Scan Speakelement - perfekt for sluten box

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Scan Speakelement - perfekt for sluten box

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-12 20:16

Hejsan,

Jag har testat lite med Peerless SLS tiotummare i slutet kavitet. Funkar bra men mycket vill ha mer...

Nån som har testat eller funderat på detta element?
Bild

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=106"

Simuleringar verkar ge mycket bra prestanda i rätt liten sluten låda men en enda nackdel - kräver mycket effekt. Men effekt är ju förhållandevis billigt.

Vad får ni för resultat om ni simulerar detta element (i sluten eller portad enligt egna ideal)?

[:)]
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-12 20:34

alltså inget ont om det elementet (jag har inte hört det) men denna

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=27

har ju mycket större konyta samt 1cm längre slaglängd....å dessutom 1000lappen billigare :) perfans för en sluten lådda också....

fast det kanske är för vanligt?

dags kanske att beställa några element med egna specs ?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-12 21:03

Kraver storre lada men annars ett helt OK alternativ, Haakan. Hogre kanslighet och storre membranarea.

Sjalvklart kommer egna element att ta fram. Finns redan ett 18 cm's eget bas/mellan med "mitt namn pa".
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-12 21:04

EngelholmAudio skrev:Kraver storre lada men annars ett helt OK alternativ, Haakan. Hogre kanslighet och storre membranarea.

Sjalvklart kommer egna element att ta fram. Finns redan ett 18 cm's eget bas/mellan med "mitt namn pa".

kommer det stå "Pär" på dom? :lol:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-12 21:06

EngelholmAudio skrev:

å fasen :) hoppas det låter fint :)

skaaning kanske har nåt element som kan passa? där kan man väl egentligen beställa egenspecat om man vill? eller har jag missuppfattat det där

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-12 21:20

Har ett par på hyllan men inte hunnit lajja med dom.

TC2+ byggen på g som makar more sense i många applikationer.

Scanspeakarna blir nog finfint i passiv låda dock om man inte har alltför stora krav på spl. De mäter bra i övre bas å mellan. Mycket låg dist och uppbrytning uppe vid 6k, najs! Har provat i friluft och de låter klart renare än W22 och T&P 7:orna vid uppskattningsvis samma spl. Lyssnat på ren sinus då.

De har ganska liten spider dock så jag undrar hur de presterar vid långa konutslag.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2006-01-12 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Scan Speakelement - perfekt for sluten box

Inläggav paa » 2006-01-12 21:21

EngelholmAudio skrev:Hejsan,

Jag har testat lite med Peerless SLS tiotummare i slutet kavitet. Funkar bra men mycket vill ha mer...

Bild

Simuleringar verkar ge mycket bra prestanda i rätt liten sluten låda men en enda nackdel - kräver mycket effekt. Men effekt är ju förhållandevis billigt.

Vad får ni för resultat om ni simulerar detta element (i sluten eller portad enligt egna ideal)?

Den verkar ha lite högt Q-värde.
Om man väljer sluten låda med Q=0.7 går den ner till ca 30 Hz, men man vill väl ha lite lägre Q i lådan.
Linkwitztransformation kan väl sänka gränsfrekvensen men inte Q-värdet i lådan?

För basreflex har den alldeles för högt Q för att inte spela släp-bas, eller hur?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-12 22:55

The_Man skrev:
EngelholmAudio skrev:Kraver storre lada men annars ett helt OK alternativ, Haakan. Hogre kanslighet och storre membranarea.

kommer det stå "Pär" på dom? :lol:
Det gar sakert att ordna... 8)

Ja det ar ju sluten lada som ar det mest intressanta iom det hoga Qts-vardet.

Scanspeakarna blir nog finfint i passiv låda dock om man inte har alltför stora krav på spl. De mäter bra i övre bas å mellan. Mycket låg dist och uppbrytning uppe vid 6k, najs! Har provat i friluft och de låter klart renare än W22 och T&P 7:orna vid uppskattningsvis samma spl. Lyssnat på ren sinus då.

De har ganska liten spider dock så jag undrar hur de presterar vid långa konutslag.
Det var intressant lasning, piotr!Du skriver "mycket lag dist". Egna matningar eller andras eller en uppskattning?

W22 far val anses som ett fint element! Lackert att det later battre an det.

Nan som har med info om dist och motorsystem?

Tanken ar sjalvklart att anvanda detta element tillsammans med Delo, aktiv delning @ 80Hz med 5'e ordningens filter.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-12 23:44

Delo, låter som en IKEApryl! :P
Common sense is not that common.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-13 11:51

dawen skrev:Delo, låter som en IKEApryl! :P
8O :lol:
Fast den kommer ihopskruvad och testad... :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-13 12:27

EngelholmAudio skrev:Sjalvklart kommer egna element att ta fram. Finns redan ett 18 cm's eget bas/mellan med "mitt namn pa".

Hur små serier kan man få av "egna" element? Jag vet att skaaning kan fixa typ enstyck, men bara ned till 52 mm talspole. Det ær før stort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-13 12:36

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Sjalvklart kommer egna element att ta fram. Finns redan ett 18 cm's eget bas/mellan med "mitt namn pa".

Hur små serier kan man få av "egna" element? Jag vet att skaaning kan fixa typ enstyck, men bara ned till 52 mm talspole. Det ær før stort.
DST har 2000 som minsta. Skaaning har som du säger enstyckstillverkning.

Jag har valt Skaaning men köper fler än 1-stycks :wink: för att få lite serieproduktion i det hela.

Varför anser du att 52mm talspole är för stort? Till vilken applikation/element?

Nyfiken...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-13 12:44

EngelholmAudio skrev:
Varför anser du att 52mm talspole är för stort? Till vilken applikation/element?

Nu är jag inte Max men jag gissar att han avser element som ska spela annat än i bara basen. Då ger stora talspolar lite för stora begränsningar i spridningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-13 12:52

Naqref™ skrev:Nu är jag inte Max men jag gissar att han avser element som ska spela annat än i bara basen. Då ger stora talspolar lite för stora begränsningar i spridningen.

På vilket sätt påverkar talspolens storlek spridningen? Har inte det enbart med konens storlek & form? *undrande*

(Borde väl gå att göra en 1" diskant med 52mm talspole om man verkligen vill?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-13 12:59

Nattlorden skrev:På vilket sätt påverkar talspolens storlek spridningen? Har inte det enbart med konens storlek & form? *undrande*

Det har delvis med konens form och vågutbredningen i materialet hur den sprider men även infästningen i konen är viktig. (I o f s så kan man göra bobbinen omvänt konisk så att den ansluter till konen med mindre diameter än den har där talspoletråden är lindad men det ger ju oftast andra bieffekter som högre massaoch kortare slaglängd.) Ju mindre diameter infästningen har på konen destu bättre spridningsegenskaper kan man uppnå. Fast ska man vara riktigt petig så är det inte konen som kommer att vara den begränsande faktorn oftast utan mer domen som finns innanför. Men nu är vi verkligen OT.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-13 14:22

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

DST har 2000 som minsta. Skaaning har som du säger enstyckstillverkning.

Jag har valt Skaaning men köper fler än 1-stycks :wink: för att få lite serieproduktion i det hela.

Nyfiken...

Nu hann ju Naqref™ føre och han har rætt. Elementet ska anvændas långt utanfør området då memranet beter sig kolvformigt.
Ett element som skulle fungera utmærkt i det avseendet ær den 6,5 som sitter i LTS F3, men det har "fel" motor... Men membranet och upphængningen verkar fungerar som jag vill.

Seas har ett mellanregisterelement som kanske skulle kunna fungera, æven om motorn inte ær som jag vill ha den, men ændå OK. Jag vet dock inte hur mycket elementet distar nær man drar på. Det måste jag få hjælp att mæta upp om det ska bli något.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-13 21:57

Piotr skrev:Har ett par på hyllan men inte hunnit lajja med dom.

TC2+ byggen på g som makar more sense i många applikationer.

/Peter

W22an har ju tyvärr riktigt otrevliga missljud (blåsljud runt 50Hz mm) vid vissa frekvenser i basregistret :(
Däremot är det ett riktigt grymt element från 100-1200Hz :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-17 21:03

Nån tysk tidning mätte på SS och de hade typ 0.1% 2a å 3e ton vid 90dB. (obs ingen försök till humor här :))

Styvare kon har jag aldrig sett på ett element. TC2+ motor med en SS kon det skulle smaka smaskens.

Och ja Lazy, W22 är grym i det området du nämner.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-25 16:57

Bild

82 dB känslighet är väl förklaringen till att det krävs mycket effekt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-25 21:20

paa skrev:

Bild

Ja sjalvklart!
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-25 21:21

Piotr skrev:Nån tysk tidning mätte på SS och de hade typ 0.1% 2a å 3e ton vid 90dB. (obs ingen försök till humor här :))

Styvare kon har jag aldrig sett på ett element. TC2+ motor med en SS kon det skulle smaka smaskens.

Och ja Lazy, W22 är grym i det området du nämner.

/Peter
Hej,

Intressant! 0.1% vid vilka/vilken frekvens?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-26 15:06

Fick det berättat av Capslock (på Madisound bla.) tror jag och om jag minns rätt (satsa inga pengar på det :)) så var det i nedre mellanreg.

Sannolikt så mätte dom inte så högt upp iom. att det är en bas och under 100Hz elelr så så lär disten öka markant på denna precis som på alla andra element.

Inte mycket till svar men det är allt jag kan bidra med :)

/Peter

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2006-01-27 01:22

82 db det är ju så lågt att det inte är användbart.
krävs alldeles för mycket effekt och då är frågan hur den klarar det.
nej det är nog bättre att satsa på grannen peerles
kanske seas.
att dom sparar på info kring efekttåligheten är inte heller så värst kul.
mvh

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-28 20:21

RAL skrev:82 db det är ju så lågt att det inte är användbart.
krävs alldeles för mycket effekt och då är frågan hur den klarar det.
nej det är nog bättre att satsa på grannen peerles
kanske seas.
att dom sparar på info kring efekttåligheten är inte heller så värst kul.
mvh

82dB inte användbart..? Lägg till ca12dB i rummet och 6dB för ett stereopar så är det inte så farligt som det kan verka. X-max och andra olinjäriteter lär dominera. Men visst, högre känslighet och större spider vore najs!

/Peter

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-28 23:08

82 dB känslighet är självklart inget positivt. Men ett klass D steg på 500 watt kostar inte farligt mycket och bör vara tillräckligt för att ge hyfsat med macka i botten.

:D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-29 00:21

Om den hade haft 92 dB känslighet skulle inte jag gissat att 50 W skulle ge hyfsat med macka i botten!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-29 03:45

paa skrev:Om den hade haft 92 dB känslighet skulle inte jag gissat att 50 W skulle ge hyfsat med macka i botten!

Tror inte jag. Hade den 92 dB känslighet, så skulle botten bli resistanskont om man häver på mer magnet. Detta pga det låda Qes det skulle medföra, dvs frekvensgången skulle bli helt annorlunda i botten. Minskas massan blir botten fjädringskont.
Man skulle behöva mata på med mycket mer än 50W.
Senast redigerad av lilltroll 2006-01-29 03:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-29 03:53

paa skrev:

Bild

Märk väl att BL/sqrt(R) inte är lågt för elementet. Den låga känsligheten hänger ihop med låg resonansfrekvens, inte p g a klen magnet. Känsligheten anges i det masskont. området!
Bli inte lurade här!
Ett element med 92 dB känslighet samt högre fs mm kan få samma tonkurva för låga frekvenser! Minskas massan på konen så ökar känsligheten, men massa är bra. Linjärt och fint till skillnad mot fjädring!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-29 17:06

Om vi nu ska börja skaka hatten med alla parametrar, kan man väl påstå att det är membranet som är för litet för ett subwooferelement som skall gå hela vägen ner med vettig verkningsgrad i sluten låda.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-30 17:24

Nja, inte för litet (membranet alltså) för ett lite lagom system. Självklart inga mangel-spl-nivåer men med stöd från golv och kanske nära vägg så funkar det nog fint.

Tror 1dl ger ca 105dB i 4pi, kan det stämma?

6dl med 12dB från rummet ger då ca 120dB vid 50Hz och fullt konutslag (+/- 12.5mm). 126dB med två element.

Visst, lär finnas en del dist vid denna nivå men gå ner till 1/4 av konutslag så lär det bli hyggligt rent och distfritt vid en nivå av 110dB +.

Räcker nog långt för de flesta hifidioter.

Det fina är att elemetnet fixar djup bas i en passiv låda dvs. utan EQ eller biamp o.dyl.

Detta kan också jämföras med en tvåvägare på stativ som typiskt får en känslighet på 82dB eller så strax över 100Hz. Revelator subban kommer typiskt alltså ha större känslighet i det använda området.

Nån som vill köpa ett par? ;)

/Peter

Nästa

Återgå till Teknikforum