Impedansmätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-29 11:19

vilka tumregler syftar du på?

resonanserna inuti lådan kan ju liknas vid rumsresonanser, den mindre lådan ger bara högre resonansfrekvenser

vi pratar nog om två spår här, systemresonansen som låda/element/port skapar (se impedanskurvan) och resonanser som beror på lådans dimensioner (se krusningar på impedanskurvan)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 17:17

Nu har jag varit präktig och mätt upp mina PKK utan- resp. med- dämpmaterial i lådan. Så här ser skillnaden i nivå ut i dB räknat.

Bild

Metod.
Mätte först lådan utan dämpmaterial fem gånger och tog genomsnittet och la som korrektionsfil i Arta (som jag surrade om tidigare). Kontrollmätte med korrektionen inkopplad och fick då fram ett rakt streck i rutan utöver lite slumptok på runt en dB mellan 20-50Hz. Alltså bilar utifrån. Sen mosade jag in dämpmaterial i lådan och gjorde om samma mätning igen. Alltså genomsnittet av fem mätningar x tre för att ytteriligare säkra trovärdheten. Skiljer som jag tycker förvånansvärt lite med och utan dämpmaterial i det här fallet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-29 17:34

det var väl som väntat, inget dämpmaterial ger mer bas, men om du mätt med vattenfall så skulle man (tror jag) se fulheter i tidsspannet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 17:45

celef skrev:det var väl som väntat, inget dämpmaterial ger mer bas, men om du mätt med vattenfall så skulle man (tror jag) se fulheter i tidsspannet?

Njae. Det är ju tom låda som är referensen här vilket kanske blir lite förvillande men det bara blev så eftersom jag började så. Dämpningen ger alltså mer lågbas eftersom den flyttar ner både elementets och framförallt portens fo. Istället sjunker då förstås området stax ovanför någon dB dvs. mellan 60 - 100Hz. Sen är det lungt men något dämpat mellan 100-200Hz och sen kommer de stående vågorna och stökar till det. Där diskantelementet tar över händer det förstås inte så mycket för där är ju det mesta direktljud från själva elementet. Så tolkar jag det.

Det verkar som om de stående vågorna finns kvar även med dämpningen på plats eftersom gropigheten finns både + och - om nollstrecket. Dom har bara flyttat på sig en del som det verkar.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-05-29 20:03

Flint skrev:
celef skrev:det var väl som väntat, inget dämpmaterial ger mer bas, men om du mätt med vattenfall så skulle man (tror jag) se fulheter i tidsspannet?

Njae. Det är ju tom låda som är referensen här vilket kanske blir lite förvillande men det bara blev så eftersom jag började så. Dämpningen ger alltså mer lågbas eftersom den flyttar ner både elementets och framförallt portens fo. Istället sjunker då förstås området stax ovanför någon dB dvs. mellan 60 - 100Hz. Sen är det lungt men något dämpat mellan 100-200Hz och sen kommer de stående vågorna och stökar till det. Där diskantelementet tar över händer det förstås inte så mycket för där är ju det mesta direktljud från själva elementet. Så tolkar jag det.

Det verkar som om de stående vågorna finns kvar även med dämpningen på plats eftersom gropigheten finns både + och - om nollstrecket. Dom har bara flyttat på sig en del som det verkar.

Hur högt i frekvens arbetar baselementet i lådan?
Vad är det för dämpmaterial?
Hur har det lagts in?

Det sätt att mäta som du gjort visar inte hur mycket av lådresonanser som tas bort. Det visar bara hur mycket dämpmaterialet bistår med till frekvenskurvan alltså inte hur mycket resonanser som dämpas bort eftersom de redan är borttagna.

Jag tycker du skall göra tvärt om, dvs mäta lådan med dämpmaterial och använda den filen som korr.fil. Därefter görs en mätning utan dämp.
Den kurva som då visar sig är det som dämpmaterialet dämpar bort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-29 20:08

Finns det resonanser i lådan så bör de synas i impedanskurvan. Det är så jag har upptäckt resonanser före dämpning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 20:24

Linnar skrev:Hur högt i frekvens arbetar baselementet i lådan?

Delningen ligger på ca. 2.8kHz.

Linnar skrev:Vad är det för dämpmaterial?

Vet inte annat än att det är en typ av konstgjort material i form av en ca. 15mm matta plockat från någon högtalare för tiotalet år sedan.

Linnar skrev:Hur har det lagts in?

Fyller nästan hela lådan utan att tvingas in.

Linnar skrev:Det sätt att mäta som du gjort visar inte hur mycket av lådresonanser som tas bort. Det visar bara hur mycket dämpmaterialet bistår med till frekvenskurvan alltså inte hur mycket resonanser som dämpas bort eftersom de redan är borttagna.

Jo visst gör det det. Inget är "redan borttaget". Referensen har ev. resonanser med och det som visas på bilden förväntas ha dom borttagna dvs. på minussidan om nollan.

Linnar skrev:Jag tycker du skall göra tvärt om, dvs mäta lådan med dämpmaterial och använda den filen som korr.fil. Därefter görs en mätning utan dämp.

Eller så vänder du på monitorn. Det går nästan fortare. Enda skillnaden är ju polariteten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 20:50

petersteindl skrev:Finns det resonanser i lådan så bör de synas i impedanskurvan. Det är så jag har upptäckt resonanser före dämpning.

Ska ta en vända i morr'n och leta "knicks på impedansen".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-29 20:52

basnivån retar mig, har elementet en liten magnet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-29 20:53

Flint skrev:
petersteindl skrev:Finns det resonanser i lådan så bör de synas i impedanskurvan. Det är så jag har upptäckt resonanser före dämpning.

Ska ta en vända i morr'n och leta "knicks på impedansen".

Börja gärna med noll dämpmaterial :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-29 20:57

Flint skrev:Nu har jag varit präktig och mätt upp mina PKK utan- resp. med- dämpmaterial i lådan. Så här ser skillnaden i nivå ut i dB räknat.

Bild
...

Ser det ut som om kurvorna med dämpningen ligger något UNDER nollnivån i genomsnitt? Mellanregistret tycker jag ligger lite under, och oklart om lägsta bastoppen hjälper upp näst lägsta basdalen.

Försvinner det energi nånstans, t.ex. en del av energin blir lite lite värme som fastnar i dämpmaterialet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 20:58

celef skrev:basnivån retar mig, har elementet en liten magnet?

Nix.
Qm8.32
Qe=0.312
Qtot =0.3

Jag tror du tänker fel. Lågbasökningen i dämpad låda beror ju få att fc och portavstämmningen förkjuts till en lägre frekvens med en ökning vid den frekvensen som följd.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 21:00

Johan_H skrev:Ser det ut som om kurvorna med dämpningen ligger något UNDER nollnivån i genomsnitt? Mellanregistret tycker jag ligger lite under, och oklart om lägsta bastoppen hjälper upp näst lägsta basdalen.

Försvinner det energi nånstans, t.ex. en del av energin blir lite lite värme som fastnar i dämpmaterialet?

Så tolkar jag det också.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-29 21:07

ja du har så rätt, jag tänker som en kratta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 21:14

celef skrev:ja du har så rätt, jag tänker som en kratta

Det är lätt att tänka statiskt och invant här. Det är ju bara skillnaden som visas och det är man inte så van vid. Jag är inte säker på att jag har rätt men jag tror det.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-05-29 22:56

Flint skrev:
Linnar skrev:Hur högt i frekvens arbetar baselementet i lådan?

Delningen ligger på ca. 2.8kHz.

Linnar skrev:Vad är det för dämpmaterial?

Vet inte annat än att det är en typ av konstgjort material i form av en ca. 15mm matta plockat från någon högtalare för tiotalet år sedan.

Linnar skrev:Hur har det lagts in?

Fyller nästan hela lådan utan att tvingas in.

Linnar skrev:Det sätt att mäta som du gjort visar inte hur mycket av lådresonanser som tas bort. Det visar bara hur mycket dämpmaterialet bistår med till frekvenskurvan alltså inte hur mycket resonanser som dämpas bort eftersom de redan är borttagna.

Jo visst gör det det. Inget är "redan borttaget". Referensen har ev. resonanser med och det som visas på bilden förväntas ha dom borttagna dvs. på minussidan om nollan.

Linnar skrev:Jag tycker du skall göra tvärt om, dvs mäta lådan med dämpmaterial och använda den filen som korr.fil. Därefter görs en mätning utan dämp.

Eller så vänder du på monitorn. Det går nästan fortare. Enda skillnaden är ju polariteten.

Jag har mätt en hel del med korr.filer åt alla håll o kanter. Men jag känner inte igen effekten av det du mätt. Därför fick jag för mig att något försvunnit. I bakhuvudet tänkte jag också att "så vänder du på monitorn". Det som jag tycker är märkligt är de små diffarna på kurvan. Resonanserna ligger bara på någon db.

Skulle vara intressant att se en kurva utan dämp.

EDIT:
Jag glömde en lite detalj. Jag mätte sådant inne i lådan du mäter med all sannolikhet utanför lådan. I så fall, glöm det jag skrev.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-05-29 23:03

Flint skrev:
celef skrev:ja du har så rätt, jag tänker som en kratta

Det är lätt att tänka statiskt och invant här. Det är ju bara skillnaden som visas och det är man inte så van vid. Jag är inte säker på att jag har rätt men jag tror det.

Du har helt rätt. När jag började mäta och lärde mig använda mätfiler som kalibreringsfil (korrektionsfil) blev jag lurad flera gånger. Det är bara skillnaden man ser. Det är det som gör den tekniken så intressant. Jag skall snart börja mäta upp mina mikrofoner. Då använder jag en kallibrerad mikrofon som korrigeringsfil. Det jag ser när jag mäter de andra är bara skillnaden mellan den kallibrerade och de andra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-29 23:09

Linnar
Jag mätte med en Panasonic WM-61 utanför lådan ca. 200mm från fronten med micken i höjd med övergången mellan elementen.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-05-30 00:35

Ser ju väldigt lika ut om man simulerar det (annat 5,5" element i 6,5L låda) i Basta!
Bild
(samma rörlängd i båda lådorna, som i mätningen)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-30 00:40

LasseA
Japp. Om man tänker sig att man bara tittar på skillnaden mellan kurvorna så stämmer det ganska bra med min mätning.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-05-30 00:46

Flint skrev:Linnar
Jag mätte med en Panasonic WM-61 utanför lådan ca. 200mm från fronten med micken i höjd med övergången mellan elementen.

OK!
Misstanken (sent påkommen) är bekräftad och allt är i sin ordning. Mitt babbel, här ovan, kan man frånse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-30 00:49

Linnar
Då är vi på rätt väg. Det är bara bra att bli ifrågasatt. Får en att tänka till. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-30 10:02

Impedansmätning.

Enbert elementet utan låda (blå) - elementet i odämpad låda (röd) och i dämpad låda (grön). Mätt i db men det är ju jämförelsen som är intressant så det är väl ok. Knixxen på den röda kurvan stämmer aningen välvilligt tolkat med lådans innermått dvs. de stående vågorna. Räknat på en kvarts våglängd (rätt tänkt ?) hamnar de på 283, 616 och 409Hz. Grön kurva har jämnat ut dom ganska bra.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-30 10:15

jag tycker skillnaderna är så små med och utan dämpmaterial, jag upplever skillnaderna hemma som faktiskt stora, vad händer om du långsamt sveper en sinus upp till 1k, hur låter skillnaderna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-30 10:21

celef skrev:jag tycker skillnaderna är så små med och utan dämpmaterial, jag upplever skillnaderna hemma som faktiskt stora, vad händer om du långsamt sveper en sinus upp till 1k, hur låter skillnaderna?

Jag har lyssnat på lådorna med musik och med/utan dämpmaterial och jag skulle nog klara av att pricka rätt blint efter lite letande i ljudbilden men skillnaderna är alltså små även hörbart. Det förvånar mig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-30 12:11

om man ska bygga sig en ren testlåda, en kub vore väl idealt då, nästan sämsta tänkbara liksom, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-30 13:02

celef skrev:om man ska bygga sig en ren testlåda, en kub vore väl idealt då, nästan sämsta tänkbara liksom, eller?

Haha. Ja troligen. Då borde ju de flesta "vågorna hamna i samma korg". Bra om du kollar upp mina något överraskande mätresultat med en egen liknande mätning. Men jag lärde mig en hel del i alla fall. Har aldrig använt en mätning som referens för en annan på det här sättet tidigare. Gav mersmak. Märkte bl.a. att impedansen påverkas av om lådan står upp eller "ligger på rygg". Sånt är nyttigt att veta för en fanatisk ljudnörd och sanningssökare. :lol:

Det finns ju fler saker att testa på det här temat som t.ex. lådmått, stagning och materialtjocklek också. Inte behöver man vara rädd att möjligheterna tar slut än på ett tag i alla fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-30 14:57

Flint, det ser bra ut tycker jag. Man kan se lådans resonanser rätt klart. Jag vet inte hur högohmigt du driver högtalarna. 600 ohm eller 1kohm brukar ofta användas som seriemotstånd. Då man mäter impedansen på högtalarelement så kan det vara risk att impedansen påverkas då man har en närbelägen plan yta som konen kan ta spjärn emot. Stig Carlsson visade detta vid hans impedansmätningar och han förklarade vad man skulle beakta. Om basen hamnar nära golv t.ex. så kan golvet påverka impedansen. Då är det bättre att ha högtalaren mer fritt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-30 15:05

jag håller med, jag minns en bild på vifas gamla hemsida där en tekniker mäter småsignalparametrarna på en mindre bas med elementet liggandes på rygg på skrivbordet, sådana mätningar ger helt knasiga resultat, jag tror bilden var fingerad
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-30 15:06

flint, vad är ditt omdömme hitills, kommer du att sluta med dämpmaterial i lådorna nu?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum