Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Om man kör helt digitalt och fixar och trixar med t ex 24dB/oktav filter och tidsfördröjningar etc. och får till det "perfekt"...
Sen lägger man till en 0.3 till 0.6 mH spole på mellanbasen för att få lägre dist...
Man kanske måste kompensera lite med nivå för att häva dämpningen som den tillför men....
Vad händer med fasvridning och filter ordning... det borde bli 90 ° fasvridning och 32dB/oktav filter?
avr7000 skrev:Ja 30 blir det naturligtvis... men om man fått till fasvridningar etc. med delay och fasvridningar i filter så det stämmer innan man adderar spolen, blir det helt enkelt 90° till då?
avr7000 skrev:Jag snackade ju med LillTroll när jag var hos dig och vi kom väl överens om att det inte fanns någon distorsionsdämpande anledning att lägga en konding i serie med diskant....
Kan ju vara bra som skydd... några högkvalitativa kondingar parallellt på totalt 15µF eller så kanske o så 3'e ordingens filter även på diskant för att få 24dB/oktav totalt...
Martin skrev:Xl = jwLvc + jwLserie
= jw(Lvc + Lserie) ...fortfarande 90grader fasskjutning.
Hur mycket det påverkar filtret fasmässigt beror på hur nära totala induktansens påverkan blir den aktiva delningsfrekvensen. Totala fasrotationen bör iaf matematiskt inte påverkas.
avr7000 skrev:Ger spolen automatiskt en grad högre ordning på filtret även om de är relativt liten, typ 0.3mH ?
IngOehman skrev:PS. Det finns en illa spridd myt om att digitala filter är faslinjära. Det är de inte, de har i bästa fall lika mycket fasvridning som analoga filter, men i praktiken alltid MERA. ...
JM skrev:När jag byggde mina första Linkwitz-Riley digitala filter på 1970-talet hette det att filtren var faslinjära.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:När jag byggde mina första Linkwitz-Riley digitala filter på 1970-talet hette det att filtren var faslinjära.
Var de verkligen digitala? Jag har analoga Linkwitz-Riley-filter som danska High Fidelity gjorde i ett byggprojekt.
JM skrev:IngOehman skrev:PS. Det finns en illa spridd myt om att digitala filter är faslinjära. Det är de inte, de har i bästa fall lika mycket fasvridning som analoga filter, men i praktiken alltid MERA. ...
När jag byggde mina första Linkwitz-Riley digitala filter på 1970-talet hette det att filtren var faslinjära.
Linkwitz "Active Crossover Networks for Non-coincident Drivers," J. Audio Eng. Soc., vol. 24, pp. 2-8 (Jan/Feb 1976)
JM skrev:Jämför med de på 1970-talet dåliga passiva filtren var aktiva filter mycket välljudande och lätthanterliga.
JM skrev:Att det med digitala filter erhålls frekvensrelaterade fasvridningar och tidsskillnader mätmässigt råder ingen tvekan.
Men är detta hörbart???
JM skrev:A casual reading of the above list may suggest that this is, indeed, the perfect crossover. But such is not so. The wrinkle involves what is known as "linear phase." A Linkwitz-Riley crossover alignment is not linear phase: meaning that the amount of phase shift is a function of frequency. Or, put into time domain terms, the amount of time delay through the filter is not constant for all frequencies, which means that some frequencies are delayed more than others. (In technical terms, the network has a frequency-dependent group delay, but with a gradually changing characteristic.)
Is this a problem? Specifically, is this an audible "problem?" In a word, no.
Much research has been done on this question [6-9] with approximately the same conclusions: given a slowly changing non-linear phase system, the audible results are so minimal as to be nonexistent; especially in the face of all of the other system nonlinearities. And with real-world music sources (remember music?), it is not audible at all.
http://www.rane.com/note160.html
JM
IngOehman skrev:Dåligt är alltid sämre än bra.
---
Det man inte letar efter är ju svårare att hitta.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:När jag byggde mina första Linkwitz-Riley digitala filter på 1970-talet hette det att filtren var faslinjära.
Var de verkligen digitala? Jag har analoga Linkwitz-Riley-filter som danska High Fidelity gjorde i ett byggprojekt.
IngOehman skrev:
?
Vh, iö
Almen skrev:IngOehman skrev:Dåligt är alltid sämre än bra.
---
Det man inte letar efter är ju svårare att hitta.
Alltså nu gillar jag dig Ingvar, men oaktat det så är ju detta helt underbara epistemologiska truistiska pärlor.
IngOehman skrev:Dessutom kan förringningar bli ett stort problem för strålningsriktningar andra än de i nollgradersaxeln.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster