PSpice - vilken variant?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

PSpice - vilken variant?

Inläggav jonasp » 2020-10-06 19:19

Ja, som rubriken säger. Har kladdat ihop ett aktivt delningsfilter, analogt sådant, men filtret är så här långt handräknat. Tänkte simulera filtret i någon modern PSpice-variant för att verifiera min handräkning. Vilken variant rekommenderar elektronikrävarna på forumet? Jag började kladda runt lite i LTSpice från Analog Devices men blir lite knäpp på användargränssnittet.

Vad använder ni? Orcad? Något annat?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Re: PSpice - vilken variant?

Inläggav Morello » 2020-10-06 22:36

LTspice fungerar utmärkt och är gratis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 22:29

Tack för input. Ja, någon slags resultat får man ju! Jag har svårt att vänja mig vid programmet men börjar få kläm på det hela nu. :)
Bilagor
Screenshot 2020-10-07 221054.png
Screenshot 2020-10-07 221054.png (34 KiB) Visad 2240 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-07 22:34

Ett lågpassfilter av ordning sex.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-07 23:27

Det är i själva fallet 5:e ordningens, realiserat med 3 OP-förstärkare. Har klottrat in motsvarande högpassfilterhalva, men se där hade ett räknefel smugit sig in. Det skall jag rätta till, och fundera på var jag bäst justerar Q-värdet och nivåanpassningen för basmodulernas känslighet, men det får bli efter lite nattsömn då dimmorna börjar lägra sig i hjärnkontoret...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 22:38

Nu fungerar både lågpassdel och högpassdel. Högpassdelen (som är den bruskänsligaste) är implementerad med endast en OP. Lågpassdelen är lite klurigare då Q-värdet är justerbart. Den observante läsaren kunde nog gissa att topologin är Sallen-Key på grund av att dämpningen i lågpassektionen avtar vid högre högre frekvenser.

Just nu filas på två parametriska EQ, nätdel (+/-17V) samt utgångssteg (mycket simpelt). Sedan ska jag göra en lite mer noggrann analys av brusnivån.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-15 23:12

Tittade slarvigt. Ordning fem kan du realisera med två st. OP-sektioner om du vill spara pengar :)
Eller varför inte två katodföljare med något fint rör? :D

Man kan också göra ytterligt lågbrusiga och lågdistorderande emitterföljare och bygga Sallen-Key-filter runt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-20 22:05

Haha några rör tillåtes icke i denna konstruktion! Sannolikt ska ett steg kapas så att jag sparar en OP: mest för att det hela blir mer elegant då.

Däremot fick jag snits på min parametriska filterkrets med justerbar frekvens, godhetstal samt nivå:

peq_ltspice.png
peq_ltspice.png (31.9 KiB) Visad 2057 gånger

Börjar som ni ser bli kompis med LTspice. Nätdelen beter sig också som önskas. Den vakne betraktaren observerar en mycket stor stigtid, nätdelen har en stor tidskonstant för att undertrycka rippel. (Utan att överdimensionera reservoaren)

psu_ltspice.png
psu_ltspice.png (39.87 KiB) Visad 2057 gånger

Nu ska jag fundera på hur ingångssteg och utgångssteg ska se ut (simpelt), införa lite mono-omkopplare och liknande bös. Sedan är det att börja sy ihop säcken och rita upp hela schemat i DipTrace.

Sitter och velar om huruvida godhetstalet ska vara justerbart vid delningen. Velar också om hur många PEQ-steg jag ska bygga in i systemet. Specifikationen säger 2 PEQ samt justerbart godhetstal. Men med 3 PEQ kanske det inte behövs och blir mer flexibelt? Nu är det ju undertecknad som skrivit specifikationen så jag får väl förhandla med mig själv. :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-10-21 08:43

Om du har en lång uppstartstid på nätdelen, hur beter den sig vid på och avslag map dina OP? OP drar ju inte så mycket.

En del äldre (som jag inte tror är aktuella) kan ju vara kinkiga.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 08:55

Vid avslag faller spänningen långsamt, just nu lite för långsamt men jag har inte heller lastat den rätt heller. Tänkte jag skulle slippa någon typ av relälösning (rälig lösning?) men vi får se. Det gamla LTS-filtret med något mindre kapacitans i nätdelen slocknar på ungefär en halv sekund ungefär, och denna kommer att ha betydligt fler OP. Varje PEQ-modul behöver 4 OP per kanal, så det blir några stycken...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2020-10-21 08:56

jonasp skrev:Sitter och velar om huruvida godhetstalet ska vara justerbart vid delningen. Velar också om hur många PEQ-steg jag ska bygga in i systemet. Specifikationen säger 2 PEQ samt justerbart godhetstal. Men med 3 PEQ kanske det inte behövs och blir mer flexibelt? Nu är det ju undertecknad som skrivit specifikationen så jag får väl förhandla med mig själv. :D

Tre verkar vara det nya två. :-)

Ska du inte ha bleeder-resistorer på kondingarna?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 09:06

jonasp skrev:Vid avslag faller spänningen långsamt, just nu lite för långsamt men jag har inte heller lastat den rätt heller. Tänkte jag skulle slippa någon typ av relälösning (rälig lösning?) men vi får se. Det gamla LTS-filtret med något mindre kapacitans i nätdelen slocknar på ungefär en halv sekund ungefär, och denna kommer att ha betydligt fler OP. Varje PEQ-modul behöver 4 OP per kanal, så det blir några stycken...

Jag är av uppfattningen att någon typ av lösning för att förhindra oönskade signaler vid på- och avslag skall vara ett krav för att få förse apparaten ifråga med CE-märke! ;)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-10-21 09:58

Är reläet nödvändigt för att uppfylla EMC eller LVD direktivet?

Övriga underliggande regelverk ser jag inte som applicerbara, exempelvis PED eller ATEX :)

Huruvida apparaten kan innebära en risk för hälsa , miljö , djur eller framför allt saker är väl diskuterbart. På/avslagstransienter kan skada exempelvis anslutna högtalare.

(jag har noterat smileyn men jag vill veta om det finns ngn form av krav på detta i verkligheten, och jag är fullt medveten om att mitt hemmabygge för eget bruk INTE är satt på marknaden som det definieras i CE direktivet, men jag likafullt har fullt ansvar för dess effekter)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 11:32

bomellberg skrev:Tre verkar vara det nya två. :-)

Ska du inte ha bleeder-resistorer på kondingarna?

Om tre är det nya svarta så får det kanske bli tre! :D

Det finns inga dedikerade sådana resistorer i kretsen, de som finns hjälper till men ger som det ser ut nu väldigt långsam urladdning. Typ 10s. Apparaten bör väl tystna på ett snyggt sätt inom 1s vid avslag, eller liknande?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 11:32

Morello skrev:
Jag är av uppfattningen att någon typ av lösning för att förhindra oönskade signaler vid på- och avslag skall vara ett krav för att få förse apparaten ifråga med CE-märke! ;)

Skall det vara ett krav eller är det ett krav? :wink:

Givetvis ska det tillses att apparaten uppför sig snyggt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Jon Asp gör aktivt delningsfilter (Re: PSpice - vilken varia

Inläggav jonasp » 2020-10-21 22:15

Morello skrev:Jag är av uppfattningen att någon typ av lösning för att förhindra oönskade signaler vid på- och avslag skall vara ett krav för att få förse apparaten ifråga med CE-märke! ;)

Har du (eller någon annan) ett förslag på lämplig kretslösning för detta? Finns det någon god praxis för hur sådant implementeras i denna typ av apparat?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 22:23

Medelst ett småsignalrelä. Hur det ddrivs beros ju lite på. Har man en mikroprofessor tar man lämpligen signal från den. Annars gör man någon enkel analog lösning med en RC-länk som definierar påslagsfördröjningen. För att reläet skall släppa omedelbart efter avslag kan tex tillse att matningen till reläkretsen sker medelst separat likluktare och en mindre glättningskondensator.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 22:32

Tack för svar.

Hmmm. Sistnämnda lösning låter väldigt enkelt. Reläet klarar sig väl då med en hafsig halvvågslikriktning. Det ska jag nog kunna kasta ihop.

Mikroprofessor slänger jag in i mitt nästa projekt... dock inte detta!

Morello skrev:... sker medelst separat likluktare ...

Likluktare? Det känns som jag får leta på annan plats än Elfa efter dessa! :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 22:38

En likluktare är egentligen en likriktare av selen-typ, vilka kunde lukta illa. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-31 16:37

Så, vad tycker panelen. Ska PEQ vara justerbart separat för höger/vänster kanal eller ska båda kanalerna tillgodogöra sig samma ekvalisering?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-01 13:39

Behöver du det?
Hur mycket jobb är det att implementera?
Hur stor risk är det att något går på tok med kanalseparerad PEQ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-01 16:35

Tja, redan en kanals PEQ kräver 2-spårspot för frekvensjusteringen. Synkronisering mellan kanalerna kommer nog att göra layouten rätt hårig, med andra ord. Det går åt 4 op per kanal och eq-block med min nuvarande implementation.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-01 21:49

Och jag antar att linjäritetsproblem i en vanlig pot kommer ställa till det, om man inte kan använda gamla tricket med en linjär linjärpot parallell med en resistor på rätt ställe?

Är digitalpot intressant? Eller för low fi? Förutom att det kräver en MCU någonstans.

Låter som det skall hållas enkelt .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-01 22:06

Vad skall man med pottar till i ett digitalt försteg som styrs med en app? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-01 22:58

rikkitikkitavi skrev:Och jag antar att linjäritetsproblem i en vanlig pot kommer ställa till det, om man inte kan använda gamla tricket med en linjär linjärpot parallell med en resistor på rätt ställe?

Är digitalpot intressant? Eller för low fi? Förutom att det kräver en MCU någonstans.

Låter som det skall hållas enkelt .

Mmm. Enkelt är nog ledordet. Om man kan monokoppla basområdet och det implementeras lagom slugt får man plötsligen tillgång till dubbelt så många parametriska EQ när man monokopplar som man hade i stereo, förutsatt att de är individuellt ställbara. :!:

Nej, tänkte inte ha en professor i denna maskin - den blir strikt analog. Vilket känns befriande på något vis. När det begav sig skissade Anders upp vissa vilda idéer till ett digitalt försteg, men de kräver (uppenbarligen) DSP. Jag har dessutom lite vidlyftiga idéer till vad man ska kunna åstadkomma med en sådan apparat, men då blir det plötsligt inte längre ett hanterligt enmansprojekt som kan utföras på kvällar och helger...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-02 00:26

Jojo. Satt och räknade på bruset i motstånden i LP-delen och kom fram till -137 dB (ref. 1V). 8O :lol: Jag kanske kan kosta på att öka motståndvärdena något så jag får mer hanterbara kapacitanser... :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-02 09:58

Med en DSP är bara himelen(som Anders skulle sagt) och lilltroll begränsningen :)

Men ett digitalt försteg vill man ha för att använda en digital volymkontroll och fjärrkontroll, det löser man med valfri MCU/Arduino/Hallondator. Men det är ett helt annat projekt.
Kan man bara lösa det med potar på ett bra (och bokstavligen akkurat) sätt är det ju hanterbart på en helt annan nivå.

Jag kom så långt att jag byggde en ny analogdel till mitt DCX2496 för att minska bruset, det kändes som hanterbart, DCXen var alltså bara ett kretskort med en DSP motor på. En ny nätdel (analog) blev det också) . På veroboard dessutom, haha, så mycket för layout :) Jag är ju bara en sketen kemist, och inte elnisse.

vadå hanterbara kapacitanser...
Bilagor
kondingar.jpg
kondingar.jpg (1.12 MiB) Visad 1792 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-02 11:47

Kul projekt med DCX2496! :D

Angående hanterbara kapacitanser har jag en nätdel här på jobb med med 6800 uF vid 1350VDC... :)

Största kondingen hittills är 1,5 uF så ingen ko på isen egentligen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 11:50

petersteindl skrev:Vad skall man med pottar till i ett digitalt försteg som styrs med en app? :)

Det är inte Ikea- eller Butrix-produkter vi pratar om här. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-02 11:53

Morello skrev:
petersteindl skrev:Vad skall man med pottar till i ett digitalt försteg som styrs med en app? :)

Det är inte Ikea- eller Butrix-produkter vi pratar om här. :)

:?:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Teknikforum