Samma här!drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.
Moderator: Redaktörer
Jag ställer frågan om det är 88, 90...95dB som åsyftas. 95 torde jag uppfatta som högt, vilket jag gör.Martin skrev:Samma här!drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.Fast tillräckligt hög känslighet duger för mig. (jag använder lika diffusa ord som du?
)
Om känsligheten i applikationen landar kring 90dB tycker jag det är fullt tillräckligt, om det var en fråga ställd till mig.EngelholmAudio skrev:Jag ställer frågan om det är 88, 90...95dB som åsyftas. 95 torde jag uppfatta som högt, vilket jag gör.Martin skrev:Samma här!drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.Fast tillräckligt hög känslighet duger för mig. (jag använder lika diffusa ord som du?
)
![]()
IngOehman skrev:1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.
2. Extremt jämn tonkurva.
3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.
celef skrev:hur blev det med fasinformationen i nagrefs mätningar?
EngelholmAudio skrev:som jag skrev: drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.
Njäe, det räcker inte. Tänkte känslighet runt 95dB.Naqref skrev:EngelholmAudio skrev:som jag skrev: drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.
Och då duger inte Px17-LTS?Det har f ö en verkningsgrad (bafflat) som ligger över 91dB@1m@2.83Vrms.
Gäller bara att dela lågt och därmed använda många element. Host host - Quadro - host host...Kraniet skrev:i vilket fall skulle jag vilja att det uppförde sig som en kolv i hela arbetsområdet. vore roligt iaf.. förutsatt att spridningen inte kollapsar som tex T/P gör.. det låter inge trevligt.. (dessutom tror ingen att nåt är fel för skapelserna mäter ju fint..)
edit: svammel.. spridning menar jag inte.. tvär övergång från kolv till böjvåg menar jag.. den "beaming-effekten" tycker iaf inte jag är trevlig att lyssna på.. som i tex Coltrane eller andra Mårten Design lådor..
EngelholmAudio skrev:Njäe, det räcker inte. Tänkte känslighet runt 95dB.
Impedans?Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Njäe, det räcker inte. Tänkte känslighet runt 95dB.
Köra med dubbla element, och låta ett jobba upp till baffelstödet, kan det vara nåt?
EngelholmAudio skrev:Impedans?Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:Njäe, det räcker inte. Tänkte känslighet runt 95dB.
Köra med dubbla element, och låta ett jobba upp till baffelstödet, kan det vara nåt?
IngOehman skrev:Ingenting är självklart bestämt ännu, men om frågan är fri, frågar jag nu: Om det skulle vara så att jag konstruerar ett mellanregisterelement i stil med ovanstående skiss, skulle någon vara intresserad av att bygga kuliga högtalare runt det?
Martin skrev: Kom att tänka på en sak, hur stor effekt bör man räkna med att sidorna på lådan har, alltså räcker det med att mäta på en "öppen" baffel eller måste man ha sidor på den också för att få ett tillförlitligt resultat med tanke på diffraktionen? Det är alltså en diskant med formbar waveguide jag ämnar mäta på.
Schysst, det som fick mig att fundera på det var att jag tänkte göra avfasningar på baffeln också. Då blir den yttre kanten mycket spetsigare. kunde inte bestämma mig för ifall det borde spela roll eller inte.Naqref skrev:Martin skrev: Kom att tänka på en sak, hur stor effekt bör man räkna med att sidorna på lådan har, alltså räcker det med att mäta på en "öppen" baffel eller måste man ha sidor på den också för att få ett tillförlitligt resultat med tanke på diffraktionen? Det är alltså en diskant med formbar waveguide jag ämnar mäta på.
Du lär klara dig men en enkel baffel utan sidor. Har man element med bakutstrålning (dipol) så blir det rätt mycket värre.
Martin skrev:Ungefär såhär ser den ut alltså:
Som det är nu så är enda riktiga problemet egentligen själva utsläckningen vid 15kHz on axis. Resten av frekvensgången är mer gemensam hos alla kurvor vilket gör det relativt lätt att justera i filtret även om en lite jämnare frekvensgång skulle vara bra.har du riktverkan så har du också påverkan på frekvensgången on-axis. Det kommer att bli knepigt att balansera frekvensgång on-axis mot spridning, speciellt eftersom normala element inte har egenskaper som är anpassade för hornladdning.
Diskanten är en Seas H883 2.7cm aludome med ett litet buktande galler framför på 4cm, det är därför jag valde att göra trattens början 4cm i diameter. Det skulle kunna gå att minska denna. Kommer detta att minska utsläckningen vid 15kHz on axis? Jag antar det eftersom avståndet där från membranet är så pass litet, därför kan det inte vara bra att ha för lika avstånd (hög vinkel mot frontplattan), vilket det blir med en hög utgångsvinkel en bit ifrån membranets yta. Menar du då att jag bör göra hornladdningen rakare, alltså linjärare i början med mindre vinkel? Samt att den börjar närmre membranet?Vad för diskant använder du? Är det 4 cm i diameter på trattens början?
Gör trattens början så nära diskantens upphängning som möjligt utan att den påverkas. Prova också med att göra tratten något lite rakare i början någon centimeter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster