Moderator: Redaktörer
celef skrev:det var väl som väntat, inget dämpmaterial ger mer bas, men om du mätt med vattenfall så skulle man (tror jag) se fulheter i tidsspannet?
Flint skrev:celef skrev:det var väl som väntat, inget dämpmaterial ger mer bas, men om du mätt med vattenfall så skulle man (tror jag) se fulheter i tidsspannet?
Njae. Det är ju tom låda som är referensen här vilket kanske blir lite förvillande men det bara blev så eftersom jag började så. Dämpningen ger alltså mer lågbas eftersom den flyttar ner både elementets och framförallt portens fo. Istället sjunker då förstås området stax ovanför någon dB dvs. mellan 60 - 100Hz. Sen är det lungt men något dämpat mellan 100-200Hz och sen kommer de stående vågorna och stökar till det. Där diskantelementet tar över händer det förstås inte så mycket för där är ju det mesta direktljud från själva elementet. Så tolkar jag det.
Det verkar som om de stående vågorna finns kvar även med dämpningen på plats eftersom gropigheten finns både + och - om nollstrecket. Dom har bara flyttat på sig en del som det verkar.
Linnar skrev:Hur högt i frekvens arbetar baselementet i lådan?
Linnar skrev:Vad är det för dämpmaterial?
Linnar skrev:Hur har det lagts in?
Linnar skrev:Det sätt att mäta som du gjort visar inte hur mycket av lådresonanser som tas bort. Det visar bara hur mycket dämpmaterialet bistår med till frekvenskurvan alltså inte hur mycket resonanser som dämpas bort eftersom de redan är borttagna.
Linnar skrev:Jag tycker du skall göra tvärt om, dvs mäta lådan med dämpmaterial och använda den filen som korr.fil. Därefter görs en mätning utan dämp.
Den kurva som då visar sig är det som dämpmaterialet dämpar bort.
Flint skrev:petersteindl skrev:Finns det resonanser i lådan så bör de synas i impedanskurvan. Det är så jag har upptäckt resonanser före dämpning.
Ska ta en vända i morr'n och leta "knicks på impedansen".
Flint skrev:Nu har jag varit präktig och mätt upp mina PKK utan- resp. med- dämpmaterial i lådan. Så här ser skillnaden i nivå ut i dB räknat.
...
celef skrev:basnivån retar mig, har elementet en liten magnet?
Johan_H skrev:Ser det ut som om kurvorna med dämpningen ligger något UNDER nollnivån i genomsnitt? Mellanregistret tycker jag ligger lite under, och oklart om lägsta bastoppen hjälper upp näst lägsta basdalen.
Försvinner det energi nånstans, t.ex. en del av energin blir lite lite värme som fastnar i dämpmaterialet?
Flint skrev:Linnar skrev:Hur högt i frekvens arbetar baselementet i lådan?
Delningen ligger på ca. 2.8kHz.Linnar skrev:Vad är det för dämpmaterial?
Vet inte annat än att det är en typ av konstgjort material i form av en ca. 15mm matta plockat från någon högtalare för tiotalet år sedan.Linnar skrev:Hur har det lagts in?
Fyller nästan hela lådan utan att tvingas in.Linnar skrev:Det sätt att mäta som du gjort visar inte hur mycket av lådresonanser som tas bort. Det visar bara hur mycket dämpmaterialet bistår med till frekvenskurvan alltså inte hur mycket resonanser som dämpas bort eftersom de redan är borttagna.
Jo visst gör det det. Inget är "redan borttaget". Referensen har ev. resonanser med och det som visas på bilden förväntas ha dom borttagna dvs. på minussidan om nollan.Linnar skrev:Jag tycker du skall göra tvärt om, dvs mäta lådan med dämpmaterial och använda den filen som korr.fil. Därefter görs en mätning utan dämp.
Den kurva som då visar sig är det som dämpmaterialet dämpar bort.
Eller så vänder du på monitorn. Det går nästan fortare. Enda skillnaden är ju polariteten.
Flint skrev:celef skrev:ja du har så rätt, jag tänker som en kratta
Det är lätt att tänka statiskt och invant här. Det är ju bara skillnaden som visas och det är man inte så van vid. Jag är inte säker på att jag har rätt men jag tror det.

celef skrev:jag tycker skillnaderna är så små med och utan dämpmaterial, jag upplever skillnaderna hemma som faktiskt stora, vad händer om du långsamt sveper en sinus upp till 1k, hur låter skillnaderna?
celef skrev:om man ska bygga sig en ren testlåda, en kub vore väl idealt då, nästan sämsta tänkbara liksom, eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster