Nagrania skrev:iö skrev:Men; hur mycket musik är fullt utstyrd över 20 kHz? Ingen musik som kan spelas utan att även högtalarnas diskantelement är i fara i varje fall...
Jag kan säga dig att idag så finns det massor med musik som når 20KHz med full nivå. Det här vet jag eftersom jag alltid har nivå, korrelations och goniometer uppkopplat när jag spelar musik eller lyssnar på radio. Dessutom har jag alltid ett FFT-instrument uppkopplat. Jag kan alltså se in till 0,1 dB´s noggrannhet var nivån ligger.
Jag tror att det föreligger lite begreppsförvirring här. Att alla frekvensband (med någon bandbredd vald) har samma utstyrningsnivå betyder absolut INTE att diskantregistret är fullt utstyrt.
"Full utstyrt" betyder att inte att diskanttonerna är "lika starka som varje annan oktav", utan att diskanttonerna ensamma ianspråktar hela utstyrningsområdet.
Exempelvis om man låter en sinuston svepa uppåt i frekvens med 0 dB utstyrning. Det gör man därför nästan aldrig, ens på testskivor. Man graverar höga frekvenser med lämplig dämpning. Både graverdosan, diskantelementen och hörseln äventyras annars.
Om man på en spectralanalysator ser att man har samma nivå i hela registret (hemska tanke - sådant slapp man förr i tiden) så betyder det lite förenklat att varje oktav är ungefär 10 dB svagare än alla ljud tillsammans, det vill säga utstyrd -10 dB om materialet är fullt utstyrt.
Med hjälp av goniometern kan man även se om det finns någon brickwall-limiter som klippt. Sedan undrar jag vad du har graverat ifrån eftersom du talar om 30KHz... ...Nej vet du vad jag tror att om du har gjort en provgravering så måste det ha skett från ett analogt band eftersom det vore det enda som fungerar om man vill ha för-styrningen av graverdosan.
En ombyggd Technics ohmegadrive maskin (klarade mycket långt över 30 kHz med högsta bandhastighet) samt direkt ifrån tongenerator (då finns resurser att gå högt i frekvens!).
Det kanske låter vådligt att gravera från tongenerator, men när man gör testgraveringar är speltid ointressant, och man kan fixa frammatningen manuellt, i synnerhet när det handlar om höga frekvenser som knappt tar någon plats på lacket.
iö skrev:Faktum är att pickuperna inte sällan är en större frekvensområdesbegränsare än graververken.
Jag skulle vilja säga som så att en graverdosa kan åstadkomma mycket högre tvärhastigheter en vad någon pickup någonsin klarar. Jag har en tvärhastighetskurva från G.Neumann som visar den maximala tvärhastigheten över frekvenserna upp till 20KHz. Jag vill minnas utan att ha tittat på kurvan igen. Tvärhastigheten låg vid 65 cm/sekundkvadrat men jag minns inte nu vid vilken frekvens men det måste nog ha varit vid mittfrekvens. Vad beträffar den överfrekvensen så kan jag minnas att man började tillverka diamanter med s.k. Schibata slipning just för att kunna spela av pilotfrekvensen på CD4 skivorna.
Bortsett ifrån att tvärhastighet förstås mäts i cm/s eller liknande, och att cm/s^2 är tväracceleration tror jag att vi är överens? Om att pickupen är den i de flesta fall dominerande och begränsande frekvensbandbreddsfaktorn.
Det skulle vara intressant att idag försöka spela av en CD4 skiva med en vanlig eliptiskt slipad diamant och lyssna på vad man får ut ur en CD4 dekoder.
Det fungerar inget vidare, och i själva verket duger inte ens en superpickup som Ortophon OM40 med vDH-nål. Nålformen är fenomenalt HF-kapabel, men man måste ha en inre bandbredd som sträcker sig till sisådär 35-50 kHz också.
Det kräver nästan en MC-pickup, med allt vad de innebär i övriga trista begränsningar (brus, resonanser från anslutningstrådar, dålig (=låg) komplians, mm...).
Jo det var en sak till...jag har kollat bandbredden på några s.k. direktgraverade skivor...då fann jag att den övre fekvensen aldrig var högre än 20KHz. Alltså 20KHz låg flera tiotal decibell under fullnivå. Jag skulle nog säga att skivorna hade en övre frekvens på 17KHz och basen den låg snarare närmare 30Hz än under 20Hz.
Det säger ingenting annat än att skivorna har den spektrala fördelningen. En spektralanalys av en skiva säger inget om bandbredden om man inte vet hur insignalen såg ut, mätt med samma utrustning. Bandbredden på graver-/avspelningssystemet får man fram genom att titta på skillnaden däremellan.
Jag har massor av skivor som inte uppvisar något brant fall över 17 kHz, utan som faller lite hastigare först över 20 - 25 kHz. Kan det eventuellt vara din nålmikrofon som har begränsad bandbredd? Vad för pickup använder du?
Vh, Ing. Öhman