Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har en undran i en annan tråd men tar den här separat.
viewtopic.php?p=1879084#p1879084
peterh skrev:RogerGustavsson skrev:Har en undran i en annan tråd men tar den här separat.
Nej, de går sönder mycket snabbare. Säg bu så blir det kortis.
Dessutom låter de illa i ljudkedjan.

peterh skrev:Nej, de går sönder mycket snabbare. Säg bu så blir det kortis.
peterh skrev:Dessutom låter de illa i ljudkedjan.
Flint skrev:Jag har aldrig haft problem med tantaler och aldrig heller lyckats knäckt någon. Jag har däremot mätt thd på kretsar med tantal alt lyter som kopplingskondingar och aldrig lyckats hitta denna dist som tantaler påstås ge. Precis som med elektrolyter anser jag att de dåliga ryktena är överdrivna.
Flint skrev:Jag har aldrig haft problem med tantaler och aldrig heller lyckats knäckt någon. Jag har däremot mätt thd på kretsar med tantal alt lyter som kopplingskondingar och aldrig lyckats hitta denna dist som tantaler påstås ge. Precis som med elektrolyter anser jag att de dåliga ryktena är överdrivna.
Laila skrev:Flint skrev:Jag har aldrig haft problem med tantaler och aldrig heller lyckats knäckt någon. Jag har däremot mätt thd på kretsar med tantal alt lyter som kopplingskondingar och aldrig lyckats hitta denna dist som tantaler påstås ge. Precis som med elektrolyter anser jag att de dåliga ryktena är överdrivna.
Efter att ha tagit del av nedan så är jag inte helt säker på att så är fallet . . . typ.![]()
Här, kommer lite att bita i. Angående tantaler se artikel 5.
Flint skrev:Laila skrev:Flint skrev:Jag har aldrig haft problem med tantaler och aldrig heller lyckats knäckt någon. Jag har däremot mätt thd på kretsar med tantal alt lyter som kopplingskondingar och aldrig lyckats hitta denna dist som tantaler påstås ge. Precis som med elektrolyter anser jag att de dåliga ryktena är överdrivna.
Efter att ha tagit del av nedan så är jag inte helt säker på att så är fallet . . . typ.![]()
Ja, det där var något rejält att hugga tänderna i. Det vore kul om man kunde "låna" uppkopplingen och återupprepa mätningarna. I nuläget förstår jag inte riktigt hur han har kopplat och mätt.
Laila skrev:Flint skrev:Laila skrev:
Ja, det där var något rejält att hugga tänderna i. Det vore kul om man kunde "låna" uppkopplingen och återupprepa mätningarna. I nuläget förstår jag inte riktigt hur han har kopplat och mätt.
Artikel 1 å 2 kan kanske ge en ledtråd ?
Själv så tycker jag att resultaten med "förspända" lytar samt mätningarna på seriekopplade
bipolära lytar skakar om ens föreställningsvärld något. Sedan att COG-keramer inte var/är
så dåliga som ryktet gör gällande(fast just detta "visste" jag ju sedan tidigare, om inte annat genom egna högst ovetenskapliga lyssningstest, så kul att få det konfirmerat) . . . typ.
DQ-20 skrev:peterh skrev:Dessutom låter de illa i ljudkedjan.
Det beror på var man sätter dem. Normalt har man dem inte för dc-block utan för avkoppling, där de är utmärkta för vissa applikationer (t.ex. hf-kretsar).
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Är blått = tantal?
RogerGustavsson skrev:Ändrade du texten?
RogerGustavsson skrev:Det kan alltså vara medvetna val som Naim och Yamaha gjort? Blir väl ännu mindre förluster med plastfilskondensatorer? Fast de blir grymt mycket större...
peterh skrev:Är ellyten utsatt för framspänning innan testen ?
Har en ellyt lagrats skall den "formeras" så att oxidskiktet byggs upp igen. Annars blir det onödig läckström.
Flint skrev:peterh skrev:Är ellyten utsatt för framspänning innan testen ?
Har en ellyt lagrats skall den "formeras" så att oxidskiktet byggs upp igen. Annars blir det onödig läckström.
Ingen dc alls här. Läckström kan alltså inte flyta.
peterh skrev:Flint skrev:peterh skrev:Är ellyten utsatt för framspänning innan testen ?
Ingen dc alls här. Läckström kan alltså inte flyta.
Om det inte är förspänt kommer läckström att flyta, testen är alltså en aning tveksam. ( fast tantalen mår heller inte bra
av bakspänning.
Både tantaler och elektrolyter är avsedda för DC offset, inte AC runt noll.
Flint skrev:peterh skrev:Flint skrev:Ingen dc alls här. Läckström kan alltså inte flyta.
Om det inte är förspänt kommer läckström att flyta, testen är alltså en aning tveksam. ( fast tantalen mår heller inte bra
av bakspänning.
Inte mer tveksam än som vanliga kapacitansmätare mäter. Om det ligger dc över kondingen (t.ex. kvarvarande laddning) blir kapacitansvärdet helt fel. Kondingen måste alltså laddas ur före mätning.
peterh skrev:Flint skrev:peterh skrev:Om det inte är förspänt kommer läckström att flyta, testen är alltså en aning tveksam. ( fast tantalen mår heller inte bra
av bakspänning.
Inte mer tveksam än som vanliga kapacitansmätare mäter. Om det ligger dc över kondingen (t.ex. kvarvarande laddning) blir kapacitansvärdet helt fel. Kondingen måste alltså laddas ur före mätning.
Att mäta är stort. Att mäta rätt är större. En ellyt skall ha DC offset, om den s.k. mätapparaten saknar detta är det fel.
Flint skrev:peterh skrev:Flint skrev:Inte mer tveksam än som vanliga kapacitansmätare mäter. Om det ligger dc över kondingen (t.ex. kvarvarande laddning) blir kapacitansvärdet helt fel. Kondingen måste alltså laddas ur före mätning.
Att mäta är stort. Att mäta rätt är större. En ellyt skall ha DC offset, om den s.k. mätapparaten saknar detta är det fel.
Om du menar att det inte går att mäta kapacitans på en urladdad elektrolyt får du nog bevisa det? Jag har en liten LC200A och den lämnar ingen dc och ändå mäter den elektrolyter utan problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster