Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Tämligen inrökt period.
darkg skrev:Tämligen inrökt period.
IngOehman skrev: En distorsionskurva visar distorsionens frekvensgång.
Morello skrev:Kan du inte skriva en artikel om din nya nomenklatur och söka få den publicerad i tex JAES eller någon annan blaska med någon typ av granskningsrutin? Jag tror det skulle vara lärorikt.
UrSv skrev:Och diverse tillverkare som Kenwood, Duevel, intresseföreningar som Radioarkivet samt ett flertal dokument på universitet och högskolor som SU, LU, KTH.
Även jag växte upp med begreppet tonkurva och lärde mig det i början på 70-talet så för mig förefaller det vedertaget.
IngOehman skrev:Ja, möjligen, men å andra sidan är det ju helt absurt att någon kallar en nomenklatur som föregår min födelse med åtskilliga år för "ny nomenklatur", och dessutom säga att den är min!![]()
![]()
![]()
Extra absurt är den när den som skriver sådana dumheter ju känner till detta väl... Vad är syftet?
Begreppet tonkurva har ju användts i Sverige i åtminstone 65 år. Troligen mycket längre än så.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, möjligen, men å andra sidan är det ju helt absurt att någon kallar en nomenklatur som föregår min födelse med åtskilliga år för "ny nomenklatur", och dessutom säga att den är min!![]()
![]()
![]()
Extra absurt är den när den som skriver sådana dumheter ju känner till detta väl... Vad är syftet?
Begreppet tonkurva har ju användts i Sverige i åtminstone 65 år. Troligen mycket längre än så.
Vh, iö
Jag syftade dock inte på begreppet tonkurva, utan på dom andra begreppen.
Piotr skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23
Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.
Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.
Allt detta finns nedpräntat i tusentals vetenskapliga verk.
Exempel på referens är "signaler och system", prof. em. Anders Svärdström.
Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!
Om man tar det engelska uttrycket Frequency response, vill du översätta det med frekvensgång eller frekvenssvar?
Frekvensrespons?
IngOehman skrev:Begreppet "frekvensrespons" tycker jag mest känns som en olycklig översättning (från frequency response).
Och samma sak när det gäller frekvenssvarsfunktionen (från frequency response function). Lustigt även att man översatt response till respons i ena fallet men inte alls i andra...
Med svensk syn vore det möjligen rimligt att tala om att FM-mottagare har en frekvensrespons. Men när man mäter tonkurva så är det ju amplitudresponen* och dess frekvensberoende (som funktion av frekvensen) man mäter.
Vh, iö
- - - - -
*Hur mycket utsignal (amplitid) en given insignal (amplitud) ger. Tonkurvan visar alltså apparatens frekvensberoende gain om apparaten kan approximeras till att vara ett linjärt system.
Morello skrev:Jag säger eller skriver aldrig "tonkurva". I skrift har jag faktiskt bara sett begreppet i Molt.
Den vedertagna nomenklaturen är frekvensgång, som är beloppet av frekvenssvaret.
Svante skrev:Morello skrev:Jag säger eller skriver aldrig "tonkurva". I skrift har jag faktiskt bara sett begreppet i Molt.
Den vedertagna nomenklaturen är frekvensgång, som är beloppet av frekvenssvaret.
Hrrm... Eleven borde ta och öppna kursboken.![]()
Elakkompendiet använder genomgående "tonkurva".
Jag ogillar begreppet frekvensgång eftersom frekvensen inte går någonstans alls. Frekvenssvar, eller frekvensrespons är lite bättre eftersom man kan tolka det som svaret på olika frekvenser, men inte heller det är riktigt bra. Man brukar ju normalt tala om var som står på y-axeln i grafer. Aktiekurser heter ju inte tidsvar eller tidgång, impedanskurvan visar hur impedansen varierar som funktion av frekvens (oftast), faskurvan visar hur fasläget varierar som funktion av frekvensen etc. Det borde egentligen heta amplitudkurva eller nivåkurva.
Jag undrar om det är väldigt lätt att underförstå att det är just amplitud eller nivå när man namnger grafer. Det heter ju faktiskt riktdiagram, och även där är det amplituden som underförstås och den andra dimensionen (riktningen) har fått namnge figuren.
Ett kort tag tänkte jag att tonkurva var mycket bättre än frekvensgång/-svar/-respons, men egentligen lider ju det namnet av samma problem och kopplar lite olyckligt till perceptionen (tonhöjd är ju upplevelsen av frekvens).
Så jag vet inte. Jag har ändå fastnat för tonkurva, det är kort och trevligt att säga och kan bara betyda en sak; nivå som funktion av frekvens.
PS. Jag skulle aldrig kalla en impedanskurva (impedans som funktion av frekvens) för en frekvensgång eller tonkurva. För mig är begreppen reserverade för en svart lådas överföringsfunktion, något system som har en naturlig in- och utgång. I en del fall kan impedanskurvan sammanfalla med en tonkurva, men de är inte samma som begrepp för det.

Johan Liljencrants i Elektroakustik 1991 EK130 dvs ELAK skrev: Tonkurva
Tonkurvan eller frekvenskurvan (eng. frequency response), visar någon överföringsegenskap, t.ex. känslighet, spänning, ljudtryck, ström, effekt, verkningsgrad, som funktion av frekvensen.
Man använder logaritmiska mått både på frekvensskalan, som är abskissa, och på ordinatan som alltså brukar graderas i dB. Dels ger detta en viss anpassning till örats egenskaper, dels kommer många analytiskt viktiga sammanhang fram på ett enkelt sätt.
petersteindl skrev:...
Men, varför används ordet tonkurva? Det finns ingen motsvarighet till detta ord på andra språk.
...
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:...
Men, varför används ordet tonkurva? Det finns ingen motsvarighet till detta ord på andra språk.
...
Mvh
Peter
Jag har faktiskt hittat några olika engelskspråkiga dokument där "tone curve" används i samband med högtalare.
Men gemensamt för dessa är att de verkar författade av svenskar.
T.ex Karl Erik Ståhls patent, Carlssonplanets engelskspråkiga texter och Volvos reklam för ljudanläggningen i personbilar.
petersteindl skrev:Jag har radat upp några alternativa ord som några på forumet måhända vill använda för att beskriva en företeelse. Än så länge kallar jag det för en företeelse eftersom det rent definitionsmässigt skulle kunna vara olika företeelser som var och en beskriver med sitt val av ord.
Tonkurva – Vad är det?
Frekvensgång – Vad är det?
Frekvenskurva – Vad är det?
Frequency response – Vad är det?
Frekvenssvar – Vad är det?
Frekvensrespons – Vad är det?
Amplitudkurva – Vad är det?
Magnitudkurva – Vad är det?
Amplitudrespons – Vad är det?
petersteindl skrev:I ELAK-boken används ordet tonkurva synonymt för frekvenskurva.Johan Liljencrants i Elektroakustik 1991 EK130 dvs ELAK skrev: Tonkurva
Tonkurvan eller frekvenskurvan (eng. frequency response), visar någon överföringsegenskap, t.ex. känslighet, spänning, ljudtryck, ström, effekt, verkningsgrad, som funktion av frekvensen.
Man använder logaritmiska mått både på frekvensskalan, som är abskissa, och på ordinatan som alltså brukar graderas i dB. Dels ger detta en viss anpassning till örats egenskaper, dels kommer många analytiskt viktiga sammanhang fram på ett enkelt sätt.
Jag känner mig dock inte helt säker på att man såg tonkurva och frekvenskurva som synonymer från första början? Varför använde man i så fall två så olika ord för samma sak? Jag har gett min hypotes. Men ELAK rules tills ny adekvat info kommer på bordet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.
Jag nämner detta eftersom då man får en högtalares tonkurva presenterad och inte faskurvan så kan man knappast utgå från att högtalaren är ett minimumfassystem. Man måste även se faskurvan om man vill kunna göra en form av frekvensanalys på högtalaren.
Svante skrev:petersteindl skrev:Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.
Jag nämner detta eftersom då man får en högtalares tonkurva presenterad och inte faskurvan så kan man knappast utgå från att högtalaren är ett minimumfassystem. Man måste även se faskurvan om man vill kunna göra en form av frekvensanalys på högtalaren.
Om jag skulle besvara detta då. Jag vet inte riktigt varför du frågar, men svaret på frågorna är: Ja, jag skulle "rådfråga tips" och jag skulle i efterhand hävda att frågan är felställd (om jag förstår dig rätt) eftersom ett linjärt, tidsinvariant system inte nödvändigtvis är ett minimum fassystem.
Saken är väl den att en sådan fråga aldrig skulle ställas på en elak-tenta, dels för att vi inte pratade om system på det sättet, men också för att det är fel. Något liknande kunde komma på en tenta i kursen i linjära system eller så, men den skulle förstås vara riktigt formulerad. Och vore den inte det så skulle man hantera det på något vettigt sätt, fel kan förstås hända.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.
Om jag skulle besvara detta då. Jag vet inte riktigt varför du frågar, men svaret på frågorna är: Ja, jag skulle "rådfråga tips" och jag skulle i efterhand hävda att frågan är felställd (om jag förstår dig rätt) eftersom ett linjärt, tidsinvariant system inte nödvändigtvis är ett minimum fassystem.
Saken är väl den att en sådan fråga aldrig skulle ställas på en elak-tenta, dels för att vi inte pratade om system på det sättet, men också för att det är fel. Något liknande kunde komma på en tenta i kursen i linjära system eller så, men den skulle förstås vara riktigt formulerad. Och vore den inte det så skulle man hantera det på något vettigt sätt, fel kan förstås hända.
I början och mitten på 70-talet upplevde i alla fall jag att de där sista och svåraste frågorna på vissa tentor var ganska kuggfrågebetonade, tvetydiga och väldigt luriga. Man var tvungen att tänka förbi en massa standardbetonande saker. Då kunde man få en sjua i betyg på tentor men aldrig mer än 5 i slutbetyg. Det sista frågorna på tentor var som en slags överkurs för supereliten. Det kanske inte är så numera?
Jag ställer frågan på detta sätt eftersom jag anser att det inte duger att enbart visa en tonkurva på högtalare och tro att den visar frekvenssvaret. Åtminstone ser inte jag det på så sätt. Då måste även faskurvan visas. Men så sker ju i stort sett aldrig. Impulssvar visas dock lite oftare. Om man endast visar en tonkurva och samtidigt säger att det är frekvenssvaret utan att visa en faskurva så måste det röra sig om en tonkurva på ett minimumfassystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
I början och mitten på 70-talet upplevde i alla fall jag att de där sista och svåraste frågorna på vissa tentor var ganska kuggfrågebetonade, tvetydiga och väldigt luriga. Man var tvungen att tänka förbi en massa standardbetonande saker. Då kunde man få en sjua i betyg på tentor men aldrig mer än 5 i slutbetyg. Det sista frågorna på tentor var som en slags överkurs för supereliten. Det kanske inte är så numera?
Jag ställer frågan på detta sätt eftersom jag anser att det inte duger att enbart visa en tonkurva på högtalare och tro att den visar frekvenssvaret. Åtminstone ser inte jag det på så sätt. Då måste även faskurvan visas. Men så sker ju i stort sett aldrig. Impulssvar visas dock lite oftare. Om man endast visar en tonkurva och samtidigt säger att det är frekvenssvaret utan att visa en faskurva så måste det röra sig om en tonkurva på ett minimumfassystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Ptja... Frågan är ju bara intressant ur ett definitionsperspektiv. Alltså vad ord definieras som.
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster