningmatta med väldigt tjock absorberande isolering under.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-26 14:45

DQ-20 skrev:
boom skrev:

Är inte det konstigt att dom smäller in så mycket när vi bilägare har testat att det är nästan verkningslöst :roll: ;) :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 15:25

NiklasF skrev:Är inte det konstigt att dom smäller in så mycket när vi bilägare har testat att det är nästan verkningslöst :roll: ;) :lol:

Det är oftast verkningslöst om man inte löser det redan på konstruktionsstadiet. Alternativet är att riva ut HELA inredningen och klä eller spruta HELA kupén invändigt med olika typer av dämpning. Så gör bilsteronördar. Som ett rent kuriosa konstruerade SAAB kupén på gamla 9000-modellen så att förarens huvud befann sig i ett tryckminimum på en stående våg som uppstod i bilen vilket gjorde att motorljudet uppfattades svagare där. Men nu var det som sagt en hurts det gällde. Mycket enklare...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 15:27

paa skrev:Men då har dom separat ram med gummibussningar mot karossen

Rundsmörjning med karosserifett! Allt, precis allt, var bättre förr. Bladfjädrar icke att förglömma.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 15:30

DQ-20 skrev:
NiklasF skrev:Är inte det konstigt att dom smäller in så mycket när vi bilägare har testat att det är nästan verkningslöst :roll: ;) :lol:

Det är oftast verkningslöst om man inte löser det redan på konstruktionsstadiet. Alternativet är att riva ut HELA inredningen och klä eller spruta HELA kupén invändigt med olika typer av dämpning. Så gör bilsteronördar. Som ett rent kuriosa konstruerade SAAB kupén på gamla 9000-modellen så att förarens huvud befann sig i ett tryckminimum på en stående våg som uppstod i bilen vilket gjorde att motorljudet uppfattades svagare där. Men nu var det som sagt en hurts det gällde. Mycket enklare...

/DQ-20

Hur kommer det sig egentligen, att det är något av ett allt eller inget? Är det fråga om vägbuller som ska isoleras bort mest - då mejkar det sens. Plåtresonanser, eller vad det är, borde man kunna få ner genom del-dämpning, no? Och Kuriosa är väl pluralis?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-26 15:48

Moderna bilar kan ha en hjälpram där motor och framhjulsupphängning sitter, som har gummikuddar mot karossen. Men bak så gör det inte lika stor nytta med en hjälpram, när man inte har tillgång till den stora massan från motorpaketet som behövs för att minska vibrationerna.
Men nu var det plåthurtsar det gällde.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-26 16:13

darkg skrev:
Hur kommer det sig egentligen, att det är något av ett allt eller inget? Är det fråga om vägbuller som ska isoleras bort mest - då mejkar det sens. Plåtresonanser, eller vad det är, borde man kunna få ner genom del-dämpning, no? Och Kuriosa är väl pluralis?

Självklart är det så jag har själv testat på ett par dörrar i bilen, det var ingen liten skilland i nivå.
Men har vi bilägare sagt att det inte är så så är det ju såklart ren placebo ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-08-26 16:57

Jag bytte fälgar och däck på bilen.
Superenkelt och snabbt.
Det blev verkligen jättestor skillnad! 8O

... men nu var det som sagt plåthurtsar som gällde ... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-26 18:17

jag har ett stort plåtskåp, när jag knackar på det med knogen så ringer det väldigt, sätter jag andra handen emot när jag knackar så är ringet väldigt reducert, handen dämpar ringet i plåten i skåpet

jag kan byta ut handen mot bitumen för en liknande effekt

jag har även provat att placera ut flera filtcirklar (möbeltassar eller vad de nu heter!?) över plåten så att plåten kommer lite grann i spänn mot en annan yta, vilket oxå har reducerat oljudet

men stora tunga magneter på plåten gav ingen noterbar effekt

det verkar som att mjuka lite tröga saker med en viss tyngd är effektiva
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 19:22

celef skrev:det verkar som att mjuka lite tröga saker med en viss tyngd är effektiva

"Limp mass" brukar man tala om på engelska: slapp massa; massa utan styvhet. Borde finnas plenty att tillgå på det här forumet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 20:07

celef skrev:jag kan byta ut handen mot bitumen

Ahh, när superkrafterna lottades ut hade du inte en bra dag.

Ursäkta, jag måste tramsa. Jag har intyg. Jag uppskattar all fin input! Även det som är on topic.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-26 20:39

phon skrev:Jag bytte fälgar och däck på bilen.
Superenkelt och snabbt.
Det blev verkligen jättestor skillnad! 8O

... men nu var det som sagt plåthurtsar som gällde ... :D

Den mest intressanta nyheten för att få ner däcksbuller, är Continentals nya däck med inbyggd skumplastabsorbent på insidan mitt ovanför slitbanan. De skulle visst först komma på nästa års (höstens?) dyrare Audibilar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 20:44

DQ-20 skrev:
celef skrev:det verkar som att mjuka lite tröga saker med en viss tyngd är effektiva

"Limp mass" brukar man tala om på engelska: slapp massa; massa utan styvhet. Borde finnas plenty att tillgå på det här forumet.

/DQ-20

Sant. Jag får annonsera efter någon som vill hänga över mina hurtsar. Kallar vi det konstprojekt så kan vi nog få ett par kommentarer på Youtube, och mer kan väl ingen begära.

(Eventuellt kunde volontären få skrika "It hurts! It hurts!" mellan låtarna?)

Men att dämpa en hurts eller två borde inte vara nån konst.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-08-26 21:06

Lite gudomlig inspiration såhär på kvällskvisten ser jag.

/DQ-20 :D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 21:08

För att tillfälligt anlägga en seriösare ton.

Jag har nosat upp 3M:s VHB-tejp, som skulle kunna passa bra i detta fall. Den är inte helt billig, men bra på andra sätt. Med den kunde man häfta på diverse, allrahelst spill. Jag har till exempel ett sop-problem i gammal golvmasonit, bruten i småbitar. Ett utrivet laminatgolv finns också.

Vad tror ni om det?

Baksidan får jag ta från utsidan, i övrigt finns plats inuti. Jag tänkte ge mig på lådorna också, mestadels insidan. För att med rimligt mycket pill få det snyggt överväger jag att klä skräpet med ullfilt sen - så slamrar inte sakerna heller och jag får lite luftljudsabsorption. Med tanke på att utnyttja utrymmet vill jag ogärna ha för tjockt i lådorna, så där kunde någon färdig matta passa, de verkar bruka vara < 2mm.

Om jag ska limma fogarna i hurtsen, vilken sorts lim vore bäst? silikon, PL[4|6]00, cyanoakrylat, kallasfalt?

Nästa

Återgå till Teknikforum