Moderator: Redaktörer
smile skrev:Har du verkligen USB C på din umik-1?
Det har inte jag på min.
Snarare en mini-usb har jag för mig.
niklasmagnus skrev:Behöver en längre USB C kabel till Umik-1, gärna 5 m men det blir rätt dyrt. Dock inte från biltema, 49kr, men är det något att ha?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorkablar/usb-type-c/usb-kabel-med-typ-c-kontakt-2000045458
paa skrev:Det är väl tillverkaren själv som påstår att produkten uppfyller standarden, inte något oberoende testinstitut. Sedan är det upp till köparen att välja en produkt från någon som man litar på. T.ex en masstillverkare eller en tillverkare av audiofilprodukter.
dewpo skrev:Även om alla "hela" USB kablar kan förväntas låta likadantSå inbär ju inte det att kvalitén är jämbördig, många "billiga"/"dåliga" kablar är ju konstruerade med en osedvanligt kort förväntat liv! Hållfastheten på kontakt don ock dylikt är ofta så dålig att glapp uppstår snarare förr än senare
jansch skrev:Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.
Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den kvalitet man önskar uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.
RJohan skrev:jansch skrev:Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.
Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den "kvalitet" man "önskar" uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.
Så är det. Jag har jobbat mycket åt bilindustrin. Storserier tillverkade vid ett löpande band blir bäst.
dewpo skrev:OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!
dewpo skrev:OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!
mn12 skrev:Normalt handhavande förutsätter att folk har samma syn på vad normalt är.
Ett exempel: för mig är det normalt att alltid dra ur en kabel genom att man tar tag i kontaktdonet. Resten av min familj delar inte den uppfattningen. Normalt för dom är man tar tag i den del av kabeln som är närmast till hands och drar. Det är oavsett om det är 220V till dammsugaren eller USB-kablar. Det slutar i prinicip alltid med att USB-kablar som kopplas i och ur av familjen går sönder oavsett kvalitet på kontaktdonen, så jag har gått över till att alltid köpa dom billigaste. Ett tag försökte jag förklara men jag har kommit på att mina pedagogiska egenskaper inte är på topp.
E skrev:mn12 skrev:Normalt handhavande förutsätter att folk har samma syn på vad normalt är.
Ett exempel: för mig är det normalt att alltid dra ur en kabel genom att man tar tag i kontaktdonet. Resten av min familj delar inte den uppfattningen. Normalt för dom är man tar tag i den del av kabeln som är närmast till hands och drar. Det är oavsett om det är 220V till dammsugaren eller USB-kablar. Det slutar i prinicip alltid med att USB-kablar som kopplas i och ur av familjen går sönder oavsett kvalitet på kontaktdonen, så jag har gått över till att alltid köpa dom billigaste. Ett tag försökte jag förklara men jag har kommit på att mina pedagogiska egenskaper inte är på topp.
Beklagar att din familj inte kan lära sig ett vettigt handhavande. Får
hoppas på att skolan gör en insats, om du har barn där. Men där har
man väl fullt upp med att fundera kring vilket kön barnen egentligen har.
Mvh E*
dewpo skrev:RJohan skrev:jansch skrev:Människor har ibland förutfattade meningar, en viss bias, att man alltid får bättre grejor för mer pengar.
Massproduktion idag är vanligtvis ett bättre sätt att säkra den "kvalitet" man "önskar" uppnå. Småserier, och då handgjorda, har normalt större spridning avseende tänkt och uppnådd kvalitetsnivå.
Så är det. Jag har jobbat mycket åt bilindustrin. Storserier tillverkade vid ett löpande band blir bäst.
Problemet med de allra billigaste kablarna är ju förstås inte att man inte uppnår den "kvalitén" man "önskar" uppnå utan att det är precis den väldigt kortfristiga kvalitén som ger mycket återköp man försöker att åstadkommaKablar ett snäpp upp i pris segmentet typ denna Linocell Premium Kevlar är definitivt bättre kablar än den allra billigaste skiten.
OT jag känner personer som tycker att normalt handhavande på en cykel är att man kliver av och går i uppförsbackar, att kräva att saker håller även lite slitage är förstås inte normalt!
jansch skrev:Är draghållfasthet viktigt så fokuserar man på det, är det viktigt att en kabel går att klämma i en dörr eller fönster så fokuserar man på det.
dewpo skrev:jansch skrev:Är draghållfasthet viktigt så fokuserar man på det, är det viktigt att en kabel går att klämma i en dörr eller fönster så fokuserar man på det.
Och vill man att kabeln ska bli billigare än vad som går att åstadkomma utan att miljön och förtagets anställda lider samtidigt som man drar in nån krona på återköp så fokuserar man på detVill du verkligen få människor att tro att det inte kostar något att åstadkomma bra saker? Det här börjar likna talesättet "gratis är gott" alltså att vad som helst är bra bara det är billigt nog
Om det nu är så? Gäller det allt? Eller bara kablar? Om enda anledningen till att betala lite mer för en kabel är att sedan tar lite bättre hand om den? Så är väl det också en okej anledning?
Och ja min erfarenhet är att det billigaste sakerna som säljs i vår värld är skit!
jonasp skrev:Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.
Poängen är att kvalitet eller duglighet inte per automatik följer pris, men detta är såklart med nödvändighet sant i båda riktningarna. Och ska man nu spara på resurserna ska man dessutom inte betala för något man inte behöver! (Exempel: en 3 meter thunderbolt 4~kabel är slöseri om man bara behöver en 3 meter usb-c för att ladda telefonen….)
dewpo skrev:jonasp skrev:Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.
Poängen är att kvalitet eller duglighet inte per automatik följer pris, men detta är såklart med nödvändighet sant i båda riktningarna. Och ska man nu spara på resurserna ska man dessutom inte betala för något man inte behöver! (Exempel: en 3 meter thunderbolt 4~kabel är slöseri om man bara behöver en 3 meter usb-c för att ladda telefonen….)
Ni har nog rätt om att just kablar är en produkt som går att tillverka till ett lågt pris och ändock upprätthålla någon form av kvalité. Men sett till ett flertal andra produkter på marknaden så är den enorma prispressen ett problem! Att konsumenter förväntar sig att produkter skall vara billigare än vad som möjligt att producera på ett miljömässigt, etiskt korrekt sätt med upprätthållen kvalité är inte hållbart. Massvis av billiga produkter som på sin höjd fungerar som det var tänkt en kort period vänder hemma hos oss mänskor och slutar på tippen. Samhället omsätter istället för att byggas upp miljön lider och i slutändan finns ingen vinnare. Att det sen om man försöker köpa något bra och behålla lite längre är en stor risk att gå på en mina och råka ut för en lurendrejare som påskiner att deras produkter är bättre än de är gör ju inte det hela bättre. Kvalitén och livslängden på produkter måste öka och hjulen snurra inte saktare men effektivare, dessvärre.
I-or skrev:För några år sedan besökte jag en av alla dessa audioproduktfabriker i Shenzhen och såg en ovanligt snygg USB-kabel som ingick i sortimentet. Jag kommenterade detta för fabrikschefen som direkt plockade upp en näve och gav dem till mig.
Detta säger en hel del om tillverkningskostnaden.
peterh skrev:dewpo skrev:jonasp skrev:Dewpo, du måste skilja på ”billigt är hur bra som helst” och ”tillräckligt bra behöver inte vara dyrt”. Att göra en tillräckligt bra USB-kabel är inte dyrt med dagens teknik och massproduktion. En dyrare kabel än den tillräckligt bra är naturligtvis inte bättre bara för att den är dyrare. Detta står inte i motsatsförhållande till att en ännu billigare kan vara sämre.
Ni har nog rätt om att just kablar är en produkt som går att tillverka till ett lågt pris och ändock upprätthålla någon form av kvalité. Men sett till ett flertal andra produkter på marknaden så är den enorma prispressen ett problem! Att konsumenter förväntar sig att produkter skall vara billigare än vad som möjligt att producera på ett miljömässigt, etiskt korrekt sätt med upprätthållen kvalité är inte hållbart. Massvis av billiga produkter som på sin höjd fungerar som det var tänkt en kort period vänder hemma hos oss mänskor och slutar på tippen. Samhället omsätter istället för att byggas upp miljön lider och i slutändan finns ingen vinnare. Att det sen om man försöker köpa något bra och behålla lite längre är en stor risk att gå på en mina och råka ut för en lurendrejare som påskiner att deras produkter är bättre än de är gör ju inte det hela bättre. Kvalitén och livslängden på produkter måste öka och hjulen snurra inte saktare men effektivare, dessvärre.
Vi ( både privatpersoner och företag) fokuserar allt på priset i stället för att mera seriöst se vad man får
för pengarna. Se bara på förra spårvagnsupphandlingen där vi fick skräp från italien.
Som privatperson duger det inte att konsekvent köpa billigaste telefonen/datorn/TV då hamnar man förr eller
senare i problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster