Moderator: Redaktörer
berma skrev:hur é léget?
är de här frågorna till för att styra upp LTSś tester eller är det mer generellt?
/berma
Svante skrev:Ok, åter till ämnet. Hur ska man göra ett lyssningstest för att både statistiker, lyssnare och frågeställare (= den som söker kunskapen) ska bli nöjda? Bara för att vi ska ha något konkret att utgå ifrån, antag en F/E-lyssning.
Vi har flera frågor som är viktiga. Man kan förstås göra tester utan att utveckla metoden för alla dessa punkter, men jag menar att ju mer man funderar över dem, desto troligare är det att testet visar rätt.
Jag förbereder litegrann och gör varje fråga "bold" redan nu, så blir det lättare att svara.
1. Ska flera personer lyssna samtidigt?
Nej2. Får de avge svar med kunskap om varandras svar?
.
3. Vem ska växla mellan omkopplarlägena? Hur (AB/ABX)?
4. Hur ska slumpmomentet genereras (=det som gör att testet blir blint)?
Lyssnaren ska skriva in i en apparat som inte glömmer.5. Hur ska resultatet antecknas? Skriver lyssnaren eller försöksledaren?
6. Bör man få reda på under testets gång, hur det har gått hittills?
7. Hur bestämmer man när testet ska avbrytas?
Ska bestämmas innan testet. Får inte ändras under gång, om testet ska beaktas.8. När ska avbrottsvillkoren bestämmas. Före eller efter testet? Får man ändra dem under gång?
9. Hur stor konfidens behövs? Är konfidensen viktig?
11. Är det ok att exkludera misslyckade tester?
12. Vilka konfidenskrav ska man ställa på varje serie om man gör flera; bör de vara högre om man gör flera tester?
13. Hur behandlar man data från flera lyssnare? Tex: om en person svarar rätt hela tiden, men de andra ger spridda skurar, kan man titta på bara den som lyckas? Måste statistiken modifieras i sådana fall?
14. Bör man göra pilotlyssningar, dvs öppna lyssningar före det egentliga testet, som inte räknas? När bestämmer man att de inte räknas?
15. Bör man diskutera upplevda skillnader före testet? Under testet? Efter testet?
16. Vem bestämmer vilken kringutrustning (högtalare, programmaterial, CD-spelare etc) som ska användas?
17. Bör/behöver man söka en förklaring till påvisade hörbara skillnader?
18. Hur noga behöver man matcha triviala skillnader såsom nivå/tonkurva?
19. Är det en fördel om metod och rådata redovisas? Detaljerat?
20. Finns det någon metod att avgöra hur stor skillnaden är, om den är hörbar?
21. Finns det några vetenskapliga krav som saknar betydelse för vanligt folk?
Listan blev visst ganska lång.Jag försökte gruppera dem, men de flätar i varandra så att det blir bara rörigt. De får stå som de är.
Jag ser flera kombinationer av svar på frågorna som kan ge bra testmetoder och det är möjligt att man måste kompromissa för att optimera helheten. Svaren på frågorna gäller alltså just den metod som ni föredrar. Jag har själv ett eller flera egna förslag och andra har kommit upp tidigare i tråden, men innan jag och ni börjar svara på frågorna ovan; finns det fler viktiga frågor? (Jag redigerar och lägger till dem i detta inlägg om de kommer)
Thomas_A skrev:12. Vilka konfidenskrav ska man ställa på varje serie om man gör flera; bör de vara högre om man gör flera tester?
*Utveckla frågan.
Svante skrev:Hmm, det slår mig, Tomas_A, att jag inte är säker på hur du menar att lyssningen ska gå till praktiskt.
Kaffekoppen skrev:
Ber resterande Faktisktmedlemmar om ursäkt för att ni tagit del av LTS starka viljor
n3mmr skrev:.
3. Vem ska växla mellan omkopplarlägena? Hur (AB/ABX)?
Nån som inte är där
n3mmr skrev:9. Hur stor konfidens behövs? Är konfidensen viktig?
Behövs??? Hur långt är ett snöre? Hur mycket pengar måste man tjäna?
n3mmr skrev:11. Är det ok att exkludera misslyckade tester?
Förklara närmare vad du menar
n3mmr skrev:13. Hur behandlar man data från flera lyssnare? Tex: om en person svarar rätt hela tiden, men de andra ger spridda skurar, kan man titta på bara den som lyckas? Måste statistiken modifieras i sådana fall?
Då ska man undra över hur dubbelblint det hela är, och jaga dolda agendor...
n3mmr skrev:16. Vem bestämmer vilken kringutrustning (högtalare, programmaterial, CD-spelare etc) som ska användas?
IÖ???
Svante???
Fråga nåt som kan besvaras....
n3mmr skrev:21. Finns det några vetenskapliga krav som saknar betydelse för vanligt folk?
Alla krav. Utan undantag. Vanligt folk har ingen aning om vad det innebär att veta nåt eller varför man skulle vilja förstå nåt alls om nånting.
n3mmr skrev:20. Finns det någon metod att avgöra hur stor skillnaden är, om den är hörbar?
Hur stor konfidens som uppnås per lyssnare och för olikla utsnitt av lyssnare
( x av y lyssnare hör skillnad med z % konfidens, x1 av y1 med z1 %...)
Kaffekoppen skrev:Ber resterande Faktisktmedlemmar om ursäkt för att ni tagit del av LTS starka viljor
Kaffekoppen skrev:
berma,
Resterande tråd handlar enbart om testning i största allmänhet och har ingen koppling till LTS. Däremot är det inget som säger att LTS, liksom alla övriga intresserade av testning kan ha materialet som diskussionsunderlag vid egna sammankomster. Sådanna resultat som erhålls där redovisas för medlemmarna.
dimitri skrev:ursäkta sjabblet
Men ändå poängen är att det räcker med att en person konsekvent prickar rätt i långa serier för att skillnad skall anses föreligga. Men då ska det vara dubbelblint utan möjligheter till fusk.
berma skrev:Kaffekoppen skrev:
berma,
Resterande tråd handlar enbart om testning i största allmänhet och har ingen koppling till LTS. Däremot är det inget som säger att LTS, liksom alla övriga intresserade av testning kan ha materialet som diskussionsunderlag vid egna sammankomster. Sådanna resultat som erhålls där redovisas för medlemmarna.
Man kan alltså inte förvänta sig en öppen debatt om LTSś testmetoder?
hemliga klubben?
Svante skrev:dimitri skrev:ursäkta sjabblet
Men ändå poängen är att det räcker med att en person konsekvent prickar rätt i långa serier för att skillnad skall anses föreligga. Men då ska det vara dubbelblint utan möjligheter till fusk.
Ja det är jag med på. Och nyckelordet här är "långa" tror jag, och serierna behöver bli längre om man ska bibehålla signifikansen med många ickehörande lyssnare.
Svante skrev:Hmm, det slår mig, Tomas_A, att jag inte är säker på hur du menar att lyssningen ska gå till praktiskt.
Får man höra först F, sedan E eller tvärtom, men endast en gång och ska sedan tala om vilken som är vilken, eller tänker du att man får växla så många gånger man vill innan man avger svar?
Svante skrev:Thomas_A skrev:12. Vilka konfidenskrav ska man ställa på varje serie om man gör flera; bör de vara högre om man gör flera tester?
*Utveckla frågan.
Alltså, tex två lyssningssessioner. Bör man kräva 99,5% konfidens i dem om man strävar efter totalt 99% konfidens? Eller har du nåt magiskt sätt att räkna samman rubbet i en totalanalys som gör att kraven före testet inte behöver ökas till 99,5%?
:)berma skrev:Kaffekoppen skrev:
berma,
Man kan alltså inte förvänta sig en öppen debatt om LTSś testmetoder?
hemliga klubben?
dimitri skrev:Håller med dig kk även om du kanske kan ha tolkat Bermas inlägg lite hårt.
Omvänt, bara som en tankeövning, skulle man kunna säga:
"Det är oförskämt av LTS, en förening som har utvecklat en metod, intern budget osv, att profitera på expertisen i ett forum och få gratis råd om hur de av föreningen använda metoder kan förbättras/utvecklas. Det borde betala för det. Det enda acceptabla är att föra denna diskussion internt"
Obs att det var ett hypotetiskt argument för att det är fel att vara öppen.
Vi har haft slitande gräl om LTS's slutenhet osv.
berma skrev:Problemet är ju att tre mindre bra lyssnare ett testtillfälle kan godkänna en mindre bra apparat, medan tre mycket kritiska lyssnare ett annat testtillfälle underkänner en kanske bättre apparat.
dimitri skrev:Svante skrev:dimitri skrev:ursäkta sjabblet
Ja det är jag med på. Och nyckelordet här är "långa" tror jag, och serierna behöver bli längre om man ska bibehålla signifikansen med många ickehörande lyssnare.
Japp.
Samma förutsättningar som ovan fast serielängden är 100 växlingar
gen en tabell (9 pers får slumpartade resultat, en kammar hem alla 100)
500/500
550/450
ger p=0,028
Faktiskt inte illa.
Thomas_A skrev:Svante skrev:Hmm, det slår mig, Tomas_A, att jag inte är säker på hur du menar att lyssningen ska gå till praktiskt.
Får man höra först F, sedan E eller tvärtom, men endast en gång och ska sedan tala om vilken som är vilken, eller tänker du att man får växla så många gånger man vill innan man avger svar?
Hur många gånger man vill.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster