USB C kabel från biltema?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

USB C kabel från biltema?

Inläggav niklasmagnus » 2022-09-26 21:30

Behöver en längre USB C kabel till Umik-1, gärna 5 m men det blir rätt dyrt. Dock inte från biltema, 49kr, men är det något att ha?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorkablar/usb-type-c/usb-kabel-med-typ-c-kontakt-2000045458

Användarvisningsbild
smile

Re: USB C kabel från biltema?

Inläggav smile » 2022-09-26 21:34

Har du verkligen USB C på din umik-1?

Det har inte jag på min.
Snarare en mini-usb har jag för mig.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2022-09-26 21:59

smile skrev:Har du verkligen USB C på din umik-1?

Det har inte jag på min.
Snarare en mini-usb har jag för mig.

Jepp USB C på min.

miniUSB connector (v1 / Before Jan 2021)
USB Type C connector (v2 / After Jan 2021)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-09-26 22:12

Ok, bra, då har du full koll!

Det enda jag kan bidra med till ursprungsfrågan är att deras 5 meters kabel fungerar bra med min mobiltelefon, både ström och data kommunikation är ok.
Hur det fungerar med umik är för mig okänt. :)

jansch

Inläggav jansch » 2022-09-26 23:32

niklasmagnus skrev:Behöver en längre USB C kabel till Umik-1, gärna 5 m men det blir rätt dyrt. Dock inte från biltema, 49kr, men är det något att ha?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorkablar/usb-type-c/usb-kabel-med-typ-c-kontakt-2000045458

USB är en internationell standard och så även USB C. Då det är en digital signalöverföring finns inte "lite bättre" eller "lite sämre". Antingen uppfyller kabeln standarden eller inte. Rent mänskligt kan det vara svårt att acceptera detta, men så är det helt enkelt.

Sedan kan det ju finnas miljöer som t.ex kräver extra draghållfasthet, upprepade och många i/urkopplingar, väldigt följsam kabel vid låga temperaurer, starkt störskydd i elektrisk/magnetiska fält osv. men då är man långt ifrån normal användning och normal hemmiljö,

Fundera istället - om jag köper en dyr "fancy special USB-kabel" finns det då risk att den fungerar sämre än Biltemakabeln? Troligtvis fungerar den dyra kabeln lika bra som Biltemas - den skall ju trots allt uppfyla standarden.....men man vet aldrig (om man inte kan mäta)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-27 09:22

Det är väl tillverkaren själv som påstår att produkten uppfyller standarden, inte något oberoende testinstitut. Sedan är det upp till köparen att välja en produkt från någon som man litar på. T.ex en masstillverkare eller en tillverkare av audiofilprodukter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2022-09-27 09:43

För 49 SEK är det väl bara att prova.

Jag har kört med många billiga USB-kablar genom åren. En del har gått sönder "direkt" en del har hållit "för alltid". Men det samma gäller för märkeskablar (dock inte hifi-märken) som varit dyrare. Så jag skulle säga att det är ett lotteri.

Jag har haft någon enstaka som kommit med någon billig pryl som helt enkelt inte funkat från början. Dom flesta USB-kablar jag har haft som gått sönder har börjat glappa vid kontakterna - det kan ju undvikas genom att vara försiktig.

Som Janch säger så är felet digitalt. Så kabeln kommer att fungera eller inte fungear eller fungera ibland (vid glapp eller externa störningar). Du kommer alltså att märka om det är fel.

Du kommer INTE få mätvärden som ligger några decibel fel på några enstaka frekvenser pga USB-kabeln.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-09-27 10:58

Jag har däremot stor erfarenhet av usb kablar som inte är bra. Framförallt när det gäller kapacitet att driva ström hungriga apparater via usb. Där är det ofta lämpligt att satsa på lite bättre kvalitet.
Sånt kan driva en till vansinne vid felsökning. Ibland har jag även stött på usb kablar som saknar data delen, alltså endast för laddning.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2022-09-27 11:11

Med utgångspunkt i vad elektronik och tillbehör kostar idag och att utvecklingen bara gör saker billigare kan jag tycka att 49 kr för 5 m standard USB kabel är vad det borde kosta. Så jag provar.
Tack :D

jansch

Inläggav jansch » 2022-09-27 20:17

paa skrev:Det är väl tillverkaren själv som påstår att produkten uppfyller standarden, inte något oberoende testinstitut. Sedan är det upp till köparen att välja en produkt från någon som man litar på. T.ex en masstillverkare eller en tillverkare av audiofilprodukter.

Nja, det finns faktiskt en certifiering (USB-IF certified) men få tillverkare nyttjar möjligheten. Då finns det en logga på kabeln om tillverkaren har bemödat sig.
Det är nog klart bättre om "datorbranschen" utvecklar USB-kablar än "audiofilmarknaden", två helt olika synsätt och kompetenser.

En USB-kabel är inte direkt "high tec". Standarden bygger på "balanserad" signal, alltså data+ och data -, vilket medför att praktiska krav blir mycket moderata.
Dessutom är signalnivån hög, ca 3 volt, vilket ska jämföras med analog teknik där max signal är mellan 200mv och 2volt och där önskad dynamik resulterar i signaler i mikrovoltsområdet och då utan störningar.
Lite rått kan man säga att en USB-kabel tål 10.000tals högre störnivåer än en vanlig RCAkabel.

Det finns heller inget som helst samband mellan den önskade slutliga anloga signalen och den digitala signalen avseende kvalitet. Påståenden som t.ex "bättre bas/krispigare diskant/bättre dynamik/fastare bas/nu hör jag triangeln/mm" är totalt horribla. Det är helt enkelt en omöjlighet att manipulera USBprotokollet så.

Nu är det ju vissa som anser/tror att USB är en analog signal. Så är det inte, att man ser en bärvåg på oscilloshopet betyder inte att kodningen är analog.
Detta kräver nog en helt egen tråd om man skall reda ut begreppen helt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-04 21:15

En seriös tillverkare som Benchmark media system, avråder direkt från att använda fantasifulla USBkablar.
Även Bryston delar den inställningen.

Testa du Biltemas kabel.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-04 21:48

Även om alla "hela" USB kablar kan förväntas låta likadant :| Så inbär ju inte det att kvalitén är jämbördig, många "billiga"/"dåliga" kablar är ju konstruerade med en osedvanligt kort förväntat liv! Hållfastheten på kontakt don ock dylikt är ofta så dålig att glapp uppstår snarare förr än senare :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2022-10-04 22:44

Kan bara konstatera att kabeln verkar fungera för ändamålet. Köra en punkt i Dirac utan några error eller dylikt.

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-05 01:08

dewpo skrev:Även om alla "hela" USB kablar kan förväntas låta likadant :| Så inbär ju inte det att kvalitén är jämbördig, många "billiga"/"dåliga" kablar är ju konstruerade med en osedvanligt kort förväntat liv! Hållfastheten på kontakt don ock dylikt är ofta så dålig att glapp uppstår snarare förr än senare :wink:

Det där är fulretorik då de flesta tester visar att det generellt inte finns ett samband billig = dålig när det gäller USB kablage*. Du hade lika gärna skrivit "dyra"/"dåliga" vilket hade varit ungefär lika sant. Korrekt är dock att inte koppla ihop kvalitet med pris oavsett teknisk kvalitet, handhavande eller hållbarhet (vid normal användning).

Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.

Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den kvalitet man önskar uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.

* Undantaget är dock "hifi/high end"-tidningar och deras tester med målande beskrivningar om "svärta" och taktfasthet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-05 08:53

jansch skrev:Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.

Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den kvalitet man önskar uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.

Så är det. Jag har jobbat mycket åt bilindustrin. Storserier tillverkade vid ett löpande band blir bäst.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-05 10:14

RJohan skrev:
jansch skrev:Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.

Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den "kvalitet" man "önskar" uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.

Så är det. Jag har jobbat mycket åt bilindustrin. Storserier tillverkade vid ett löpande band blir bäst.

Problemet med de allra billigaste kablarna är ju förstås inte att man inte uppnår den "kvalitén" man "önskar" uppnå utan att det är precis den väldigt kortfristiga kvalitén som ger mycket återköp man försöker att åstadkomma :wink: Kablar ett snäpp upp i pris segmentet typ denna Linocell Premium Kevlar är definitivt bättre kablar än den allra billigaste skiten.

OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2022-10-05 11:31

dewpo skrev:OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!

Normalt handhavande förutsätter att folk har samma syn på vad normalt är.

Ett exempel: för mig är det normalt att alltid dra ur en kabel genom att man tar tag i kontaktdonet. Resten av min familj delar inte den uppfattningen. Normalt för dom är man tar tag i den del av kabeln som är närmast till hands och drar. Det är oavsett om det är 220V till dammsugaren eller USB-kablar. Det slutar i prinicip alltid med att USB-kablar som kopplas i och ur av familjen går sönder oavsett kvalitet på kontaktdonen, så jag har gått över till att alltid köpa dom billigaste. Ett tag försökte jag förklara men jag har kommit på att mina pedagogiska egenskaper inte är på topp.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-05 14:01

dewpo skrev:OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!

Gammaldags svensk cykel utan växlar => Jag kliver av och leder den uppför backarna.

Billig Biltema med 21 växlar => Lägsta växeln och så vevar jag mej ledigt upp.

Jo, den ena håller antagligen längre än den andra...

Men visst, din kevlarkabel håller säkert bättre om man sliter i och ur den jämt. Ska fundera på det nästa gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-05 14:23

mn12 skrev:Normalt handhavande förutsätter att folk har samma syn på vad normalt är.

Ett exempel: för mig är det normalt att alltid dra ur en kabel genom att man tar tag i kontaktdonet. Resten av min familj delar inte den uppfattningen. Normalt för dom är man tar tag i den del av kabeln som är närmast till hands och drar. Det är oavsett om det är 220V till dammsugaren eller USB-kablar. Det slutar i prinicip alltid med att USB-kablar som kopplas i och ur av familjen går sönder oavsett kvalitet på kontaktdonen, så jag har gått över till att alltid köpa dom billigaste. Ett tag försökte jag förklara men jag har kommit på att mina pedagogiska egenskaper inte är på topp.

Beklagar att din familj inte kan lära sig ett vettigt handhavande. Får
hoppas på att skolan gör en insats, om du har barn där. Men där har
man väl fullt upp med att fundera kring vilket kön barnen egentligen har.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2022-10-05 15:26

E skrev:
mn12 skrev:Normalt handhavande förutsätter att folk har samma syn på vad normalt är.

Beklagar att din familj inte kan lära sig ett vettigt handhavande. Får
hoppas på att skolan gör en insats, om du har barn där. Men där har
man väl fullt upp med att fundera kring vilket kön barnen egentligen har.

Mvh E*

Oj - det går inte att ha en tråd om något utan att gubbgnäll utan någon helst kunskap måste luftas för att någon alltid känner att livet sprang förbi och var orättvist.

I skolan lär dom sig massa bra saker om hur världen fungerar. Sådana här saker fick inte jag heller lära mig i skolan, det fick jag lära mig hemma. Jag måste erkänna att jag inte gjorde allt rätt som barn heller utan att jag i min ungdom dragit ur sladdar fel, stängt dörrar fel, hängt på kylskåpsdörren och vägt på stolen. Oftast växer man ifrån det när man får betala själv. Jag antar att mina barn kommer att göra det på samma sätt som jag och många andra.

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-05 23:31

dewpo skrev:
RJohan skrev:

Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den "kvalitet" man "önskar" uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.

Problemet med de allra billigaste kablarna är ju förstås inte att man inte uppnår den "kvalitén" man "önskar" uppnå utan att det är precis den väldigt kortfristiga kvalitén som ger mycket återköp man försöker att åstadkomma :wink: Kablar ett snäpp upp i pris segmentet typ denna Linocell Premium Kevlar är definitivt bättre kablar än den allra billigaste skiten.

OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!

Nu är du där igen! Billigast = skit.
Det är ett påhittat samband. Så är det inte.

I "proffsvärlden" väljer man kablar efter behov då då det är helt onödigt att en kabel skall vara bra på massa egenskaper som inte nyttjas (jämför att bygga en bil för alla miljöer). Det resulterar i att kabeln blir opraktisk, halvbra på det mesta och onödigt dyr.

Är draghållfasthet viktigt så fokuserar man på det, är det viktigt att en kabel går att klämma i en dörr eller fönster så fokuserar man på det.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-06 18:08

jansch skrev:Är draghållfasthet viktigt så fokuserar man på det, är det viktigt att en kabel går att klämma i en dörr eller fönster så fokuserar man på det.

Och vill man att kabeln ska bli billigare än vad som går att åstadkomma utan att miljön och förtagets anställda lider samtidigt som man drar in nån krona på återköp så fokuserar man på det :wink: Vill du verkligen få människor att tro att det inte kostar något att åstadkomma bra saker? Det här börjar likna talesättet "gratis är gott" alltså att vad som helst är bra bara det är billigt nog :? Om det nu är så? Gäller det allt? Eller bara kablar? Om enda anledningen till att betala lite mer för en kabel är att sedan tar lite bättre hand om den? Så är väl det också en okej anledning?

Och ja min erfarenhet är att det billigaste sakerna som säljs i vår värld är skit!

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-06 21:15

dewpo skrev:
jansch skrev:Är draghållfasthet viktigt så fokuserar man på det, är det viktigt att en kabel går att klämma i en dörr eller fönster så fokuserar man på det.

Och vill man att kabeln ska bli billigare än vad som går att åstadkomma utan att miljön och förtagets anställda lider samtidigt som man drar in nån krona på återköp så fokuserar man på det :wink: Vill du verkligen få människor att tro att det inte kostar något att åstadkomma bra saker? Det här börjar likna talesättet "gratis är gott" alltså att vad som helst är bra bara det är billigt nog :? Om det nu är så? Gäller det allt? Eller bara kablar? Om enda anledningen till att betala lite mer för en kabel är att sedan tar lite bättre hand om den? Så är väl det också en okej anledning?

Och ja min erfarenhet är att det billigaste sakerna som säljs i vår värld är skit!

Jag vill verkligen inte få folk att tro att kablar är "gratis" -helt rätt! En USB kabel, standardlängd, för normalt inomhusbruk kan kosta sådär 100 SEK i konsumentled, kostar den mycket mer så är det något som är sjukt.

Det är ju upp till dej att "betala lite mer", för att du då sköter kabeln bättre. Jag sköter om alla mina kablar oavsett pris.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-06 22:31

Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.

Poängen är att kvalitet eller duglighet inte per automatik följer pris, men detta är såklart med nödvändighet sant i båda riktningarna. Och ska man nu spara på resurserna ska man dessutom inte betala för något man inte behöver! (Exempel: en 3 meter thunderbolt 4~kabel är slöseri om man bara behöver en 3 meter usb-c för att ladda telefonen….)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-10-07 00:55

Då kommer jag med odiskutabla vetenskapliga fakta så att vi kan få slut på spekulationerna.

Jag köpte en gång en laddkabel på Cirkel K i sollentuna för att jag glömt min hemma och jag var ute och agerade chaufför, någon tid senare så råkade sagda kabel ramla ner bredvid sätet och hamna utanför bilen när jag stängde dörren.
Så hängdes och slängandes åkte denna kabel hela vägen med mig från enskede till uppsala och tro på fan, fast den snygga kevlarxtrumpan var uppfläkt och det borstade aluminiumet på kontakten hade slipats ner så att det nästan var hål så funkade kabeln felfritt i ytterligare 6 månader innan nån pundare snodde den ur bilen vid ett inbrott.

Så jag har 100% anekdotiska bevis på att fräsiga kablar som köpes dyrt på bensinmackar i Sollentuna är av en enastående kvalitet som inte alls kan jämföras med skit, som förövrigt har stigit oerhört mycket i pris sedan rysslands krig i Ukraina vilket innebär en global brist på konstgödsel, så "the real shit" är numera guld värt om man har tillgång till det, så det är inget som skall dissas.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-07 12:15

jonasp skrev:Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.

Poängen är att kvalitet eller duglighet inte per automatik följer pris, men detta är såklart med nödvändighet sant i båda riktningarna. Och ska man nu spara på resurserna ska man dessutom inte betala för något man inte behöver! (Exempel: en 3 meter thunderbolt 4~kabel är slöseri om man bara behöver en 3 meter usb-c för att ladda telefonen….)

Ni har nog rätt om att just kablar är en produkt som går att tillverka till ett lågt pris och ändock upprätthålla någon form av kvalité. Men sett till ett flertal andra produkter på marknaden så är den enorma prispressen ett problem! Att konsumenter förväntar sig att produkter skall vara billigare än vad som möjligt att producera på ett miljömässigt, etiskt korrekt sätt med upprätthållen kvalité är inte hållbart. Massvis av billiga produkter som på sin höjd fungerar som det var tänkt en kort period vänder hemma hos oss mänskor och slutar på tippen. Samhället omsätter istället för att byggas upp miljön lider och i slutändan finns ingen vinnare. Att det sen om man försöker köpa något bra och behålla lite längre är en stor risk att gå på en mina och råka ut för en lurendrejare som påskiner att deras produkter är bättre än de är gör ju inte det hela bättre. Kvalitén och livslängden på produkter måste öka och hjulen snurra inte saktare men effektivare, dessvärre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-07 12:30

För några år sedan besökte jag en av alla dessa audioproduktfabriker i Shenzhen och såg en ovanligt snygg USB-kabel som ingick i sortimentet. Jag kommenterade detta för fabrikschefen som direkt plockade upp en näve och gav dem till mig.

Detta säger en hel del om tillverkningskostnaden. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-10-07 16:38

dewpo skrev:
jonasp skrev:Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.

Ni har nog rätt om att just kablar är en produkt som går att tillverka till ett lågt pris och ändock upprätthålla någon form av kvalité. Men sett till ett flertal andra produkter på marknaden så är den enorma prispressen ett problem! Att konsumenter förväntar sig att produkter skall vara billigare än vad som möjligt att producera på ett miljömässigt, etiskt korrekt sätt med upprätthållen kvalité är inte hållbart. Massvis av billiga produkter som på sin höjd fungerar som det var tänkt en kort period vänder hemma hos oss mänskor och slutar på tippen. Samhället omsätter istället för att byggas upp miljön lider och i slutändan finns ingen vinnare. Att det sen om man försöker köpa något bra och behålla lite längre är en stor risk att gå på en mina och råka ut för en lurendrejare som påskiner att deras produkter är bättre än de är gör ju inte det hela bättre. Kvalitén och livslängden på produkter måste öka och hjulen snurra inte saktare men effektivare, dessvärre.

Vi ( både privatpersoner och företag) fokuserar allt på priset i stället för att mera seriöst se vad man får
för pengarna. Se bara på förra spårvagnsupphandlingen där vi fick skräp från italien.

Som privatperson duger det inte att konsekvent köpa billigaste telefonen/datorn/TV då hamnar man förr eller
senare i problem.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2022-10-07 17:11

I-or skrev:För några år sedan besökte jag en av alla dessa audioproduktfabriker i Shenzhen och såg en ovanligt snygg USB-kabel som ingick i sortimentet. Jag kommenterade detta för fabrikschefen som direkt plockade upp en näve och gav dem till mig.

Detta säger en hel del om tillverkningskostnaden. :mrgreen:

Och om kabeln kostar 10, 100, 1000 eller 10000 i valfri valuta vet vi intet. Priset har inte någon direkt koppling till kvalitet.

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-07 23:14

peterh skrev:
dewpo skrev:

Vi ( både privatpersoner och företag) fokuserar allt på priset i stället för att mera seriöst se vad man får
för pengarna. Se bara på förra spårvagnsupphandlingen där vi fick skräp från italien.

Som privatperson duger det inte att konsekvent köpa billigaste telefonen/datorn/TV då hamnar man förr eller
senare i problem.

Jag antar att spårvagnarna köptes av kommunen.....

Är det "offentligheten" som köper dyrare grejor, typ stat, kommun och regioner (f.d. landstingen) måste man uppfylla LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och det är inte lätt!
Lite förenkat uttryckt- den som uppfyller kravspecen bäst blir då leverantör. Det är enormt svårt att påförhand, i teorin, skriva en kravspec som sedan resulterar i den bästa leveransen i verkliga livet. Exemplen är många där vinnande offert inte svarar mot det verkliga behovet och blir helt enkelt är en misslyckad upphandling.....tyvärrr.

Nästa

Återgå till Teknikforum