Moderator: Redaktörer
grafpro skrev:Notera också min erkänt tråkiga attityd i mina trådar: inlägg med fler än fem förekomster av "Stig", inlägg OT, grälsjuka inlägg och inlägg utan substans bränns på bål.
Komorok skrev:Det finns väl en rumsförstärkningskurva i Basta! ? Hur ser den ut? Jag har för mig att TS använder det programmet, så det borde vara lätt att kolla och diskutera från?
grafpro skrev:Komorok skrev:Det finns väl en rumsförstärkningskurva i Basta! ? Hur ser den ut? Jag har för mig att TS använder det programmet, så det borde vara lätt att kolla och diskutera från?
Ja, den är som jag beskrev ovan. Inställningarna i exempelvis Genelec-monitorer använder också samma nivåskillnader, liksom otaliga artiklar och böcker. Det är alltså vad vi redan diskuterar utifrån. Det är inte rumskorrigeringskurvans allmänna utseende som är frågeställningen - det är hur mycket av den som kan sägas ingå i en mätning av tonkurva utomhus mot vägg som är frågeställningen.
petersteindl skrev:Det är faktiskt inget lätt problem med enbart en lösning. Är högtalaren placerad på sådant sätt att vägg och golv ingår som bafflar, så är det som jag ser det ingen rumseffekt utan det är en högtalareffekt. Förstärkning från vägg och golv ingår i så fall i direktljudet och personligen ser jag detta inte som en rumseffekt.
petersteindl skrev:Det finns en sak till att ta hänsyn till. Ponera att man bygger en vägg mitt emellan högtalarna så att rummet blir hälften så stort. Då kommer det att bli som om det finns en spegelkälla bakom den väggen som ligger på samma plats som den befintliga andra högtalarens position. Man kan alltså se högerhögtalaren som en spegelbild från vänsterhögtalaren under förutsättning att basen är ungefär lika stark i båda kanalerna. Det kommer att ge en höjning i basen p g a stereosystemets inneboende egenskaper. Är basen enbart i ena kanalen så blir det inte så. Alltså beror detta fenomen på hur inspelningen är gjord. Även fast jag inte får använda ordet S--g, så vill jag ändock poängtera att S--g hade med detta fenomen i sin dimensionering av basen i 80-talarnas golvmodeller.
petersteindl skrev:Rumseffekt ser jag som sådant som rummet lägger till utöver högtalarens direktljud. Då måste man också se på hur insignal ser ut. Insignalens utseende påverkar detta. Det är t.ex. skillnad på en sinusoid på 200 Hz kontra t.ex. 1 ½ helperiod av 200 Hz sinus. Om reflexen ligger ½ period efter direktljudet så påverkas direktljudet som släcks ut under en helperiod men som kommer igen efter direktljudets 1½ period i form av reflex under ½ period. Det blir alltså kvar två halvperioder med en helperiods tystnad emellan. Om reflexen istället ligger 1½ period efter så påverkas inte direktljudet, dock blir totalljudet förlängt med 1½ period.
Rumseffekten kommer att variera med insignalens längd och hur stark insignalen är i respektive kanal, inte bara med dess frekvens.
petersteindl skrev:Jag skulle själv inte räkna med så stor höjning som du gjort, åtminstone inte för Carlssonhögtalare placerade mot vägg och golv eller ens för äggen.
Komorok skrev:grafpro skrev:Komorok skrev:Det finns väl en rumsförstärkningskurva i Basta! ? Hur ser den ut? Jag har för mig att TS använder det programmet, så det borde vara lätt att kolla och diskutera från?
Ja, den är som jag beskrev ovan. Inställningarna i exempelvis Genelec-monitorer använder också samma nivåskillnader, liksom otaliga artiklar och böcker. Det är alltså vad vi redan diskuterar utifrån. Det är inte rumskorrigeringskurvans allmänna utseende som är frågeställningen - det är hur mycket av den som kan sägas ingå i en mätning av tonkurva utomhus mot vägg som är frågeställningen.
Jag skulle säga att inget av den ingår i en sådan mätning.
Komorok skrev:Ljudet från golv och högtalarvägg bör räknas in i direktljudet i det frekvensområde som är aktuellt.
grafpro skrev:Komorok skrev:Ljudet från golv och högtalarvägg bör räknas in i direktljudet i det frekvensområde som är aktuellt.
Det var kortfattat, får jag chansa på en längre förklaring - protestera om jag lägger fel ord i din mun.
Alla avstånd när högtalaren står på marken direkt mot en vägg är några decimeter, en bråkdel av de våglängder vi talar om, som är flera meter. Direkt och reflekterat ljud från både element och port hamnar därmed mycket nära i fas. ALLA frekvenser 20-100Hz förstärks av mark och vägg lika mycket - alltså noll rumseffekt.
För att transponera en sådan kurva till en sannolik energikurva i rum bör man alltså lägga till EN HEL rumseffekt.
Är det så du tänker?
grafpro skrev:petersteindl skrev:Det är faktiskt inget lätt problem med enbart en lösning. Är högtalaren placerad på sådant sätt att vägg och golv ingår som bafflar, så är det som jag ser det ingen rumseffekt utan det är en högtalareffekt. Förstärkning från vägg och golv ingår i så fall i direktljudet och personligen ser jag detta inte som en rumseffekt.
Så har jag nog också velat tänka.petersteindl skrev:Det finns en sak till att ta hänsyn till. Ponera att man bygger en vägg mitt emellan högtalarna så att rummet blir hälften så stort. Då kommer det att bli som om det finns en spegelkälla bakom den väggen som ligger på samma plats som den befintliga andra högtalarens position. Man kan alltså se högerhögtalaren som en spegelbild från vänsterhögtalaren under förutsättning att basen är ungefär lika stark i båda kanalerna. Det kommer att ge en höjning i basen p g a stereosystemets inneboende egenskaper. Är basen enbart i ena kanalen så blir det inte så. Alltså beror detta fenomen på hur inspelningen är gjord. Även fast jag inte får använda ordet S--g, så vill jag ändock poängtera att S--g hade med detta fenomen i sin dimensionering av basen i 80-talarnas golvmodeller.
Hmmm. Det talar då för att den allmänna nivå av rumseffekt som man stöter på i inställningar, i simuleringsprogram etc borde vara lite högre.petersteindl skrev:Rumseffekt ser jag som sådant som rummet lägger till utöver högtalarens direktljud. Då måste man också se på hur insignal ser ut. Insignalens utseende påverkar detta. Det är t.ex. skillnad på en sinusoid på 200 Hz kontra t.ex. 1 ½ helperiod av 200 Hz sinus. Om reflexen ligger ½ period efter direktljudet så påverkas direktljudet som släcks ut under en helperiod men som kommer igen efter direktljudets 1½ period i form av reflex under ½ period. Det blir alltså kvar två halvperioder med en helperiods tystnad emellan. Om reflexen istället ligger 1½ period efter så påverkas inte direktljudet, dock blir totalljudet förlängt med 1½ period.
Rumseffekten kommer att variera med insignalens längd och hur stark insignalen är i respektive kanal, inte bara med dess frekvens.
Det är nog sant. De låga frekvenser där rumseffekten är påtaglig utgörs i själva verket mest av undertoner från anslag (baskagge, kontrabas/elbas etc) som är ganska korta, bara en eller två perioder. Det talar då för att den allmänna nivå av rumseffekt man stöter på i inställningar, i simuleringsprogram etc borde vara lite lägre. Kanske jämnar det ut sig med föregående argument?petersteindl skrev:Jag skulle själv inte räkna med så stor höjning som du gjort, åtminstone inte för Carlssonhögtalare placerade mot vägg och golv eller ens för äggen.
Det var en överraskande slutsats! Jag tyckte argumenten pekade tvärtom... Vad är det jag inte förstod (inte lätt för dig att svara på)?
petersteindl skrev:Om man utgår från en högtalare som mäter spikrak frekvensgång ner till 10 Hz i ekofritt rum och ponerar att högtalaren är helt rundstrålande under 200 Hz. Därefter placerar man denna högtalare mot golv så fås ungefär 5-6 dB höjning. Placeras högtalaren dessutom vid vägg så vinns ytterligare 5-6 dB, säg 10-11 dB sammanlagd höjning. Placeras denna högtalare i bostadsrum om 20-30 kvm så är frågan hur mycket rummet ytterligare lägger till, bortsett från rumsresonanser. Av de praktiska experiment jag gjort så blir kanske den sammanlagda höjningen kring 18 dB i lågbasen jämfört med i ekofritt rum. Från utomhusmätning mot vägg och golv skulle det i så fall bli ytterligare höjning med 6 dB.
Ett annat betraktelsesätt är att se spegelbilderna kring golv och tak. Det blir i så fall 4 högtalare. Det återstår således några speglingar av högtalaren på avstånd. Hur många dB kan dessa andra speglingar ytterligare höja nivån?
Man kan se det på ytterligare ett sätt. Ponera att man placerar basen i hörn d v s med tre väggar som begränsningsyta. Då vås 16-18 dB höjning. Hur mycket mer höjning blir det i basen då man inför 3 begränsningsytor till och får ett slutet rum? Ja, man får efterklang och resonanser, men frågan jag vill ställa är vad som skall ingå i rumskompensering då man redan har 2 begränsningsytor med vid dimensionering.
Ta t.ex. stereoegenskapen att två högtalare spelar basen med 6 dB förstärkning om basen är lika stark i båda högtalarna och fasdifferensen är noll dem emellan och med 3 dB förstärkning vid högre frekvenser då allt blandas. Detta fenomen ser jag inte som en rumseffekt utan som en effekt p g a stereo med 2 högtalare.
Mvh
Peter
grafpro skrev:Här behövs tankehjälp från smarta och kunniga hjärnor. Problemet:
När en högtalare placeras i ett rum händer tråkiga saker. Likadana ljud som möts i luften kommer, om de är någorlunda i fas (högst en tredjedels våglängd fel) att samverka och förstärkas. Annars släcker de mer eller mindre ut varandra. Ljud som har våglängder som har ett jämnt delbart förhållande till rummets mått - avstånd mellan golv-tak, mellan väggar, rent av mellan hörn - kommer att börja förstärka varann nästan i evighet och ger "stående vågor".
grafpro skrev:Allt detta gör det nästan omöjligt att mäta låga frekvensers tonkurva. Både mikrofonens och högtalarnas placering påverkar och ger vansinnigt hoppiga kurvor. Man mäter därför hellre ekofritt, eller utomhus.
Men - det finns en effekt till som konsekvens av ljudvågors möten. Den är förutsägbar och kan tas hänsyn till i högtalarkonstruktionen. Om våglängden är så lång att alla (eller åtminstone några) reflexer kors och tvärs hamnar mindre än en tredjedels våglängd från varandra och från direktljudet kommer de att förstärkas (i förhållande till högre frekvenser som krockar mer stokastiskt och släcks ut). Mer och mer händer det förstås ju lägre frekvens vi talar om - ju längre våglängd. Detta oberoende av högtalarens placering. Det uppstår en slags tryckkokareffekt som är starkare ju mindre rummet är och inte finns alls utomhus eller ekofritt.
grafpro skrev:Fenomenet kallas rumseffekten (room gain) och blir typiskt, i ett normalstort rum, en höjning av basen som börjar så smått vid 100Hz och sakta ökar mot 6dB/oktav neråt. Ungefär plus 5dB vid 50Hz och ungefär plus 10dB vid 25Hz.
grafpro skrev:Rumseffekten är generell och underliggande och kryddas som lök på laxen av stående vågor och högtalarens placering. Men den kan förstås tas hänsyn till separat. Så sker, i somliga högtalare är motmedlet rent av justerbart för att anpassa till stora eller små rum etc.
Så långt tror jag alla håller med och betraktar detta som elementa. Eller?
grafpro skrev:Nu konkret: om man mäter tonkurva utomhus genom att placera en högtalare på marken, mot en vägg. Hur mycker rumseffekt har man då redan i mätningen. Eller omvänt: hur mycket bör man lägga till för att få en kurva som motsvarar inomhus i ett normalstort rum?
grafpro skrev:Saken aktualiseras av att jag i andra sammanhang använt mätningar av Stig Carlsson (känslig sak att ha synpunkter på) som gjorts just så. Jag menade att de måste kompenseras med åtminstone en halv (politisk kompromiss) rumseffekt för att bli jämförbara med den verkliga enerikurvan inomhus, som vi ju inte riktigt kan mäta. Men det var en gissning på svag teoretisk grund.
Vad är det teoretiskt korrekta svaret?
grafpro skrev:Observera att detta inte är en omröstning. Man kan inte rösta om huruvida jorden är platt eller rund, den är som den vill. Detsamma gäller rum och högtalare. Man måste komma underfund med hur det faktiskt är, att gissa eller tycka blir meningslöst.
grafpro skrev:Notera också min erkänt tråkiga attityd i mina trådar: inlägg med fler än fem förekomster av "Stig", inlägg OT, grälsjuka inlägg och inlägg utan substans bränns på bål.
petersteindl skrev:grafpro skrev:petersteindl skrev:Det är faktiskt inget lätt problem med enbart en lösning. Är högtalaren placerad på sådant sätt att vägg och golv ingår som bafflar, så är det som jag ser det ingen rumseffekt utan det är en högtalareffekt. Förstärkning från vägg och golv ingår i så fall i direktljudet och personligen ser jag detta inte som en rumseffekt.
Så har jag nog också velat tänka.petersteindl skrev:Det finns en sak till att ta hänsyn till. Ponera att man bygger en vägg mitt emellan högtalarna så att rummet blir hälften så stort. Då kommer det att bli som om det finns en spegelkälla bakom den väggen som ligger på samma plats som den befintliga andra högtalarens position. Man kan alltså se högerhögtalaren som en spegelbild från vänsterhögtalaren under förutsättning att basen är ungefär lika stark i båda kanalerna. Det kommer att ge en höjning i basen p g a stereosystemets inneboende egenskaper. Är basen enbart i ena kanalen så blir det inte så. Alltså beror detta fenomen på hur inspelningen är gjord. Även fast jag inte får använda ordet S--g, så vill jag ändock poängtera att S--g hade med detta fenomen i sin dimensionering av basen i 80-talarnas golvmodeller.
Hmmm. Det talar då för att den allmänna nivå av rumseffekt som man stöter på i inställningar, i simuleringsprogram etc borde vara lite högre.petersteindl skrev:Rumseffekt ser jag som sådant som rummet lägger till utöver högtalarens direktljud. Då måste man också se på hur insignal ser ut. Insignalens utseende påverkar detta. Det är t.ex. skillnad på en sinusoid på 200 Hz kontra t.ex. 1 ½ helperiod av 200 Hz sinus. Om reflexen ligger ½ period efter direktljudet så påverkas direktljudet som släcks ut under en helperiod men som kommer igen efter direktljudets 1½ period i form av reflex under ½ period. Det blir alltså kvar två halvperioder med en helperiods tystnad emellan. Om reflexen istället ligger 1½ period efter så påverkas inte direktljudet, dock blir totalljudet förlängt med 1½ period.
Det är nog sant. De låga frekvenser där rumseffekten är påtaglig utgörs i själva verket mest av undertoner från anslag (baskagge, kontrabas/elbas etc) som är ganska korta, bara en eller två perioder. Det talar då för att den allmänna nivå av rumseffekt man stöter på i inställningar, i simuleringsprogram etc borde vara lite lägre. Kanske jämnar det ut sig med föregående argument?petersteindl skrev:Jag skulle själv inte räkna med så stor höjning som du gjort, åtminstone inte för Carlssonhögtalare placerade mot vägg och golv eller ens för äggen.
Det var en överraskande slutsats! Jag tyckte argumenten pekade tvärtom... Vad är det jag inte förstod (inte lätt för dig att svara på)?
