Hjälp! Blivit med en Sonad 85S-2/S

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot

Hjälp! Blivit med en Sonad 85S-2/S

Inläggav hi_pot » 2016-08-10 10:05

Fick en LP spelare från en uppdelning efter min frus mormor och jag kan typ inget om LP spelare.

Har varit sugen länge på att prova men har inte äns någon Phono ingång på mina förstärkare!

Såg att nålen legat på skivan och inte upphängd under resan från Lund till Örebro. Så nu vet jag inte skicket på nålen heller.

Lite frågor:

1. Är det en bra spelare till att börja med?

2. Ska jag byta nålen och till vad? Tänker ändå byta kabeln då det är 5-pol din på den idag.

3. Tips på en prisvärd phono steg.
Bilagor
2016-08-07 14.17.49.jpg
2016-08-07 14.17.49.jpg (227.75 KiB) Visad 8723 gånger
2016-08-07 14.17.23.jpg
2016-08-07 14.17.23.jpg (243.32 KiB) Visad 8723 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hjälp! Blivit med en Sonad 85S-2/S

Inläggav Perfector » 2016-08-10 10:19

hi_pot skrev:Fick en LP spelare från en uppdelning efter min frus mormor och jag kan typ inget om LP spelare.

Har varit sugen länge på att prova men har inte äns någon Phono ingång på mina förstärkare!

Såg att nålen legat på skivan och inte upphängd under resan från Lund till Örebro. Så nu vet jag inte skicket på nålen heller.

Lite frågor:

1. Är det en bra spelare till att börja med?

2. Ska jag byta nålen och till vad? Tänker ändå byta kabeln då det är 5-pol din på den idag.

3. Tips på en prisvärd phono steg.

1. Ja det är en bra spelare.
2a. Byt hela pickupen då det ser ut som ortofon ff15eo som har en järnkärna under nålen
2b. Skaffa en adapter från din till phono så slipper du byta hela kablaget.
2c. En Grado är väl lämpad att använda med den tonarmen och finns på bla. HiFi-Kit i Stockholm.
3. Kan inte ge råd på lämpligt riia-steg då jag saknar kunskap på området.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-10 14:15

Typ en Gardo labs Black 1?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-10 14:25

hi_pot skrev:Typ en Gardo labs Black 1?

Vad som passar din ekonomi funkar fint.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-10 19:40

Tack för det tipset.

Då e det bara ett phono steg då... ingen som har några bra tips?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 20:00

hi_pot skrev:Tack för det tipset.

Då e det bara ett phono steg då... ingen som har några bra tips?

Är du inte motiverad att lägga en större summa fungerar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386159 bra. Med tanke på priset är det okej jag hade ett sådant innan jag uppgraderade.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-11 01:19

Vad är du beredd att lägga på en ny pickup?

Förmodligen behöver remmen bytas också. Vart i Sverige befinner du dig?

Jag skulle vara försiktig med Grado då det inte alls är den ultimata pickupen som ska rekommenderas i alla lägen även om nu Perfektor tycker det. Bl.a. anses dom ha en ganska speciell ljudkarraktär och kanske mer problematiskt så har dom en egenhet att brumma i en del skivspelare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-11 07:35

Har just ingen direkt budget för det.
Innan jag fick den så tänkta jag nog en prisklass på 3-5000 för en "bra" spelare.

Så antingen fixa till den här eller skaffa en annan. Men lite kul är det ju och få ordning på denna för fruns skull. Men det ska fortfarande vara en skälig renovering/uppgradering för spelaren tycker jag.
Tycker att det känns bra att fråga runt här. Borde finnas en och annan som har eller har haft denna spelare som har bra tips och trix att dela med sig av.

Då ska jag även kolla på drivremmen. Får skruva upp den och kolla.
Är lager något man bör se över?

Bor i Örebro för övrigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-11 07:47

hi_pot skrev:Har just ingen direkt budget för det.
Innan jag fick den så tänkta jag nog en prisklass på 3-5000 för en "bra" spelare.

Så antingen fixa till den här eller skaffa en annan. Men lite kul är det ju och få ordning på denna för fruns skull. Men det ska fortfarande vara en skälig renovering/uppgradering för spelaren tycker jag.
Tycker att det känns bra att fråga runt här. Borde finnas en och annan som har eller har haft denna spelare som har bra tips och trix att dela med sig av.

Då ska jag även kolla på drivremmen. Får skruva upp den och kolla.
Är lager något man bör se över?

Bor i Örebro för övrigt.

Jag har en Inertia som är baserad på en Sonab och har inget brum med min Grado GF2+.
Remmen kan nog vara sliten om den gått mycket.
Om du tar bort tallriksmattan tror jag det är 2 motstående hål i tallriken, såvida det inte är gen 1 som är helgjuten.
Om remmen är spänstig när du trycker lätt på den i sidled är den ok.
Om den känns "gummiaktig" kan den behöva bytas.
Prova att växla mellan 33 och 45 varv och se om den ändrar hastighet utan problem.
Om så är den ok, om den inte följer med till 45 är remmen slut och måste bytas.
Lagret slits normalt inte men kan behöva ny olja.
Om den sitter med en skruv nere på lagerhalsen lossar du den så du kan lyfta ur tallriken.
Torka ur lagret med toapapper som tvinnas så det går ner i hålet och fyll sedan på med vanlig olja.
Ca: 7-8 droppar är tillräckligt annars kan det rinna över kanten om du har för mycket.
Det tar nästan 1 minut för axeln att glida ner och trycka upp oljan så axeln är helt inoljad och då ger minst friktion som kan ge upphov till oljud.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-11 14:29

Definiera "vanlig olja".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-11 16:21

Morello skrev:Definiera "vanlig olja".

Troligen "symaskinsolja".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-11 16:27

Går med tunn motorolja åxå, men den beckar med tiden och det gör inte gripen maskinolja.
Var jag otydlig så ber jag om överseende.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-12 03:16

Om man ändå har en skaplig budget som du verkar ha men inte vill bränna allt på pickup till spelaren skulle jag satsa på en Sumiko Pearl (eller köp samma pickup dyrare under namnet Shelter 201). Passar bra i tonarmen och låter bra lagom förlåtande men upplevs som spelglad, har många nöjda kunder som köpt den. Då ligger du en bra bit innanför din tänkta budget, lägg resten på service av spelaren samt skivor. Eller spara och gå på en bättre spelare om några år om du känner att du fastnat i vinylträsket :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-12 07:16

Perfector skrev:Går med tunn motorolja åxå, men den beckar med tiden och det gör inte gripen maskinolja.

Beckar verkligen alla motoroljor? Även en moderna syntetolja som ju har långt bättre hållbarhet än gamla tiders mineraloljor? Ibland kan det vara en fördel med lite tjockare olja om skivspelaren blivit sliten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 07:19

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Går med tunn motorolja åxå, men den beckar med tiden och det gör inte gripen maskinolja.

Beckar verkligen alla motoroljor? Även en moderna syntetolja som ju har långt bättre hållbarhet än gamla tiders mineraloljor? Ibland kan det vara en fördel med lite tjockare olja om skivspelaren blivit sliten.

Nej du har nog rätt i det.
syntet kanske kan funka, men jag kör med gripen maskinolja.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-08-12 11:34

Luxor rekommenderade förr Mobil Velocite nr 6.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Cat ... Type_ID=12
En specialolja för maskiner.
Idag finns den oljan till det facila priset av 2200:- för 20 liter...

Rent generellt ska man väl försöka undvika motoroljor,då de har en massa tillsatser som inte behövs i ett skivspelarlager.Men någon katastrof är det väl inte heller att använda såna.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-12 14:13

Bra bra... maskinolja är noterat och troligt är inte att jag köper 20 liter för kommande service på spelaren.... så lite gripen bli perkekt.. :lol:

Vinylcalle skrev:Om man ändå har en skaplig budget som du verkar ha men inte vill bränna allt på pickup till spelaren skulle jag satsa på en Sumiko Pearl (eller köp samma pickup dyrare under namnet Shelter 201). Passar bra i tonarmen och låter bra lagom förlåtande men upplevs som spelglad, har många nöjda kunder som köpt den. Då ligger du en bra bit innanför din tänkta budget, lägg resten på service av spelaren samt skivor. Eller spara och gå på en bättre spelare om några år om du känner att du fastnat i vinylträsket :mrgreen:

MvH Carl

Då ska jag kolla in den pickupen med.

Finns det något mer bra alternativ till TC-750 steget i samma prisklass?

En borste är något man ska ha med kan ja tro och en nålvåg kanske?. inget att tänka på där?

Känns rätt ok/gött att komma undan under 3 för att få bra ljud i maskinen.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-12 14:15

Finns bra tips på köpställen med?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-12 22:40

hi_pot skrev:Bra bra... maskinolja är noterat och troligt är inte att jag köper 20 liter för kommande service på spelaren.... så lite gripen bli perkekt.. :lol:

Vinylcalle skrev:Om man ändå har en skaplig budget som du verkar ha men inte vill bränna allt på pickup till spelaren skulle jag satsa på en Sumiko Pearl (eller köp samma pickup dyrare under namnet Shelter 201). Passar bra i tonarmen och låter bra lagom förlåtande men upplevs som spelglad, har många nöjda kunder som köpt den. Då ligger du en bra bit innanför din tänkta budget, lägg resten på service av spelaren samt skivor. Eller spara och gå på en bättre spelare om några år om du känner att du fastnat i vinylträsket :mrgreen:

MvH Carl

Då ska jag kolla in den pickupen med.

Finns det något mer bra alternativ till TC-750 steget i samma prisklass?

En borste är något man ska ha med kan ja tro och en nålvåg kanske?. inget att tänka på där?

Känns rätt ok/gött att komma undan under 3 för att få bra ljud i maskinen.

Skulle nog satsa något mer på RIAA-steget. Tips på något bra har jag inte så där på rak arm kanske ett enklare Cambridge ifrån Hifiklubben?
Nålvåg kan du klara dig utan då du har en gradering på motvikten som funkar bra nog. Nålborste följer med Sumiko Pearl samt en del andra nya pickuper (dom flesta) det är en pickup man med fördel kan handla hos Rehifi :mrgreen: eller någon annan om man hellre vill det.

Det du skulle behöva göra är att lära dig mer om hur man justerar in en skivspelare/pickup. Montering av pickupen i skalet skulle Rehifi kunna erbjuda om du skickar ner det. Med en överhängsmall kommer man ganska nära relativt enkelt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-12 22:43

En sak som du skulle kunna titta på är att skivspelaren går i hyfsat rätt hastighet, modellen lider ofta av att den går för sakta. Enklaste sättet att testa är att skriva ut en stroboskopskiva (finns på t.ex. Vinylengine) eller att räkna exakt hur långt skivtallriken snurrar på 3 min (på 33 rpm ska det bli exakt 100 varv).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-14 17:52

rolfzetterberg skrev:Luxor rekommenderade förr Mobil Velocite nr 6.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Cat ... Type_ID=12
En specialolja för maskiner.
Idag finns den oljan till det facila priset av 2200:- för 20 liter...

Rent generellt ska man väl försöka undvika motoroljor,då de har en massa tillsatser som inte behövs i ett skivspelarlager.Men någon katastrof är det väl inte heller att använda såna.

Har nu slagit till på glidlagerolja som rekommenderas av Revox/Studer, Isoflex PDP65. Behövde inte köpa 20 liter heller... Hittade också en rekommendation om Mobil DTE men den finns heller inte i små mängder.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-14 18:16

Vinylcalle skrev:Enklaste sättet att testa är att skriva ut en stroboskopskiva (finns på t.ex. Vinylengine)

...och här http://www.norre.dk/TTSpeedChecker/Strobe.html

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-08-14 20:59

Vinylcalle skrev:Skulle nog satsa något mer på RIAA-steget. Tips på något bra har jag inte så där på rak arm kanske ett enklare Cambridge ifrån Hifiklubben?
Nålvåg kan du klara dig utan då du har en gradering på motvikten som funkar bra nog. Nålborste följer med Sumiko Pearl samt en del andra nya pickuper (dom flesta) det är en pickup man med fördel kan handla hos Rehifi :mrgreen: eller någon annan om man hellre vill det.

Det du skulle behöva göra är att lära dig mer om hur man justerar in en skivspelare/pickup. Montering av pickupen i skalet skulle Rehifi kunna erbjuda om du skickar ner det. Med en överhängsmall kommer man ganska nära relativt enkelt.

MvH Carl

Nu är en Pearl beställd så ja, en kurs i hur man justerar in den vore ju på sin plats. Ska läsa igenom vad svalander har att lära. :)
Ska plocka upp spelaren från källaren igen och ta den med till jobbet och fixa med på lediga stunder...

Ok några kronor till på en Riaa får jag väl lägga då. Vi får se vad jag springer på.

o så var det stroboskopskivor med... oj oj oj ... fatta va saker som finns som jag inte visste fanns! :oops:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-14 23:53

hi_pot skrev:
Vinylcalle skrev:Skulle nog satsa något mer på RIAA-steget. Tips på något bra har jag inte så där på rak arm kanske ett enklare Cambridge ifrån Hifiklubben?

MvH Carl

Nu är en Pearl beställd så ja, en kurs i hur man justerar in den vore ju på sin plats. Ska läsa igenom vad svalander har att lära. :)
Ska plocka upp spelaren från källaren igen och ta den med till jobbet och fixa med på lediga stunder...

Ok några kronor till på en Riaa får jag väl lägga då. Vi får se vad jag springer på.

o så var det stroboskopskivor med... oj oj oj ... fatta va saker som finns som jag inte visste fanns! :oops:

Välkommen till en ny spännande värld :).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-15 00:35

Gammal, men säkert ny för någon!

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-15 01:54

Lite OT och också gammal skåpmat men jag känner att jag måste kommentera snuttifieringen i världen på något sätt...

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-10-09 20:38

Efter renovering av tre rum här hemma har jag fått tid att titta på min gamla LP igen.

Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (26.19 KiB) Visad 7901 gånger

Nu har det kommit en ny pickup, Ett RIAA steg och en nålvåg.

Plockade bort tallriken för att kolla in remmen som det fortfarande var bra stuts i. Ska se hur den håller varvtalet när jag fått fart på den.
Var en gammal 230 kontakt på den så det ska fixas till med.

Jag noterade att de gamla skumgummi kuddarna som finns under tallriken var lite gnälliga o trötta. Inte de två till motorn som kanske är tur.
Hittar man nya kuddar någonstans? Eller blundar vi för det och kör? Kan man ju uppgradera efter hand... :)

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-09 21:05

Vinylcalle skrev:(på 33 rpm ska det bli exakt 100 varv)

Hur går det ihop? 33 revolutions per minute, tre minuter... det får jag till 99 varv. Vad missar jag?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-09 21:06

pjocke skrev:
Vinylcalle skrev:(på 33 rpm ska det bli exakt 100 varv)

Hur går det ihop? 33 revolutions per minute, tre minuter... det får jag till 99 varv. Vad missar jag?

Det vi ofta kallar 33 rpm är egentligen 33 1/3 rpm.
... tycker jag!

Per

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-09 21:07

PerStromgren skrev:Det vi ofta kallar 33 rpm är egentligen 33 1/3 rpm.

Det hade jag verkligen ingen aning om. Tack för svaret :)

Nästa

Återgå till Teknikforum