berma skrev:IngOehman skrev:- - - - -
PS. Det ovanstående är förstås bara sant om den som konstruerat högtalaren har tänkt som jag. Om högtalaren är rundstrålande vid låga frekvenser och gjord utan tanke på rummet inverkan blir det fel hur man än gör, så länge man inte bor utomhus, väldigt högt ovan marken...
Om högtalarens konstruktör avsett "balansera" klangen för att stå i ett rum helt utan åtgärder kommer det att låta väldigt tjockt om den om man dämpar rummet, och väldigt klangligt färgat om man inte gör det...

Betyder det att Ino högtalarna bara fungerar bra i hårt dämpade rum?
Nej, det betyder det inte. Vad det betyder är att de låter bättre och bättre - ju bättre man gör rummet.
Oavsett hur dämpat rummet är, är alla fullregistriga Ino-högtalare i grunden avsedda för "elliptisk placering" (vilket kan betyda lite olika saker beroende på väggarnas hårdhet m m, men det kan jag inte gå in på här, det skulle bli alldeles för långt). Därför har de möjlighet att balansera bort klangliga fel från odämpade rum genom att placera dem utomelliptiskt (=mera bas) eller inomelliptiskt (mindre bas). Det brukar gå utmärkt att få dem att klinga bra i nästan alla rum, även dåliga sådana (som dock i sig alltid låter färgade med sina ofrånkomliga resonanser, sin efterklang och de interferenser de ställer till med

).
Men - vad menar du med "fungerar bra"?
Självklart fungerar själva högtalarna utmärkt i alla rum, men det blir ju aldrig bättre än sämsta komponenten, läs; rummet. Det gäller alla högtalare!
Alla goda högtalare är optimerade för att användas i rum med kort efterklang skulle jag vilja påstå - av samma skäl som alla goda projektorer är avsedda att användas matade med bra programmaterial och projicerande mot jämnt reflekterande duk.
Sen
kan förstås rojektorn matas med ett sönderkört VHS-band och projiceras mot en... blommig tapet! Det må vara hänt - men ingen vettig projektortillverkare optimerar projektorn för sådana dåliga förutsättningar, för hur ser kompensationen ut? Skall projektorns egen utlysning månne vara så ojämn att man inte störs av tapentens blommor?

Näppeligen en förbättring...
Din fråga har alltså en parallell i:
"-Betyder det att projektorn bara fungerar bra när man låter den projicera mot en duk?
"När man på det viset konverterar frågan till bildvärlden brukar det vara lättare att inse det tokiga i resonemanget.
Om man skulle försöka "balanserade" ett par högtalare för att klinga maximalt balanserat i klangiga rum kommer de i verkligheten inte att fungerar bra någonstans. Det vore trist tycker jag. Dessutom kan man fråga sig om det här resonemanget är görligt utan att man inkluderar den viktiga frågan om HUR högtalaren placeras i rummet. Jag menar att högtalarplaceringen är en komponent av samma dignitet som själva högtarens och rummets egenskaper.
Man kan därtill ifrågasätta om det alls går att åstadkomma en högtalare som är gjord för ett klangigt rum, för vad betyder det egentligen? En högtalare kan ju liksom inte förses med någon "anti-efterklang".
Berma skrev:.. och ...
Vad gäller för andra kommersiella högtalare ex.vis B&W, Quad och Carlsson? hur har dess konstruktörer tänkt?
Alla dessa högtalare är avsedda att användas i rum med kort efterklang.
Quad har till och med specifikt förespråkat spelning i utomhusmiljö, och generalagenten för många år sedan hade till och med ett demorum för dem, som var i det närmaste död-dämpat! (Rt60 <0,05 s om jag minns rätt!

)
. Quad är avsedda för inomelliptisk placering, vilket gäller i princip alla dipolhögtalare.
B&W är dimensionerade för att placeras i dämpade rum och dessutom långt från väggarna (annars blir de för bastunga).
. B&W är avsedda för inomelliptisk plecering.
Stig förespråkade på äldre dar väsentligt mycket kortare efterklangstid än vad som är normalt för dagens vanliga vardagsrum (tjock heltäckningsmatta på golvet föreskrev han), men - han tyckte att rummen skulle fortsätta att vara vanliga vardagsrum.*
. Carlssonhögtalarna är avsedda för extremt utomelliptisk placering.
Man skall dessutom minnas att hans tes, som gick något i stil med:
"-Mina högtalare är de enda som fungerar i vanliga vardagsrum", dels kommer från en reklamkampanj som han inte var förtjust i (han ogillade både det pompösa uttalandet och bilderna på sig själv), och dels är från en från en tid då alla normala vardagsrum (i varje fall ganska nyligen) faktiskt hade heltäckningsmatta, stora tygsoffor och en i det stora hela "ombonad" möblering jämfört med den obehagligt sterila stil som dominerat sedan andra halvan av 80-talet.
De högtalare som enligt Stig INTE fungerade i vanliga vardagsrum var de som var optimerade för bruk i (i sanning) ekofritt fält, men som ändå hemma hos "Svensson" placerades i hörn. Sådana var i klar majoritet under 60- och 70-talen.
Vh, iö
- - - - -
*Om man skall vara noga, och det skall man väl, så argumenterade Stig under huvuddelen av sitt liv - att rum avsedda för live-musik också passar för återgivning av musik. Denna hållning tog han dock tillbaka på 90-talet, i samband med att han flyttade upp på övervångningen och fick ett musiklyssningsrum med avsevärt mycket kortare efterklang - vilket han trivdes MYCKET bra med.
Han talade flera gånger på äldre dar om sina "tre misstag".
1. Att han varit motståndera till stereo ändå fram till början av 70-talet.
2. Att han inte investerade alla pengar han tjänade under 70-talet i en villa - alltså eget ägande, utan istället fick se sin ekonomi dräneras genom åren, med en månadshyra avsevärt över 20 000:-.
3. Att han hade suttit så många år med ett lyssningsrum med uppenbara bristfälligheter, och baserat så många uppfattningar på det han hört i detta lyssningsrum, på nedervåningen. Efter flytten till övervåningens lyssningsrum med påtagligt mycket kortare efterklang (dock längre än 0,25 s), noterade han att man förvisso kunde få ut
mycket mera information från inspelningarna i detta rum - ett rum med så kort efterklang att det inte var lämpligt för live-musik.
Ett helt hifi-liv med bara tre misstag är rätt bra tycker jag.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).