Om man utgår från en högtalare som mäter spikrak frekvensgång ner till 10 Hz i ekofritt rum och ponerar att högtalaren är helt rundstrålande under 200 Hz. Därefter placerar man denna högtalare mot golv så fås ungefär 5-6 dB höjning. Placeras högtalaren dessutom vid vägg så vinns ytterligare 5-6 dB, säg 10-11 dB sammanlagd höjning. Placeras denna högtalare i bostadsrum om 20-30 kvm så är frågan hur mycket rummet ytterligare lägger till, bortsett från rumsresonanser. Av de praktiska experiment jag gjort så blir kanske den sammanlagda höjningen kring 18 dB i lågbasen jämfört med i ekofritt rum. Från utomhusmätning mot vägg och golv skulle det i så fall bli ytterligare höjning med 6 dB.
Ett annat betraktelsesätt är att se spegelbilderna kring golv och tak. Det blir i så fall 4 högtalare. Det återstår således några speglingar av högtalaren på avstånd. Hur många dB kan dessa andra speglingar ytterligare höja nivån?
Man kan se det på ytterligare ett sätt. Ponera att man placerar basen i hörn d v s med tre väggar som begränsningsyta. Då vås 16-18 dB höjning. Hur mycket mer höjning blir det i basen då man inför 3 begränsningsytor till och får ett slutet rum? Ja, man får efterklang och resonanser, men frågan jag vill ställa är vad som skall ingå i rumskompensering då man redan har 2 begränsningsytor med vid dimensionering.
Ta t.ex. stereoegenskapen att två högtalare spelar basen med 6 dB förstärkning om basen är lika stark i båda högtalarna och fasdifferensen är noll dem emellan och med 3 dB förstärkning vid högre frekvenser då allt blandas. Detta fenomen ser jag inte som en rumseffekt utan som en effekt p g a stereo med 2 högtalare.
Mvh
Peter
grafpro skrev:Komorok skrev:Ljudet från golv och högtalarvägg bör räknas in i direktljudet i det frekvensområde som är aktuellt.
Det var kortfattat, får jag chansa på en längre förklaring - protestera om jag lägger fel ord i din mun.
Alla avstånd när högtalaren står på marken direkt mot en vägg är några decimeter, en bråkdel av de våglängder vi talar om, som är flera meter. Direkt och reflekterat ljud från både element och port hamnar därmed mycket nära i fas. ALLA frekvenser 20-100Hz förstärks av mark och vägg lika mycket - alltså noll rumseffekt.
För att transponera en sådan kurva till en sannolik energikurva i rum bör man alltså lägga till EN HEL rumseffekt.
Är det så du tänker?
IngOehman skrev: ...
Njae... Om man använder högtalarna i rimligt normala rum så kommer ju rummet att bidra även
vid frekvenser högre än de där de reflekterande ytorna bidrar konstruktivt.
I ett smalt register blir ofta samverkanseffekterna oimponerande och rummets bidrag kan då bli
destruktiva (det kan handla om någon oktav drygt i vissa fall) eller i varje fall svagbidragande.
Jag brukar ibland kalla detta för "lilla schröderfrekvensen", mest på skoj. Helt enkelt för att det
finns ett matematiskt släktskap mellan dem.
Men däröver är rummet randombidragande, och då höjer det ljudnivån med upp till 3 dB per bi-
dragande yta, det gäller inte bara för primärreflexionerna utan även för sekundära, tertiära, kvar-
tära... reflexer, så de kan bli många. Många fler än rummets väggar... Men - ju senare de är desto
svagare blir deras bidrag på grund av avståndlagen samt absorptionen i rummet.
Så i praktiken vinner man inga 18 dB i basen. Det blir bara en bråkdel av det. Och då det nämnda
första starkaste reflexionerna (golvet och väggen bakom högtalarna) i Grafpros exempel dessutom
ju är med även i utomhusmätningen, är det vanligt med rum som med till i varje fall 30 Hz inte ger
något baslyft alls(!) jämfört med utomhusmätningen.
Om man bortser ifrån de smalbandiga lyften vid rummets resonansfrekvenser alltså.
Vh, iö

IngOehman skrev: ...
Stig Carlsson personligen ville ha minst 1,5 meter från lyssnaren till närmaste vägg och väldiga takhöjder, helst
3 meter eller mera, och då kommer det faktiskt inte in mycket av rumseffekt mer än de som har med högtalar-
ens nära väggar att göra. I Stigs sista lyssningsrum var det omöjligt att nå sådana avstånd bakom lyssnarna, men
bakväggen var öppen i form av en korridor som utgjorde en rätt stor del av bakre väggen och en öppen spis
bakom lyssnarna tog bort en del vägg den också.
I hans näst sista lyssningsrum, ett som var avsevärt mycket större, kom heller ingen signifikant bashöjning in,
annat än den som utgjordes av en resonans på djupet i rummet vid runt 30 Hz (har bara ljudminnet tillgängligt
just nu). Räknade man bort den senare från mätningarna så överensstämde mätresultatet i det rummet väldigt
bra med utomhusmätningen. Och insikten i detta var väl också ett av skälen till att Stig inte sade sig vara säker
på att det varit rätt att dimensionera 80-talarna så pass "basförsiktigt" som gjordes. Han yttrade sig något i stil
med "kanske var jag lite onödigt försiktig på grund av mätningar i detta rum" (sagt i samband med flyttningen
till övervåningen när vi just hade gjort den första mätningen på övervåningen). Men det skall säga att Stig inte
"kom på" detta just då, utan han hade yttrat osäkerhet redan flera år före det.
Och så rätt han hade. Inte rätt i att han gjort fel, men rätt i att det är en svår fråga, som är långt ifrån självklar.
Den går helt enkelt inte att svara på om man inte börjar med att definiera exakt hur ett lyssningsrum beter sig,
och det går ju liksom inte att göra med mindre än att man underkänner majoriteten av alla rum.

petersteindl skrev:...
Vad gäller room gain så tror jag inte att det enbart, eller alls, relaterar till det som du kallar kavitetseffekt. Så här ser room gain ut enligt Colloms. Det är något helt annat än kavitetseffekt. Det är därför jag ställer mig frågande till vad grafpro vill ha med i betydelsen room gain. Det får ju olika betydelse beroende på vad man lägger in i fenomenet room gain.
...
Mvh
Peter
petersteindl skrev:IngOehman skrev: ...
Stig Carlsson personligen ville ha minst 1,5 meter från lyssnaren till närmaste vägg och väldiga takhöjder, helst
3 meter eller mera, och då kommer det faktiskt inte in mycket av rumseffekt mer än de som har med högtalar-
ens nära väggar att göra. I Stigs sista lyssningsrum var det omöjligt att nå sådana avstånd bakom lyssnarna, men
bakväggen var öppen i form av en korridor som utgjorde en rätt stor del av bakre väggen och en öppen spis
bakom lyssnarna tog bort en del vägg den också.
I hans näst sista lyssningsrum, ett som var avsevärt mycket större, kom heller ingen signifikant bashöjning in,
annat än den som utgjordes av en resonans på djupet i rummet vid runt 30 Hz (har bara ljudminnet tillgängligt
just nu). Räknade man bort den senare från mätningarna så överensstämde mätresultatet i det rummet väldigt
bra med utomhusmätningen. Och insikten i detta var väl också ett av skälen till att Stig inte sade sig vara säker
på att det varit rätt att dimensionera 80-talarna så pass "basförsiktigt" som gjordes. Han yttrade sig något i stil
med "kanske var jag lite onödigt försiktig på grund av mätningar i detta rum" (sagt i samband med flyttningen
till övervåningen när vi just hade gjort den första mätningen på övervåningen). Men det skall säga att Stig inte
"kom på" detta just då, utan han hade yttrat osäkerhet redan flera år före det.
Och så rätt han hade. Inte rätt i att han gjort fel, men rätt i att det är en svår fråga, som är långt ifrån självklar.
Den går helt enkelt inte att svara på om man inte börjar med att definiera exakt hur ett lyssningsrum beter sig,
och det går ju liksom inte att göra med mindre än att man underkänner majoriteten av alla rum.
Vad gäller Stig Carlssons sista lyssningsrum, så såg det ut så här:
Från lyssnarplats så är detta höger sida
Det här är vänster sida och från den vänstra sidan ansluter en korridor
Korridoren syns här. Lägg märke till den lilla soffan till höger i bild. Då Stig hade besök så var detta Stigs vanliga lyssnarplats medans besökarna fick sitta i fåtöljerna. Var det mer krävande lyssning eller lyssningsjämförelser så satte sig Stig i den högra fåtöljen då jag var där. Jag ville alltid sitta till vänster.
Det här är taget från andra sidan korridoren
Här sitter Bertil Alving på den högra sidan. Man ser lite av den öppna spisen till höger
Här syns mer av den öppna spisen.
Så mycket plats tog inte den öppna spisen och korridoren anslöt till rummet i ena hörnet. Jag skulle nog säga att alla lyssnarplatser var vid bakre vägg och alla fåtöljer var mot vägg.
Mvh
Peter
IngOehman skrev: ....petersteindl skrev:...
Så mycket plats tog inte den öppna spisen och korridoren anslöt till rummet i ena hörnet. Jag skulle nog säga att alla lyssnarplatser var vid bakre vägg och alla fåtöljer var mot vägg.
Mvh
Peter
Nej, lyssningsstolarna stod verkligen inte mot vägg. De två bakre stolarna var de normala lyssnings-
stolarna, de som stod framför den öppna spisen alltså. Och satt man i dem så hade man ungefär en
meter från öronen till bakre väggen. Det var mindre än vad Stig ville ha (se mitt förra inlägg) men
den öppna korridoren och spisen bakom gjorde att man slapp baslyft från den bakre väggen helt och
hållet. Det var faktiskt klart mindre djupbas däruppe än det varit där nere, trots att man hade längre
till väggen bakom sig därnere. Men det rummet var slutet och hade även signifikant basförstärkning
på grund av djupledsresonansen.
Stolarna på sidoväggarna (som står mot vägg) var inte lyssningsplatser, utan de var absorbenter.
Stig var mycket nöjd med att han kunde använda dem på detta vis då rummet egentligen var
mindre än han önskade och högtalarna därför hamnade närmare sidoväggarna än han egentligen
ville.
Vh, iö
paa skrev:petersteindl skrev:...
Vad gäller room gain så tror jag inte att det enbart, eller alls, relaterar till det som du kallar kavitetseffekt. Så här ser room gain ut enligt Colloms. Det är något helt annat än kavitetseffekt. Det är därför jag ställer mig frågande till vad grafpro vill ha med i betydelsen room gain. Det får ju olika betydelse beroende på vad man lägger in i fenomenet room gain.
...
Mvh
Peter
Jag tror inte man kan kompensera bort hela room gain, eller sagt med andra ord, tillgodogöra sig hela denna i högtalarens frekvensgång utan att det låter tunt.
Om man spelar på en riktig kontrabas i rummet så kommer den att ljuda med full room gain, och att då i en inspelning lyssna på musiken helt utan room gain kommer att låta väldigt blodfattigt.
grafpro skrev:Går det att sammanfatta de senaste inläggen här vad gäller room gain utomhus mot vägg kontra inomhus?
IngÖhman skrev:...
Och då det nämnda
första starkaste reflexionerna (golvet och väggen bakom högtalarna) i Grafpros exempel dessutom
ju är med även i utomhusmätningen, är det vanligt med rum som med till i varje fall 30 Hz inte ger
något baslyft alls(!) jämfört med utomhusmätningen.
Om man bortser ifrån de smalbandiga lyften vid rummets resonansfrekvenser alltså.
Earl Geddes skrev:Optimal Bass Playback in Small Rooms
The Goal
Everyone wants “great bass”
Toole says its about 20% of our judgment
And yet, poor bass is all too common, if not just plain “typical”
That’s because it’s usually a small room and small rooms are terrible places for “good bass”, at least as I define it
Which begs the question:
How do you define “good bass”
Good bass, in the context of this report, and my personal preference, is a frequency response that has a subtle rise to the lowest frequencies, but which is otherwise very smooth in both frequency and space.
Why the “subtle rise”? Why not just flat?
The reason is that the bass in small rooms is always “dead” when compared o larger spaces.
Hence a flat response will sound lacking in bass because there is a tradeoff between the sensation of level and the duration of a signal – the shorter signal will sound softer
How much “bass enhancement”?
I have found that between 3 and 6 dB of bass boost from about 200 Hz down to about 20 Hz is what I judge to be “neutral”.
There are those who judge bass by its level despite the fact that this level is not at all natural or neutral.
This is not what this discussion is about,
This discussion is about “neutral, but adequate bass reproduction in a small room”.
I won’t deal with the “Mega Bass” issue.
The small room problem
The small room at low frequencies is “modal”.
It is not 2 Pi or 4 Pi or a corner load.
Unfortunately those beliefs are all too common resulting in concepts like “room gain” and the like which do not exist in reality for the most part.
A small automobile being just about the only exception that I know of.
Modes are interactions of waves traveling in multiple directions creating patterns that are a combination of a stationary pattern and a moving one.
The modal region of a room is quite distinct and different from the modeless region above about 100-200 Hz.
I say “modeless” because there are in fact so many modes that individual modes disappear and the room acts like a continuum with no discrete modes
In this modal domain, the only thing that we can talk about is the steady state.
The reason for this is simple, it has to do with the detection time of the ear and the reflection times of the room.
A 100 Hz tone has a period of 10 ms.
It takes several periods of a sound for the ear to recognize “pitch”
Hence, at 100 Hz the ear has not detected and registered the tone until about 30 ms.
In a small room this wave will have traveled around the room and impinged itself on the listener about a dozen times, each arrival being from a different direction and at a different arrival time.
While the ear can detect arrival times as short as a few ms at higher frequencies it is simply incapable of doing an assessment of independent arrivals of waves in the modal domain
Hence, at modal frequencies, steady state responses of small rooms is all that we can consider as no temporal aspects of the room are detectable at these frequencies
This whole discussion is quite consistent with the time-frequency tradeoff in measurements, where we simply cannot “window out” the room below some frequency given by the first reflection. This requirement is too stringent for our hearing, but the limitations are quite similar.
There is one caveat to the above discussion – we can detect the “decay” of the steady state response, but this is a much longer time constant than wave-front arrivals.
However, the decay time is almost completely correlated with the modal response
A “loud” mode tends to decay slower than a “soft” one because a loud mode most likely has low damping while a soft mode most likely has higher damping
Hence, the steady state frequency response of a small room at low frequencies is just about all there is too look at in the modal domain.
The best that a room can do is important because it is that aspect of the problem that is the rooms contribution for which no acoustical corrections could be made.
The rooms response could always be worse than these curves, but never better.
A few factors stood out as dominate:
The size of the room – bigger is always better.
The damping of the room – more damping is always better.
The rooms shape, but only as it contributes to the damping being seen uniformly by all of the modes.
Interesting, for a room with well distributed damping, the shape was hardly a factor at all.
The bottom line then is that for a given room, assuming a fixed size and amount of damping, there is really little to nothing that can be done acoustically to improve the situation.
What was noteworthy is that as one reduces the number of source locations, the spatial variance of the sound field would increase.
This is profoundly important because it means that the only hope that any room has of creating a “good bass” sound field is to use EQ, but for a single source this is guaranteed to make the sound field worse at some point while making it better at others.
For a single LF source, there is no “global” solution for the sound field in a small room.
It is also unlikely to have better or worse locations when viewed from a global results perspective.
The conclusions here are obvious:
Only by using several sources in a room can one reduce the spatial variations of the sound field thus allowing for EQ to be effective at smoothing the frequency response of this field at more than one location.
Damping is always an advantage at LFs – unfortunately it is undesirable at HFs and typical damping is ineffective at LFs.
Only damping designed into the structure will actually have a significant effect in the modal region.
Damping on rigid walls, or “traps” are ineffective and hence not a solution to any of these problems.
Small rooms are just about the worst case for creating a “smooth” response at listening positions
They are anything but flat and this response varies continuously around the room.
grafpro skrev:Nu konkret: om man mäter tonkurva utomhus genom att placera en högtalare på marken, mot en vägg. Hur mycker rumseffekt har man då redan i mätningen. Eller omvänt: hur mycket bör man lägga till för att få en kurva som motsvarar inomhus i ett normalstort rum?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster