Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Ja går det?
Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg. Då är det väl oftast tal om aktiv-delning.
Tex kan man tänka sig två förstärkare till en högtalare. En förstärkare till basen och en förstärkare till mid/diskant i en trevägshögtalare. Men med ett passivt filter.
"Vanlig" bi-amping brukar det avrådas från. Vad är problemen med det och går det att lösa de problemen?
Kraniet skrev:Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg. Då är det väl oftast tal om aktiv-delning.
Kraniet skrev:Tex kan man tänka sig två förstärkare till en högtalare. En förstärkare till basen och en förstärkare till mid/diskant i en trevägshögtalare. Men med ett passivt filter.
Kraniet skrev:"Vanlig" bi-amping brukar det avrådas från. Vad är problemen med det och går det att lösa de problemen?
AndersP skrev:Om man hänvisar till artiklar, speciellt sådana som man har skrivit själv, behöver man inte ange någon speciell referens. Årgång, nummer, sida och artikelns namn bör ju folk kunna ta reda på själva. Har man alla nummer av tidningen sedan 30 år, vilket alla borde ha, eller ett fullsorterat bibliotek i närheten som prenumererar är det praktiskt och angenämt att sätta av några timmar åt att leta fram artikeln. Har man inte tillgång till dessa resurser är det tough luck. Det kostar att ligga på topp.
Vill man roa sig litet extra kan man tom utelämna tidningens namn så att bara dom mest insatta ens kan hitta artikeln, men det får nog betraktas som överkurs. Att tidningen är helt okänd för dom flesta är också helt oväsentligt.
IngOehman skrev:Du skriver i förstainlägget dessa två meningar:
"Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg... [*]
..."Vanlig" bi-amping brukar det avrådas från. Vad är problemen med det och går det att lösa de problemen?"
Är nyfiken på (och skulle uppskatta om du hade lust att utveckla) vad det är för fördelar du säger "ju" finns.
PerStromgren skrev:Nu är jag inte Kraniet, men missade du inte ett viktigt tillägg här, i första inlägget? Han skriver "Då är det väl oftast tal om aktiv-delning." Då finns det väl fördelar?
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Du skriver i förstainlägget dessa två meningar:
"Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg... [*]
..."Vanlig" bi-amping brukar det avrådas från. Vad är problemen med det och går det att lösa de problemen?"
Är nyfiken på (och skulle uppskatta om du hade lust att utveckla) vad det är för fördelar du säger "ju" finns.
[*] Nu är jag inte Kraniet, men missade du inte ett viktigt tillägg här, i första inlägget? Han skriver "Då är det väl oftast tal om aktiv-delning." Då finns det väl fördelar?
Kalejdokom skrev:Jag är heller inte Kraniet, men måste ändå kommentera Ingvars sätt att rycka lösa formuleringar ur sitt sammanhang. Vi är nog många som inte formulerar oss 100% korrekt alla gånger - så man måste läsa ut en kontext ur inläggen och inte bara bemöta delar ur ett sammanhang.
Jag tror nog att de flesta tolkar Kraniets andra rad i sitt första inlägg så här:
"Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg, men då är det väl oftast tal om aktiv-delning."
Det syftas helt uppenbart på något som inte har med trådämnets fråga att göra. Jag ser det bara som en inledande kommentar om att det finns högtalare med aktiv delning (och därmed flera förstärkare) och att de ibland kan ha fördelar mot de med passiva filter. T.ex. de flesta studiomonitorer har ju aktiv delning.
På rad tre och fyra i första inlägget kommer sedan själva trådfrågan; om det finns några fördelar med bi-amping av högtalare med passiva filter.
Kalejdokom skrev:Jag är heller inte Kraniet, men måste ändå kommentera Ingvars sätt att rycka lösa formuleringar ur sitt sammanhang. Vi är nog många som inte formulerar oss 100% korrekt alla gånger - så man måste läsa ut en kontext ur inläggen och inte bara bemöta delar ur ett sammanhang.
Jag tror nog att de flesta tolkar Kraniets andra rad i sitt första inlägg så här:
"Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg, men då är det väl oftast tal om aktiv-delning.
Kalejdokom skrev:Det syftas helt uppenbart på något som inte har med trådämnets fråga att göra. Jag ser det bara som en inledande kommentar om att det finns högtalare med aktiv delning (och därmed flera förstärkare) och att de ibland kan ha fördelar mot de med passiva filter. T.ex. de flesta studiomonitorer har ju aktiv delning.Kalejdokom skrev:Kan ha och kan ha. Att de flesta studiomonitorer har aktiv delning gör inte aktiv delning till en fördel.
Men att det ofta delas aktivt när det hade varit bättre att dela passivt är en frpga för sig. Det jag frågade om var vilka fördelar Bi-amping skulle ge.Kalejdokom skrev:På rad tre och fyra i första inlägget kommer sedan själva trådfrågan; om det finns några fördelar med bi-amping av högtalare med passiva filter.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Du skriver i förstainlägget dessa två meningar:
[*] Nu är jag inte Kraniet, men missade du inte ett viktigt tillägg här, i första inlägget? Han skriver "Då är det väl oftast tal om aktiv-delning." Då finns det väl fördelar?
Svante skrev:Det är märkligt hur socialt inkompetent man kan svara på frågor.
IngOehman skrev:Skittråkigt att mobbingkören kör sitt rejs i den här tråden.
IngOehman skrev:Och jag undrar fortfarande vilka fördelar någon föreställer sig finns med Bi-wiring?
Det finns ju fördelar med att driva en högtalare med mer än ett slutsteg. Då är det väl oftast tal om aktiv-delning.
Tex kan man tänka sig två förstärkare till en högtalare. En förstärkare till basen och en förstärkare till mid/diskant i en trevägshögtalare. Men med ett passivt filter.
"Vanlig" bi-amping brukar det avrådas från. Vad är problemen med det och går det att lösa de problemen?
Tangband skrev:Fördelarna med biamping brukar anföras att mot-Emk från baselementen inte modulerar diskant- förstärkaren, som ju bara ”ser” en diskant. Jag vet inte hur stor denna fördel är. Jag antar att goda slutsteg är rätt immuna mot detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster