Moderator: Redaktörer
BosseS skrev:Förhoppningsvis är det något däremellan. Vore synnerligen tråkigt om man var tvungen att hålla ned även de mest kortvariga toppar. Det borde ju krävas lite energi också för att skada banden. Finns det ett visst frekvensband som behöver detta skydd eller gäller det hela registret?
För det andra, varför är skyddet i högtalaren utformat med ett relä? Finns det inte limiters som kan klippa topparna lite snyggare men samtidigt behaga Quad?
BosseS skrev:Ok, 40 V låter här som "temporär RMS", dvs du ska mäta RMS-värdet vilket för musiksignaler kräver ett äkta TRMS-instrument med hög bandbredd. Var det inte på detta forum det fanns en tråd om detta? Jo men visst:
viewtopic.php?f=10&t=58958&full=1
BosseS skrev:Ok, 40 V låter här som "temporär RMS", dvs du ska mäta RMS-värdet vilket för musiksignaler kräver ett äkta TRMS-instrument med hög bandbredd. Var det inte på detta forum det fanns en tråd om detta? Jo men visst:
viewtopic.php?f=10&t=58958&full=1
Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja påstå att det är 40 volt.
darkg skrev:En tanke är att bygga / låta bygga en indikator som vid behov kan kopplas in och (med kvardröjning) lysa lite när insignalen är där uppe och nosar!
PerStromgren skrev:Det kan vara praktiskt, men jag tror att jag kommer rätt långt med att kolla litet på oscilloscopet (stavas det så?) när jag lirar litet musik. Jag tror att jag helt enkelt kalibrerar försteget så att det ger en liten aning över 40V till högtalarna vill full volym.
Jodå, ett I-landsproblemet är det allt!
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Det kan vara praktiskt, men jag tror att jag kommer rätt långt med att kolla litet på oscilloscopet (stavas det så?) när jag lirar litet musik. Jag tror att jag helt enkelt kalibrerar försteget så att det ger en liten aning över 40V till högtalarna vill full volym.
Jodå, ett I-landsproblemet är det allt!
Oscilloskopet.
Om du kalibrerar försteget så att den inte kan ge mer än 40V ut så lär du inte skada något iaf, men på Inspelningar som inte är fullt utstyrda kanske man dock skulle vilja vrida på lite mer utan att det skadar något.
Hur uppför sig dessa högtalare när man driver dem för hårt? Distar de hörbart som normala gudsfruktande högtalare eller går de bara sönder utan förvarning?
BosseS skrev:Rätt, när bruxet talar om 30 V så anges "rms", och när de talar om 40 V anges inget "rms". 30 V är ju ungefär RMS-värdet av toppvärdet 40 ... RMS-värdet för en växelspänning är den likspänning som ger samma effekt, t.ex 30 V * 30 V / 8 ohm ≈ 100 W. Det man kan fråga sig här är tiden...hur långt tid tar det för att förstöra en elektrostathögtalare? Kan en enda halvperiod vid 20 kHz göra det? Om så, då är det verkligen toppvärdet som du ska se upp med här, men då får du sätta ett rejält lågt värde. Förhoppningsvis krävs lite mer energi, och då kan man höfta en linje lite under topparna.
PerStromgren skrev:Ingetdera. De slår ifrån nästan utan att indikera innan att det är för starkt. Jag pratar alltså inte om att skydda högtalarna, mer om att slippa sitta och vänta på tystnad när man är för vild på volymratten. Ungefär som när dina grannar sparkar in dörren för att golvplankorna går i vågor våningen ovanför...
AndreasArvidsson skrev:Jaha jag trodde du menade att du skulle koppla bort det inbyggda skyddet då detta slog från för tidigt, men som sagt om inspelningen inte är fullt utstyrd så missar du lite extra som du egentligen kunde dra på ifall du begränsar med försteget.
PerStromgren skrev:Det där har jag ibland undrat över. Finns det digitala inspelningar/överföringar som är flera dB under full utsyrning? Vad skulle anledningen vara till det, i så fall?
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Det där har jag ibland undrat över. Finns det digitala inspelningar/överföringar som är flera dB under full utsyrning? Vad skulle anledningen vara till det, i så fall?
Ja då det finns det allt. Ja du anledningarna är säkert flera. Min första tanke är att man kanske vill att medelnivån skall stämma med föregående och/eller efterkommande spår. Dvs en mindre dynamisk låt får en lägre toppnivån om den skall ha samma medelnivå som en mer dynamisk låt.
PerStromgren skrev:I så fall bör man ju ge f-n i volymkontrollen mellan låtarna.
IngOehman skrev:Har man en effektförstärkare på mindre än 100 W i 8 ohm behöver man inte fungera på saken alls. Den klipper nämligen vid 40 volt (28,3 V RMS).
PerStromgren skrev:Nejdå, jag har inte totalt tappat förståndet, visst har jag en hygglig aning om hur mycket 40V är, men jag måste konsultera er.
I handboken till Quads moderna elektrostater står: "Programme peak for undistorted output: 40V". Är detta ett RMS-värde, tror ni? Vad ska jag ställa in "taket" på i oscilloskopet för att det ska indikera dessa 40V?
Jag vill helt enkelt spela ett tag för att kalibrera mitt försteg för att inte spela starkare än så. Visserligen skyddas högtalarna av reläet, men det är ju dumt att överanvända det. Att bara lyssna efter dist funkar dåligt, det låter utmärkt strax under tillslag...
Förr i tiden, med dåtidens genomtänkta album, var alltid nivåerna lagda för att skapa en optimal upplevelsehelhet när man spelade hela albumet. Detsamma gäller nästan all klassisk musik. Men det förekommer fall då något klåfingrigt pucko till mastringstekniker ökat nivån på pianissimosatser för att alla "låtar" skall vara fullt utstyrda...AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:I så fall bör man ju ge f-n i volymkontrollen mellan låtarna.
Ja om man lyssnar på en hel platta från början till slut så bör man nog i en del fall göra det. Annars kanske man tar bort en medveten nivåskillnad mellan låtarna. Nu tror jag inte allt för många album är gjorda på detta sätt, men jag har sett exempel på det.
Lyssnar man dock på ett enskilt spår så sätter man ju volymen som man själv vill.
Svante skrev:IngOehman skrev:Har man en effektförstärkare på mindre än 100 W i 8 ohm behöver man inte fungera på saken alls. Den klipper nämligen vid 40 volt (28,3 V RMS).
...fast inte om den kan lämna mer effekt än 100 W kortvarigt. Vilket är ganska vanligt. Å andra sidan fins det nog lite quadmarginal också.
PerStromgren skrev:Finns det digitala inspelningar/överföringar som är flera dB under full utsyrning? Vad skulle anledningen vara till det, i så fall?
IngOehman skrev:Självklart mejkar det sens, men man måste förstå det för att det skall gå att ha till något. Som med allt annat. Man måste förstå att RMS är en sak och att peak är en annan sak, och om man talar om en musiksignal som varierar så kan det även vara aktuellt att tala om både peak och peak-RMS.
RMS-effekten berättar hur varmt det blir. Ett motstånd exempelvis, som har en effektspec, behöver specas RMS. Det kan tilläggas att det finns fall där man behöver relatera termiska tidskonstanter mot periodtider hos den exponerande sigalen, men för det mesta kan man bortse ifrån sådant.
Sammanfattningsvis är det bara ytterligare en yttring av tumregelmentaliteten att försöka ta bort viktiga och bra begrepp - som faktiskt behövs för att man skall kunna kommunicera olika situationer. Det är inte förenkla och rensa bland dessa begrepp man behöver göra, det är att lära sig att behärska dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster