Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Verkar säljas hos Reference Audio, https://www.referenceaudio.se/produkter ... la-classic
Med den prislappen borde det väl komma hem en reparatör...
Frisk skrev:Kan det vara någon kondensator som inte är med längre? Hade ett lite lite liknande problem på en receiver, verkade ha spänningar etc. Men ville inte riktigt starta ändå...
NADifierad skrev:Det gäller bara att snoka reda på en duktig reparatör, lokalt.
Kanske inte så bara, i och för sig... .
Hade du bott i Karlskrona så hade jag hänvisat dig till Leif på Alebrunnsvägen.... .
Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
hifikg skrev:Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
Ja, Embla från Bladelius
Perfector skrev:hifikg skrev:Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
Ja, Embla från Bladelius
Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?
Figge77 skrev:NAD 208 kommer inte dra sin sista suck. den går alltid att laga.
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Ja, Embla från Bladelius
Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?
Vem vet. Men den är utvecklad i Sverige och tillverkad i Sverige. Och första gången jag hörde den i kombination med ett stort slutsteg från samma firma så gick jag i spinn. Så något gör de rätt. Tyvärr sköter de inte om sina kunder efter köp. Det har fått mig att stryka alla tankar på Bladelius i händelse av att min NAD 208 drar sin sista suck en vacker dag.
Figge77 skrev:har funderat lite till och kommit fram till följande: kallödning på regulator är nog inte troligt då den säkert är ROHS märkt vilket betyder att inget bly är använt i lödtennet. man får elda på som en dåre för å få loss dessa lödningar.
sedan googlade ja fram en bild där jag tyckte mig se panasonic kondingar så då kan vi glömma den teorin också. fota gärna nån konding från sidan så man ser fabrikat, panasonic har ett stort M som i matsuchita
lutar åt nån mjukvaruhistoria här tycker jag.
MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.
Bill50x skrev:MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.
Inte bara på datorsidan. I militära applikationer och tex rymdindustrin använder man fortfarande blyat just pga hållbarheten. Det finns tom företag som konverterar komponenter från blyfritt till blyat för krävande applikationer.
/ B
grubblaren skrev:Jag tippar på en elektrostatisk urladdning via frontpanelen som knäckt CPUn.
All styrning ser ut att komma från kretskortet i frontpanelen.
CD-släden öppnar och stänger, vilket kan ske utan att CPUn behöver användas. Inget annat fungerar, om jag läser tråden rätt.
Liknande symptom går att finna på Tuners, där CPUn (ofta kallad för MPU i radiodelar) är knäckt p.g.a. elektrostatisk urladdning via frontpanelen.
Om försteget är inlämnat på service skall det bli intressant att få svaret på vad felet var.
jansch skrev:Det är nog inte svårt på att få tag i delar....
En sådan liten tillverkare måste ju jobba med standardkomponenter
hifikg skrev:Det är på verkstad nu, Z-hifi i Solna. Lovar att rapportera. Om det är som du tror låter det kostsamt och kanske svårt att få tag i delar.
Z-hifi är inte riktigt den verkstad den var när jag anlitade dem senast, 2011 ungefär, mer om det senare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster