Flint skrev:Förklara under tiden på ett vrålpedagogiskt sätt hur ditt histogram fungerar. Ge oss en bruksanvisning.
OK, jag hoppade kanske över några steg.
De visar alltså hur styrkan varierar med tiden. Man kan se att disten i andrafilen samvarierar mycket prydligt med originalfilen, medans tredjefilens dist ligger i stort sett konstant. Det var då jag fick idén till min musiksignaldistorsionsmätningsmetod. Om man tar skillnaden mellan originalnivå och skillnadsnivå, så får man ju reda på hur stark disten är i förhållande till originalsignalen och det är ju det vi brukar mena med dist. Så de två understa kurvorna talar om hur disten (i dB relativt originalsignalen(som kan räknas om till % om man vill)) varierar över tid. Man kan här se att när originalfilen har låg styrka, så blir disten i tredjefilen hög, medan disten i andrafilen ligger konstant. Detta beror på att den absoluta nivån på distsignalen samvarierar för Andra, men inte för Tredje.
Histogrammet då? Jo ett histogram talar om hur ofta nivån befinner sig på ett visst värde. Nedan är histogram för de två nedersta kanalerna i bilden ovan. Man kan se att Tredje har värden mellan c:a -38 och -18 dB, medan Andra har värden mellan -40 och -33 dB. Man kan också se en topp vid -20 dB i Tredjehistogrammet, den motsvarar den lilla platån mot slutet av den femte kurvan uppifrån.
Dessa histogram är taggigare än de jag postade tidigare eftersom de baserar sig på en mindre mängd data (det som syns i fönstret ovan).
Blev det någe klarare?
Edit