Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ok... intressant tråd det här (förutom de mindre trevliga delarna..)
för att återgå till trådens ämne. jag tycker det är lite svårt att skönja nån slags generell regel angående låg/hög känslighet.
1: går det att skapa två lika bra (ljudkvalité) högtalare med olika känslighet? (jag antar att det då förutsätter att den ena är en mindre optimerad högtalare i avseende av känslighet/lådvolym etc, men bortsett från det.)
2: vilket är viktigare i avseende av ljudkvalité - känslighet eller verkningsgrad?
3: kan man ha låg känslighet men hög verkningsgrad och tvärtom?
vilket är att föredra?
4: är hög känslighet/verkningsgrad viktigare i vissa frekvensområden än i andra?
5: vad krävs för att få hög känslighet och samtidigt utsträckt basförmåga?
Personligen så tycker jag mig se ett motsatsförhållande mellan känslighet och utsträckt basförmåga.
Då man tittar på "vanliga" komersiella högtalare alltså. Så fort en högtalare har väldigt hög känslighet så har den inte så utsträckt basförmåga och tvärtom. Men vad jag kan förstå av Öhman är detta mera ett resultat av dåligt ingenjörsarbete snarare än en "inneboende fysikalisk regel" eller vad man nu vill kalla det.
Det blir ju en del generalisering kring detta antar jag. Inget jag ser som nån större nackdel sålänge alla är med på att det är generaliseringar man pratar om och inte "hela sanningen".
Skulle vi inte röra oss med generaliseringar skulle nog forumet upphöra efter det att alla skrivit så deras fingrar blöder (alla utom de som genraliserar då)
Sen skulle jag vilja veta mer om "hyperisotermisering" men det passar väl mer i en ny tråd.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Man brukar kalla inverterade (1/X) proportionaliteter för omvända.
Man och man. Av alla matematiker och fysiker jag träffat har ingen sagt så om en funktion av typen 1/r.
Jag har hört uttrycket omvänt proportionell många gånger.
Ja, "omvänt proportionell" betyder ju just 1/r.
Svante skrev:Att säga att något avtar proportionellt mot avståndet, menades 1/r, är väl också ok om det inte är en avhandling man skriver på. Vore det en avhandling kanske jag skulle rekommendera en omskrivning till just "omvänt proportionell".
Svante skrev:Bill50x skrev:Suck. Det blir bara så trist när två duktiga tekniker ska kriga om vad som är "rätt". Visst, man kan bråka om vad som är en SI-enhet. Man kan bråka om vad som är en standard eller en de fakto överenskommelse.
Men, det är bara åsikter. Och varför bråka om sådant? Diskutera den aktuella saken istället.
Anledningen för mig är att den andre teknikern så hårdnackat vägrar att ändra sig när han har fel. Dessutom blir han otrevlig när jag påpekar det och börjar undra om vad jag har för agenda eller kalla det jag säger för pladder när argumenten tar slut.
IngOehman skrev:1. Bill50x' inlägg är mycket klokt och jag håller med honom till 100%.
Ingvar skrev:...avtar ljudtrycket LINJÄRT med avståndet...
Bill50x skrev:För mig som amatör är distinktionen mellan känslighet och verkningsgrad oklar. Båda betyder för mig "lite in mycket ut".
LarsR skrev:Är Pascal en eller två enheter? Eller är det en person.......? Fundamentalt eller påhittat?
Aptrist läsning.IngOehman skrev:4. Svantes påstående om att jag antytt en "agenda" är en lögn från hans sida.(Om han verkligen drabbats av hjärnblödning eller propp eller något liknade är han ursäktad dock, och isåfall får jag hoppas på bättring.)
Vh, iö
Morello skrev:Ursäkta om jag rörde till det, min anmärkning gällde:Ingvar skrev:...avtar ljudtrycket LINJÄRT med avståndet...
Omvänt proportinoell kan man säga, men något som avtar linjärt är inte en funktion av typen 1/r.
Detta om detta.
iö skrev:Effekten avtar alltså kvadratiskt med avståndet - och eftersom effekten är proportionell mot kvadraten på ljudtrycket blir ljudtrycket avståndsproportionellt, det vill säga omvänt. Ljudtrycket sjunker alltså (precis som jag skrev) linjärt med avståndet!
Morello skrev:IngOehman skrev:Man brukar kalla inverterade (1/X) proportionaliteter för omvända.
Man och man. Av alla matematiker och fysiker jag träffat har ingen sagt så om en funktion av typen 1/r.
SirAnselm skrev:IngOehman skrev:Ja, troligen.
Det är dock inte bara en fråga om att undvika onödiga förluster, utan även en fråga om att kontrollera alla oönskade resonanssystem som uppkommer under konstruerandet, vilket i ogynnsamma fall betyder att mer eller mindre stora förluster måste införas. Självklart kommer då också ens egna toleranser för de där "collaterala felen" in.
För att kunna svara på frågan i mera detalj måste man därför nästan gå in på specifika praktiska fall. Förutsättningarna är ju olika i olika konstruktioner, beroende på hur mycket "smuts" som ingår i grundkonstruktionen.
Vh, iö
Okej, om vi nu tar de högtalare jag själv äger, piPs, som exempel. Nu kanske de är ett dåligt exempel eftersom de ju varken är trögdrivna eller saknar basförmåga, kanske inte ens är praktiskt möjligt att få dem att gå djupare heller, men men...
Om du nu hade velat pressa ner dem några Hz till, hade det varit möjligt utan att göra dem mer trögdrivna eller "tumma" på egenskaperna i de högre registren, alltså frekvenserna över det som kallas bas? Givet samma volym på lådan.
SirAnselm skrev:För övrigt otroligt nöjd med högtalarna
patrikf skrev:Ingvar, jag vill att du editerar bort mitt riktiga namn pga att det är sökbart på google
Bill50x skrev:För mig som amatör är distinktionen mellan känslighet och verkningsgrad oklar. Båda betyder för mig "lite in mycket ut".
Bill50x skrev:Personligen tycker jag dock att högtalare som inte kräver en massa ineffekt ofta låter väldigt dynamiskt, även om ljudet i sig inte är speciellt hifi-mässigt.
patrikf skrev:...jag rekommenderar lite läsning:
Dialektisk beteendeterapi (DBT) är en behandlingsform som tilldrar sig allt större intresse. Metoden har tagit inspiration från flera olika håll, bl a dialektisk filosofi och zenbuddhistiska tankesätt.
DBT utvecklades i USA under 1990-talet av Marsha Linehan och i Sverige har Anna Kåver, tillsammans med Åsa Nilsonne, varit en av arbetssättets ledande förespråkare.
En av grundpelarna i DBT är acceptans och denna bok vill på ett lättfattligt sätt förklara begreppet och visa hur det tillämpas. Acceptans innebär att välja att se, ha och stå ut med både sin inre och yttre verklighet, utan att fly, undvika, förvränga eller döma den - hur plågsam den än kan vara.
Ett accepterande förhållningssätt innebär inte att man avstår från att söka förändring i en svår situation, utan att man ger upp sitt krig mot tillvaron. Att acceptera är, även om det kan tyckas paradoxalt, att handla aktivt, i enlighet med sina värderingar och mål.
Det är denna dialektik - ett ständigt växelspel - mellan acceptans och förändring som är en av de karakteristiska egenskaperna i DBT.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster